Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerOmreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av jeditrond »

Diffusa skrev:Jepp, jeg tenkte jeg skulle låne av "venner" :lol:
18 episoder? Håper det ikke er så mye "ekko" som det har vært i sesong to da.
Så langt har det ikke vært ekko faktisk, men derimot mye kobling opp mot moderne ufo-hendelser o.l. og tildels også kobling mot Illuminati og andre gode, gamle konspirasjonsteorier :mozilla_tongue:
Antall ord: 61
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Diffusa »

Nice! Gleder meg til å ta et lite Ancient Aliens maraton :mozilla_kiss:
Antall ord: 10
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av jeditrond »

Diffusa skrev:Nice! Gleder meg til å ta et lite Ancient Aliens maraton :mozilla_kiss:
Ja, det er mye og se frem til, kos deg :mozilla_smile:
Antall ord: 24
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Arven »

Dr Tsoukalos... er det han som hevder av Atlantis var bygget på en gigantisk farkost som en dag steg opp fra havet og tok hele byen med seg ?
Antall ord: 28
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av jeditrond »

Arven skrev:Dr Tsoukalos... er det han som hevder av Atlantis var bygget på en gigantisk farkost som en dag steg opp fra havet og tok hele byen med seg ?
Nei, det er nok tv-serien Stargate Atlantis :mozilla_smile:

pE3xkRmTAMY

Det står ørlite grann om Tsoukalos her: http://www.free-press-release.com/news- ... 39746.html og her: http://www.legendarytimes.com/giorgio/

I all hovedsak ser det ut til at han mener det var ancient aliens som hjalp menneskeheten/tuklet med genene våre i oldtiden. Istedenfor en mer komplisert hypotese :mozilla_tongue:

EDIT: Mannen tar ikke seg selv særlig høytidelig:
http://twitpic.com/759tb3
Antall ord: 108
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Arven »

hmmm, kanskje jeg må vurdere å begynne å se på tv igjen :mozilla_smile:
Antall ord: 12
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av jeditrond »

Arven skrev:hmmm, kanskje jeg må vurdere å begynne å se på tv igjen :mozilla_smile:
Tja, Stargate Atlantis er jo ferdig på tv, men kan kjøpes på dvd. Da kan du jo bestemme når du vil se serien selv :mozilla_smile:

Ellers har jeg pløyd gjennom de to nyeste episodene av Ancient Aliens og disse "lærerne" ble tatt opp. En hypotese var at de utenomjordiske så at menneskene tilba dem som guder og lærerne hadde ikke snøring på hvordan de skulle løse den problemstillingen. Så de sa takk for seg og dro med et løfte om å komme tilbake :mozilla_tongue:
Antall ord: 105
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Diffusa »

Litt rart det å lese det der.. Sambo og jeg satt å titta litt på en eller annen dokumentar om myten om Atlantis i dag og da brøt jeg lettere irritert ut med kommentaren om at hvem har sagt at Atlantis må ha vært her på jord? :lol: Altså, hvorfor ikke heller at atlantis var et skip eller en liten planet.
Antall ord: 60
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av jeditrond »

Diffusa skrev:Litt rart det å lese det der.. Sambo og jeg satt å titta litt på en eller annen dokumentar om myten om Atlantis i dag og da brøt jeg lettere irritert ut med kommentaren om at hvem har sagt at Atlantis må ha vært her på jord? :lol: Altså, hvorfor ikke heller at atlantis var et skip eller en liten planet.
He, he, hvem som sa at Atlantis var her på jord var jo flere. Nevner i fleng filosofen Platon som fikk høre historien fra sin bestefar Solon som på sin side fikk vite historien av egyptiske prester som humret litt over de gamle grekeres holdning over alt de hadde oppdaget/funnet opp. Den egyptiske presten fortalte da at i templene hadde de nedskrevet historie som gikk flere tusen år bakover i tid. Alle forteller at Atlantis lå i havet, hhv. utenfor Gibraltar (Herkules' søyler) og andre i havet mot øst. Noe mer presist enn det har man ikke fått noe info om utenom ymse kanaliseringer ikke minst fra Edgar Cayce som i transe fortalte at man ville vinne rester av Atlantis utenfor Bahamas og oppga et visst tidsrom også.

Men at Atlantis igjen kan ha hatt kontakt med utenforstående er jo ikke umulig, f. eks. som en fast base og laboratorie og senere hjem for en avansert sivilisasjon av mennesker når "gudene" sa ha det bra, snakkas om noen tusen år :mozilla_tongue:
Antall ord: 238
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Diffusa »

Jeg vet jo det at de fleste som har skrevet om atlantis mener det er en jordisk by, Jeditrond :mozilla_wink:
I denne dokumentaren så slaktet de store deler av myten. De mente også først at Biminibeltet var en del av atlantis og etterpå ikke. Og da kom det også en forsker ut å sa det at hele myten var fiksjon og at det ikke fantes noe slikt sted her på jord og at Platon hadde skrevet om atlantis for å varsle mennesker om at det liksom ikke lønner seg å være grådig osv. Litt som en varsel om at stor vekst fører til kolaps. Og det va da jeg ble irritert og plumpet ut med kommentaren min. For meg så var det jo litt rart fordi det gikk opp for meg at jeg håper jo at stedet en gang var. Og så flirte jeg litt mer når jeg kom inn her og leste om Stargate Atlantis serien som jeg aldri har vært borti, det var ikke noe mer enn det :mozilla_smile:
Antall ord: 178
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Moonstone »

Det er jo også verdt å nevne at Atlantis-Myten kan være et MYTOLOGISK STED, og ikke et historisk virkelig ett.
En billedlig fortelling om et Utopia, en tid hvor alt var i harmoni, men som ikke har eksistert.
Kanskje skapt for at mennesket skal ha noe å strekke seg etter å oppnå.
Antall ord: 51
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av jeditrond »

Diffusa skrev:Jeg vet jo det at de fleste som har skrevet om atlantis mener det er en jordisk by, Jeditrond :mozilla_wink:
I denne dokumentaren så slaktet de store deler av myten. De mente også først at Biminibeltet var en del av atlantis og etterpå ikke. Og da kom det også en forsker ut å sa det at hele myten var fiksjon og at det ikke fantes noe slikt sted her på jord og at Platon hadde skrevet om atlantis for å varsle mennesker om at det liksom ikke lønner seg å være grådig osv. Litt som en varsel om at stor vekst fører til kolaps. Og det va da jeg ble irritert og plumpet ut med kommentaren min. For meg så var det jo litt rart fordi det gikk opp for meg at jeg håper jo at stedet en gang var. Og så flirte jeg litt mer når jeg kom inn her og leste om Stargate Atlantis serien som jeg aldri har vært borti, det var ikke noe mer enn det :mozilla_smile:
Ah, ok, vel hvor Atlantis har vært/ikke vært er jo en historie i seg selv. Mange plasserer det i Mexicogolfen i og rundt Bimini/Bahamas, mest pga. Cayce kanskje. En annen og særs interessant hypotese er Antarktis. Høres unektelig kaldt ut tenker de fleste, men nevnte naturkatastrofe flyttet hele jordskorpen hevder forfatterne. Dermed havnet Antarktis på sydpolen og Sibir ble veldig kaldt, veldig fort, som forklarer hvorfor man har funnet helfrosne dyr der flere steder. Og så har vi de mer søkte som utenfor Tyskland, ute i Nordsjøen, Irland, Storbritannia osv. osv. Og så er det en som mener at Atlantis lå i lake Titicaca den gangen Andes var ved kysten.

Moonstone: Jo, kjenner godt til det at Atlantis som myte kan være en utopi vi skal strekke oss etter. Men det forklarer ikke alle indisiene som peker i retning av at en avansert oldtidssivilisasjon som påvirket alle kulturer på planeten. Men det kan jo ha hatt et helt annet navn, Bjarne f.eks. :mozilla_tongue: Mener å huske at hhv. aztekspråket og berberspråket bruker 'atl' om vann uten at jeg husker hvor jeg leste det, så ta den med ei teskje salt eller to :mozilla_laughing:
Antall ord: 385
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller mennesker?

Innlegg av Moonstone »

jeditrond skrev:Moonstone: Jo, kjenner godt til det at Atlantis som myte kan være en utopi vi skal strekke oss etter. Men det forklarer ikke alle indisiene som peker i retning av at en avansert oldtidssivilisasjon som påvirket alle kulturer på planeten. Men det kan jo ha hatt et helt annet navn, Bjarne f.eks. :mozilla_tongue: Mener å huske at hhv. aztekspråket og berberspråket bruker 'atl' om vann uten at jeg husker hvor jeg leste det, så ta den med ei teskje salt eller to :mozilla_laughing:
ja, man kan jo selvfølgelig håpe og tro på at det har eksistert.
Ting blir jo straks mer intressant da ;)
Men samtidig har jeg også mulighetene åpne for at Atlantis kan være mer, både et stereotypisk Utopia, et mytologisk sted, en liknelse, en del av en historie man ikke skal ta bokstavelig men som det ligger visdom i, og slike historier skapte oldtidsmennesker hele tiden i alle kulturer.
MEN, man kan jo som sagt håpe, og mange tråder kan lede nettopp til at det kan ha eksistert.
Antall ord: 182
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - - Omreisende lærere i oldtiden - aliens eller menneske

Innlegg av jeditrond »

Moonstone skrev:
jeditrond skrev:Moonstone: Jo, kjenner godt til det at Atlantis som myte kan være en utopi vi skal strekke oss etter. Men det forklarer ikke alle indisiene som peker i retning av at en avansert oldtidssivilisasjon som påvirket alle kulturer på planeten. Men det kan jo ha hatt et helt annet navn, Bjarne f.eks. :mozilla_tongue: Mener å huske at hhv. aztekspråket og berberspråket bruker 'atl' om vann uten at jeg husker hvor jeg leste det, så ta den med ei teskje salt eller to :mozilla_laughing:
ja, man kan jo selvfølgelig håpe og tro på at det har eksistert.
Ting blir jo straks mer intressant da ;)
Men samtidig har jeg også mulighetene åpne for at Atlantis kan være mer, både et stereotypisk Utopia, et mytologisk sted, en liknelse, en del av en historie man ikke skal ta bokstavelig men som det ligger visdom i, og slike historier skapte oldtidsmennesker hele tiden i alle kulturer.
MEN, man kan jo som sagt håpe, og mange tråder kan lede nettopp til at det kan ha eksistert.
Man kan jo se det slik at det mytologiske Atlantis er utopien vi skal strekke oss etter og være obs på ift. materialisme på ville veier og det legendariske Atlantis var noe annet. Dog ser det ut til at lærerne som reiste rundt var i bunn og grunn fredelige folk og lærte bort en filosofi som ikke innebar menneskeofring. Hvor mye de besøkte folkene hørte på lærerne ang. sistnevnte varierer jo noe voldsomt for å si det mildt :mozilla_smile:

Tror ikke Atlantis "forsvant" i bølgene fordi gudene var sinte på dem, her er det en naturkatastrofe av dimensjoner som gir gjenlyd over hele kloden. Jeg funderer også på om det allerede var "kolonier" rundt om kring siden det finnes byggverk over hele kloden som krever enten kunnskap om levitasjon/antigravitasjon eller noen gedigne byggekraner. At en gjeng "slaver" slepte steinblokker på flere hundre tonn på en slede kjøper jeg ikke. Det faller i grunnen på sin egen urimelighet uansett hvor mye arbeidskraft man hadde tilgang på. En annen ting er presisjonen disse blokkene er skjært ut med, det samme gjelder statuer og minnesmerker hvor det ser ut som om bilder og skrift er frest ut i stein fremfor hugget ut. Det var kanskje litt utenfor temaet lærere men, men. Det var den høyttenkningen per tastatur igjen da :mozilla_tongue:
Antall ord: 412
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links