Hunder

Søkemoter kan lese i dette fora.
Send svar
Bruker avatar
Master SysAdmin
Verifisert
Site Admin
Site Admin
Medlem
Medlem
Innlegg: 56
Startet: Oktober 30, 2023, 5:41 pm
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 36 ganger
Kjønn:

Hunder

#5

Innlegg av Master SysAdmin »

Her er område for hunder
Bruker avatar
Lydia MOD
Verifisert
Moderator
Moderator
Medlem
Medlem
Innlegg: 24
Startet: Oktober 30, 2023, 8:21 pm
Har takket: 26 ganger
Blitt takket: 7 ganger
Kjønn:
Kontakt:

Re: Hunder

#33

Innlegg av Lydia MOD »

Hunden Albert (2) ble forgiftet etter luftetur - eieren kommer med klar advarsel

(Nordstrands Blad): Irene Borge-Hansen opplevde denne uken alle hundeeieres mareritt. Mandag 30. oktober var hun på en luftetur med hunden Albert på to år. De var ved en sti langs toglinjen ved Nordstrand, da Albert stoppet opp for å snuse, trodde Irene. Men Albert ble stående, og hun måtte dra ham unna til slutt. På grunn av snøen, så ikke Irene helt hva det var han snuste eller spiste så mye på.

Da de kom hjem var han i grei form, og Irene dro på trening. Men etterpå var ikke hunden til å kjenne igjen. Han kom ikke for å hilse på henne i døra. Som regel pleier han å hoppe og sprette. Men nå var han helt flat, sier Irene.

– Jeg skjønte ingenting. Jeg tok ham med til sofaen, men han var borte vekk. Han satt der med små skjelvinger. Så begynte jeg å tenke på om det var epilepsi, jeg koblet ikke med en gang hva det kunne være, sier hun.
Det var på stien ved Langs Linjen at Albert fikk i seg narkotika. Foto: Arild Jacobsen

Albert ble sendt rett videre til Dyresykehuset på Ensjø. Der ble han lagt inn, og det ble tatt blodprøver av ham. De viste at Albert hadde fått i seg både kokain og hasj. Han måtte få intravenøs væske.

Han hadde han lav temperatur og lav puls. Irene fikk likevel ta ham med seg hjem, siden han var urolig og virket stresset på dyrehospitalet. Irene overvåket Albert hele natten.

– Jeg skulle ta tempen hans hver fjerde time. Jeg vekket han flere ganger, for å sjekke at det gikk bra med ham, sier hun.

– Forferdelig
Dagen etter, på tirsdag, var han fortsatt veldig trøtt, skvetten og utilpass, sier Irene. Det er først torsdag at det virker som han er seg selv igjen.

– Dette har vært en helt grusom opplevelse. Jeg vet at flere har opplevd det samme tidligere, og det er helt forferdelig at folk slenger fra seg narkotika på den måten, sier hun.

Bilde
Albert sammen med datteren til Irene. Foto: Privat

Irene meldte saken til politiet, som ifølge henne har vært der for å sjekke turveien. Nå er Irene glad for at Albert begynner å bli seg selv igjen, men hun er fortsatt redd for å gå fra ham.

– Det er viktig for meg å varsle andre om dette, man vet ikke hva som ligger på stiene rundt omkring. Sånt er veldig skummelt, sier hun.

Kan være dødelig
Nordstrands Blad har sett epikrisen fra Dyresykehuset. Der bekrefter veterinæren at Albert har blitt forgiftet med kokain og THC/hasj.

Det ble tatt blodprøver i etterkant av hendelsen, som så fine ut. Det kan likevel ta 1-2 døgn før stoffene er ute av kroppen, skriver veterinæren.

Veterinær ved Dyresykehuset, Fridtjof Emsell Larsen, sier til Nordstrands Blad at narkotika er potensialt farlig, og i verste fall dødelig, for hunder.

– Men dette er jo naturligvis nært knyttet opp mot hva slags narkotikum som er inntatt, samt mengde, sier han.

Ukentlige tilfeller
Ved Dyresykehuset på Ensjø, opplever de at det i gjennomsnitt er ukentlig mistanke om narkotikaforgiftning hos hunder. Det er noe mer på sommeren, og noe mindre i vinterhalvåret, sier veterinæren.

– De aller fleste av disse pasientene kommer seg med støttebehandling og overvåkning til dagen etter.

Dersom eier mistenker at hunden kan ha inntatt narkotiske stoffer, anbefaler de at eieren umiddelbart tar den med til veterinæren.

– Ved vårt dyresykehus har vi muligheten til å gjennomføre laboratorietester for å identifisere eventuelt inntak av narkotika. Vi kan også vurdere nødvendige tiltak, som å gi brekkmiddel hvis stoffet nylig er inntatt for å indusere oppkast, administrere medisinsk kull for å forhindre absorpsjon av stoffet i tarmen, samt tilby ulike former for støttebehandling og overvåkning, opplyser han.

Nordstrands Blad har ikke lyktes med å få kommentar fra politiet til saken.

Bilde

Kilde: https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/hunden-albert-2-ble-forgiftet-etter-luftetur-eieren-kommer-med-klar-advarsel/ar-AA1jp8Oj
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI
Send svar