Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSjelen. finnes den ?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Magikeren skrev:Lurer på om man kan si at sjel og bevisthet er samme greia. Tror jeg at bevistheten overlever døden? Ja, det tro jeg. Tanker er tankeenergi, og som kjent kan ikke energi forsvinne. Enegi kan bare gå over i annen energi, så derfor tror jeg at bevistheten, eller sjelen finnes. Og går videre etter døden.
Tenker du det samme hvis du en dag kommer hjem og huset ditt har brent ned?
Tross alt har ikke huset ditt forsvunnet det har bare gått over i en annen form :mozilla_cool:
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

BA skrev:
Meum skrev:
Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke tror jeg har sjel. Litt omrokkering på ordene, så stemmer det.
Hvilke kilder har du for å komme med en slik bastant konklusjon
Som Science sier, dette handler om tro/ikketro. Hvilke kilder kan bekrefte at jeg mangler tro på sjelen?
Gud :D
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Magikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 313
Startet: 18 Jul 2006 19:53
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bodø

Innlegg av Magikeren »

science skrev:
Magikeren skrev:Lurer på om man kan si at sjel og bevisthet er samme greia. Tror jeg at bevistheten overlever døden? Ja, det tro jeg. Tanker er tankeenergi, og som kjent kan ikke energi forsvinne. Enegi kan bare gå over i annen energi, så derfor tror jeg at bevistheten, eller sjelen finnes. Og går videre etter døden.
Tenker du det samme hvis du en dag kommer hjem og huset ditt har brent ned?
Tross alt har ikke huset ditt forsvunnet det har bare gått over i en annen form :mozilla_cool:
Kan vel ikke akkurat sammenlignes. Du kan ikke si at huset da ikke har forsvunnet, for det har nettop det. Men selv om kroppen dør, kan vel tankeenergien/bevistheten/sjelen gå videre...
Antall ord: 130

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Magikeren skrev:
science skrev:
Magikeren skrev:Lurer på om man kan si at sjel og bevisthet er samme greia. Tror jeg at bevistheten overlever døden? Ja, det tro jeg. Tanker er tankeenergi, og som kjent kan ikke energi forsvinne. Enegi kan bare gå over i annen energi, så derfor tror jeg at bevistheten, eller sjelen finnes. Og går videre etter døden.
Tenker du det samme hvis du en dag kommer hjem og huset ditt har brent ned?
Tross alt har ikke huset ditt forsvunnet det har bare gått over i en annen form :mozilla_cool:
Kan vel ikke akkurat sammenlignes. Du kan ikke si at huset da ikke har forsvunnet, for det har nettop det. Men selv om kroppen dør, kan vel tankeenergien/bevistheten/sjelen gå videre...
Ja, men det blir jo litt merkelig tankegang da siden alt er energi. Bevisstheten kan likesågodt være elektriske impulser i hjernen. Kroppen og hjernen råtner og atomene forsvinner i alle retninger. Har du da bevisstheten/sjelen i hvert atom? Fungerer de hver for seg? Blir det da flere bevisstheter?
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Magikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 313
Startet: 18 Jul 2006 19:53
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bodø

Innlegg av Magikeren »

Hva om bevistheten ikke er bygget opp av atomer? Kan det virkelig være noe som vitenskapen ennå ikke forstår seg på? Hmh...
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Meum
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 182
Startet: 24 Jan 2005 19:25
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Meum »

En mening servert med hånda på hjertet er hva jeg kaller en bastant uttalelse, vanligvis ligger det en del logisk tenkning basert på et grundig studium av tilgjengelige kilder. Men altså, vanligvis.
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Meum skrev:En mening servert med hånda på hjertet er hva jeg kaller en bastant uttalelse, vanligvis ligger det en del logisk tenkning basert på et grundig studium av tilgjengelige kilder. Men altså, vanligvis.
At du kalte uttalelsen bastant er greit nok. Jeg mangler bastant en tro på at sjelen finnes. :D, eller kanskje jeg mangler en bastant tro på at den finnes? :D

Det ligger logisk tenkning bak, og logikken ligger i at man ikke behøver å bruke vanskelige elementer som en transcendent sjel for å forklare noe som helst.
Det enkleste er ofte det beste. :)
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Meum
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 182
Startet: 24 Jan 2005 19:25
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Meum »

Så det finnes ingen annen gud enn mennesket?
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
science
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 377
Startet: 17 Jun 2006 01:18
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av science »

Magikeren skrev:Hva om bevistheten ikke er bygget opp av atomer? Kan det virkelig være noe som vitenskapen ennå ikke forstår seg på? Hmh...
Alt er mulig. Det er også en mulighet for at vi har en udødelig sjel. Men det er ingen vitenskapelige tester som støtter opp om sjelen eller andre paranormale evner i det hele tatt. Det betyr heller ikke at ingen har evner, men det er påfallende dårlige resultater når det kommer til stykket.
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

For meg er bevisthet det som gjere at eg har følelser som smerte, glede, kjærlighet osv og det at eg sanser, tenker osv.

Bevistheten er ein del av hjernen vår. Det er og underbevistheten, men den bearbeider alt bevistheten tilføre oss og er slik sett med på å tåkelegge kvar vi får våre impulser(som kjærlighet, sorg osv) og ideer fra.

Utan bevistheten og underbevistheten, fungerer verken sansane eller tankane. Kvar natt har dei fleste så djup søvn at bevisstheten og underbevistheten nærmast er avslått(husker ikkje i farten kor mykje avslått), det er på ein måte det nærmaste du kjem døden utan egentlig å dø. Da verken drømmer eller tenker du. Det er bare instinkta som held kroppen din i live og som kan vekke opp bevistheten og underbevistheten ved fare.

Underbevistheten er for meg det samme som sjel, viss vi skreller vekk alt eventyret fra betydninga sjel.

Difor kan eg for min egen del hevde bastant at sjel ikkje finnast slik den vert tolka av dei som trur på ei sjel og eit liv etter døden.

Men eg er og åpen for at eg kan ha teke veldig feil... :mozilla_laughing:
Antall ord: 208
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Meum skrev:Så det finnes ingen annen gud enn mennesket?
Er dette et ærlig spørsmål, fordi du er usikker, eller er det et forsøk på å sette meg fast?

Min mening er at det ikke finnes noen guder, hverken mennesker eller transcendente. Vi er alle ansvarlig for våre egne handlinger, og vi har ikke behov for å bruke vanskelige elementer som transecendente guder for å forklare noe som helst.
Det enkleste er ofte det beste. :)
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Meum
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 182
Startet: 24 Jan 2005 19:25
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Meum »

Det er dere ”skeptikeres” motiv jeg er ute etter. Det kunne ikke falle meg inn å gå inn på et kristent forum å legge ut om mine motforestillinger mot kristendom. Det ville for det første være et uttrykk for manglende folkeskikk, og for det andre bortkastet tid. Dette forumet heter paranormal og skulle tiltrekke folk med interesse for åndelige og paranormale fenomener. Det ser for meg ut som om det i enda større grad tiltrekker personer som ikke tror på hverken en åndelig virkelighet eller parapsykologien. Så hva er deres motiv?

Behov har enten et fysisk, mentalt eller åndelig grunnlag. Deltagelse på et forum har vel lite med fysiske behov å gjøre. Så må det være mentale eller åndelige behov som ligger bak. Det mentale behov som vel styrer de fleste her, er å få en følelse av å delta i et fellesskap. Ved å tråkke på andres tro, kan ikke det være ”skeptikernes” motiv. De markerer at de ikke hører til i fellesskapet. Det kan ha med ”det absurdes logikk” å gjøre. Det som også kalles gjentakelsesdriften. I så fall et alvorlig psykologisk problem.

Jeg tror egentlig at det er misjonering dere driver med. Altså et åndelig behov. Begrepet satanisme i kristendommen kan sammenlignes med Gudinnens og Gudens mørke aspekt i paganismen. Dyrking av dualismen altruisme/psykopati og det totale åndelige havari i dualismen masochisme/sadisme. I Gudinnens mørke aspekt rettes energiene mot en selv, så den kristne satanisme blir nok mer lik Gudens mørke aspekt psykopati og sadisme. Ondskapen rettes mot andre. Dersom det er organisert satanisme får ”skeptikerne” både i pose og sekk. De får utfolde sine tilbøyeligheter og de kan rive grunnen vekk under usikre mennesker for å få lokket dem inn i en satanistsekt hvor egoismen er den eneste gud.
Antall ord: 304

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Passenger Ghost
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 22
Startet: 03 Feb 2006 21:42
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Passenger Ghost »

dealbreaker skrev:
^Idril^ skrev:Er ikke bevist at mennesket har en sjel :P
true, men kan du med hånda på hjertet si at du tror at du ikke har en?
Men sier de ikke at vi (mennesker) mister 21 gram når vi dør?
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Meum skrev:Det er dere ”skeptikeres” motiv jeg er ute etter. Det kunne ikke falle meg inn å gå inn på et kristent forum å legge ut om mine motforestillinger mot kristendom. Det ville for det første være et uttrykk for manglende folkeskikk, og for det andre bortkastet tid. Dette forumet heter paranormal og skulle tiltrekke folk med interesse for åndelige og paranormale fenomener. Det ser for meg ut som om det i enda større grad tiltrekker personer som ikke tror på hverken en åndelig virkelighet eller parapsykologien. Så hva er deres motiv?

Behov har enten et fysisk, mentalt eller åndelig grunnlag. Deltagelse på et forum har vel lite med fysiske behov å gjøre. Så må det være mentale eller åndelige behov som ligger bak. Det mentale behov som vel styrer de fleste her, er å få en følelse av å delta i et fellesskap. Ved å tråkke på andres tro, kan ikke det være ”skeptikernes” motiv. De markerer at de ikke hører til i fellesskapet. Det kan ha med ”det absurdes logikk” å gjøre. Det som også kalles gjentakelsesdriften. I så fall et alvorlig psykologisk problem.

Jeg tror egentlig at det er misjonering dere driver med. Altså et åndelig behov. Begrepet satanisme i kristendommen kan sammenlignes med Gudinnens og Gudens mørke aspekt i paganismen. Dyrking av dualismen altruisme/psykopati og det totale åndelige havari i dualismen masochisme/sadisme. I Gudinnens mørke aspekt rettes energiene mot en selv, så den kristne satanisme blir nok mer lik Gudens mørke aspekt psykopati og sadisme. Ondskapen rettes mot andre. Dersom det er organisert satanisme får ”skeptikerne” både i pose og sekk. De får utfolde sine tilbøyeligheter og de kan rive grunnen vekk under usikre mennesker for å få lokket dem inn i en satanistsekt hvor egoismen er den eneste gud.
Hva som er andre skeptikeres mål her vet jeg ikke, men jeg utfordrer bl.a. mine forestillinger.
Forumet er for de som interesserer seg for paranormale fenomener, og det gjør jeg. Til tross for at jeg har et annet syn på hva som forårsaker fenomenene synes jeg det er interessant å lese om mange av disse.
Hvis du interesserer deg for kristendommen, og har lyst til å lære mer om den, synes jeg du bør gå på et kristent forum og stille spørsmål. Du bør også lese innlegg der, og hvis du synes noe blir forklart feil, bør du enten stille spørsmål, eller komme med dine alternative forklaringer, slik at noen føler seg utfordret til å forklare dette bedre, slik at du forstår meningen, eller ser at din egen forklaring er mer plausibel.
De aller fleste her tror på en form for paranormal aktivitet. Så er de skeptiske til andre. Det er få, om noen som er skeptiske til alt, og det er få, om noen, som tror på alt.

I de tilfeller der jeg kan hjelpe noen til å spare pengene sine fremfor å kaste dem bort på svindlere, kan du kanskje kalle det misjonering. Men ikke i noe tilfeller prøver jeg å gi dem en alternativ tro. Det viktigste for meg er å tenke selv, og forsøke å vise folk at man ikke skal tro blindt på noen, uansett titler eller tidligere bragder. Ikke stol blindt på alt Einstein sa engang.
Antall ord: 556

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Passenger Ghost skrev:
dealbreaker skrev:
^Idril^ skrev:Er ikke bevist at mennesket har en sjel :P
true, men kan du med hånda på hjertet si at du tror at du ikke har en?
Men sier de ikke at vi (mennesker) mister 21 gram når vi dør?
Det var en forsker ("Soul Man" McDougall) for en stund siden, som ville bevise at vi har en sjel. Han mente å finne ut at vi ble 21 gram lettere når vi dør, men han mente selv at denne forskningen ikke var god nok, og måtte undersøkes mer. "Alle" er enige i at forskningen ikke er god nok, så dette er blitt en myte mer enn et resultat av forskning.

Imidlertid viste også forskningen hans at hunder ikke har sjel. Noe som stemte med datidens oppfatning, men som ikke stemmer med oppfatningen i dag.
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !