Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderSpiritisme

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Cammern

Spiritisme

Innlegg av Cammern »

Hei, jeg har hatt mange syke opplevelser med spiritisme og sånt noen andre som har noen merkelige historier rundt dette? Vet det ikke akkurat er smart å drive med, men er jo spennende, så lenge man passer på. Jeg kom over noen ting man ikke burde gjøre når man spiller, er det noen som vet om dette stemmer eller har noe å tilføye?

1. Ikke spørre om døden
2. Hvis ånden ramser opp tallene er det et tegnt på ondskap
3. Dagligdagse spørsmål tiltrekker mindre sterke ånder
4. Ikke la glasset (eller hva du eventuelt bruker) velte av brette, da slipper ånden ut
5. Ikke spørr eller snakk om gud
6. Ikke la ånden ramse opp alfabete, det kan slippe ånden ut
7. Ikke brenn brette, det skal visst nok skrike (vanskelig for å tro på det, noen som har noe erfaring med dette?)
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritisme

Innlegg av Moonstone »

Cammern skrev:Hei, jeg har hatt mange syke opplevelser med spiritisme og sånt noen andre som har noen merkelige historier rundt dette? Vet det ikke akkurat er smart å drive med, men er jo spennende, så lenge man passer på. Jeg kom over noen ting man ikke burde gjøre når man spiller, er det noen som vet om dette stemmer eller har noe å tilføye?

1. Ikke spørre om døden
2. Hvis ånden ramser opp tallene er det et tegnt på ondskap
3. Dagligdagse spørsmål tiltrekker mindre sterke ånder
4. Ikke la glasset (eller hva du eventuelt bruker) velte av brette, da slipper ånden ut
5. Ikke spørr eller snakk om gud
6. Ikke la ånden ramse opp alfabete, det kan slippe ånden ut
7. Ikke brenn brette, det skal visst nok skrike (vanskelig for å tro på det, noen som har noe erfaring med dette?)
Hvem har sagt at dette ikke er lurt å drive med?
Det meste av det som står på listen din er nok rein svada.. Jeg kjenner MANGE som driver med Ånde-kontakt, og jeg driver litt med det selv.
Myter, Kirken og media er skyld i at dette tema er svartmalt.
Jeg har aldri hatt noen negative erfaringer med verken Oijiabrett, pendel eller Søkepinner.
Etter min erfaring er ikke Ånder "onde" eller "gode".
De er bare energi som er igjen etter avdøde.
Noen kan nok være negative riktignok..
Antall ord: 243
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
knut sørli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 18 Mar 2009 10:11
15

Re: Spiritisme

Innlegg av knut sørli »

Spiritisme er ikke noe spill med brett. Veldig få som er tilknyttet spiritismen bruker brettet.
Man skal ha respekt for åndeverden og ikke leke med det. Åndeverden er full av lys og kjærlighet.


Spiritismen

Innenfor spiritismens filosofi ligger det en nøkkel til forståelse samt forståelse av den spirituelle natur i mennesket.

Marion Dampier-Jeans
Knut Sørli
April 13, 2005



Spiritismen er en logisk og fremtredende vei å tenke på. Det vil påføre livet beviser og forståelse av Gud. Dette vil lede oss til en konstant undersøkelse av sannheter i livet. Spiritismen er klassifisert av vitenskapelige undersøkelser, og er en filosofi, samt en religion som representerer en rettferdig forklaring av menneskers forpliktelser og menneskers skjebne i livet.
Innenfor denne religionen kan det finnes beviser på menneskers udødelighet, og at vi eksisterer innenfor vårt univers.
Spiritismen gir en forståelse av at vi ikke dør etter et liv her på jorden. Den fjerner frykt for døden og samtidig letter menneskets redsel for å bli straffet. Vi erstatter det med en forståelse av at alle mennesker på jorden har sin frie vilje, og at de kan utvikle sin sjel her på jorden.


Spiritismen gir også en forståelse av at det ikke finnes en djevel og et helvete som er hatefullt mot mennesker. Det gir mennesket rettigheter til å rette sine egne feil uten å bli straffet.
Gud har gitt oss vår frie vilje til å tenke og velge selv.


Hvorfor skulle Gud straffe menneskene for de valg man gjør, bare for at noen mennesker mener at de valg er gale?
Det er vår rettighet som menneske, fordi tilgivelsen kommer innenfra oss selv, da vi jo er en del av begrepet vi kaller Gud. Gud er en del av oss og vi er en del av Gud. Det kan ikke styres eller fjernes av noe menneske og heller ikke pga. noen annen tro.
Spiritualismen forkaster den idé om en hevngjerrig og hatefull Gud som hevner seg på menneskenes rettigheter, deres frie vilje. Dette ser vi på som et urettferdig og ubehagelig synspunkt mot Gud.


Vi aksepterer at det finnes en sannhet i alt, våre dører er åpne for alle religioner og hudfarger. Vi ønsker alle velkomne inn i våres filosofi og vi kaster ikke hat over andre menneskers tro.
Ingen blir spurt om sin tro. I spiritismen lærer vi å tenke selv. Vi lærer å ta ansvar på godt og vondt i våre liv. Vi kan ikke dømmes, for det kommer en dag da vi alle skal dømmes av en større kraft enn oss selv. Selv om man er troende eller ikke.
I mange land arbeider religionene sammen og man har lært å elske sin neste som en selv. I spiritismen ber vi for hvert menneskes sjel eller tro. Vi ber ikke bare for dem som kommer i våres kirker.
Den største gaven vi har fått av Gud er healing-gaven, det er ingen større gave enn å kunne hjelpe andre mennesker. Vi er alle Guds barn og vi skal leve våres liv i harmoni med naturen.


Vi har lånt jorden for den tiden vi er her, vi må finne fred blant mennesker og dyr. Ingen har rettigheter over Gud.
Spiritualismen er en religion av kjærlighet og den beviser at vi møter igjen våre venner og familie. Døden betyr ikke slutt, vi vil dele våre minner vi har hatt her på jorden og vi vil lære av dem. Vi vil gå videre imot lyset til den dagen kommer at vi skal tilbake hit på jorden, forhåpentligvis som et bedre menneske.
Antall ord: 619

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hege91
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 09 Apr 2009 16:01
14

Re: Spiritisme

Innlegg av hege91 »

ikke driv med spiritisme i det hele tatt.. det er han langt under jorden som styrer svarene ! jeg kjenner til en sann historie i fra det her. :shock:
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritisme

Innlegg av Moonstone »

hege91 skrev:ikke driv med spiritisme i det hele tatt.. det er han langt under jorden som styrer svarene ! jeg kjenner til en sann historie i fra det her. :shock:
Og du tror på at det faktisk bor noen under Jorden, og på all skremselspropagandaen som den korrupte Kirken har kommet med i alle år?
Antall ord: 54
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritisme

Innlegg av Moonstone »

knut sørli skrev:Spiritisme er ikke noe spill med brett. Veldig få som er tilknyttet spiritismen bruker brettet.
Man skal ha respekt for åndeverden og ikke leke med det. Åndeverden er full av lys og kjærlighet.

Spiritismen er en logisk og fremtredende vei å tenke på. Det vil påføre livet beviser og forståelse av Gud. Dette vil lede oss til en konstant undersøkelse av sannheter i livet. Spiritismen er klassifisert av vitenskapelige undersøkelser, og er en filosofi, samt en religion som representerer en rettferdig forklaring av menneskers forpliktelser og menneskers skjebne i livet.
Innenfor denne religionen kan det finnes beviser på menneskers udødelighet, og at vi eksisterer innenfor vårt univers.
Spiritismen gir en forståelse av at vi ikke dør etter et liv her på jorden. Den fjerner frykt for døden og samtidig letter menneskets redsel for å bli straffet. Vi erstatter det med en forståelse av at alle mennesker på jorden har sin frie vilje, og at de kan utvikle sin sjel her på jorden.


Spiritismen gir også en forståelse av at det ikke finnes en djevel og et helvete som er hatefullt mot mennesker. Det gir mennesket rettigheter til å rette sine egne feil uten å bli straffet.
Gud har gitt oss vår frie vilje til å tenke og velge selv.


Hvorfor skulle Gud straffe menneskene for de valg man gjør, bare for at noen mennesker mener at de valg er gale?
Det er vår rettighet som menneske, fordi tilgivelsen kommer innenfra oss selv, da vi jo er en del av begrepet vi kaller Gud. Gud er en del av oss og vi er en del av Gud. Det kan ikke styres eller fjernes av noe menneske og heller ikke pga. noen annen tro.
Spiritualismen forkaster den idé om en hevngjerrig og hatefull Gud som hevner seg på menneskenes rettigheter, deres frie vilje. Dette ser vi på som et urettferdig og ubehagelig synspunkt mot Gud.


Vi aksepterer at det finnes en sannhet i alt, våre dører er åpne for alle religioner og hudfarger. Vi ønsker alle velkomne inn i våres filosofi og vi kaster ikke hat over andre menneskers tro.
Ingen blir spurt om sin tro. I spiritismen lærer vi å tenke selv. Vi lærer å ta ansvar på godt og vondt i våre liv. Vi kan ikke dømmes, for det kommer en dag da vi alle skal dømmes av en større kraft enn oss selv. Selv om man er troende eller ikke.
I mange land arbeider religionene sammen og man har lært å elske sin neste som en selv. I spiritismen ber vi for hvert menneskes sjel eller tro. Vi ber ikke bare for dem som kommer i våres kirker.
Og hvem kirke er det? Spiritualist kirken?

knut sørli skrev:Den største gaven vi har fått av Gud er healing-gaven, det er ingen større gave enn å kunne hjelpe andre mennesker. Vi er alle Guds barn og vi skal leve våres liv i harmoni med naturen.


Vi har lånt jorden for den tiden vi er her, vi må finne fred blant mennesker og dyr. Ingen har rettigheter over Gud.
Spiritualismen er en religion av kjærlighet og den beviser at vi møter igjen våre venner og familie. Døden betyr ikke slutt, vi vil dele våre minner vi har hatt her på jorden og vi vil lære av dem. Vi vil gå videre imot lyset til den dagen kommer at vi skal tilbake hit på jorden, forhåpentligvis som et bedre menneske.
Dette høres nesten ut som Kristendom, med en litt anen vinkling og en del tanker fra andre livssyn og Reigioner/Filosofier.

Kan du forklare hva begrepet "Gud" er for deg, om du anser deg selv som "Spiritualist"?
Antall ord: 642
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hege91
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 09 Apr 2009 16:01
14

Re: Spiritisme

Innlegg av hege91 »

Moonstone skrev:
hege91 skrev:ikke driv med spiritisme i det hele tatt.. det er han langt under jorden som styrer svarene ! jeg kjenner til en sann historie i fra det her. :shock:
Og du tror på at det faktisk bor noen under Jorden, og på all skremselspropagandaen som den korrupte Kirken har kommet med i alle år?
neida jeg tror ikke det, men jeg kan fortelle en historie.. å den er i fra Ridabu tror jeg det var.. var i hverrtfall en gutt som drev med spiritisme og han spurte om å få se jævelen selv og da fikk han til svar " kom ut i gangen" å siden det har ingen fått kontakt med han. han ser bare rett frem.

å det er en SANN historie :?
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Spiritisme

Innlegg av Borte.. »

Den har jeg hørt før....bare at det var en jente...og hun bor på intutisjon og greier. Så det er nok bare tull det der....haha :lol:
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritisme

Innlegg av Moonstone »

hege91 skrev:
Moonstone skrev:
hege91 skrev:ikke driv med spiritisme i det hele tatt.. det er han langt under jorden som styrer svarene ! jeg kjenner til en sann historie i fra det her. :shock:
Og du tror på at det faktisk bor noen under Jorden, og på all skremselspropagandaen som den korrupte Kirken har kommet med i alle år?
neida jeg tror ikke det, men jeg kan fortelle en historie.. å den er i fra Ridabu tror jeg det var.. var i hverrtfall en gutt som drev med spiritisme og han spurte om å få se jævelen selv og da fikk han til svar " kom ut i gangen" å siden det har ingen fått kontakt med han. han ser bare rett frem.

å det er en SANN historie :?
Ja, jeg har hørt liknende historier jeg også. Den ser ut til å gå igjen overalt.
De fleste som driver seriøst med Oijia-brett ikke tror på den Bibelske Djevelen i det hele tatt.
De historiene der kommer gjærne fra yngre folk som ikke har mye forståelse fra før av,
og som vil prøve Oijia-brett for gøy og bli skremt.
Oijia-brett/Pendel/Tarot har INGENTING med noen "Djevel" å gjøre i det hele tatt.
Synd Kirkens propaganda fremdeles har innvirkning.
Antall ord: 213
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
eile-joha
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1483
Startet: 09 Nov 2005 15:50
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 30 ganger
Blitt takket: 17 ganger

Re: Spiritisme

Innlegg av eile-joha »

Broren min og hans kamerater drev selv med spiritisme for mange år tilbake på gutterommet.. En gang de spurte om tegn, datt taklampa ned.
Vet det var en hel del andre ting også som skjedde, men husker ikke hva det var. Men det kan jeg få undersøkt.
Disse forsøkene resulterte også i masse og da mener jeg masse negativ energi..Ikke det at en så noe, men følelsen av at noen ville ha deg ut..
Jeg likte meg ikke inne på det rommet. Og gjør det fortsatt ikke.

Så personlig tror jeg ikke det er så lurt å drive med dette. og heller ikke at dette er et leketøy..
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
emenja
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 51
Startet: 07 Feb 2006 22:48
18
Kjønn (valgfri): Yin
Lokalisering: Oslo

Re: Spiritisme

Innlegg av emenja »

eile-joha skrev:Broren min og hans kamerater drev selv med spiritisme for mange år tilbake på gutterommet.. En gang de spurte om tegn, datt taklampa ned.
Vet det var en hel del andre ting også som skjedde, men husker ikke hva det var. Men det kan jeg få undersøkt.
Disse forsøkene resulterte også i masse og da mener jeg masse negativ energi..Ikke det at en så noe, men følelsen av at noen ville ha deg ut..
Jeg likte meg ikke inne på det rommet. Og gjør det fortsatt ikke.

Så personlig tror jeg ikke det er så lurt å drive med dette. og heller ikke at dette er et leketøy..
Det er ikke lurt å sitte å leke med sjeler som ikke har passert over til den andre siden, nei.
det kan i enkelte tilfeller være å be om bråk, og når man holder på meg massesuggesjon av negativ energi rundt et tema, lik ditt tema, er det ikke rart det kommer noe negativt ut av det heller.
Man tiltrekker seg det man tenker på.

Ellers handlet dette om våre trossystemer.
Noen er opplært til å tro at: ånder = noe negativt.
Da vil man automatisk tiltrekke seg f.eks en negativ spirit (da spiriter som ikke har vandret over), fordi man er ikke forent med tanken på at en ånd og kan være noe inni hampens positivt!
Forèn dere først med tanken på at en ånd kan være en herlig og positiv opplevelse (og legg gjerne kristendommen, og religioner generelt på hylla), og så kan dere vurdere å kontakte en spirit. Husk: DERE bestemmer formålet med kontakten. Dere kan selv bestemme hva dere ønsker å oppnå ut av en åndelig opplevelse.

Broren din og vennene hans, må automatisk ha hatt i sine tanker at noe negativt kommer til å skje (noe annet er umulig i dette tilfellet), og da skjedde det noe negativt. For likt tiltrekker seg likt!
Antall ord: 327
"Gi meg slik sinnsro at jeg kan godta de ting jeg ikke kan forandre. Mot til å forandre de ting jeg kan, og forstand til å se forskjellen."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
emenja
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 51
Startet: 07 Feb 2006 22:48
18
Kjønn (valgfri): Yin
Lokalisering: Oslo

Re: Spiritisme

Innlegg av emenja »

1. Ikke spørre om døden
- Selv spør jeg om døden, men nå har jeg forent meg med tanken på at: vi kan ikke dø (døden er bare en illusjon).
Grunnen til at man ikke skal spørre om dette er mange. Èn av grunnene kan være, at man ikke tåler svaret man får. Man får ikke alltid svaret man ønsker å få.
De andre grunnnen er; Vet du egentlig hvem du snakker med, og om vedkommende snakker sant? Det er viktig å forsikre seg om først!


2. Hvis ånden ramser opp tallene er det et tegnt på ondskap
- Hæ? Ondskap finnes ikke. Dog tror jeg det finnes negative frekvenser. La vær å rette din fokus mot dette, så vil du ikke oppleve det heller.

3. Dagligdagse spørsmål tiltrekker mindre sterke ånder
- HÆ?2

4. Ikke la glasset (eller hva du eventuelt bruker) velte av brette, da slipper ånden ut
- Haha, hæ?3

5. Ikke spørr eller snakk om gud
- Hvorfor ikke? Gud har skapt oss. Du kan snakke med Gud akkurat når du vil. Du er Gud, jeg er Gud, du er meg, jeg er deg, vi er alle et!

6. Ikke la ånden ramse opp alfabete, det kan slippe ånden ut
Hmm?

7. Ikke brenn brette, det skal visst nok skrike (vanskelig for å tro på det, noen som har noe erfaring med dette?)
- Haha, vel... tror du nok på dette skal du ikke se bort i fra at det kan skje, men da er det fordi tanken din vibrerer på den frekvensen at; hey, jeg TROR virkelig at et brett kan skrike, og da kan et brett (eller en sjel, da) skrike deg mitt i øret og skremme vettet av deg, fordi du tror på det.
Antall ord: 299
"Gi meg slik sinnsro at jeg kan godta de ting jeg ikke kan forandre. Mot til å forandre de ting jeg kan, og forstand til å se forskjellen."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
knut sørli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 18 Mar 2009 10:11
15

Re: Spiritisme

Innlegg av knut sørli »

Om jeg er spiritist eller ikke, er ikke så avgjørende i dene saken.
Jeg har ikke definert meg selv i en bås i det hele tatt.
For meg så er gud en energi, vi er alle guddommelige, alt liv utgjør denne energien.

Men det er mn sannhet, så får alle finne sin sannhet.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritisme

Innlegg av Moonstone »

knut sørli skrev:Om jeg er spiritist eller ikke, er ikke så avgjørende i dene saken.
Jeg har ikke definert meg selv i en bås i det hele tatt.
For meg så er gud en energi, vi er alle guddommelige, alt liv utgjør denne energien.

Men det er mn sannhet, så får alle finne sin sannhet.
Ok, da er vi på nett mann ;)
Antall ord: 68
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Spiritisme

Innlegg av Moonstone »

emenja skrev:Det er ikke lurt å sitte å leke med sjeler som ikke har passert over til den andre siden, nei.
det kan i enkelte tilfeller være å be om bråk, og når man holder på meg massesuggesjon av negativ energi rundt et tema, lik ditt tema, er det ikke rart det kommer noe negativt ut av det heller.
Man tiltrekker seg det man tenker på.

Ellers handlet dette om våre trossystemer.
Noen er opplært til å tro at: ånder = noe negativt.
Da vil man automatisk tiltrekke seg f.eks en negativ spirit (da spiriter som ikke har vandret over), fordi man er ikke forent med tanken på at en ånd og kan være noe inni hampens positivt!
Forèn dere først med tanken på at en ånd kan være en herlig og positiv opplevelse (og legg gjerne kristendommen, og religioner generelt på hylla), og så kan dere vurdere å kontakte en spirit. Husk: DERE bestemmer formålet med kontakten. Dere kan selv bestemme hva dere ønsker å oppnå ut av en åndelig opplevelse.

Broren din og vennene hans, må automatisk ha hatt i sine tanker at noe negativt kommer til å skje (noe annet er umulig i dette tilfellet), og da skjedde det noe negativt. For likt tiltrekker seg likt!
Ja, jeg er enig i mye av det du sier her.
Mange tenker "negativt" med en gang det er snakk om spiritisme og energier/Ånder.
Dette er media, myter og Kirken sin skyld.
Om en 14tis gjeng er samlet for å prøve Oijia-brett for "gøy" og vil skremmes litt, spør om svar, FÅR svar, blir skremt og forteller om noe "Ondt" som skjedde dem.
Da må vi spørre oss om: Ble de skremt av selve hendelsen, eller av de tankene de hadde fra før av FØR hendelsen tiltraff? Hadde folk hatt litt mer insikt i det Spirituelle, og kvitta seg med det kollektive frykt-synet som man har blitt opplært med fra samfunnet, så hadde man nok ikke blitt skremt i det hele tatt..
Antall ord: 345
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links