Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinHvorfor bør jeg bli Vegetarianer?

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Ann Christin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 57
Startet: 11 Apr 2005 22:10
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Innlegg av Ann Christin »

Økologisk kjøtt er en selvfølge såklart.. Ikke alltids lett og få tak i, og ikke alltid jeg får spist fordi jeg rett og slett bor hjemme og ikke får kjøpt maten min selv hehe..

Men mennesker er lagd for og spise kjøtt, det er alt etende, hadde vi ikke vært lagd for og spise kjøtt ville tennene våres vært flatere og bredere og ville knust maten ikke rivd den fra hverandre..

Jeg greier ikke bli vegeterianer, er ikke så alt for glad i grønnsaker..

Men som jeg leste på et annet forum som jeg må si meg helt enig i.. Hvis man virkelig kunne gått ut i skogen, skutt, ribbet, filtrert o.s.v sin egen mat så har man full rett til og spise kjøtt..
Det er dyreholdet jeg ikke støtter, men og skyte min egen mat hadde ikke vært noe problem, men hadde dette blitt et tema hadde nok mange folk blitt vegeterianere..
Antall ord: 171

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Ann Christin skrev: Angående vegetarisme, det er helt greit, ikke prøv tofu ting, det smaker æsj hehe.. Jeg kunne aldri blitt det, for glad i pizza og grillmat om sommeren..

Men til ToneG PPV ang hvor skal alle dyrene være, så må jeg nok komme med triste nyheter der, hvis alle i verden blir vegeterianer blit det liten nytte for dyrene vi spiser, såklart vil man ha noen griser og kuer her og der, men ikke i nærheten av antallet man har nå, sauer vil nok leve videre pga ulla, og kua pga melka.. Grisen har liksom ingen funksjon.. Så egentlig vil det nå bli ganske stusselig for dyras skyld..

Når man tenekr over det vil verden på et eller annet nivå bli alt for overbefolket for da trenger man ikke plass til dyra lengre, og verden kan bygges ut enda mer.. Uansett om verden har dyr eller ikke vil man fortsatt ødlegge regnskogen..
Regnskogen trenger ikke å ødelegges mere! Å ulvene blir sikkert glade for noen husdyr..
Å man kan jo grille vegetarmat og spise vegetarpizza..
Grisen kan bli fine husdyr som spiser matrestene våre..
Jeg lurer egentlig på hvordan verden blir om alle blir veggiser
Taru skrev:Jeg spiser ikke kjøtt - og det på 13. året. Gjør det ikke - av en overbevisning om at dyr også har en sjel - jeg føler det som om jeg skulle spise lik - hvilket man jo også gjør - drastisk påstand men sann.
Jeg har av og til tenkt på at det hadde vært greitt å ta en pølse i forbifarten - men bare tanken byr meg imot. Å se lastebiler fra slakterier med bilder av steiker og jeg vet ikke hva - det er et grotesk syn for meg.... Men det er no bare meg da.
Hva når du går i butikken da? Slakterdisken å ferskvare disken?
Det må vel være værre enn en bil med bilde av en skinke på?
Det må jo være en prøvelse for enhver vegetarianer å gå på meny for å handle..
Jeg også tror dyr har sjel, fordi jeg har sett mange døde dyr så klart de har sjel!!!
Antall ord: 363

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Meuremys Annamensis
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 01 Jul 2005 19:35
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Meuremys Annamensis »

Spiser ikke gris og sau, men spiser annet kjøtt. Ser ikke noen grunn til å ta maten fra dyra :wink:
(Vi skåner ikke dyra ved å ikke spise kjøtt...)
Altså, dyr blir ikke utrydda fordi vi spiser dem, de blir utrydda fordi vi ødelegger leveområdene dems...
Antall ord: 47
¤¤MeAn¤¤
-------------------------------------------------------
Intermédius - That's were we live...
-------------------------------------------------------
Lebo haleng ha o bue ka le ha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Anette
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 139
Startet: 18 Apr 2005 18:29
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Anette »

Jeg spiser kjøtt selv jeg da, men mange tenker vel at det er meningsløst (og hjerterått) å drepe dyr for at vi skal ha mat, når det fins andre produkter vi kan spise.
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Meuremys Annamensis
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 01 Jul 2005 19:35
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Meuremys Annamensis »

Hvis vi ikke hadde spist dyr ville det blitt over"befolka", og vi ville allikevel måttet avlive/slakte en masse dyr og brenne de eller noe i den dur. Så hvorfor ikke spise de, når vi allikevel må slakte de? :wink:
Jeg mener det er en grunn til alt, og at vi spiser kjøtt rett og slett er naturlig, for å holde verden i riktig "balanse".. (om noen skjønte det..)
Antall ord: 72
¤¤MeAn¤¤
-------------------------------------------------------
Intermédius - That's were we live...
-------------------------------------------------------
Lebo haleng ha o bue ka le ha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Meuremys Annamensis skrev:Spiser ikke gris og sau, men spiser annet kjøtt. Ser ikke noen grunn til å ta maten fra dyra :wink:
(Vi skåner ikke dyra ved å ikke spise kjøtt...)
Altså, dyr blir ikke utrydda fordi vi spiser dem, de blir utrydda fordi vi ødelegger leveområdene dems...
vi kan faktisk utrydningstrue en dyreart pga beskatning!!! men stort sett så er utrydningfaren for enkelte dyrearter idag bestående av flere ting som tilsammen utgjør en trussel.
Antall ord: 79
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Jul 2005 13:11
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

Noe av ironien i det hele er at vi sannsynligvis kommer til å utrydde en haug med dyre- og insektarter også hvis man begynte med mere landbruk for å dyrke mere frukt og grønnsaker.

Ellers vil de ødelegge avlingene våre og vi sulte ihjel ...
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Dan skrev:Noe av ironien i det hele er at vi sannsynligvis kommer til å utrydde en haug med dyre- og insektarter også hvis man begynte med mere landbruk for å dyrke mere frukt og grønnsaker.

Ellers vil de ødelegge avlingene våre og vi sulte ihjel ...
Leste et sted at jorda har ressurser nok til å kunne brødfø over 10 milliarder og likevel kunne ha en bærekraftig utvikling.
Men... LES MEN: Da måtte man utnytte og fordele langt bedre enn det man gjør idag og alle arter kan dra god nytte av dette i fin balanse.

Og hva gjør vi idag? Det motsatte og hva verre er: vi styrer jorda mot feil retning.

-I et I-land forbuker et barn resurser tilsvarende 10 mennesker, mens i et U-land forbruker barrnet tilsvarende seg selv og mindre enn det...
-Vi kaster bort mat og annet utnyttbart ressurs som kunne ha kommet tilgode langt flere, dyr og mennesker.
-Vi har en utrolig og skamfull, skjev fordeling av ressurser.
-Vi produserer for mye uresirkulerbart og absolutt lite nødvendig
-Vi har produskjonsmetoder som bruker mer og ødelegger mer enn det produserer

Altså: Alt annet enn en ressurvennlig og bærekraftig verden som skal tilgodese alle levende på jordkloden!!! :evil:

PS: Hvis vi spiste langt flere insekter slik som i enkelte land, ville vi har utnyttet en gullgruve av ressurser som både er næringsrikt og miljøvennlig he he.... Men, det skal vel mye til :roll: vet hva jeg skal grille hvis jeg skulle havne oppi en sultekatastrofe he he... sikkert godt med grilla gresshoppe, er man sulten nok :shock:
Antall ord: 269
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Meuremys Annamensis
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 01 Jul 2005 19:35
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av Meuremys Annamensis »

snuppedilla skrev:
Meuremys Annamensis skrev:Spiser ikke gris og sau, men spiser annet kjøtt. Ser ikke noen grunn til å ta maten fra dyra :wink:
(Vi skåner ikke dyra ved å ikke spise kjøtt...)
Altså, dyr blir ikke utrydda fordi vi spiser dem, de blir utrydda fordi vi ødelegger leveområdene dems...
vi kan faktisk utrydningstrue en dyreart pga beskatning!!! men stort sett så er utrydningfaren for enkelte dyrearter idag bestående av flere ting som tilsammen utgjør en trussel.
Joda, noen dyrearter kan nok bli utrydningstrua. Men de vi vanligvis spiser produserer selv dyreunger i hytt og vær, så at vi skal "gå tom" ? Tror det tar sin tid..Er verre med pandaer og tigre og neshorn og sånt som man plaffer ned i andre land.
Antall ord: 130
¤¤MeAn¤¤
-------------------------------------------------------
Intermédius - That's were we live...
-------------------------------------------------------
Lebo haleng ha o bue ka le ha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Pink_heaven

Innlegg av Pink_heaven »

Ja, du sier at Jesus ga fisk til folket. I bibelen står det at Gud gjorde menneskene kjøttetende, og at de skal spise kjøtt. De ble ikke gjort sånn med en gang, men etter en stund.
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Creepy
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 21 Apr 2005 18:37
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Horten

Innlegg av Creepy »

Alt Med Måte ! :)
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Silmarill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 220
Startet: 08 Feb 2005 19:22
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: In a galaxy far, far away!

Innlegg av Silmarill »

Jeg spiste ikke rødt eller hvitt kjøtt på 6 år. Men var helt nødt til å spise fisk. Det som er uhyre viktig er å få i seg nok proteiner hver dag. Det er ikke så veldig lett hvis man ikke kan lage all mat hjemme. Tid har også mye å si.
Jeg endte opp med å bli syk av proteinmangel og har begynnt å spise litt kjøtt igjen. Men hvis du vil bli vegetarianer kan du jo rett og slett prøve en periode og se hvordan det går. Nå får man kjøpt en del soya produkter i butikkene også (mener meny har litt utvalg), spis gjerne mye bananer. Det er en veldig god føelse og ikke spise kjøtt!
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

hei. jeg er vegetarianer med litt sans for fisk. spiser overhodet ikke kjøtt, uten at det har noe med å synes synd på dyrene å gjøre. jeg mener man må holde bestanden nede. masse god mat man kan få ut av grønnsaker altså. det gjelder bare å ha litt fantasi. pizza kan smake vel så godt uten kjøtt, og grillmaten kan jo bestå av litt fisk i folie med purre, sjampignon og rømme. og krydder selvsagt. litt sitron på toppen og voila..... verdens beste grillmat. :lol:
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re:

Innlegg av Terra »

Ok skrev:Hei Tone.

Jeg har tenkt på å bli veggis selv i et par år nå men jeg fant ut at det var bedre å begynne med blodtypedietten for da kan jeg spise litt kjøtt (kylling og kalkun) og en del sjømat men hovedsaklig vegetarmat da.
Kosten varierer jo fra blodtype til blodtype, jeg har bare sjekket kosten som passer til min som er blodtype A men du kan jo se på denne siden hvis du er interresert http://www.matoppskrift.no/sider/Blodtypesok.asp
Her er en video om emnet for den som måtte være interessert ;-)
Dr. Peter D'Adamo: Blood Type and Diet
En kort og grei innføring i blodtypedietten.
tFv8110Y3H0
Antall ord: 117
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links