Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Paranormale / uvanlige hendelserKullsvarte øyne

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
lolah
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 95
Startet: 04 Jan 2012 22:06
12
Kjønn (valgfri): Jenta
Lokalisering: Mo i Rana
Har takket: 28 ganger
Blitt takket: 24 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av lolah »

dette vil jeg ikke tro på, er ekkelt å skremmende, ønsker å tenke på det som noe som fins i eventyret liksom.. MEN det skal sies.. jeg var på en seanse med et anerkjent medium fra Danmark... kommer ikke i farten på hva hun het..Debora kanskje (?) uansett, hun har lang erfaring med kontakt med de døde og er svært dyktig og serriøs.. pratet mye om ånder på en lys og kjærlighetsfylt måte, ingenting hokkus-pokkus-skumle saker... men hun fortalte at i løpet av sitt åndelige virke på 35 år hadde hun ved to tilfeller truffet folk som hun mente var besatt..

Hun fortalte dem bøyde kroppene sine i uvanlige og nesten umulige stillinger ansiktet var vrengt og en av dem svevde i luften... hun fikk med mange timers behandling åndene ut av disse personene.. hun omtalte ikke disse åndene som "skumle" men ut av balanse eller noe..husker ikke helt... så det er vel mulig.. veldig ekkelt, prøver å ikke tenke så mye på det.
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av zind »

lolah, det er ikke akkurat hverdagskost nei! Heldigvis er det jo lite av det, i hvertfall i den forstand vi gjerne tenker når vi hører ordet besettelse. Tror det meste er misforstått og desverre alt for preget av diverse skrekkfilmer og artikler der de involverte er fanatisk religiøse. Ekte besettelse er selvsagt freaky det og, men jeg får og inntrykk av at dette gjerne er noe avanserte okkultister kan komme borti på sin lærings vei, mer enn ola nordmann i gata liksom. Da tenker jeg på mer heftige ting enn eksemplene jeg har vært borti altså, psykopater og folk som besettes av sjalusi, eiertrang og lignende er det nok av! Men da snakker vi om noe som er "menneskelig" og kanskje ikke så skummelt? Dessuten har besettelse slik jeg ser ikke så mye med ondskap og faenskap å gjøre :)
Antall ord: 146
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lolah
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 95
Startet: 04 Jan 2012 22:06
12
Kjønn (valgfri): Jenta
Lokalisering: Mo i Rana
Har takket: 28 ganger
Blitt takket: 24 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av lolah »

Zind : helt klart, har sett demonologer i action på dicovery.. og helt ærlig altså.. om ikke de besatte prestene var statister så sitter dem veldig hardt fast i religionen sin for å si det slik... Husker desutten fra den seansen jeg var med på at mediumet fortalte at da besettelsen hadde sluppet mannen og han lå paralysert på gulvet svevde det svarte skyer rundt i rommet... dette høres for min del ganske sært ut, men hun forklarte at disse skyggene var et produkt av årlang negativ tankegang..depresjon og selvordstanker. neppe vanlig kost på psykreatriske avdelinger vil jeg tro.. men det viser jo hvor sammensatt allt er, og hvor mye makt tankens kraft egentlig har.
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av zind »

Ja, ikke sant! Det sier jo egentlig litt når man går på offentlig tv med slike seanser, tviler sterkt på at de jeg vet om som evner å rydde opp i slikt ville gjort det! Mange virker også helt på jordet når det gjelder å definere ubehagelige energier, og enkelte skal jo på død og liv alltid påstå at det er noe utenifra ;)

De mørke skyene syntes jeg faktisk ikke hørtes så ulogisk ut! Spennende!
Det var ikke Deborah Borgen du var hos? Eller var hun svensk hun kanskje? Hmmm.. Hun hørtes i hvertfall ganske oppegående og fornuftig ut denne dama!

Nettopp, ting er sammensatt, og så er jo hvert tilfelle unikt i tillegg :)
Antall ord: 121
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lolah
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 95
Startet: 04 Jan 2012 22:06
12
Kjønn (valgfri): Jenta
Lokalisering: Mo i Rana
Har takket: 28 ganger
Blitt takket: 24 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av lolah »

Beklager nå surra jeg fælt.. det var ikke Debora Borgen..måtte ta en titt i bok hylla, hun heter Marion Dampier-Jeans. norskfødt men bodd i danmark siden hun var barn. er kjent fra åndenes makt og fornemmelse for mord. Ei kjempe dame. har gitt ut noen bøker også som jeg kan ambefale på det sterkeste :like
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av helgemann »

Ehm, Marion er spiritist, mens Deborah Borgen er medium og livsveileder. To forskjellige ting.
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lolah
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 95
Startet: 04 Jan 2012 22:06
12
Kjønn (valgfri): Jenta
Lokalisering: Mo i Rana
Har takket: 28 ganger
Blitt takket: 24 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av lolah »

spirtist faktisk.. okay, vet ikke riktig forskjellen på disse begrepene, men hun falt i smak i allefall... selv om spiritist hørtes litt spookey ut :mozilla_wink:
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av helgemann »

Spiritisme (av ordet for «ånd» på latin) er en tro på at det finnes en åndeverden, og at mennesker kan komme i kontakt med de avdødes ånder. Såkalte seanser, hvor mennesker gjennom forskjellige ritualer skal komme i kontakt med avdøde mennesker inngår ofte som en sentral del.
http://no.wikipedia.org/wiki/Spiritisme

Medium har også kontakt med ånder, med på et annet plan. Medium har evne til å opprette kontakt med døde ånder, og sjeles som har gått over til den andre siden.
Sist redigert av helgemann på 23 Feb 2012 00:32, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av zind »

Hmmmm... Deborah Borgen har jeg sansen for, men det er et eller annet med Dampier Jeans som virkelig ikke tiltaler meg... har styrt unna bøkene hennes i lange tider :mozilla_sealed: No offence, vi tiltrekkes jo av det som fungerer for oss og er forskjellige!

Her lolah; http://www.alternativ.no/Nyheter/spiritualist.html :D

Sakset fra siden;

Prinsipper for kirken / foreningen
Norsk Spiritualist Kirke bygger filosofien på ”Spiritualismens 7 prinsipper” som ble gitt fra spiritualisten Robert Owen som døde i 1858 og som noen år etter sin død skal ha kommet tilbake som ånd og gitt prinsippene til Emma Hardinge Britten.

Teorien om at ånden går over i en annen sfære når en person dør er et av hoved prinsippene i spiritualismen. Det heter seg at fra denne andre dimensjonen kan åndene besøke oss og hjelpe oss.

Mange av dem som møter opp i en spiritistisk kirke håper å få kontakt med sine kjære som er døde. Andre oppsøker et spiritualistisk miljø for å forøke å få klarhet i sin tro mens noen kommer av ren nysgjerrighet.

–Mange sier at de opplever en healing i forbindelse med en beskjed fra den andre siden. Selv har jeg jevnlig kontakt med min avdøde far, og opplever han som en støttespiller i mitt liv, sier André Kirsebom.
Antall ord: 225
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av helgemann »

zind kom meg i forkjøpet! Takk! 8)

Kommer ikke så godt over ens med Deborah, prøvde å lese boken hennes men ga opp. Men der i mot Lilli Bendris, hun er jeg på nett med! :ooom
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- - Kullsvarte øyne

Innlegg av zind »

helgemann skrev:
Spiritisme (av ordet for «ånd» på latin) er en tro på at det finnes en åndeverden, og at mennesker kan komme i kontakt med de avdødes ånder. Såkalte seanser, hvor mennesker gjennom forskjellige ritualer skal komme i kontakt med avdøde mennesker inngår ofte som en sentral del.
http://no.wikipedia.org/wiki/Spiritisme

Medium har også kontakt med ånder, med på et annet plan. Medium har evne til å opprette kontakt med døde ånder, og sjeles som har gått over til den andre siden.
Er ikke spiritisme kun et ord på en seanse der man tar kontakt med åndeverdenen? Syntes spiritualistene er ganske frekke som stjeler det ordet, og når de i tillegg blander inn kirke.... da! :diablo Jeg tuller selvfølgelig litt nå, men helt ærlig har det der alltid forvirra meg litt,det der. Når jeg var liten snakket vi ikke om ouija, men spiritisme :)

Jeg har bare sett Deborah på diverse tvN produksjoner altså, men jeg syntes hun har vært flink det jeg har sett. Følger ikke så veldig med på disse seriene lenger, men fikk med meg en nyere episode med Lilli Bendriss. Og WOW, hun kjørte den beste og mest respektfulle seansen jeg har sett i seriens levetid! Nøyaktig i tråd med slik respekt jeg syntes bør vises i slike tilfeller. Jeg fatter ikke hvordan noen kan kjøre på uten å inkludere "for det høyeste og beste for alle". Det var faktisk så fint at jeg måtte tørke en tåre eller to :) R-e-s-p-e-c-t!
Antall ord: 272
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - - Kullsvarte øyne

Innlegg av helgemann »

Ja. Spiritisme er lagt opp på bruk seanser. ...noen plasser må jo de også være... :mozilla_wink:
spiritisme, sosial og religiøs bevegelse som oppstod i USA på midten av 1800-tallet. Spiritisme er karakterisert ved troen på at det er mulig å komme i forbindelse med avdøde menneskers ånder. Kontakten opprettes gjerne ved hjelp av et «medium», dvs. en person som antas å virke som mellomledd mellom åndene og den materielle verden. En måte å få såkalte åndemeddelelser på er ved «bordbanking» eller «borddans». På lignende måte arbeider psykografen, en treplate med tre ben, der det ene er forsynt med en blyant, de to andre med ruller, så apparatet lett kan bevege seg. Når fingerspissene hviler på psykografen, settes den i bevegelse, og blyanten tegner eller skriver på et stykke papir som er lagt under den. Andre fenomener som påstås å kunne forekomme ved spiritistiske seanser, er bevegelser av gjenstander uten berøring og materialisering av ånder. Mange «medier» er avslørt som bedragere, og det er ikke vitenskapelig eller fagpsykologisk grunnlag for noen form for spiritistisk tro.
Kilde: http://snl.no/spiritisme

Ouija (brett) er noe annet. Da tar du kontakt med ånder via brett. Du har ikke noe "medium" som er i mellom. Spiritisme ble brukt om alt mulig innenfor det "åndelige" før. Drev du med spøkelsjakt, da drev du med spiritisme.... :roll: Bra at det blitt mer oppdatert på det område.

Lilli er dyktig! Lena Ranehag er også av samme kaliber. Har vært på kurs med Lilli, og det var en opplevelse i seg selv verdt! Deborah har nok med livsveiledningen sin. Hadde vært morsomt hvis Elisabeth Gimsøy hadde blitt med.
Antall ord: 284

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av zind »

Takk helgemann! Men jeg skjønner ikke hvorfor ouija skal være noe annet enn en spiritistisk seanse, når en psykograf er omtrent det samme..? en planchett med en blyant i, i stedet for en planchett på et brett med bokstaver. Det er jo verktøy begge to, det er jo bordet i en bordbanking seanse også

For å gjøre det enkelt har jeg mer eller mindre strøket ordet spiritisme fra vokabularet :D

Hehe, ja heldigvis har new-age bevegelsen gitt oss et litt større ordforråd innenfor det åndelige! Men jaggu herjer det ikke full forvirring til tider likevel! Bare se på ordet besatt og hvor forskjellig oppfattning vi har på det (ahem, et patetisk forsøk på å ro meg inn på tema igjen her på slutten *ro*ro*)
Antall ord: 132
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lolah
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 95
Startet: 04 Jan 2012 22:06
12
Kjønn (valgfri): Jenta
Lokalisering: Mo i Rana
Har takket: 28 ganger
Blitt takket: 24 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av lolah »

For meg fungerer det egentlig ganske likt... har vært på fåredrag med Gro Helen Tørum også, hun har selv presentert seg som medium, og jeg syntes det var rimelig likt egentlig.. Marion dro dette kanskje ett steg lengre en Gro Helen.. siden hun nevnte besettelse, og fortalte hun kunne få bøker til å fly ut av bokhylla ect.. men dette pratet hun toppen om i 20 min på et fåredrag på 3 timer.. bare jeg som lot det klistre seg spesiellt fast :P

Ellers syntes jeg dem var ganske like.. lot folk få kontakt med sine avdøde, begge hevdet de avdøde kontaktet dem og ikke omvendt. formiddlet beskjeder til folk, så konkret at folk ble ganske satt ut.. begge gjorde det på en fin og kjærlighetsftllt måte og begge hadde en god del humor med seg, som liksom løste litt på stemningen når den ville kantre over til å bli sentimental hehe.
Liker dem begge to... liker Debora Borgen også.. og lisa williams.. liker egentlig de fleste som kan lære meg om dette på en fin måte :D kanskje burde jeg vært mere kritisk
Antall ord: 194

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Kullsvarte øyne

Innlegg av zind »

Jeg tror det er noe å lære fra alle jeg lolah! Er jo fint å få flere perspektiver på ting! Så lenge man stoler på seg selv først og fremst og ikke sluker ting rått eller idoliserer så er det vel ingen fare skulle en tru. Jeg er selektiv mest av alt pga økonomi og tid (det er så himla mye spennende litteratur f.eks, men man har jo ikke sjans til å pløye gjennom alt). Vinner jeg i lotto skal jeg teste alle mediumene i landet - lett!

Angående spiritist kontra medium så er vel dampier jeans også et medium, bare at hun tilhører den spiritistiske kirke i tillegg. Det er nå hvertfall sånn jeg ser det, så jeg anser de for å være av samme ulla jeg og :D
Antall ord: 133
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links