Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSmåfolket ?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Gjest

Småfolket ?

Innlegg av Gjest »

Noen som vet hva det er for fenomen vi datt borti igår ?
På vei opp skogen mot en topp gikk vi over noe myrlandskap, og plutselig trodde vi begge hver for oss at det var folk i nærheten. Det var en slags mumling, som om det satt noen like ved i en fredelig samtale og at vinden bar lydene mot oss. Vi hørte det begge to, men sa ikke noe til hverandre om det før etter den andre gangen det skjedde. Så skjedde det for tredje gang på en strekke på en halv kilometer og vi bare så rart på hverandre...
Kan myrete skogsbunn i seg selv gi slik lyd kanskje, eller tråkket vi på småfolket ? Det som ihvertfall er sikkert er at det ikke var folk i nærheten som gjorde det, og ikke blåste det.
Vi har tidligere hatt noen overnaturlige fenomener over oss, som f.eks. på toppen av festningen i Halden ifjor. Da var det også høyst unaturlige lyder på folketomme steder vi begge hørte samtidig, to helt ulike opplevelser i løpet av et par minutter, og hadde det ikke vært for at vi er ganske åpne av oss ville vi nok blitt svært skremt, spesielt av det siste som skjedde.
Antall ord: 217

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

kult.. takk for historien ;)
Jeg har en følelse av at det blir mer og mer sånn frammover... i looove it :D
Det er liksom plass til litt i uenderligheten....
Virker som du vet mye selv om hva fenomenet er :D
ønsker du å greve dypere i det? bevisst/ubevisst... :mozilla_innocent:




"oh lord how could it be....."

....*poff*
Antall ord: 55
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Har snakket med en bekjent, alternativ dame ikveld, som kjenner fenomenet godt. Lyden vi hørte skal visstnok være klassisk for "småfolket".
Vet ikke om det er noe å grave videre i egentlig, så lenge vi vet så lite om hvilken dimensjon de egentlig befinner seg i, og de er vel harmløse. Kanskje vi bare skal si det var en kul opplevelse :)
Det som kanskje kan være interessant å vite for dem som får oppleve det, er om de vil oss noe konkret, eller om de bare farer rundt og erter helt tilfeldig.
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hedra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 05 Aug 2008 07:39
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Hedra »

Jeg trodde småfolket var sånne man burde passe seg litt for å komme på kant med. Bestefar snakket mye om det. Hvis småfolket ble sinte kunne de ødelegge redskap, skremme dyra på gården og sånn

eller er jeg helt på jordet .....
Antall ord: 45
Leaf afloat, leaf so green
Help me see, what's unseen
The power's sent; the power's free
This is my will; so mote it be !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Småfolket er spennende.
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kjasp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 25 Nov 2006 13:44
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Elverum
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Kjasp »

Nei, nå ble jeg nysgjerrig på hva som skjedde på festningen der, jeg! Kan ikke du fortelle deg og i samme slengen? :D
Antall ord: 22
Søstra mi er DOMONSTRET!!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mysticool
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 873
Startet: 19 Sep 2005 15:25
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av Mysticool »

Hedra skrev:Jeg trodde småfolket var sånne man burde passe seg litt for å komme på kant med. Bestefar snakket mye om det. Hvis småfolket ble sinte kunne de ødelegge redskap, skremme dyra på gården og sånn

eller er jeg helt på jordet .....
Jeg har også hørt noe slikt...at man sakl "passe seg" for småfolket...
Antall ord: 62
Mysticool

Digger Frognerfitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Kan gjerne prøve å fortelle det som skjedde på festningen ja, selv om det er en smule vanskeligere. Til å begynne med trodde vi det var vi som var gærne, men siden vi hørte akkurat det samme ble det lettere å fortelle det etterpå.
Spørsmålet er om ikke sånt er individuelt betinget, dvs at JA vi hørte definitivt det vi hørte, men har vi noen garanti for at andre, mer "lukkede" mennesker, ville hørt det samme ? Det er forskjell på folk mht åpenhet for andre dimensjoner, og kanskje er det ikke rart det finnes så mange skeptikere, for det skyldes vel bare at de er lukket for sånt og dermed ikke kan "ta inn signalene" heller ?

Vel, det var sent en lørdag kveld for ganske nøyaktig ett år siden at vi parkerte ved Fredriksten etter å ha vært en tur på "Down on the farm". I 23-tiden rusla vi en tur opp gjennom festningen, og befant oss helt på toppen i skumringen. Og jeg vil presisere at vi bare koste oss med det stemningsfulle lyset og utsikten, ante fred og ingen fare, det var ikke i våre tanker at det kunne "spøke" her ( selv om vi i ettertid har hørt at det gjør det ) og vi er langt fra lettskremte av oss.

På toppen står det en slags bu ( vaktbu ? ) med flaggstang, og brisen rusket av og til litt i tauverket. Men akkurat da vi gikk forbi på vei tilbake så kommer det noen voldsomme skramlelyder fra inne i bua, vi ser med spørsmålstegn på hverandre og er enige om at det stammer derfra. Det høres ut som noen driver og ommøblerer i et vanvittig tempo, som om alt av inventar blir slept og herjet med. Det står ikke på lenge, og vi går frem til bua og kjenner på døra, som selvsagt er låst. Det kom ikke flere lyder etter det. Det er hverken folk eller andre bygg der som kan forklare lydene.

Uten å dvele noe lenger ved det gikk vi 20-30meter ned mot noen hull i muren der oppe som kanskje var skytterstillinger, jeg vet ikke, og idet jeg rundet inn i det nærmeste ble jeg bare feid tilbake av en plutselig nifs og gufsete trekk gjennom åpningen som bar det jeg i ettertid har beskrevet som "fjerne, hule, klagende kvinnerøster fra fortiden" gjennom lufta. Selv jeg reagerte instinktivt med gåsehud og ønske om rask retrett idet jeg bråsnudde på vei inn der. Om det skulle være innbilning ville ikke min samboer som kom en meter bak følt og hørt akkurat det samme.
Da hadde vi i grunn fått nok, og kom oss ned igjen fra toppunktet ganske kjapt...

Bortsett fra de nevnte episodene farer fortidens ånder ganske pent med oss, bortsett fra en liten CD-spiller på hytta som justerer lyden kraftig opp og ned etter eget forgodtbefinnende :)
Antall ord: 503

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kjasp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 25 Nov 2006 13:44
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Elverum
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Kjasp »

Oi, oi, oi. Spennende! : D
Antall ord: 5
Søstra mi er DOMONSTRET!!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 380
Startet: 21 Apr 2008 12:59
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: norge
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av jente 27 »

Hedra skrev:Jeg trodde småfolket var sånne man burde passe seg litt for å komme på kant med. Bestefar snakket mye om det. Hvis småfolket ble sinte kunne de ødelegge redskap, skremme dyra på gården og sånn

eller er jeg helt på jordet .....
du er ikke på jordet :D
det finnes nisser, dverger, nøkker, huldra og troll eks.

nisser har jeg besøk av hehe...de r kule. jeg fikk se ansiktet på den ene en dag. de ser spesielle ut men koselige og skjønne.
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jan_m
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 241
Startet: 11 Okt 2007 20:32
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: hadde jeg vist det så...

Innlegg av jan_m »

små folket er rett og slett fasinerende, men apselut spesielt....
Antall ord: 10
di gale har det godt sier noen? JEG HAR DET ENDA BEDRE!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 380
Startet: 21 Apr 2008 12:59
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: norge
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av jente 27 »

jan_m skrev:små folket er rett og slett fasinerende, men apselut spesielt....
helt sant :D
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SmG1991
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 03 Mai 2008 17:34
15

Innlegg av SmG1991 »

Akkurat det samme har min mor opplevd. Å det var faktisk en sti, rett oppfør myra hun gikk på med hund etter å ha gjeta sauene over fjellet, da hørte hun masse glade stemmer som snakket inni skogen med myra ..
Antall ord: 40
Det er ikke alt man skal forstå.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
line001
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 341
Startet: 05 Okt 2005 20:04
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norge
Blitt takket: 2 ganger

Re: Småfolket ?

Innlegg av line001 »

vargbu skrev:Noen som vet hva det er for fenomen vi datt borti igår ?
På vei opp skogen mot en topp gikk vi over noe myrlandskap, og plutselig trodde vi begge hver for oss at det var folk i nærheten. Det var en slags mumling, som om det satt noen like ved i en fredelig samtale og at vinden bar lydene mot oss. Vi hørte det begge to, men sa ikke noe til hverandre om det før etter den andre gangen det skjedde. Så skjedde det for tredje gang på en strekke på en halv kilometer og vi bare så rart på hverandre...
Kan myrete skogsbunn i seg selv gi slik lyd kanskje, eller tråkket vi på småfolket ? Det som ihvertfall er sikkert er at det ikke var folk i nærheten som gjorde det, og ikke blåste det.
Vi har tidligere hatt noen overnaturlige fenomener over oss, som f.eks. på toppen av festningen i Halden ifjor. Da var det også høyst unaturlige lyder på folketomme steder vi begge hørte samtidig, to helt ulike opplevelser i løpet av et par minutter, og hadde det ikke vært for at vi er ganske åpne av oss ville vi nok blitt svært skremt, spesielt av det siste som skjedde.
Foreldrene til pappa har småfolket på besøk. Dem bor langt uti skogen. De tar opp skap og dører. Dette har jeg faktisk vært med på. En gang jeg var rundt 5 år skulle pappa få meg til å sove. Så han satt ved siden av meg og ventet til at jeg skulle sove. Da gikk døren til rommet opp, ikke gjemmomtrekk.. Dør klinka gikk opp av seg selv. Og den er ganske vond å få opp. Men uansett. Jeg merket også at døren gikk opp. Og vi fant aldri ut hvem som tok opp døren den natten.

Engang fortalte dem meg at de hadde hatt hester da pappa var ung. Julen kom og de skulle se til hestene. Da de kom inn til boksen, hadde manen blitt fletta og hesten skein.

Det er litt merkelig :s ;p
Antall ord: 362

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 380
Startet: 21 Apr 2008 12:59
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: norge
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av jente 27 »

ja merkelige greier, men nisser og småfolk finnes det er jeg sikker på :D
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links