Jeg ser poenget ditt, men det er litt viktig å skjønne hva jeg faktisk konkluderer med her. Jeg konkluderer med at det finnes mange mennesker som fører en irrasjonell tro og predikerer denne som "sannhet", og at dette -potensielt- er løgn og bedrag.Metodisten skrev: men når di sier " de fleste skjønner ikke att de sprer løgner og manipulasjon engang", så konkluderer du like fundamentalistisk att deres tro faktisk er løgn.
Det er jo like konklusivt som att de som er overbevist om noe, lyver...
Jeg ser nå at det ikke kom godt nok frem i mitt første innlegg.
Men samtidig er det også viktig å påpeke at en god del av den troen som eksisterer i dag, er grundig tilbakevist. Likevel er det vanlig praksis å forfekte det som "sannhet" og "fakta" over en lav sko. Et godt eksempel er "søkepinner", som ved grundige forsøk er bevist å være oppspinn. Det mange søkepinneentusiaster da gjør, er å komme med unnskyldninger for hvorfor det "ikke fungerte akkurat DA". De lyver kanskje ikke helt og holdent bevisst, men de er nødt til å være i det minste -noe- klar over at de er på ville veier.
Det er interessant antropologisk sett å studere denne egenskapen til å for enhver pris beskytte ens egen tro/personlige overbevisning selv om alle bevis taler imot en. Samtidig er det en skummel ateributt ved menneskeheten som har ført til mye fandenskap gjennom alle tider.