Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Spiritisme og ouijabrettHvorfor jeg ble spiritist.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

steffen300
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 26
Startet: 21 Mai 2009 18:01
14
Kjønn (valgfri): gutt
Lokalisering: Nordland

Re: Hvorfor jeg ble spiritist.

Innlegg av steffen300 »

Heksepusen skrev:og blir sendt vider til et nytt liv der vi må forbeder oss på de områden og ny oppgaver. Slik forsetter denne sirkelen med liv.
huff og huff, det håper jeg da virkelig ikke.
ihvertfall ikke hvis jeg blir gjenfødt som menneske, hvis jeg heller kan bli født som et viltlevende rovdyr så er interessert.

Kristiane, vi vil svært gjerne høre mer.
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Hvorfor jeg ble spiritist.

Innlegg av Heksepusen »

Etter det jeg menner kan slike ting ta flere liv før ting blir ordnet opp i.

Hvilken form man kommer tilbake til det har jeg ikke gjort meg opp så stor mening om.
Antall ord: 34
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hvorfor jeg ble spiritist.

Innlegg av Kimbara »

Det er en del som skurrer her.

Hvis denne formen for reinkarnasjon eksisterer, betyr det at det står en intelligens bak. Hvis dette er designet skulle man også tro at det var et formål med det - men hvor er formålet?

Man lever et liv, kommer til "den andre siden", får beskjed om hva man må jobbe med, og begynner på et nytt liv - uten den ringeste anelse om hva man bør jobbe med eller hva som var galt med det eventuelle forrige livet.
Hvis man da, som det ble sagt, har fri vilje, er det ingenting som hindrer en i å gjøre de samme feilene om igjen. Hva er da meningen?

Og hvis det ligger en skjult "kraft" latent i oss som er denne "sjelen", eller hva man vil kalle det, som vet hva som skal til og ut ifra det styrer oss i riktig retning...ja, da har vi ikke fri vilje.

Eller er hele denne meningsløse sirkelen designet kun for at den skal eksistere?
Antall ord: 172
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: Hvorfor jeg ble spiritist.

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Hvis denne formen for reinkarnasjon eksisterer, betyr det at det står en intelligens bak. Hvis dette er designet skulle man også tro at det var et formål med det - men hvor er formålet?


Ja, Gud / Alaah..
Formålet? Jah, hvem vet?

Man lever et liv, kommer til "den andre siden", får beskjed om hva man må jobbe med, og begynner på et nytt liv - uten den ringeste anelse om hva man bør jobbe med eller hva som var galt med det eventuelle forrige livet.
Det er vel her "dommen" blir gitt, deg, og du skal videre på en eller annen vei, for å... ja, kanjse oppnå en spirituell "nirvana" av et eller annen slag.

Hvis man da, som det ble sagt, har fri vilje, er det ingenting som hindrer en i å gjøre de samme feilene om igjen. Hva er da meningen?
Ikke enig med du.. Hvis man i et helt liv har levd som en kraftig mann som har levd et liv uten skrupler, og bedrevet med både voldtekter, voldshandlinger og eller kriminalitet.. Så kan det hende denne personen blir igjenfødt som en spinkel kvinne i Sudan, eller som en preste-datter som, der slike hendelser ikke er mulig, og eller han vil få et liv der han er den han er blitt en som "får igjen" for sine handlinger? Kansje?? (kun en tanke)
Og hvis det ligger en skjult "kraft" latent i oss som er denne "sjelen", eller hva man vil kalle det, som vet hva som skal til og ut ifra det styrer oss i riktig retning...ja, da har vi ikke fri vilje.
Jo du har den frie vilje, men du har oxo fått tildelt et reglement å følge i livet, der du vil få "dommen" i etterkant.
Eller er hele denne meningsløse sirkelen designet kun for at den skal eksistere?
Hehe..
Antall ord: 315
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hvorfor jeg ble spiritist.

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev:
Hvis man da, som det ble sagt, har fri vilje, er det ingenting som hindrer en i å gjøre de samme feilene om igjen. Hva er da meningen?
Ikke enig med du.. Hvis man i et helt liv har levd som en kraftig mann som har levd et liv uten skrupler, og bedrevet med både voldtekter, voldshandlinger og eller kriminalitet.. Så kan det hende denne personen blir igjenfødt som en spinkel kvinne i Sudan, eller som en preste-datter som, der slike hendelser ikke er mulig, og eller han vil få et liv der han er den han er blitt en som "får igjen" for sine handlinger? Kansje?? (kun en tanke)
Jo, men hvilket formål skal en slik straff ha så lenge dette mennesket ikke har den ringeste anelse om noe tidligere liv? Om jeg plutselig blir satt i fengsel har ikke dette noe formål med tanke på å ta lærdom av det med mindre jeg får greie på hvilken lov jeg har brutt.
Og hvis det ligger en skjult "kraft" latent i oss som er denne "sjelen", eller hva man vil kalle det, som vet hva som skal til og ut ifra det styrer oss i riktig retning...ja, da har vi ikke fri vilje.
Jo du har den frie vilje, men du har oxo fått tildelt et reglement å følge i livet, der du vil få "dommen" i etterkant.
Jeg har ikke fått tildelt noe reglement, derfor kan jeg heller ikke vite om jeg bryter det. Er det slik å forstå at man skal straffes i et senere liv (uten å ane hva man har gjort) for å ha brutt et regelverk man ikke kjenner til?
Antall ord: 285
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: Hvorfor jeg ble spiritist.

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Jo, men hvilket formål skal en slik straff ha så lenge dette mennesket ikke har den ringeste anelse om noe tidligere liv? Om jeg plutselig blir satt i fengsel har ikke dette noe formål med tanke på å ta lærdom av det med mindre jeg får greie på hvilken lov jeg har brutt.
I følge enkelte skrifter, og skildringer fra de som har opplevd en N.D.O., så vil alle slike liv, hendelser, og lærdommer fra tidligere liv være deg tilgjengelig, når du forlater denne kroppen..
En såkalt "domsavsigelese" tror ikke jeg har noe med en som blir sendt rett ned i heisen, og til den varme "kjellern".
Jeg tror at Reinkarnasjon, handler om å "ha vært igjennom" alle slags livs-stadier, og ikke det å ta lærdom av våre feil igjennom forskjellige liv..

Det står skrevet i Bibelen: Du MÅ bli født på ny... Hva om det ér som det står skrevet, og at kirken har missforstått guds ord her?
At det faktisk ikke har noe med dåpen å gjøre, men rett og slett "ordet" rett frem??
Igjen: kun en tanke.
Jeg har IKKE opplevd en N.D.O, så jeg kan ikke gi deg svar, annet enn hva jeg har "hørt" og "lest" i diverse tidskrifter.
Jeg har ikke fått tildelt noe reglement, derfor kan jeg heller ikke vite om jeg bryter det. Er det slik å forstå at man skal straffes i et senere liv (uten å ane hva man har gjort) for å ha brutt et regelverk man ikke kjenner til?
Det reglementet som deg er gitt, mener jeg kan være din "samvitighet"?
Tenk om det er din samvittighet, som er din Gud og "dommer"?
Din samvittighet, som avgjør om du har gjort rett eller galt?

Happe....
Antall ord: 307
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hvorfor jeg ble spiritist.

Innlegg av Kimbara »

Ok, la oss for diskusjonens skyld si at det er slik at man får alle minner om alle tidligere liv tilbake når man dør...Det ville jo fremdeles ikke gi noen mening, idét disse minnene forsvinner når man blir født igjen. Hensikten med å arbeide med å utrede/gjøre opp for feil man har gjort forsvinner idét årsaken eller saken forøvrig ikke er kjent.

Det ville være langt mer hensiktsmessig å konstant ha denne informasjonen tilgjengelig slik at man aktivt kan dra nytte av erfaringer til enhver tid. Teorien jeg leser i dine innlegg blir jo ironisk nok en grov forvansking av et problem for å unngå selve problemet ;)

Jeg antar at siden en rekke mennesker med så stor sikkerhet kan uttale seg om disse tingene, så må de også kunne gi et fornuftig svar på dette. Nå sikter jeg ikke til deg spesielt, siden jeg vet du kun leker med tanker her.

Samvittighet er forøvrig en delvis tillært egenskap, og delvis en genetisk egenskap (dette har bla.a. med mekanismer som skal sørge for arten overlevelse å gjøre).
Antall ord: 188
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: Hvorfor jeg ble spiritist.

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Ok, la oss for diskusjonens skyld si at det er slik at man får alle minner om alle tidligere liv tilbake når man dør...Det ville jo fremdeles ikke gi noen mening, idét disse minnene forsvinner når man blir født igjen.
Meningen må vel ligge i det "underbeviste" av en eller annen grunn.

La oss si at mennesket får utdelt en sjel og en kropp.
Sjelen (jeg-et) blir da underlagt kroppens tanke-mekanisme og funksjoner, og den spirituelle kontakten da skjer med den "sjelelige".
Det er der det ubderbesviste oppstår.
Det er sjelen som blir flytett fra kropp til kropp, og kansje drar med seg noen bilde, hendelser, erfaringer, fra de forskjellige liv. som man ikke kan huske i den kroppselige tankegang, da kroppen må læres opp på nytt i gjen, gang på gang

Et lite eksempel på MIN erfaring..
Jeg er ganske så urban og lite villig til å tusle i "skauen" på turer, jeg ser heller ingen hensikt med å sitte oppi et tjern å fiske mutters alene, mens jeg blir spist opp av mygg heller, men når jeg er på "Vidda", F.eks kjører over til Bergen fra Drammen, og er oppe på vidda, der det blåser, alt er laaangt og flatt, steinete, og ugjesmildt... DER FØLER JEG MEG HJEMME? JEG FØLER MEG FRI.? Jeg stopper alltid bilen, og ber om en tid for meg selv (fra resten av reisefølget) får å sytte å nyte? Men, hva er det jeg nyter? Jeg hakke peiling...
Så, hva om min sjel har engang vært i en Ulv, Sau på fjell beite, eller et Reinsdyr, som har hatt disse nakne og golde landstykkende som sitt "fristed"? Der de har følt "friheten", som jeg føler hver gang jeg passerer over slike "fjellpass".?

Igjen... Kun mine tanker...

Det ville være langt mer hensiktsmessig å konstant ha denne informasjonen tilgjengelig slik at man aktivt kan dra nytte av erfaringer til enhver tid.
Ja, du er inne på noe der!
Teorien jeg leser i dine innlegg blir jo ironisk nok en grov forvansking av et problem for å unngå selve problemet
Det er nok ingen Teori, kun et et resultat av et tanke på det du skrev..
Jeg antar at siden en rekke mennesker med så stor sikkerhet kan uttale seg om disse tingene, så må de også kunne gi et fornuftig svar på dette.
Enig, men hvis de opplever en N.D.O., så er de jo kun på utsiden av porten, å banker på.. de er lissom ikke heelt inne, og kan gi oss detaljert av hva som foregår. De forteller kun om den lille turen frem og tilbake til "ringklokka".. lissom..
Antall ord: 454
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: Hvorfor jeg ble spiritist.

Innlegg av Charlie-O »

Kjempefin tråd Kristiane :mozilla_smile:

Det er viktig å ta med at når(hvis?) man er i dette stadiet bruker man tiden sin til å studere og planlegge neste liv, utifra hvilke erfaringer man har og trenger.
med andre ord; man lager sin egen skjebne i dette stadiet.

og som du kan forestille deg er dette en temmelig stor jobb, ettersom at man må samkjøre planleggingen med andres planer.
Ingen enkel oppgave=)

alt som skjer deg i dette livet har du selv/din sjel bestemt at du skal igjennom, alt ifra det gode som skjer til de mest grusomme ting.
fordi i dette stadiet ser du det store bildet, du vet hva du må gjøre for å komme deg videre.

Ingen har noensomhelst rett til å dømme andre, ifølge denne troen har vi alle vært(eller skal bli) alt fra rike til fattige, slemme og snille, lykkelige og ulykkelige.

så med andre ord, man trenger ikke å vite hva man skal lære i dette livet, fordi som jeg skrev lenger opp, du legger planene for hvordan livet ditt skal utspille seg, så du vil derfor flere ganger i livet ditt komme i situasjoner der du må ta valg som vil gi deg forskjellige erfaringer, og her kommer den frie viljen inn.
Ofte står man forann skjebnesvangere valg, og hvilken vei man velger styrer man helt selv(selvfølgelig finnes det også tilfeller der man blir 'kastet uti' en situasjon, og da er oppgaven klar, gjør det beste ut av situasjonen eller bedre lykke nestegang)

Når man står forann et slikt valg må man ta beslutningen selv, utifra hvor klar du føler deg for oppgaven, vrir du deg unna, må det mer grunnarbeide til før du virkelig er klar for å komme deg igjennom, med andre ord ny runde med planlegging mellom livene.

hvorfor må man igjennom alt dette før man kan komme til det endelige målet?
vel, ingenting kommer av seg selv, kanskje man må vise seg verdig!?
en person som drømmer om å bli lege må gjennom en rekke harde studier før h*n kan nå målet. dette var kanskje ikke det beste eksempelet, men jeg tror dere forstår hva jeg mener :mozilla_smile:

Det endelige målet, slik jeg ser det er forståelse, visdom, lys, universell kjærlighet, frihet og harmoni..
En kroppsløs tilværelse i paradis der kjærligheten har 'beseiret' =)

ps. beklager om teksten ble rotete, hodet er ikke helt med idag.
Still gjerne spørsmål om noe ble uklart, men husk at dette er hva jeg tror, jeg sitter ikke på fasiten=)

-Charlie
Antall ord: 444
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Hvorfor jeg ble spiritist.

Innlegg av Heksepusen »

Charlie-O skrev:Kjempefin tråd Kristiane :mozilla_smile:

Det er viktig å ta med at når(hvis?) man er i dette stadiet bruker man tiden sin til å studere og planlegge neste liv, utifra hvilke erfaringer man har og trenger.
med andre ord; man lager sin egen skjebne i dette stadiet.

og som du kan forestille deg er dette en temmelig stor jobb, ettersom at man må samkjøre planleggingen med andres planer.
Ingen enkel oppgave=)

alt som skjer deg i dette livet har du selv/din sjel bestemt at du skal igjennom, alt ifra det gode som skjer til de mest grusomme ting.
fordi i dette stadiet ser du det store bildet, du vet hva du må gjøre for å komme deg videre.

Ingen har noensomhelst rett til å dømme andre, ifølge denne troen har vi alle vært(eller skal bli) alt fra rike til fattige, slemme og snille, lykkelige og ulykkelige.

så med andre ord, man trenger ikke å vite hva man skal lære i dette livet, fordi som jeg skrev lenger opp, du legger planene for hvordan livet ditt skal utspille seg, så du vil derfor flere ganger i livet ditt komme i situasjoner der du må ta valg som vil gi deg forskjellige erfaringer, og her kommer den frie viljen inn.
Ofte står man forann skjebnesvangere valg, og hvilken vei man velger styrer man helt selv(selvfølgelig finnes det også tilfeller der man blir 'kastet uti' en situasjon, og da er oppgaven klar, gjør det beste ut av situasjonen eller bedre lykke nestegang)

Når man står forann et slikt valg må man ta beslutningen selv, utifra hvor klar du føler deg for oppgaven, vrir du deg unna, må det mer grunnarbeide til før du virkelig er klar for å komme deg igjennom, med andre ord ny runde med planlegging mellom livene.

hvorfor må man igjennom alt dette før man kan komme til det endelige målet?
vel, ingenting kommer av seg selv, kanskje man må vise seg verdig!?
en person som drømmer om å bli lege må gjennom en rekke harde studier før h*n kan nå målet. dette var kanskje ikke det beste eksempelet, men jeg tror dere forstår hva jeg mener :mozilla_smile:

Det endelige målet, slik jeg ser det er forståelse, visdom, lys, universell kjærlighet, frihet og harmoni..
En kroppsløs tilværelse i paradis der kjærligheten har 'beseiret' =)

ps. beklager om teksten ble rotete, hodet er ikke helt med idag.
Still gjerne spørsmål om noe ble uklart, men husk at dette er hva jeg tror, jeg sitter ikke på fasiten=)

-Charlie
Selv om du ikke har med deg hode i dag var det enormt godt forklart.
Kan vel si at for min del så utdyper du virkelig det jeg menner litt lenger opp.
Jeg kan ikke si noe annet en takk for innlegg.
Antall ord: 489
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Hvorfor jeg ble spiritist.

Innlegg av kristiane »

Inne en liten tur her :)
Mange,mange gode og reflekterte meninger å lese i denne tråden ser jeg,og det er både bra og fint å lufte dette temaet.Ser dette med reinkarnasjon interesserer mange!
Som mange har svart: Ja i mellom reinkarnasjonene er du hjemme på den andre siden.Du går igjennom ting med dine hjelpere og planlegger hva du skal ha som tema/jobbe med i din neste reinkarnasjon.Etter hvert som man støter på dårlige ting enten det gjelder deg selv,eller dårlige valg mens du er på jorden,blir man mer og mer bevisst på handlinger/valg man tar,som deretter har alt å si for veien din og livet ditt videre også.Valgene er et resultat av dine egne erfaringer og din egen vilje.Så får hver enkelt ta det som møter en,ifh.t dette.
Og likeledes er det også slik,at også den som kanskje møtte mange prøvelser ppg.a f.eks utnyttelse av ymse slag i sitt forrige liv-må lære å sette grenser,i sitt neste liv på jorden.Etter hvert som man arbeider her nede,lærer man etterhvert.Man lærer av valgene man tar,med mål for øye at til slutt å kunne oppnå en høyere bevissthet.Ja NETTOPP lys,kjærlighet og respekt.
Antall ord: 224

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: Hvorfor jeg ble spiritist.

Innlegg av Charlie-O »

Heksepusen skrev:Selv om du ikke har med deg hode i dag var det enormt godt forklart.
Kan vel si at for min del så utdyper du virkelig det jeg menner litt lenger opp.
Jeg kan ikke si noe annet en takk for innlegg.
Bare hyggelig vettu :D
Fint å høre at du likte det=)
Antall ord: 54
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links