Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisParanormale opplevelser som kommer fra lyd?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Paranormale opplevelser som kommer fra lyd?

Innlegg av Svartepus »

Dette er jo faktisk interessant! Paranormale opplevelser som viser seg å komme av gasslekkasje og lavfrekvente lyder. Hva tror dere, folkens? Kan det være at man har blitt lurt av sin egen hjerne i samarbeid med naturlige årsaker?

https://www.nrk.no/viten/xl/lyden-av-et ... 1.13717281
Antall ord: 49
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Re: Paranormale opplevelser som kommer fra lyd?

Innlegg av Vortex »

Jeg tror, at vitenskapen har en stor jobb foran seg når det gjelder å motbevise det som ikke kan forklares på en logisk måte. Jeg har for eksempel aldri hørt om gasslekkasjer som fysisk flytter på ting.
Antall ord: 39
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Paranormale opplevelser som kommer fra lyd?

Innlegg av Asbjørn »

Vortex skrev:Jeg har for eksempel aldri hørt om gasslekkasjer som fysisk flytter på ting.
Akkurat det kan vel diskuteres, kommer an på hvilken type gass det gjelder.
Noen ganger kan gasslekkasjer forårsake at mange ting flytter på seg...
liksom bang...
Men uten bang, så tviler jeg meget sterkt på det også !

Fra det ene til det andre, skulle legge inn en sak her, som jeg så tidligere idag :

Men så så jeg Svartepus hadde slått meg på målstreken, hun hadde lagt den inn, og kommentert, jeg bare sendte linken til meg selv for å legge den inn ikveld :P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se filene vedlagt dette innlegget.
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Paranormale opplevelser som kommer fra lyd?

Innlegg av Svartepus »

Jeg tror absolutt ikke at alt kan forklares på denne måten, men en del syner og fornemmelser kan nok tilskrives påvirkning av lyd eller gasser. I tilfeller der møbler flytter seg eller ting forsvinner og dukker opp andre steder kan ikke forklares med lyd/gasser, men det kan jo være mange magefølelser, vibrasjoner, fysisk uvelhet, små bevegelser og syner (skygger/skikkelser o.l.) som kan komme av dette.
Interessant hvordan de forklarer dette med at så mange ser og hører mystiske ting i korridorer, med at i korridorer vil lavfrekvent lyd lettere påvirke hjernen til å se/høre ting.
Jeg er litt nerdete på både det overnaturlige og vitenskap og mener det kan henge tett sammen, så for meg var dette kjempespennende :)
Antall ord: 130
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Paranormale opplevelser som kommer fra lyd?

Innlegg av Asbjørn »

Ja, det er spennende, og dersom vi får dokumentert dette, vil vi få eleminert noen av de stedene folk opplever paranormale fenomen som paranormale.
MEN : DIsse lyd-forklaringene kan IKKE forklare hvofor ting skjer, som i forbindelse med "husrens" a la Åndenes Makt, osv, selv om ikke alle der er vellykket. ( "besøket kommer tilbake" - I slike tilfeller kan det jo være lyd som er den ene årsaken, eller en del av flere årsaker.)
I andre tilfeller, så ser man en betydelig forandring på både mennesker og dyr, ikke minst småbarns oppførsel, og dyrs oppførsel.
Dersom det er lavfrekvent lyd som er årsak, så hjelper det iallfall ikke om en eller annen sitter stille noen minutter, og "balanserer". Lyden vil ikke påvirkes av slik behandling.

På den annen side, dersom det ER noe av det vi kaller åndelig som er årsak, og man faktisk får "balansert" energiene, og uroen forsvinner, såpass at både dyr , små barn, og folk ellers merker stor forskjell, vel da er det ikke lyden som er årsak.
Har selv vært på steder og "balansert", og dyr har forandret oppførsel totalt.
Det samme med små barn.
Tilogmed "husrens" via telefon fungerer, så den som sier det bare er lyd som forårsaker, bør vite at en sak kan ha flere årsaker.
PÅ samme måte som lys kan ha mange forskjellige lyskilder, fra laser, til sollys, til elektrisk lys, LED lamper, osv, så vil alle lyse opp ting....
Antall ord: 254

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links