Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisDerren Brown bedre enn alle medier

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Atmi

Innlegg av Atmi »

madjava skrev:Det DB gjere viser jo bare at dei fleste av aktørane på markedet er sjarlanter som tjener seg rike på lettlurte folk.

For å seie det slik, eg har enda til gode å treffe nokon som har evner utover vanlige triks og kunnskap om mennesker. Av alt det rusket eg har truffe gjennom livet har den eine etter den andre avslørt seg som juks og bløff. Difor vert eg veldig overraska over kor mange som innehar evner utover det normale eller trur på all denne new age svadaen som bare har eit mål om å gjere aktørane rike.
Nei, det viser ikke at de fleste er sjarlartaner. Men - det viser at det er mulig å gjøre det uten å være en prikk klarsynte - det være seg alt etter hvordan man definerer klarsynt.

Atmi
Antall ord: 138

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Sparrow skrev:
madjava skrev:=D> =D>

DB greidde å lure desse oxo. Herlig moro å sjå og kanskje ein tankevekker for nokre av dåkke åndelige spirituelle her på para'n.


tja, åndelig og spirituell kan man vel være likevel, om man ikke akkurat ser spøkelser ved høylys dag, hehe. Kan ikke akkurat si at det rokker ved livssynet mitt dette her da...
sunnhet sannhet og skjønnhet, det er åndelighet for meg, og jeg kunne ikke se at noen av delene var til stede der.
Joda, men det vert rart når paranormale fenomen synes å ha ein åndelighet over seg forklart med mange new age teorier som aldri vert etterprøvd av aktørane som står bak, men heller framlagt som sannheter utan rom for kritisk syn. :)
Antall ord: 128
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snowfall
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 03 Aug 2005 13:15
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av snowfall »

Ser ikke på det som noe stort nederlag at man klarer lure folk som sier de har "paranormale evner " av ulike slag:Man har sine egne meninger/tro uansett,sånn er det og sånn blir det. Han er rå,det er sikkert,men nå vil jeg vite hvordan...Evner har han jo så det holder,behøver ikke Høyskolen for å skjønne det.
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

snowfall skrev:Ser ikke på det som noe stort nederlag at man klarer lure folk som sier de har "paranormale evner " av ulike slag:Man har sine egne meninger/tro uansett,sånn er det og sånn blir det. Han er rå,det er sikkert,men nå vil jeg vite hvordan...Evner har han jo så det holder,behøver ikke Høyskolen for å skjønne det.
Derren Brown har ikke evner nei. Ikke paranormale evner.
Men det bør vel være en tankevekker at han lurer medier som faktisk tar seg godt betalt for å lære bort "sine egne evner".
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spirou
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 578
Startet: 20 Jan 2005 12:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: one bedroom apartment

Innlegg av Spirou »

det beste er når han er i NY og har en session med masse folk som ikke tror på gud eller hvem det var... jesus ellernoe...

også til slutt så liksom trodde alle på jeshus... så eid....
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

madjava skrev:Det DB gjere viser jo bare at dei fleste av aktørane på markedet er sjarlanter som tjener seg rike på lettlurte folk.

For å seie det slik, eg har enda til gode å treffe nokon som har evner utover vanlige triks og kunnskap om mennesker. Av alt det rusket eg har truffe gjennom livet har den eine etter den andre avslørt seg som juks og bløff. Difor vert eg veldig overraska over kor mange som innehar evner utover det normale eller trur på all denne new age svadaen som bare har eit mål om å gjere aktørane rike.
Nei, Madjava, det gjør det ikke, men det viser at det er mulig å tjene seg rik på lettlurte folk.

At vi vet om en som kan lure mange viser ikke at alle gjør det, men det viser at alle kan gjøre det. Dette har vi sett mange eksempler på, og vi har også sett mange eksempler på at de som påstår seg evner er avslørt som svindlere. Derfor er det sannsynlig at de fleste aktørene på markedet er svindlere.

På forumet her har vi også sett at mange tror de har evner andre ikke ser snurten av. F.eks. går det på evne til selektiv hukommelse.
Antall ord: 216

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

madjava skrev:
science skrev:Åndelighet har ingenting med dette å gjøre.
Å være åndelig betyr ingenting rent vitenskapelig.
Det vi snakker om her er parapsykologi som ikke er parapsykologi, men psykologi, illusjoner og mindgames.

At noen i det hele tatt blander inn åndelighet i denne debatten viser bare at man har svært lite å komme med. Fra et vitenskapelig synspunkt er det fenomenene som er interessante, ikke åndeligheten folk føler inni seg. Det er ikke vitenskap.
Like fullt vert åndelighet og fenomen blanda saman i ei new age suppe som mange ganger dukker opp i forskjellige tråder.

For å ta dette DB tok for seg, hadde han kontakt med folk som såg på si eiga overbevisning og DB sitt bidrag som noko åndelig, sjølv om det vitenskapelig vert sett på som fenomen bygd på psyklologi og illusjoner.

Greit å seie at det ikkje går på det åndelige, men like fullt vert det åndelige blanda inn og i ein debatt skal ein ikkje legge for strenge føringer for kor grensa skal strekkast når mange har forskjellige syn på dette.

Vitenskapen blander jo sjølv inn åndelig overbevisning i mange av undersøkelsane rundt påståtte fenomen.

Eg vil forsatt meine at dette er ein tankevekker for åndelige spirituelle her på para'n fordi her er grensene enda mindre synlige og mange blander si eiga suppe på sin eigen spiker. Eg har eg mine tanker rundt det meste kokt på mi spikersuppe, sjølv om det DB kunne vise til her er ein tankevekker for nokon, så er det ikkje noko nytt for mitt heksebrygg(les ei form for livssyn) :D
Fortsatt har åndelighet ingenting å gjøre med parapsykologi. Dersom en blander inn det du definerer som newagesuppe med åndelighet, så er en på helt feil spor når det gjelder åndelig utvikling, spør du meg. Vi kan jo ta en annen debatt om hva åndelighet er, og hva det ikke er. Kunne jo være interessant å høre hvor mange forskjellige definisjoner vi kunne mane frem :D
Antall ord: 341
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jovian skrev:Derren er en dyktig psykolog, og det han gjør er viktig.
Med tanke på når han "ser hva hun tegner i naborommet", så har han nok plantet informasjon på mediumet allerede i forkant av "seansen", men andre ord, måten han har ordlagt seg på har dannet et mønster i hodet hennes før det hele begynner. Reklamebransjen vet dette.
Ja, sånn som den røde hammeren alle tenker på hehehe
Antall ord: 77
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Atmi skrev:
madjava skrev:Det DB gjere viser jo bare at dei fleste av aktørane på markedet er sjarlanter som tjener seg rike på lettlurte folk.

For å seie det slik, eg har enda til gode å treffe nokon som har evner utover vanlige triks og kunnskap om mennesker. Av alt det rusket eg har truffe gjennom livet har den eine etter den andre avslørt seg som juks og bløff. Difor vert eg veldig overraska over kor mange som innehar evner utover det normale eller trur på all denne new age svadaen som bare har eit mål om å gjere aktørane rike.
Nei, det viser ikke at de fleste er sjarlartaner. Men - det viser at det er mulig å gjøre det uten å være en prikk klarsynte - det være seg alt etter hvordan man definerer klarsynt.

Atmi
Ok, greit...hehe...mulig eg tok av litt, takler ikkje folk som lurer andre og tjener seg rike på det oxo. :mozilla_yell:
Antall ord: 160
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Jovian skrev:Derren er en dyktig psykolog, og det han gjør er viktig.
Med tanke på når han "ser hva hun tegner i naborommet", så har han nok plantet informasjon på mediumet allerede i forkant av "seansen", men andre ord, måten han har ordlagt seg på har dannet et mønster i hodet hennes før det hele begynner. Reklamebransjen vet dette.
Treng ikkje være psykolog for å manipulere folk til å tru eller gjere noko. :)
Antall ord: 78
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

BA skrev:
madjava skrev:Det DB gjere viser jo bare at dei fleste av aktørane på markedet er sjarlanter som tjener seg rike på lettlurte folk.

For å seie det slik, eg har enda til gode å treffe nokon som har evner utover vanlige triks og kunnskap om mennesker. Av alt det rusket eg har truffe gjennom livet har den eine etter den andre avslørt seg som juks og bløff. Difor vert eg veldig overraska over kor mange som innehar evner utover det normale eller trur på all denne new age svadaen som bare har eit mål om å gjere aktørane rike.
Nei, Madjava, det gjør det ikke, men det viser at det er mulig å tjene seg rik på lettlurte folk.

At vi vet om en som kan lure mange viser ikke at alle gjør det, men det viser at alle kan gjøre det. Dette har vi sett mange eksempler på, og vi har også sett mange eksempler på at de som påstår seg evner er avslørt som svindlere. Derfor er det sannsynlig at de fleste aktørene på markedet er svindlere.

På forumet her har vi også sett at mange tror de har evner andre ikke ser snurten av. F.eks. går det på evne til selektiv hukommelse.
Mulig eg var litt vel bastant i mi uttrykksform. :)

I desse filmane kom det fram at DB hadde betre evner enn noko av det desse åndelige/paranormale aktørane kunne vise til eller hadde opplevd før. Det skremde meg. Kvar har desse med evner gjemt seg da? Eksisterer dei i det heile? Eller er evne bare ei myte nokre vil prøve å leve opp til?

Evne til selektiv hukommelse? Ka da?
Antall ord: 290
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Heia skrev:
madjava skrev:
science skrev:Åndelighet har ingenting med dette å gjøre.
Å være åndelig betyr ingenting rent vitenskapelig.
Det vi snakker om her er parapsykologi som ikke er parapsykologi, men psykologi, illusjoner og mindgames.

At noen i det hele tatt blander inn åndelighet i denne debatten viser bare at man har svært lite å komme med. Fra et vitenskapelig synspunkt er det fenomenene som er interessante, ikke åndeligheten folk føler inni seg. Det er ikke vitenskap.
Like fullt vert åndelighet og fenomen blanda saman i ei new age suppe som mange ganger dukker opp i forskjellige tråder.

For å ta dette DB tok for seg, hadde han kontakt med folk som såg på si eiga overbevisning og DB sitt bidrag som noko åndelig, sjølv om det vitenskapelig vert sett på som fenomen bygd på psyklologi og illusjoner.

Greit å seie at det ikkje går på det åndelige, men like fullt vert det åndelige blanda inn og i ein debatt skal ein ikkje legge for strenge føringer for kor grensa skal strekkast når mange har forskjellige syn på dette.

Vitenskapen blander jo sjølv inn åndelig overbevisning i mange av undersøkelsane rundt påståtte fenomen.

Eg vil forsatt meine at dette er ein tankevekker for åndelige spirituelle her på para'n fordi her er grensene enda mindre synlige og mange blander si eiga suppe på sin eigen spiker. Eg har eg mine tanker rundt det meste kokt på mi spikersuppe, sjølv om det DB kunne vise til her er ein tankevekker for nokon, så er det ikkje noko nytt for mitt heksebrygg(les ei form for livssyn) :D
Fortsatt har åndelighet ingenting å gjøre med parapsykologi. Dersom en blander inn det du definerer som newagesuppe med åndelighet, så er en på helt feil spor når det gjelder åndelig utvikling, spør du meg. Vi kan jo ta en annen debatt om hva åndelighet er, og hva det ikke er. Kunne jo være interessant å høre hvor mange forskjellige definisjoner vi kunne mane frem :D
Åndelig utvikling kan være alt fra religiøse varianter til livsyn eller kardemommelova. At du som person er villig til å meditere, studere og praktisere for å oppnå eit høgare ideal eller nivå. Dette kan igjen delast inn i personlig(jeg'et) eller åndelig(sjel, sinn). Skal heller ikkje gløyme åndelig utvikling basert på større inntak av narkotika, mykje brukt blant den åndelige adelen og sjamaner i litt friere land enn noreg. :)

Åndelig eller åndelighet kan ein være eller ha(erværva seg) i forhold til tro enten troen er religiøs, basert på evner, av paranormal karakter eller personlig tanker og ideer. Nokre skiller åndelig og religion, andre skiller åndelig og paranormale fenomen. Men dei fleste blander saman sin åndelige utvikling med sin religiøse(eller manglande religiøse) overbevisning og lager ei suppe etter eiga oppskrift eller faller for nokre av new age suppene i Toro-poser. :)

Start ein tråd Heia, så skal eg prøve å følge opp når dei fleste har fått lagt ut sine tanker om dette. Så slepp eg å tråkke alle på lilletåa. :mozilla_laughing:
Antall ord: 532
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

madjava skrev:
BA skrev:
madjava skrev:Det DB gjere viser jo bare at dei fleste av aktørane på markedet er sjarlanter som tjener seg rike på lettlurte folk.

For å seie det slik, eg har enda til gode å treffe nokon som har evner utover vanlige triks og kunnskap om mennesker. Av alt det rusket eg har truffe gjennom livet har den eine etter den andre avslørt seg som juks og bløff. Difor vert eg veldig overraska over kor mange som innehar evner utover det normale eller trur på all denne new age svadaen som bare har eit mål om å gjere aktørane rike.
Nei, Madjava, det gjør det ikke, men det viser at det er mulig å tjene seg rik på lettlurte folk.

At vi vet om en som kan lure mange viser ikke at alle gjør det, men det viser at alle kan gjøre det. Dette har vi sett mange eksempler på, og vi har også sett mange eksempler på at de som påstår seg evner er avslørt som svindlere. Derfor er det sannsynlig at de fleste aktørene på markedet er svindlere.

På forumet her har vi også sett at mange tror de har evner andre ikke ser snurten av. F.eks. går det på evne til selektiv hukommelse.
Mulig eg var litt vel bastant i mi uttrykksform. :)

I desse filmane kom det fram at DB hadde betre evner enn noko av det desse åndelige/paranormale aktørane kunne vise til eller hadde opplevd før. Det skremde meg. Kvar har desse med evner gjemt seg da? Eksisterer dei i det heile? Eller er evne bare ei myte nokre vil prøve å leve opp til?

Evne til selektiv hukommelse? Ka da?
Eksempel på selektiv hukommelse kan være at man har spådd noe en gang.

F.eks.
- Man spår et gentlemannstyveri av smykker i London, og så skjer det et brutalt ran i England i februar. :)
- Man husker at man spådde et gentlemannstyveri i London i februar.
- At England er mer enn bare London og at det dreide seg om smykker glemmer man, men man husker selv at man spådde februar også. At ranet var brutalt og ikke noe sted nevnes som gentlemenn overser man fordi ranerne tross alt ikke drepte noen.

Når ikke spådommen kan sjekkes i ettertid blir det til at man da har fått rett i denne spådommen, og selv når man kan kontrollere spådommen blir man gretten og protesterer om noen sier fra at dette var totalt bom. :)

I andre tilfeller spår man en skyteepisode som aldri finner sted, men hvem sjekker det i ettertid? Denne spådommen havner aldri i statistikken, mens det brutale ranet havner i statistikken som fulltreff.
Antall ord: 467

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Noen av de mest åndelige menneskene jeg vet om er lite opptatt av spøkelser etc.. såkalte paranormale fenomener... ikke så opptatt av å vise at de har evner eller idet hele tatt viktigheten av dette... supernaturlige evner er ikke en snarvei til opplysthet og åndelighet... jeg heller nok til hva Heia, Atmi er innpå der :mozilla_wink:
Antall ord: 58
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

snuppedilla skrev:Noen av de mest åndelige menneskene jeg vet om er lite opptatt av spøkelser etc.. såkalte paranormale fenomener... ikke så opptatt av å vise at de har evner eller idet hele tatt viktigheten av dette... supernaturlige evner er ikke en snarvei til opplysthet og åndelighet... jeg heller nok til hva Heia, Atmi er innpå der :mozilla_wink:
Korleis kan ein definere nokon som meir åndelig enn andre når det er så mange måter å tilegne seg åndelig føde? Korleis måler du åndelighet hjå andre? Er det eige utsagn/sjølvskryt eller fordi du føler dei er åndelige?
Antall ord: 104
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links