Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinUrter og krydder som er helbredende

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2795
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1492 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Terra »

Antall ord: 9
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2795
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1492 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Lavendel som røkelse

Innlegg av Terra »

Jeg fortsetter like godt å skrive i denne tråden ;-)

Har du lavendel i en krukke, i verandakassen eller ute i hagen?

Da kan du, når du kniper/klipper av visne blomster, ta vare på dem og la dem tørke og legge dem i en pose så har du til røkelse. Du kan også bruke de avklipte blomstene direkte til røkelse.

Jeg har kjøpt en røkelsesholder på apoteket som jeg bruker til kongerøkelse. Denne er også fin til lavendel. Knus lavendelen litt mellom fingrene og legg det på røkelsesholderen. Det blir en nydelig lukt! :luv
Antall ord: 101
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Atmosphere
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 137
Startet: 05 Feb 2009 23:11
15
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Stjørdal
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 16 ganger

Re: Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Atmosphere »

Åh, jeg blir så glad av urter! Elsker både å lese om det, lære om det, se, lukte, smake!
Ren urtelære, og eteriske oljer, tror jeg er det beste jeg vet :)

Skal prøve å tørke lavendelen, den overlever antagelig ikke vinteren her uansett. (mest fordi jeg er håpløs å få plantene inn før frosten!)
Antall ord: 59
I hope to arrive to my death; late, in love, and a little drunk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morad
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 05 Okt 2018 14:23
5
Blitt takket: 1 gang

Re: Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Morad »

Jeg har veldig bra erfaring med Rosmarin.
Jeg smører litt olje under nesen og på håndleddene.
Rosmarin gjør meg sterkere og mer våken.
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2795
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1492 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Terra »

Morad skrev:Jeg har veldig bra erfaring med Rosmarin.
Jeg smører litt olje under nesen og på håndleddene.
Rosmarin gjør meg sterkere og mer våken.
Rosmarin er faktisk min yndlingsurt ;)
Bruker rosmarinolje i vannet til telyseholderen. Rosmarin som krydder i maten og synes det er godt med rosmarin i sjampo. Kjempegod lukt! :)
Antall ord: 56
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Atmosphere
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 137
Startet: 05 Feb 2009 23:11
15
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Stjørdal
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 16 ganger

Re: Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Atmosphere »

Jeg brukte rosmarin i duftlampe mens jeg studerte. Veldig fint for konsentrasjonen :)
Antall ord: 12
I hope to arrive to my death; late, in love, and a little drunk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Morris »

Fikk noe slags røkelse i julegave et år, men måtte slutte å bruke dette da jeg fikk vondt i hode av røken. Men urter og krydder som sådan er jo brukt i mye av vanlig medisin også. Vet at svigerfar min var og besøkte Marcello Haugen oppe i Svarga og fikk urtekrem som han laget etter behov, og som hjalp! Han hadde nok mye for seg, han fortalte svigerfar at han så og forklarte hvordan hjemmet hans så ut, og fortalte at kona (svigermor før jeg kom inn i bildet) var syk og at hun måtte bli sendt på sykehus fortes mulig. Hun døde en stund etter på rikshospitalet i Oslo av svulst på hjernen. Det er merkelig hvilke evner noen kan ha dere.
Antall ord: 131

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7954
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1690 ganger
Kjønn:

Re: Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Asbjørn »

Marcello Haugen er en av de "store" for å si det slik, en av de som stod frem offentlig også dengang slikt ble sett på som værre enn en viss man selv....
Skulle likt å være like dyktig som han, men det blir vel bare med følelsen, om jeg da ikke får rett inspirasjon til å studere ;) hehe.
Røkelse ja, det er mange typer røkelse, og det er også varierende innhold i de.
Selv reagerer jeg allergisk på etpar stoffer, som man finner i nåletrær.
Det gjør at endel typer røkelse lager problemer for meg også.
Men Hvit Salvie, ( for å rense vekk negative energier ), og
Sweetgrass ( Marigras på norsk),
Image
se http://www.rolv.no/bilder/galleri/medpl ... ro_odo.htm
tiltrekker gode energier.
Disse 2 røkelseskilder tåler iallfall jeg.

A
Antall ord: 139

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Morris »

Slik jeg forstår det var Marcello langt forut for sin tid, og at mange av urtene han brukte, sendte han etter fra utlandet. Det er kanskje uoppnåelig å bli like dyktig som ham, for her er det nok snakk om medfødte evner han hadde, interesse er nok en annen faktor som også kan spille inn. Les gjerne linken jeg legger ved om Marcello – her bekreftes det at evnene hans var medfødt i en sammenligning mellom ham og Rudolf Steiner som ble vanskelige i og med at Steiner mente man kunne studere seg til dette… ;-)

Det står fortalt at han var veldig opptatt av å få i gang det kreative i mennesker han behandlet eller snakket med, og det er nok en viktig ingrediens for å få opp humøret som jo er en viktig medspiller i menneskenes mentale helse. Vi snakker kanskje også om en viss placeboeffekt? Smittsomt godt humør kan som sagt være en av ingrediensene til å bli frisk, som er kroppens egen medisinering.

Det er også anbefalt å ta en tur opp til hytta hans på Thokampen nær Otta, den er åpen for allmennheten året rundt. Nøkkelen henger utenfor døra. Hit dro Marcello for å finne svar på ting, og stedet har bevart sin spirituelle atmosfære, den er åpen for allmennheten året rundt. Nøkkelen henger utenfor døra. Hit dro Marcello for å finne svar på ting, og stedet har bevart sin spirituelle atmosfære.
Blant papirene som familien hans fant, var det en liste over tidligere reinkarnasjoner… og han vil igjen bli reinkarnert i Norge i sitt neste liv skriver han...
https://www.magic.no/magic-magasin/repo ... -vismannen :vismann
Antall ord: 278

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7954
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1690 ganger
Kjønn:

Re: Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Asbjørn »

"Man er født til det" - jeg tror alle liv vi skal leve her er planlagt i grove detaljer,
finpussinga gjør vi når vi er her ;)
Endel ting er nok lagt inn slik at vi "er født til det", - vi er programmert til å få intereesse for mange ting.
( nesten litt problem for meg, jeg er overhodet ikke interressert i sport av noe slag,
men av andre interesser så er det litt for mye - litt for mange ting - så er vel blant de som klassifiseres som geek, bland noen ;))
Marcello hadde nok rett i at man må ha evner og interesse for ting - altså født til det,
ting kan læres, ja, men man kan ikke lære en umusikalsk person å stemme et piano,
iallfall ikke med øret. Da må man ha evnene.

Så begge har på hver sin måte rett, men - læring krever evne til å lære.
Og en som har evner må og lære, for å bli god.

A
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Morris »

Dette plagsomme ugresset finnes i de fleste hager og har disse egenskapene: Urindrivende, avførende, galledrivende, leverstyrkende, avgiftende, bitterstyrkemiddel, appetittstimulerende, fordøyelsesstimulerende, motvirker tarmgass, nærende, styrkende, slimløsende, antirevmatisk, blodtrykkssenkende, febersenkende og sopphemmende. Kan bidra til å løse opp slaggstoffer i bindevevet i kroppen…
Rart den ikke er utrydningstruet enda?
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... ra_off.htm
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2795
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1492 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Terra »

Morris skrev: 11 Jan 2019 20:58 Dette plagsomme ugresset finnes i de fleste hager og har disse egenskapene: Urindrivende, avførende, galledrivende, leverstyrkende, avgiftende, bitterstyrkemiddel, appetittstimulerende, fordøyelsesstimulerende, motvirker tarmgass, nærende, styrkende, slimløsende, antirevmatisk, blodtrykkssenkende, febersenkende og sopphemmende. Kan bidra til å løse opp slaggstoffer i bindevevet i kroppen…
Rart den ikke er utrydningstruet enda?
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinp ... ra_off.htm
Rart å tenke på at denne planten først ble innført som en hageplante til pryd... Folk syntes den var så "eksotisk" og vakker.
Antall ord: 91
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Morris »

Terra skrev: 11 Jan 2019 22:12
Rart å tenke på at denne planten først ble innført som en hageplante til pryd... Folk syntes den var så "eksotisk" og vakker.
Ja… men den har nok kommet for å bli her, selv om Haiwaiirosen synes å være mer eksotisk enn den (?), så nytter det ikke å bli kvitt dette ugresset som sprer seg med både røtter og frø. I løpet av en sesong kan en plante produsere 5000 frø som kan klare seg i jorden i 5 år.
En får kjøpt en halv meter lang jernstang til å ta opp roten med, men en burde vel hatt en skanner eller ekkolodd (?) også, for å se hvor røttene gikk hen? Kapper en av roten er man like langt. Da kommer det bare opp ny plante. Ofte må en stikke jernet ned flere ganger for å få løsnet grepet, og kutter man av roten på flere steder, har man lite igjen for strevet.
Det beste jeg hittil har prøvd er atomoveren, den klipper gresset i hagen så ofte at planten ikke rekker å utvikle blomster og frøbærere. :sombie
Antall ord: 189

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2795
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1492 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Urter og krydder som er helbredende

Innlegg av Terra »

Morris skrev: 12 Jan 2019 13:52
Terra skrev: 11 Jan 2019 22:12
Rart å tenke på at denne planten først ble innført som en hageplante til pryd... Folk syntes den var så "eksotisk" og vakker.
Ja… men den har nok kommet for å bli her, selv om Haiwaiirosen synes å være mer eksotisk enn den (?), så nytter det ikke å bli kvitt dette ugresset som sprer seg med både røtter og frø. I løpet av en sesong kan en plante produsere 5000 frø som kan klare seg i jorden i 5 år.
En får kjøpt en halv meter lang jernstang til å ta opp roten med, men en burde vel hatt en skanner eller ekkolodd (?) også, for å se hvor røttene gikk hen? Kapper en av roten er man like langt. Da kommer det bare opp ny plante. Ofte må en stikke jernet ned flere ganger for å få løsnet grepet, og kutter man av roten på flere steder, har man lite igjen for strevet.
Det beste jeg hittil har prøvd er atomoveren, den klipper gresset i hagen så ofte at planten ikke rekker å utvikle blomster og frøbærere. :sombie
Hehe, ja, du sier noe der. Det er nok mange som ergrer seg over den hardføre tassen med det vakre, gule, bustete hodet. Men insektene og dyrene elsker den da. Så aldri så galt, så er den da godt for noe... rofl
Antall ord: 238
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links