Tja... sett fra et "tilnærmet perfekt objektivt perspektiv" så er det vel egentlig bare tilfeldigheter at du bruker din vilje og kropp til å kaste en stein på meg også, dersom vi anser intensjoner for å være personlig motiverte? Og da finnes det jo heller ingen "mening" bak det.
Det er jeg ikke enig i, hvis jeg vil skade deg og kaster stein på deg så ligger det vilje og mening bak, men hvis jeg ikke sikrer en takstein godt nok og du tilfeldigvis får den i hodet ligger det ingen vilje bak det så det blir en tilfeldighet.
For, la oss si det sånt, at jeg mener jeg er ufortjent å få den steinen kastet etter meg; da har vi allerede bare "50 prosent grunnlag" for at det var en mening med dette, og den delen av grunnlaget hviler på deg og din intensjon - som igjen er preget av øyeblikket og summen av tanker og eventuelle handlinger som har ledet deg til å ta affære.
Det behøver ikke å være dypere, høyere meninger bak ting, det jeg mener er hva som gjør noe til en tilfeldighet er mangelen på vilje bak det som skjer, den viljen kan være øyeblikkelig eller primitiv, men en som kaster stein på andre utøver vilje, bare et uhell med en takstein utøver ingen vilje, så sant det er ikke er andre krefter som utøver sin vilje på hendelsen.
Bilføreren som kjørte kan også ha hatt en intensjon om å sprute stein på meg, forresten.
Og hvis så da er du ikke utsatt for en tilfeldighet men heller for viljen til en drittsekk.
Jeg skjønner eksempelet ditt og poenget ditt, men poenget mitt er igjen at det finnes mange bevis på at ingenting egentlig har en mening utover det vi tillegger det selv. Og selv da må det til en god del tolkning for at noe skal få den ønskede mening. Jeg kunne likegjerne sagt at ingenting har noen mening eller at alt har en mening (everything happens for a reason) - men det spiller da vitterlig ingen rolle, så at vi i det hele tatt diskuterer ting som dette... det gir iallefall ingen mening... for vi er alle rammet av våre subjektive vurderinger og betraktninger, og det er ingenting vi kan gjøre med det - så med dette i bakhodet finnes det ingen grunn for krig over uenighet, men snarere rom for diskusjon.
Joda, men som sagt jeg mener mening ligger i vilje og i tolkninger. Noen kan finne mening i tilfeldigheter, da er det observatøren sin vilje som skaper mening, andre ganger forårsakes noe av vilje, enten en menneskelig vilje eller noe annet, men er det ingen vilje bak en handling da er den meningsløs, om noe ikke forårsakes av vilje eller blir tilagt mening med vilje så er det bare en tilfeldighet.
Nei, det er å skape seg forestillinger og ønske seg ting.
Omtrent som å be. Jeg vil ikke si det er en handling utover det å tenke. Mangelfullt til de grader.
Nesten litt som å gjøre arbeid ikke halvveis en gang.
Her er jeg ikke enig. Jeg tror på magi, jeg tror at magi er ekte, derfor er det stor forskjell på en magisk handling og å bare tenke på det. Å gjøre en magisk handling er å handle, det er bare at man bruker Åndelige metoder for å handle isteden for fysiske.
Hvis jeg vil koke grøt gjør jeg følgende fremfor å øve meg på pyrokinese:
Finner frem gryta, skrur på plata. Voila.
Selvfølgelig hvis du vil koke grøst, med mindre du er ekstremnt flink i hva nå enn kinese du praktiserer så er det ikkeraktisk å bruke det til å lage grøt, så du bruker en kjele. Men for meg som ikke kan sloss så er det faktisk mer praktisk å for eksempel forbanne noen eller dra til noen, ikke kan jeg settes i fengsel for det heller. For mange ting så er magi den mest praktiske tingen å gjøre og da er faktisk det å handle.
Men på den annen side: hva om valgene vi tar legger retningslinjer for fremtidige forutbestemte liv, og at det er en større mening bak det hele - for eksempel at en "uvitende intelligens" nærer seg på alt dette vi gjør, gjort i regi av en "annen vitende intelligens"? F.eks. Gud og Satan. Osv.
Jeg ser ikke bort i fra at det finnes en form for plan og at vi kanskje ledes i en etning eller annen, men jeg mener at vi har fri vilje og kan gå av denne veien lagt opp for oss hvis vi ønsker det, iallefall hvis vi vet om planen så kan vi gjøre det stikk motsatte av hva som er planlagt.