Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisser du er her.....

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

miss 24/7 skrev:
Horus^ skrev:Hun? det var jeg virkelig ikke klar over. Hehe.. har vel alltid sett for meg BA som en han. Ja det er sant ting kan gå litt "hett" for seg til tider, men det er jo ikke noe personlig ment, iallefall ikke fra min side. Jeg liker godt å diskutere jeg, men det er ikke alt som er innenfor min interesse gruppe, og det er heller ikke alt jeg har noe peiling på, så da lar jeg heller være å kommentere, så får de som har kunnskap om emnet få svare der :)
Eeeehhh kansje jeg tar feil,det kan jo være BA er en HAN :mozilla_oops:
Har alltid følt at det er en HUN denne BA......kan være morsomt om han/hun vil avsløre det...... :D føler nesten jeg har flausa meg nå :mozilla_oops:
Hehe.. på skrivemåte og formulering virker det som en mann synes jeg, men det er godt mulig jeg tar feil :) blir spennende dette :mozilla_wink: hehe
Antall ord: 169

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Innlegg av miss 24/7 »

Horus^ skrev:
miss 24/7 skrev:
Horus^ skrev:Hun? det var jeg virkelig ikke klar over. Hehe.. har vel alltid sett for meg BA som en han. Ja det er sant ting kan gå litt "hett" for seg til tider, men det er jo ikke noe personlig ment, iallefall ikke fra min side. Jeg liker godt å diskutere jeg, men det er ikke alt som er innenfor min interesse gruppe, og det er heller ikke alt jeg har noe peiling på, så da lar jeg heller være å kommentere, så får de som har kunnskap om emnet få svare der :)
Eeeehhh kansje jeg tar feil,det kan jo være BA er en HAN :mozilla_oops:
Har alltid følt at det er en HUN denne BA......kan være morsomt om han/hun vil avsløre det...... :D føler nesten jeg har flausa meg nå :mozilla_oops:
Hehe.. på skrivemåte og formulering virker det som en mann synes jeg, men det er godt mulig jeg tar feil :) blir spennende dette :mozilla_wink: hehe
hmmmm ja nå spørs det om jeg får sove (jobber natt ser du) hadde egentlig tenkt å legge meg nå. men.... :-k
Antall ord: 193
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

miss 24/7 skrev:
Horus^ skrev:
miss 24/7 skrev:
Horus^ skrev:Hun? det var jeg virkelig ikke klar over. Hehe.. har vel alltid sett for meg BA som en han. Ja det er sant ting kan gå litt "hett" for seg til tider, men det er jo ikke noe personlig ment, iallefall ikke fra min side. Jeg liker godt å diskutere jeg, men det er ikke alt som er innenfor min interesse gruppe, og det er heller ikke alt jeg har noe peiling på, så da lar jeg heller være å kommentere, så får de som har kunnskap om emnet få svare der :)
Eeeehhh kansje jeg tar feil,det kan jo være BA er en HAN :mozilla_oops:
Har alltid følt at det er en HUN denne BA......kan være morsomt om han/hun vil avsløre det...... :D føler nesten jeg har flausa meg nå :mozilla_oops:
Hehe.. på skrivemåte og formulering virker det som en mann synes jeg, men det er godt mulig jeg tar feil :) blir spennende dette :mozilla_wink: hehe
hmmmm ja nå spørs det om jeg får sove (jobber natt ser du) hadde egentlig tenkt å legge meg nå. men.... :-k
Hehehe.. er jo ikke lenge siden BA var her inne da, så det er ikke sikkert han/hun er så langt unna :) Jeg er syk jeg, så jeg skal prøve og sove ett par timer nå hvis jeg klarer :)
Antall ord: 237

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
miss 24/7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 197
Startet: 11 Des 2005 09:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: rogaland

Innlegg av miss 24/7 »

Horus^ skrev:
miss 24/7 skrev:
Horus^ skrev:
miss 24/7 skrev:
Horus^ skrev:Hun? det var jeg virkelig ikke klar over. Hehe.. har vel alltid sett for meg BA som en han. Ja det er sant ting kan gå litt "hett" for seg til tider, men det er jo ikke noe personlig ment, iallefall ikke fra min side. Jeg liker godt å diskutere jeg, men det er ikke alt som er innenfor min interesse gruppe, og det er heller ikke alt jeg har noe peiling på, så da lar jeg heller være å kommentere, så får de som har kunnskap om emnet få svare der :)
Eeeehhh kansje jeg tar feil,det kan jo være BA er en HAN :mozilla_oops:
Har alltid følt at det er en HUN denne BA......kan være morsomt om han/hun vil avsløre det...... :D føler nesten jeg har flausa meg nå :mozilla_oops:
Hehe.. på skrivemåte og formulering virker det som en mann synes jeg, men det er godt mulig jeg tar feil :) blir spennende dette :mozilla_wink: hehe
hmmmm ja nå spørs det om jeg får sove (jobber natt ser du) hadde egentlig tenkt å legge meg nå. men.... :-k
Hehehe.. er jo ikke lenge siden BA var her inne da, så det er ikke sikkert han/hun er så langt unna :) Jeg er syk jeg, så jeg skal prøve og sove ett par timer nå hvis jeg klarer :)
Du må ha god bedring,det hjelper å sove ..det skal jo sies å være den beste medisinen :mozilla_laughing:
Antall ord: 258
Fantasien ble gitt oss mennesker som erstatning for det vi ikke er - den humoristiske sansen fikk vi til trøst for det vi er...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

miss 24/7 skrev:
Horus^ skrev:
miss 24/7 skrev:
Horus^ skrev:
miss 24/7 skrev: Eeeehhh kansje jeg tar feil,det kan jo være BA er en HAN :mozilla_oops:
Har alltid følt at det er en HUN denne BA......kan være morsomt om han/hun vil avsløre det...... :D føler nesten jeg har flausa meg nå :mozilla_oops:
Hehe.. på skrivemåte og formulering virker det som en mann synes jeg, men det er godt mulig jeg tar feil :) blir spennende dette :mozilla_wink: hehe
hmmmm ja nå spørs det om jeg får sove (jobber natt ser du) hadde egentlig tenkt å legge meg nå. men.... :-k
Hehehe.. er jo ikke lenge siden BA var her inne da, så det er ikke sikkert han/hun er så langt unna :) Jeg er syk jeg, så jeg skal prøve og sove ett par timer nå hvis jeg klarer :)
Du må ha god bedring,det hjelper å sove ..det skal jo sies å være den beste medisinen :mozilla_laughing:
Takk for det :) får håpe jeg klarer å sove.. vel, jeg får gjøre ett forsøk :mozilla_wink:
Får sove godt du også når den tid kommer miss 24/7 :D
Antall ord: 203

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Horus^ skrev:Har du lyst å dele hvilken opplevelse det var og evt hva du tror det er? :)
Det har jeg skrevet om før, i tråden UFO (rett og slett..), og Asbjørn foreslo det kunne være et kulelyn. Det høres ikke helt usannsynlig ut, men jeg holder også muligheten åpen for at det hele er bare inbildning. På den tiden hadde jeg lest noe om flygende tallerkener og små grønne menn.
miss 24/7 skrev:synd at uenigheter kan skape nermest hissige diskusjoner,det blir litt utrivelig synes jeg :mozilla_smile: Å det er jo så mangen flotte personer her..så stemningen kan bli anderledes om man heller velger å dele opplevelser,å spekulere sammen,det er vel derfor vi er her :mozilla_undecided:
Jeg er ikke sint, men jeg blir litt skarp overfor påstander som noen av disse påstandene vi har sett her. Bortforklaringer liker jeg heller ikke. Man bør stå ved det man har sagt. Dette gjorde Horus^ etter hvert, og da er alt bare fryd og gammen igjen. :)
Jeg er syk jeg, så jeg skal prøve og sove ett par timer nå hvis jeg klarer :)
Da får jeg håpe du føler deg litt mer pigg når du våkner igjen.
Antall ord: 211

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Asbjørn skrev:Tro, skepsis eller benektende, 3 nivåer på samme skala.

Skepsis er midt i mellom, skepsis og tvil kan vel forsåvidt sammenlignes.

Uansett ; Dere kan diskutere ( for noen ; kverulere og krangle...) alle sider av det paranormale, men man ser at det liksom blir et lite antall grupperinger igjen tilslutt :

- de overbeviste - som vet med seg selv at ja, dette er rett...

- De delvis overbeviste - som tror det kan være noe i dette

- de tvilende - som kansje har bnittelitt tro på enkelt-ting, men egentlig ikke, - kansje -

- de benektende - som nekter for at det overhodet finnes slike fenomener ( hvorfor kaste bort tid på det -da- ? )

-de ignorante - som gir en blank f... i om det eksisterer eller ikke...

så har vi :
- de som HAR opplevet noe selv,

-og de som IKKE har opplevet noe selv.

Og uansett ; vi blir aldri enige alle sammen - uansett hvor mye vi "diskuterer" . .

Så hva er vitsen for den ene for å prøve å overbevise den andre ?
Det er ingen vits, man kan ikke bli enige...
Til det er forskjellene på oss for store.
Det eneste vi oppnår er å danne grupperinger ;

Troende, Tvilene og Benektende....

Jeg er i kategorien TRO, selv om jeg ikke tar alt for "god fisk"...

Det er utrolig mye bløff der ute.

Sånn er det bare...

Asbjørn
Kan være enig i det meste av dette, men det eg syns er litt viktig å kommentere i forhold til det du seie er at nokre diskusjoner ofte vert understøtta av usannheter som i beste fall er basert på feilinformasjon. I andre tilfelle vert det vist til at det eksisterer bevis osv på det eine etter det andre som då gjerne fell under paranormalt. På ein måte skulle eg ikkje ha behov for å bry meg, men fordi "bevisa" ofte bare er synsing fra personer som står bak mange bøker om det aktuelle tema utan at bøkene bygge på anna enn andre bøker med samme type innhold og at desse bøkene gjerne har teke litt her og litt der fra vitenskapen, danna nye ord og bruker dei aktivt samtidig som dei manipulerer folk til å tru på egenskapane desse nye ord har av dei er anna enn oppspinn for at bokskriveren skal verte rik, føler eg eit visst ansvar for at folk ikkje ska ta alt dette for god fisk, men være såpass kritisk at dei tenke sjøl. Nokon av oss må gje beskjed når vitet har fordufta og fantasien graver seg inn i ein drøm som ikkje er mulig å oppfylle. Rasjonalitet og vitenskapeleg tenking er egentlig folkevett satt i system. Og utan folkevett vil det fort oppstå mange usannheter som vert tolka som sannheter og som generasjoner etter oss må slite med.

Egentleg er kristendommen og dei andre monoteistiske religionane eit godt døme på at folkevettet har mangla og alle som har følgt med litt veit kva desse har påført menneska opp gjennom tidene. I dag ser vi at den muslimske fløyen er blitt både sterkare og sikrare på at dei skal greie å gjere alle om til muslimske sauer ved hjelp av terror og propaganda. Det kan bare ende forferdelig, men kanskje jorda vår treng både ein krig og mange store naturkatastrofer for å komme på rett kjøl?
Antall ord: 560
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Antarez
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 11 Mar 2005 20:40
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Antarez »

Jeg er relativt ny her og har lagt merke til at det er mye diskusjoner av denne typen her inne ja.Mitt problem er nå hvem skal jeg TRO på, he he...Må gå det rimelig godt etter i sømmene for å bli klokere. Plukket fra hverandre, er vel ok, hvis det er for å gi svar på noe, for det er jo det man søker når man spør, eller??
...jeg tenkte at dette var stedet man kunne snakke med likesinnede. Bra at Horus kjemper litt for å ta vare på hverandre, uavhenging av temaene forøvrig.
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !