Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserKan man ta Bibelen feil?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Xpirit skrev:
ToneG PPV skrev::) Det er der hjertet kommer inn... I valget mellom det negative eller positive..
hm.. oki :) Men velger ikke fornuften også hva som er positivt eller negativt? Hjerte fornuft, hjerte fornuft.. kan vel erstattes til ønske, uten å tenke seg om, og ønske i tillegg til tenke seg om. hjerte, fornuft.. er bare metaforer. bare noe jeg tenker ;=
For å være litt ekkel her, hjertet er ikke noe organ man kan tenke med. Det er en blodpumpe, og ikke mer.

Det folk mener når de sier slikt, er at man skal la følelsene bestemme over fornuften.
Det vil jeg ikke anbefale.

Fornuften er alle de kunnskapene vi har om emnet, samlet og vurdert opp mot hverandre.
Følelser handler om bl.a. egoisme, kultur, vaner og tro. Ingen av disse sidene er noe en bør legge til grunn for viktige valg.
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Skapheksa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 1
Startet: 26 Jun 2005 09:38
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stavanger

Innlegg av Skapheksa »

Det er vel ingen tingi veien med bibelen.. :roll:
men det er vel mer hvordan man tolker det som står skrevet der..
Når jeg ser meg rundt . lytter og leser ting fra den alternative verden har vi nok noe av det samme der..
Hvist alle hadde turt og stole på sin tro sin indre styrke, lytte til sin indre stemme,og ikke la seg til de grader påvirkes av de ytre strukturer hadde kanskje biblen og den alternative verden blitt forstått og tolket på en enklere og mindre forvirrende måte..
Det er nå min mening ...
:lol:
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

BA skrev:
Xpirit skrev:
ToneG PPV skrev::) Det er der hjertet kommer inn... I valget mellom det negative eller positive..
hm.. oki :) Men velger ikke fornuften også hva som er positivt eller negativt? Hjerte fornuft, hjerte fornuft.. kan vel erstattes til ønske, uten å tenke seg om, og ønske i tillegg til tenke seg om. hjerte, fornuft.. er bare metaforer. bare noe jeg tenker ;=
For å være litt ekkel her, hjertet er ikke noe organ man kan tenke med. Det er en blodpumpe, og ikke mer.

Det folk mener når de sier slikt, er at man skal la følelsene bestemme over fornuften.
Det vil jeg ikke anbefale.

Fornuften er alle de kunnskapene vi har om emnet, samlet og vurdert opp mot hverandre.
Følelser handler om bl.a. egoisme, kultur, vaner og tro. Ingen av disse sidene er noe en bør legge til grunn for viktige valg.
Nå var det vel ikke fornuften jeg pekte på heller... Men følesene i hjertet kan ofte være greit å følge når man skal føle på rett og galt... Personlig syns jeg iallefall det...
Antall ord: 186

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ToneG PPV skrev:
BA skrev:Fornuften er alle de kunnskapene vi har om emnet, samlet og vurdert opp mot hverandre.
Følelser handler om bl.a. egoisme, kultur, vaner og tro. Ingen av disse sidene er noe en bør legge til grunn for viktige valg.
Nå var det vel ikke fornuften jeg pekte på heller... Men følesene i hjertet kan ofte være greit å følge når man skal føle på rett og galt... Personlig syns jeg iallefall det...
Ja, de kan ofte det, fordi det vi er vant med pleier å vare det riktige. Fornuften peker også ofte på de samme tingene. Både fordi det som er vanlig, er blitt vanlig fordi det er fornuftig, men også fordi vår fornuft er begrenset av våre kunnskaper.

Om man tenker seg at amn må velge mellom et rom med masse norske edderkopper, og et rom med masse mygg, vil mange velge rommet med mygg.
Fornuften sier velg edderkoppene, for de gjør deg overhodet ingenting, mens følelsene sier velg myggen, fordi de er ikke så ekle, selv om de stikker.
Antall ord: 186

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 120
Startet: 23 Mar 2005 18:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

Innlegg av Xpirit »

BA skrev:.
Hei vet at hjertet er et pumpeorgan, trudde du forstod det av innlegget mitt også.
Antall ord: 17
Livet er ikke en gave - du ér selve livet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Xpirit skrev:
BA skrev:.
Hei vet at hjertet er et pumpeorgan, trudde du forstod det av innlegget mitt også.
Så du har aldri kjent hvilken sterke føleser vi har i hjertet?

Du har aldri kjent den følesen der når du er lykkelig, forelsket eller trist mm? :)
Jeg hopper av denne diskusjonen nå*S*
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Xpirit skrev:
BA skrev:.
Hei vet at hjertet er et pumpeorgan, trudde du forstod det av innlegget mitt også.
Joda, og først skrev jeg også "For å være litt ekkel her,..."
Det var ikke du som trakk fram å tenke med hjertet, du trakk fram fornuft.

Hvis du tok dette som en fornærmelse mot deg, beklager jeg det. Det var overhodet ikke ment slik.
ToneG skrev:Så du har aldri kjent hvilken sterke føleser vi har i hjertet?

Du har aldri kjent den følesen der når du er lykkelig, forelsket eller trist mm? :)
Jeg hopper av denne diskusjonen nå*S*
Følelsene sitter ikke i hjertet, men de gir utslag der. Det har sine naturlige årsaker ved at hjernen krever mer oksygen, og tvinger hjertet til å pumpe mer oksygenrikt blod til toppetasjen.

Jeg trodde faktisk alle var klar over at å "tenke med hjertet" var en klisje, og ikke noe man faktisk kunne gjøre.
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 120
Startet: 23 Mar 2005 18:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

Innlegg av Xpirit »

ble ikke fornærmet. dessuten var jeg litt for rask ute. trodde det var meg du svarte til, men skulle lest gjennom hele tråden. sorry mæn
Antall ord: 28
Livet er ikke en gave - du ér selve livet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Xpirit skrev:ble ikke fornærmet. dessuten var jeg litt for rask ute. trodde det var meg du svarte til, men skulle lest gjennom hele tråden. sorry mæn
Hehe.
Det var deg jeg svarte, og jeg mente egentlig å tilføye litt til ditt innlegg.

Det var dumt gjort, og jeg burde sitert litt klarere for å unngå slik misforståelse.
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xpirit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 120
Startet: 23 Mar 2005 18:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland

:o)

Innlegg av Xpirit »

Jeg lurer så på om kristne forstår hvorfor ikke-kristne er så kritiske til Bibelen?
Antall ord: 16
Livet er ikke en gave - du ér selve livet!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Det gjør de ikke!
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maya
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 169
Startet: 22 Nov 2003 08:22
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Aabenraa

Innlegg av Maya »

Ikke alle kristne er slik, jeg er samboende med en som har et kristent grunnelement, jeg selv er en såkalt heks.
Vi giftes nå hos borgermesteren så klart, og neste år er det lysning i den Danske kirke.
Det vil si min mand vil Ikke giftes i kirken så lenge jeg ikke er troende.

Han og jeg er enige, om å være uenige om visse ting, blandt annet reinakarnasjonen.

Og han godtar mitt syn på bibelen som er hans bok.
Og jeg godtar at det er hans syn.

Så ikke alle kristne er slik :wink:
Antall ord: 95
Perfeksjonisme findes ej...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

De aller fleste kristne som akseptere andre religioner er ikke dypt troende. Dessuten; Hva er en kristen? Mange kaller seg kristen når man egentlig bare tror på gud. Disse blir omtalt som liberale og tolerante kristne. Det stemmer ikke for de er ikke kristne!
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Maya
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 169
Startet: 22 Nov 2003 08:22
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Aabenraa

Innlegg av Maya »

Å være en kristen er å akseptere at jesus var guds sønn.
Lengre er ikke denne visen.

Jeg kan bare spørre min mann om noe i bibelen og han kan det på rams hvilket vers også vidre, han er ikke fanatisk kristen, men kristen.

Han kan sin bok ut og inn opp i mente osv,.

Men begynner man å bli fanatisk kristen ja da kan de ikke akseptere andres syn :)
Antall ord: 70
Perfeksjonisme findes ej...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
>wiz

Innlegg av >wiz »

Vel, kan man ikke akseptere andres syn så blir man fanatisk ikke motsatt.

Jesus, guds sønn? Hvis han var guds sønn er vi alle guds barn. Verre er det ikke. Jeg tror kanskje jesus var spesiell, men ikke at jeg er kristen for det.
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links