Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisVanskelig å sove under fullmånen?

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Vanskelig å sove under fullmånen?

Innlegg av Asbjørn »

Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Re: Vanskelig å sove under fullmånen?

Innlegg av Minsinn »

Bra at det gjøres sånn "alternativ" forskning, at det faktisk er en sammenheng, noe noen av oss har visst lenge.
Jeg sliter normalt sett ikke med å sove under fullmåne, men i natt var det vanskelig. Så er det jo mye annet som er i sving under og rundt stjernene også i disse dagene, så det er sikkert summen av alt som skapte trøbbel for skjønnhetssøvnen min, iallefall :zzzz
Antall ord: 73
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Vanskelig å sove under fullmånen?

Innlegg av Morris »

Ja, månen har mange overraskelser å by på, både i form av ny forskning og gammel overtro. Det er faktisk mange ting som berører fullmåne kontra en mørk måne. Noen hevder at det er vanskeligere å barbere seg når månen er full og går mot ne, at det på en måte stritter i mot og lugger litt.
Selv har jeg lagt merke til når vi brygger hjemmelaget øl til jul, så setter vi det etter en oppskrift, altså etter mål - men det som skjer når det er fullmåne, er at da pleier det å bli rundt en flaske mer! (0.75l) Fullmåne øker nok gjærprosessen, men jeg forstår ikke hvordan den kan gjøre det så raskt, det tar ca en time å brygge dette ølet av 20l vann og få det over på flasker. Ved fullmåne gir det 31 flasker, og når det ikke er det blir det 30? :husarb
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Re: Vanskelig å sove under fullmånen?

Innlegg av Minsinn »

Ved fødeavdelinger sier de som jobber der at det er mere å gjøre rundt fullmånetider enn ellers, men det er egentlig ikke så rart at fullmånen merkes. Og vi hadde sauer i min barndom, det var alltid flere lam som kom til verden på fullmånen. Det er jo månens gravitasjon som skaper vår flo og fjære, så hvorfor skal den ikke virke inn på andre ting her på jordkloden også? :vismann
Antall ord: 77
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Vanskelig å sove under fullmånen?

Innlegg av Asbjørn »

At månen påvirker både mennesker, dyr og planteriket, tror jeg vi kan si ganske sikkert,
og at alt i havet påvirkes mer eller mindre av flo og fjære.
Vi skal huske på at månen sannsynligvis har medvirkende årsak til at livet faktisk oppstod på jorda, nettopp fordi den påvirket flo og fjære.
At alle levende vesen har blitt påvirket, ikke bare på grunn av flo og fjære effektene, så vil jeg tro at også lyset fra månen påvirker sykluser vi enda ikke har bevist.
Tenk på det, vi vet at når nymånen er igang, så blir det lysere og lysere de nettene månen slipper igjennom skydekket, og ved fullmåne, vil man ofte ha høyere lysstyrke, selv når det er overskyet.
Siden både mennesker og dyr tross alt også ser om natten, så vil jeg tro både jeger og bytte instinkter bygges opp rundt månelyset.
Dyr som føder vil ha større sjanse for å slippe unna med avkom, når de kan se en potensiell fiende, kontra når de bare kan høre de.
Det samme gjelder mennesker, dengang vi var "ville".
Vi har tross alt ikke vært "moderne" mer enn en brøkdel av den tiden mennesker har eksistert, så hvorfor skulle ikke vi også ha lært oss å utnytte månens lys ?
Og at dette har gått inn i våre instinkter ?
At den moderne verden har snudd opp ned på hvordan vi reagerer på lys rundt oss, vil ikke endre et instinkt over natta.
Men at instinktene våre dempes ned, ikke minst i den verden vi har idag, men altfor mye signaler fra media, hektisk hverdag, osv, hvor månen er mer en kurositet enn en viktig faktor i livet, vil dog ikke si at instinktene er borte.
Husk, et instinkt er en underbevisst kunnskap som styrer hvordan vi reagerer.

Hos dyr er det slik at samhold gir styrke, og hos dyrene har de somregel en fast årstid hvor de føder. Fordi dyra somregel beveger seg i flokk, og fra sted til sted.
Maten blir spist opp, og de må finne et nytt sted å spise.
Når da alle hunner i flokken samles for å føde, vil det også gi flokksikkerhet.

Hos mennesker ( men sikkert hos aper og andre mer fastboende dyr), så har man flokken rundt seg uansett hvilken tid det er på året, men lyset fra månen som lettere avslører predatorer ( rovdyr), vil gjøre det mer sikkert å føde under fullmånen.
Tross alt, - det er under selve fødselen hunnene er mest sårbar, både hos dyr og mennesker. Kansje også spesielt hos mennesker.
Det vi ikke kan styre er været, og skydekket, men sjansen for å ha godt lys er tross alt høyest ved fullmåne.

SÅ ja, jeg er ganske sikker på at fullmåne-påvirkning er en reell sak, siden den har vært en viktig del av vår art's overlevelse fra gammelt av.

Og når den påvirker oss underbevisst, så er det kansje ikke så rart at noen også psykisk blir påvirket av disse rytmene som vi har i kroppen.
Kjemiske og hormonelle forandringer i kroppen, vil jo også påvirke psyken.
Manesyk, eller "lunatic" - er jo begreper som helt sikkert viser til månen som en refereanse for dette. Mange årtusen med erfaringer skal man ikke kaste ut vinduet, bare fordi vitenskapen ikke enda har funnet den vitenskapelige bekreftelsen.

A
Antall ord: 598

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Vanskelig å sove under fullmånen?

Innlegg av Morris »

Er man ute å kjører bil ved fullmåne bør en også være mer observant på at dyr er mer urolige, og krysser veien langt oftere enn ellers, det er mange elgpåkjørsler rundt fullmåne. Er det snø kan en ofte se at det er flere dyretråkk ved veien da.
Så kjør forsiktig! At dyr er mer urolige da, tyder antakelig på at de også har de samme problemer med å få sove ved fullmåne?
https://www.aftenposten.no/norge/i/JwMR/Skyld-pa-manen
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Re: Vanskelig å sove under fullmånen?

Innlegg av Minsinn »

:mozilla_smile: Interessant teori, Asbjørn, dette med lyset og månen. Det stemmer iallefall om vinteren, men nå har det seg sånn at jeg bor i et område der vi har lys døgnet rundt sommerstid, sånn at månen fra mai til august ikke spiller noen rolle for lyset sin del. Vi ser ofte ikke månen en gang om sommeren smile: Men fødeavdelingen har det like full travlere rundt fullmåne enn ellers, og folk blir galere enn vanlig, og ofte er det faktisk sommerstid at jeg selv merker at jeg reagerer på månen mer enn om vinteren.
Noe er det iallefall, og det vil sikkert forskning finne ut etterhvert, når bare vitenskapen åpner for å ta inn en litt ekstra dimensjon i sin forskning.

Når det gjelder dyr så varierer jo deres fødselstid ut fra dyreart. Katter, for eksempel, kan jo føde flere ganger i året, men mine to "damer" har begge bursdag i løpet av to ukers tid nå i mars. Ofte er det jo sånn at kattens løpetid er litt samstemte, for å si det sånn, når en katt har løpetid, har ofte flere det samtidig, så det er kanskje ikke så rart at katter ofte har bursdag innenfor gitte perioder. Flere av kattene jeg har kjent tidligere har også hatt bursdag i slutten av februar/begynnelsen av mars, noe som indikerer løpetid rundt juletider. Når det gjelder sauen så er jo fødetiden på vårparten - april/mai, men av andre dyr vet jeg ikke så mye om; f.eks. smågnagere, og andre dyr som ikke lever i vårt nærområde. Hva med elefanten, f.eks., som har så langt svangerskap?
Kjempeinteressant :lykkelig
Antall ord: 297
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Vanskelig å sove under fullmånen?

Innlegg av Asbjørn »

Slik sett, så skulle det iallfall ikke ha innvirkning i vårt moderne samfunn.
Fordi vi mange steder har fullt lys døgnet rundt !
Og det har vi etterhvert hatt i mer enn 100 år...

Men vent nå litt : For Norge sin del, der vi bor :
"Datering av den eldste bosetningen til 9200-9000 f.Kr er noe senere enn det de eldste strandlinjedateringene har antydet."
Ref : http://www.norark.no/innsikt/nar-kom-me ... til-norge/

Vi i Norge og dyra våre har stort sett vært her i maks 9000 år.
Og hvor bodde vi før det ? Jo, varmere strøk, altså nærmere ekvator, og DER har man ikke lys hele døgnet ! Det er for langt sør for polarsirkelen.

Vi skal og huske på at melanin-produksjonen skjer i "det 3.dje øyet" , en "Kjertel" som fra naturens side har synsceller, og er lysfølsom.
I sin tid, var denne kjertelen dekket av et tynt hudlag, slik at den mottok lyset direkte utenfra. I utviklingen fra den gang til nå, har vi mennesker kjertelen dypt inne i hodet, og idag er den i "mørke", selv om den får signaler fra øynene.
Det er spesielt denne kjertelen jeg tror har med vår "månefølsomhet" å gjøre,
og da hjelper det ikke med bare 10 000 års utvikling, for å slå av denne funksjonen.
På samme måte som vi ikke uten videre kan slå av suget etter søtt, og fett.
Det som idag gjør at mange mennesker er overvektige.
Nettopp fordi vi er programmert fra naturen til å søke opp disse næringsstoffene, karbohydrater og fett.
For den gangen vi fremdeles gikk rundt med klubba i handa, var jo nettopp karbohydrater og fett "gull verdt".
Denne programmeringen ligger altså fremdeles i kroppen / hjernen, og mange har problemer nettopp derfor.

Konklusjonen min på dette er at selv om vi idag har folk som bor slik til at de har halve året i dagslys, likevel også har et halvt år i mørke, hvor månelyset er det eneste "utelyset" med sirkulært mønster- altså ny / full,/ ne / null - som ikke er menneskapt.

Det har rett og slett ikke gått nok tid til at den instinktive delen av hjernen, som er bygget videre fra amfibiene, har kunnet omstille seg.
Med andre ord, dette er ikke noe "Nymotens" greier, men gammelt innstinkt, fra før mennesker eksisterte. Det er begravet dypt i DNA, og vil derfor ikke endres helt uten videre.
Men- lever vi videre med kunstig lys, osv, så vil nok disse instinktene slåes av etterhvert, kansje om 20-40 000 år ?

A
Antall ord: 445

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Re: Vanskelig å sove under fullmånen?

Innlegg av Minsinn »

Jeg mener også at jeg et eller annet sted leste om noe forskning som også kan bekrefte at mennesker faktisk blir mer "gal" under fullmånen enn ellers. At det registreres flere voldsepisoder, og dessverre flere drap, under fullmånen. At det også er mer uro på behandlingshjem for mentalt syke under fullmånen. Men forskningen har ingen teorier på hvorfor det er slik, ikke ennå iallefall. Jeg har heller ingen teorier om akkurat det, men tenker at det er vel en årsak til at myten om varulver, og at fullmånen var magisk og farlig, oppsto? Noe må det jo ligge bak, tenker jeg? .iik
Antall ord: 105
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Artemis
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 15 Feb 2017 17:15
7
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 99 ganger
Kjønn:

Re: Vanskelig å sove under fullmånen?

Innlegg av Artemis »

Minsinn skrev: 27 Mar 2019 08:33 Jeg mener også at jeg et eller annet sted leste om noe forskning som også kan bekrefte at mennesker faktisk blir mer "gal" under fullmånen enn ellers. At det registreres flere voldsepisoder, og dessverre flere drap, under fullmånen. At det også er mer uro på behandlingshjem for mentalt syke under fullmånen. Men forskningen har ingen teorier på hvorfor det er slik, ikke ennå iallefall. Jeg har heller ingen teorier om akkurat det, men tenker at det er vel en årsak til at myten om varulver, og at fullmånen var magisk og farlig, oppsto? Noe må det jo ligge bak, tenker jeg? .iik
Ikke en teori akkurat, men har lest bl. a. en novelle av André Bjerke der han beskriver månen som et speil. Månelyset er jo det, en refleksjon av solen, et slags vrengebilde om man vil. Så solen er den dagklare bevissthet, og månen er nattens illusoriske lys som ikke er ekte … Og om natten er vi jo alle mer eller mindre gale - i drømme altså … Ble ikke akkurat naturvitenskap dette her, men jeg ble inspirert av månen :lol:
Antall ord: 194

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Vanskelig å sove under fullmånen?

Innlegg av Morris »

Jeg satt og glodde på tv'n her om kvelden, tror det var på Discovery Showcase. Der ble det lagt ut en utrolig teori om at månen var hul, og var blitt tauet i jordbane av aliens. Bevisene var at det er for utrolig at månen skulle kunne ha den banen og innvirkning på jorden slik den virkelig har, og kunne fått alt dette ved en ren tilfeldighet... for eksempel holder månen jordens rotasjonsakse i tømme, uten den ville alt blitt til kaos, så som årstider ville blitt nokså ustabile og solen ville stått opp på helt uvilkårlige plasser. Uten stabilitet fra månen sin side ville ikke liv ha utviklet seg så lett?

https://evabra.wordpress.com/2011/08/03 ... ble-borte/
https://forskning.no/geofag-universet-s ... nen/733165

Bevisene for at månen var hul ble bevist ved at når noe tungt krasjet på månen gav den gjenlyd som en gong gong i en hel time etterpå. Og alle kratrene på månen ser ut til å være omtrent like dype, og at den er dekket med et lag (omtrent 3 km tykt) som absorberer støt. Inni er den hul og full av aliens og alien teknologi som passer på oss... he he… bare en tanke om magnetiske krefter som stabilisator... :zzzz
https://no.suenee.cz/mesic-je-duty/

https://www.abcnyheter.no/nyheter/astro ... -bak-manen

https://forskning.no/romforskning-romfa ... nen/890421
Antall ord: 246

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !