Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisVegetarianer

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
H
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 582
Startet: 24 Jan 2004 12:04
20
Lokalisering: oslo

Innlegg av H »

El Boss skrev:
så om man spiser på mc donalds så er man kjapp og billig?
nei, man blir en av verdens største hamburger(kjede) :P

om du spiser på burger king blir du som
hu dama her : http://www.filecabi.net/video/kingcop2.html
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

BA skrev:
karina skrev:Tror ikke Snuppedilla tar livet av noe som helst :) Da vi var på tur var det sånne svære svære snegler med hus der, og de plukket hun opp og tittet på. Gjorde du ikke, Snupp? Det er så sjarmerende! :D
Jeg kjenner ikke Snuppedilla, men ut fra hva hun skriver her, og hva du sier nå, ser det jo slik ut. :)

Men jeg tror nok mange vegetarianere kan ha et lite forklaringsproblem hvis de plages med iberiasniler i grønnsakshagen sin. :)
Hehe sant det. Selv dreper jeg ikke maurene som tasler rundt på kjøkkenet vårt engang. Spiser litt kjøtt da, men bare litt innimellom etter 9 år med ''avholdenhet''. Men vil helst ikke drepe noe unødvendig.
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

karina skrev:
BA skrev:
karina skrev:Tror ikke Snuppedilla tar livet av noe som helst :) Da vi var på tur var det sånne svære svære snegler med hus der, og de plukket hun opp og tittet på. Gjorde du ikke, Snupp? Det er så sjarmerende! :D
Jeg kjenner ikke Snuppedilla, men ut fra hva hun skriver her, og hva du sier nå, ser det jo slik ut. :)

Men jeg tror nok mange vegetarianere kan ha et lite forklaringsproblem hvis de plages med iberiasniler i grønnsakshagen sin. :)
Hehe sant det. Selv dreper jeg ikke maurene som tasler rundt på kjøkkenet vårt engang. Spiser litt kjøtt da, men bare litt innimellom etter 9 år med ''avholdenhet''. Men vil helst ikke drepe noe unødvendig.
Sniler er like fascinerende og vakre på sitt hvis som en tiger :mozilla_tongue:
den ene jeg så var en sånn som ligna på matsnegle.. var så flott.. her i kommunen jeg bor så bodde det en fyr inne i et lite skogområde ved utkikkstårnet og han tok med seg matsnegler fra Italia som virkelig fikk fart på seg og spredd seg rundt i område.. hver gang jeg tok tur i det område så jeg mange snegler med flott hus (mønsteret)!! men vet ikke helt om naboer med hage ble så begeistra for de etterhvert he he...

her er forresten blide av sær krabat jeg så i Tyrkia i mars.. den bare fløy inn i bassenget og jeg måtte bare ta han opp og se.. hvem kan drepe noke sånt he he...
Bilde
eller noe sånt for den saks skyld ;)
Bilde

PS Karina: jeg fant i en vakker bille på vei ned fra toppen... som jeg også måtte bare ta opp og se på også he he... og seinest onsdag en meitemark som jeg meldte flytting på over til mitt blomsterbed.. tror den var over 20 cm... kalte den intetkjønn he he...

men seriøst.. som du sier Karina.. unødvendig.. alt man unngår av sånt er jo bare godt..
Antall ord: 349
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Ja jeg vet. Jeg mener, jeg hadde også sugd blod hvis jeg var mygg...
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
RasCzaK
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 65
Startet: 11 Nov 2004 12:37
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av RasCzaK »

Spis kjøtt og lev sunt. Ikke tro du bir belønnet på noen måte ved ikke å spise kjøtt... Er så utrolig mye god mat veggiser går glipp av.
Proteine err en av de mest grunnleggende byggeklossene man trenger. Ikke noe som slår en halvstekt biff etter en lang treningsøkt!

Kan godt forstå at folk som er glade i dyr vegrer seg for å spise dem. Men ta løver og tigre som et eksempel, se for deg dem begynne p gnage på en busk fordi de er blitt forelsket i en antilope!
Vi er og blir kjøttetere av natur!
Måten dyr blir avlet opp på og prosessen som tar dem fra å dyr til å bli en saftig delikatesse, kan ofte virke brutal. Men Norge behandler dyr med respekt, og lar de leve et godt liv. Se f.eks i Amerika, hvor ekstreme disse kjøtt-farmene er.. Sykt.
Sist redigert av RasCzaK på 23 Sep 2006 15:19, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 154

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
*Lille*

Innlegg av *Lille* »

RasCzaK skrev:Spis kjøtt og lev sunt. Ikke tro du bir belønnet på noen måte ved ikke å spise kjøtt... Er så utrolig mye god mat veggiser går glipp av.
Det har ikke falt deg inn at flere veggiser kanskje ikke liker kjøtt? Hva er det da og gå glipp av, om jeg tørr spørre? :mozilla_undecided: :mozilla_tongue:

Lille
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
RasCzaK
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 65
Startet: 11 Nov 2004 12:37
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av RasCzaK »

*Lille* skrev:
RasCzaK skrev:Spis kjøtt og lev sunt. Ikke tro du bir belønnet på noen måte ved ikke å spise kjøtt... Er så utrolig mye god mat veggiser går glipp av.
Det har ikke falt deg inn at flere veggiser kanskje ikke liker kjøtt? Hva er det da og gå glipp av, om jeg tørr spørre? :mozilla_undecided: :mozilla_tongue:

Lille
Det at man ikke liker kjøtt har med mentalitet å gjøre. Mange har et noe forvridd bilde av hvordan et økosystem fungerer - og ser på dyr som kosedyr og stiller de ofte på lik linje med mennesker. Dette gjelder naturligvis ikke alle; finnes mange måter å endre sin mentalitet på, om man f.eks slår hodet i veggen eller detter av sykkelen og slår seg i hodet.
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

RasCzaK skrev:
*Lille* skrev:
RasCzaK skrev:Spis kjøtt og lev sunt. Ikke tro du bir belønnet på noen måte ved ikke å spise kjøtt... Er så utrolig mye god mat veggiser går glipp av.
Det har ikke falt deg inn at flere veggiser kanskje ikke liker kjøtt? Hva er det da og gå glipp av, om jeg tørr spørre? :mozilla_undecided: :mozilla_tongue:

Lille
Det at man ikke liker kjøtt har med mentalitet å gjøre. Mange har et noe forvridd bilde av hvordan et økosystem fungerer - og ser på dyr som kosedyr og stiller de ofte på lik linje med mennesker. Dette gjelder naturligvis ikke alle; finnes mange måter å endre sin mentalitet på, om man f.eks slår hodet i veggen eller detter av sykkelen og slår seg i hodet.
Så det er mentaliteten min som gjør at jeg ikke liker rødt kjøtt? Jeg er ikke vegetarianer, men spiser lite kjøtt, især rødt kjøtt, rett og slett fordi jeg ikke synes det smaker godt! Vegetarmat er kjempegodt og man kan lage mye godt hvis man bare ser mulighetene.
Jeg forstår godt at vegetarianere blir irriterte av alt kjøtt-maset, til og med jeg som ikke er vegetarianer blir ofte møtt med himlende øyne og hoderisting bare fordi jeg ikke liker kjøtt...

At jeg og andre her inne har et forvridd syn på hvordan et økosystem fungerer fordi vi har respekt for andre levende vesener, er en lite gjennomtenkt påstand! Jeg respekterer ikke dyr bare fordi de er søte "kosedyr", men fordi de har sin plass her på kloden på lik linje med oss.
Alle er like mye verdt, uansett art og uansett om man spiser kjøtt eller ikke...:mozilla_wink:
Antall ord: 301
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

RasCzaK skrev:Spis kjøtt og lev sunt. Ikke tro du bir belønnet på noen måte ved ikke å spise kjøtt... Er så utrolig mye god mat veggiser går glipp av.
Proteine err en av de mest grunnleggende byggeklossene man trenger. Ikke noe som slår en halvstekt biff etter en lang treningsøkt!

Kan godt forstå at folk som er glade i dyr vegrer seg for å spise dem. Men ta løver og tigre som et eksempel, se for deg dem begynne p gnage på en busk fordi de er blitt forelsket i en antilope!
Vi er og blir kjøttetere av natur!
Måten dyr blir avlet opp på og prosessen som tar dem fra å dyr til å bli en saftig delikatesse, kan ofte virke brutal. Men Norge behandler dyr med respekt, og lar de leve et godt liv. Se f.eks i Amerika, hvor ekstreme disse kjøtt-farmene er.. Sykt.
Kjøtt er ikke lenger den ultimate proteinkilden.. du får dessuten i kjøtt også noe som ikke er sunt.. animalsk fett.. derav skryt av plantefett, fra kjøtteeter industrien også, hvordan det virker imotsetning til animalsk som fins i alle kjøttprodukter!!

Å sammenligne menneskearten med løven ernæringsmessig er absolutt på bærtur... les litt mer idet hele tatt før du uttaler deg om dette.. har er det så mye blinkskudd at det er morsomt å plukke det istykker...

Jeg går ikke glipp av en dritt god mat fordi om jeg er veggis.. det er noe du tror fordi du liker sånn og sånn.. hva jeg syns er godt er ikke basert på hva du syns er godt.. psykologisk er dette tåpelig å påstå.. blir som å si at hva du syns er godt.. er nok det som er best for alle... jeg har vært kjøtteter før og kan ikke si nå at jeg har gått glipp av noe eller savner en biff, ribbe, kjøttkaker eller gud vet hva du syns er digg...overlat til andre hva de syns er godt.. så kan du fortsette å like det du syns er godt OK??

å ta eksempel i at å være glad i dyr på den måten du eksemplariserer med er årsak til at man blir veggis er tull og uvitenhet... vegeterianer trenger ikke gå rundt med en ukritisk, umoden barnslig kjærlighet til dyr.. jeg elsker dyr.. er en dyrevenn så det holder.. men jeg går ikke rundt og er slik du beskriver..... jeg har ikke en ku eller en gris som kjæledyr akkurat... fordi om jeg ikke vil spise de...

og så kan du melde deg aktivt i dyrevernsforening i Norge.. så vil du skamme deg over å påstå at det er så herlig å være et slaktedyr eller biprodukt dyr (høner=egg) i Norge...

her er det så mye uvitenhet at jeg foreslår at du leser hele tråden eller setter deg inn i fakta både ang næring og dyrehold i Norge før du uttaler deg og leker klok kjøtteter som vet en vegeterianers beste...
Antall ord: 521
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
*Lille*

Innlegg av *Lille* »

Svartepus skrev:
RasCzaK skrev:
*Lille* skrev:
RasCzaK skrev:Spis kjøtt og lev sunt. Ikke tro du bir belønnet på noen måte ved ikke å spise kjøtt... Er så utrolig mye god mat veggiser går glipp av.
Det har ikke falt deg inn at flere veggiser kanskje ikke liker kjøtt? Hva er det da og gå glipp av, om jeg tørr spørre? :mozilla_undecided: :mozilla_tongue:

Lille
Det at man ikke liker kjøtt har med mentalitet å gjøre. Mange har et noe forvridd bilde av hvordan et økosystem fungerer - og ser på dyr som kosedyr og stiller de ofte på lik linje med mennesker. Dette gjelder naturligvis ikke alle; finnes mange måter å endre sin mentalitet på, om man f.eks slår hodet i veggen eller detter av sykkelen og slår seg i hodet.
Så det er mentaliteten min som gjør at jeg ikke liker rødt kjøtt? Jeg er ikke vegetarianer, men spiser lite kjøtt, især rødt kjøtt, rett og slett fordi jeg ikke synes det smaker godt! Vegetarmat er kjempegodt og man kan lage mye godt hvis man bare ser mulighetene.
Jeg forstår godt at vegetarianere blir irriterte av alt kjøtt-maset, til og med jeg som ikke er vegetarianer blir ofte møtt med himlende øyne og hoderisting bare fordi jeg ikke liker kjøtt...


Slik har det blitt med meg også... Liker ikke rødt kjøtt og spiser bare hvitt - til blandt annet mammas store irritasjon!! Men hun godtar det, og sier hun gjerne skulle blitt nesten-vegetarianer selv :mozilla_wink:
Antall ord: 269

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

RasCzaK skrev:Det at man ikke liker kjøtt har med mentalitet å gjøre. Mange har et noe forvridd bilde av hvordan et økosystem fungerer - og ser på dyr som kosedyr og stiller de ofte på lik linje med mennesker. Dette gjelder naturligvis ikke alle; finnes mange måter å endre sin mentalitet på, om man f.eks slår hodet i veggen eller detter av sykkelen og slår seg i hodet.
Smak og behag nytter det ikke å diskutere, vi er heldigvis forskjellige der.

Det er vel neppe noe tvil om at den som utelukker en del mat også går glipp av en god del smaksopplevelser, og hva man liker eller ikke liker vet man ikke før man har forsøkt.

På den annen side kan utelukkelsen ha med helt andre ting enn økosystemet å gjøre. Det er ingen grunn for noen å være nedlatende overfor den andre, det finnes gode grunner for begge synspunkter her.
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

RasCzaK skrev:
*Lille* skrev:
RasCzaK skrev:Spis kjøtt og lev sunt. Ikke tro du bir belønnet på noen måte ved ikke å spise kjøtt... Er så utrolig mye god mat veggiser går glipp av.
Det har ikke falt deg inn at flere veggiser kanskje ikke liker kjøtt? Hva er det da og gå glipp av, om jeg tørr spørre? :mozilla_undecided: :mozilla_tongue:

Lille
Det at man ikke liker kjøtt har med mentalitet å gjøre. Mange har et noe forvridd bilde av hvordan et økosystem fungerer - og ser på dyr som kosedyr og stiller de ofte på lik linje med mennesker. Dette gjelder naturligvis ikke alle; finnes mange måter å endre sin mentalitet på, om man f.eks slår hodet i veggen eller detter av sykkelen og slår seg i hodet.
Jeg spiste ikke kjøtt i ni år, og selv om jeg har begynt igjen nå, så skjønner jeg tankegangen(tror jeg iallfall). Det er ikke snakk om at man ser på dyr som kosedyr, men kanskje heller en protest mot den behandlingen mange dyr får på slakterier og ellers. Du kan jo si at det ''bare'' er dyr, men det er jo tross alt noe levende.
Antall ord: 206

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
El Boss

Innlegg av El Boss »

BA skrev:
Det er vel neppe noe tvil om at den som utelukker en del mat også går glipp av en god del smaksopplevelser, og hva man liker eller ikke liker vet man ikke før man har forsøkt.
om en vegetarianer sppiser kjøtt etter å ha vennet seg til riktig kost, så smaker alle kjøttprodukter av salt, salt og atter salt, blandet med masse krydderier, da kjøtt i seg selv smaker lik.
Egenvibrasjonen i likstumper ligger langt under hva den menneskelige egenvibrasjon eller grønnsaker/frukt inneholder, men dette blir vel for vondt å forstå siden man forvarer kjøttspisningen til de grader m an her utviser.
Kjøtt fra døde dyr er i en forråtnelsesprosess, og det kan ikke hindres på noe vis i det hele tatt, og livsenhetene er av lavere nivå enn i et levende vesen.

Eller, skal dette plukkes istykker fordi noen har vondt i magen av å spise kjøtt, eller av å lese om dette, og ikke forstå det..........
Antall ord: 169

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

El Boss skrev:om en vegetarianer sppiser kjøtt etter å ha vennet seg til riktig kost, så smaker alle kjøttprodukter av salt, salt og atter salt, blandet med masse krydderier, da kjøtt i seg selv smaker lik.
Egenvibrasjonen i likstumper ligger langt under hva den menneskelige egenvibrasjon eller grønnsaker/frukt inneholder, men dette blir vel for vondt å forstå siden man forvarer kjøttspisningen til de grader m an her utviser.
Kjøtt fra døde dyr er i en forråtnelsesprosess, og det kan ikke hindres på noe vis i det hele tatt, og livsenhetene er av lavere nivå enn i et levende vesen.

Eller, skal dette plukkes istykker fordi noen har vondt i magen av å spise kjøtt, eller av å lese om dette, og ikke forstå det..........
Nei, Ærlig talt så skjønte jeg ikke noe av dette. Vibrasjonene i kjøttet? Jeg sitter da ikke på toget og spiser alle mine måltider.

All mat er i en forråtnelsesprosess. Den begynner idet du plukker grønnsakene dine. Da er det ikke lenger liv i grønnsakene, og da begynner også forråtnelsesprosessen.

Jeg trodde man var kommet forbi stadiet der man sier noe er riktig kost her. Både kjøtt og vegetarmat er riktig kost, og de utfyller hverandre. Få matglade personer spiser kjøtt uten å ha grønnsaker ved siden.

Bortimot all mat saltes, grønnsaker saltes også. At man tilsetter forskjellige krydder for å tilføre andre smaker er vel ikke noe snodig, gjør ikke vegetarianere også det? Krydderet er jo oftest basert på vegetabilske produkter.
Antall ord: 265

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

BA skrev: Det er vel neppe noe tvil om at den som utelukker en del mat også går glipp av en god del smaksopplevelser, og hva man liker eller ikke liker vet man ikke før man har forsøkt.
Hallo... jeg går ikke en glipp av en dritt fordi om jeg ikke spiser kjøtt.. jeg har spist kjøtt før og det i utrolig mange forskjellige "kulinariske" varianter som de fleste kjøttspisere kan drømme om ok?? fra maange verdenshjørner...

kjøtt tilberedes også med tilføyelse av urter, krydder etc.. som skal tilsette smak... tror du rent kjøtt alene er godt?? det er kanskje en grunn til at folk skal ha så mye dill og dall ved siden av???

og tror du jeg utelukker kjøtt bare pga jeg er så glad i dyr?? NEI!! pga dyr, naturen, min egen filosofi som springer ut i sin helhet på det å være et menneske jeg har lyst til å være og ikke minst pga magen min ikke trives med slik tung kost som animalske proteiner.. jeg fløy på do ofte etter en kjøttmiddag og bare helsegevinsten idag er jo nesten nok i seg til å være veggis...

Har jeg glemt at det kan være slankende for en del også...? så mye animalsk fett man får i seg av det man tror er magert kjøtt.. jadda....kylling er nok magrere og mildere for mang en mage.. men det er fett nok.. av det usunne slaget i motsetning til vegetabilsk fett... har du tenkt på at du får i deg antibiotika etc etc... der å??

og når vi igjen har en bakteriell krise i animalske produkter og folk får hetta så kan jeg sitte og slappe helt av...

videre.. alt med måte.. biffen du gomler i deg også...
Antall ord: 312
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links