Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynJudas

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Judas

Innlegg av g.r.y »

Selv om jeg ikke har noen gudstro som sådan, er jeg fasinert & nysgjærrig på personen, livet & omstendighetene rundt Jesus, hvilket oxo gjelder muslimenes Muhammed. Min manglende tro på religionenes gude-skikkelse betyr ikke at jeg ikke anser det som svært så sannsynlig at disse to har levd, -og at de innehadde noen skikkelig 'spitzy' evner.
- At de henga seg til å være gude-sent er ikke så rart, da de levde på en tid uten en tøddel av de vitenskapelige kjennsgjerninger vi har i dag..
De respektive religiøse skrifter, hvorav historiene om deres gjøren & laden er som kjent blitt redigert, tolket & oversatt etter de høye herrers eget forgodtbefinnende, så en kan vel trygt si at her er det en god del avvik, overdrivelser & utelatelser fra de faktiske forhold.
Men som sagt, jeg tror så gjerne at det levde en fyr ved navn Jesus i Israel for et par tusen år siden med noen sinnsyke evner han ikke kunne forklare på annen måte enn som en helligdom..
Av den grunn, anser jeg det oxo fult mulig at denne forutså sitt endelikt. -Det kan være at denne viten har trigget følelsen av hellighet til det punkt at han hevdet å være Guds sønn, eller det kan være omgivelsenes reaksjon på disse evnene som har ført det dit, -Gud vet (he, he).
Men når timeglasset er i ferd med å renne ut, har han da angivelig en gruppe på givetvis 12 tilhengere/disipler, han vet når, hvordan & hvorfor han skal bli tatt av dage, og han har en overbevisning om at dette er hans oppgave, da dette skal frelse mennesket fra synden, etc. I følge bibelen er det oxo et stort poeng ut av at Jesus gikk gjennom livet syndefri..
- Altså.. Jesus verver til seg en gruppe menn som følger ham overalt. På ett eller annet tidspunkt, -før eller etter denne grupperingen har funnet sted, blir han bevisst på at en av disse skal angi ham. I følge forestillingen om at han som guds sønn er satt på planeten for å gjennomføre nettopp dette, vet han oxo at det er Judas som er mannen som vil være svikeren..
Mitt spørsmål til det kristne bildet av denne personen som Gud 'himself' ikledd kløtt & blod for anledningen, og som dermed var fri for synd & ondskap, samt hadde full oversikt over fremtid, fortid & nåtid, hvordan dette er forenlig med å 'bruke' en person for dette formålet?.. -Ja, i følge kristendommen var det hele et plot planlagt fra ende til annen, og dette plottet var avhengig av en 'sviker'. Det er jo rett & slett å bruke & utnytte et menneske på en rimelig kalkulerende måte, og slett ikke forenlig med 'synde-fri'.
- 'Just for the sake of the argument'.. Kan det være slik at det var Judas & ikke Peter som sto Jesus nærmest? At Judas sto ham så nær at han har tatt på seg denne jobben, i den tro at han var guds utvalgte, so to speak?
Han hadde etter sigende rimelig heavy samvittighetskvaler i etterkant, men hven pokker ville ikke hatt det etter å ha sett din nærmeste, -som du i tillegg var overbevist om var guds sønn, bli torturert & drept på den måten han ble?.. Det vil jeg vel tro hadde hatt en posttraumatiserende effekt på noen og enhver..
Antall ord: 574
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ZigZag
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 213
Startet: 02 Feb 2016 10:41
8
Har takket: 26 ganger
Blitt takket: 10 ganger

Re: Judas

Innlegg av ZigZag »

g.r.y skrev: Kan det være slik at det var Judas & ikke Peter som sto Jesus nærmest?
Ja jeg tror Jesus og Judas var heftig buddies.
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Judas

Innlegg av g.r.y »

Ja, jeg mener nå at det er det eneste hendelsesforløp som henger på greip om en legger de gitte forutsetninger til grunn. -Ergo har vi enda et paradox i skriften som ligger til grunn for den kristne tro & lære.. :P
Antall ord: 41
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !