Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & Ånder"Hjemsøkt"

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Asbjørn »

Da får vi få noen innspill om hva som bør være med i et slikt brev, - det bør i det minste virke seriøst fra vår side.
( og siden jeg er admin her, bør vel kansje jeg skrive og sende det... ;) )

Men jeg vil isåfall ha innspill på hva vi skal skrive om, og hva vi kunne tenke oss endret.
( store endringer blir vel vanskelig, men... ;)

Kansje en variant av serien, hvor man ikke har disse hysteriske ""hjelp noen tok på håret mitt" - osv...
skal man på spøkelsesjakt, må man være forberedt på at ting vil kunne skje. Og da må man analysere det som skjer, ikke stikke av i hysterisk redsel...

A
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Skogalven
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 79
Startet: 27 Okt 2010 10:41
13
Kjønn (valgfri): Trivelig Bitch
Lokalisering: Finnmark / pt Costa Blanca, Spania
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Skogalven »

Kimbara skrev:
TheTech skrev:Det er nok mer dramatisk for de som opplever at huset deres er hjemsøkt enn for oss som sitter i godstolen med popcorn i handa og stirrer mot den firkantete boksen.
Ja, sikkert fryktelig dramatisk for dem. Det er nok derfor de velger å ta kontakt med en skaperne av et useriøst TV-program om spøkelser og skrømt slik at de kan få sine 15 minutter på skjermen.
Jeg kan nesten garantere at hvis du hadde måtte leve under "besatte" forhold, som var konstant voldelige, hadde du og blitt desperat! Så desperat at du til og med kunne tatt kontakt med et tv-team. Jeg vet jeg hadde gjort det da det spøkelset invaderte jobben min tidlig på 90-tallet! Heller 15 min på tv, enn å bli lugget, sparket, kløpet, fått ting kastet etter seg, bokhyller veltet i gulvet.......
Men, det er ikke dermed sagt at jeg tror på alt i disse programmene, og er spesielt kritisk til amerikanske, mye pga amerikanernes hang til "5 minutes fame" ;o)
Antall ord: 179
So you don't belive in ghosts you say?
Well, I'd better convience you I'm for real then.
[/c]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skogalven
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 79
Startet: 27 Okt 2010 10:41
13
Kjønn (valgfri): Trivelig Bitch
Lokalisering: Finnmark / pt Costa Blanca, Spania
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Skogalven »

Asbjørn skrev:Kansje vi skulle forfatte et brev, - fra "brukere fra Paranormal.no" - hvor vi kommenterer hva vi liker, og hva vi ikke liker i det de produserer ?
Man vet aldri, kansje de skjerper seg ? ;)
Men, hvilke kvalifikasjoner sitter medlemmene her på, som gjør at du tror tv-skaperne vil bry seg? Ikke så å forstå at jeg er absolutt negativ, bare mer.... realist kanskje
Antall ord: 66
So you don't belive in ghosts you say?
Well, I'd better convience you I'm for real then.
[/c]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
iJoakim
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 26
Startet: 02 Jul 2010 23:17
13
Kjønn (valgfri): Alien
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av iJoakim »

Amerikanerne er litt for flinke til og ''overspille''.
Antall ord: 8
not your plastic doll

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Vilma »

Skogalven skrev:
Asbjørn skrev:Kansje vi skulle forfatte et brev, - fra "brukere fra Paranormal.no" - hvor vi kommenterer hva vi liker, og hva vi ikke liker i det de produserer ?
Man vet aldri, kansje de skjerper seg ? ;)
Men, hvilke kvalifikasjoner sitter medlemmene her på, som gjør at du tror tv-skaperne vil bry seg? Ikke så å forstå at jeg er absolutt negativ, bare mer.... realist kanskje
Det er jo gjerne slike som oss her inne som ser på slike programmer (eller jeg ser ikke på da men :P )en stor del av seerne er sikkert registrert her og på lignende sider, så jeg vil jo tro at de ville tatt det med i betraktningen. Kanskje. Skader ikke å prøve iallefall :-)
Antall ord: 121
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
devla
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 46
Startet: 21 Sep 2006 14:46
17
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: ved skog og sjø :)
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 17 ganger

- "Hjemsøkt"

Innlegg av devla »

synes den amerikanske versonen av åndenes makt er rett og slett slitsom og gjespende.... klarer knapt å få med meg hva dom sier pga av de lydefektene og hylene de legger på.. litt overdrivende og kleint spør du meg hehe.. den norske værsonen synes jeg er mer "virkelig". så lenge de ikke begynner å overdrive ;)
Antall ord: 55
nordlys er stjernestøv som englene drysser over himmelen for at dragene skal finne veien hjem :)
**carpe diem**

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- "Hjemsøkt"

Innlegg av Nephandi »

Er det ikke dette programmet de haller Most Hunted på Engelsk? For hvis det er det så er ikke det et program jeg tar seriøst. Jeg elsker spøkelseshistorier så jeg har nesten alle sesongene på DVD jeg mangler bare noen så specialsene, men jeg mener at dette er ren fiksjon og ikke noe annet, det er underholdende hvis man liker spøkelseshistorier men man bør ikke ta det som mer enn det, man kan like gjerne sitte å se på Are You Afraid Of The Dark, som også er et program jeg liker å se på. Hvis dette er Most Hunted dog så er det ikke den Amerikasnske utgaven av Åndenes Makt da er serien Engelsk og er helt sitt eget konsept, men det kan hende at jeg tar feil her og at Hjemsøkt ikke er Most Hunted, noen som vet dette?
Antall ord: 144
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
pisstern
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 03 Jan 2014 13:09
10
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 3 ganger

- "Hjemsøkt"

Innlegg av pisstern »

Har sett litt på det uforklarlige, eller my ghost story på engelsk.
Det er ikke så alt for overdrevet og er mest om hjemsøkte plasser og beviser de personene det gjelder har klart å fange :)
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av g.r.y »

Tenkte det var like greit la gammel tråd bli som ny istedet for å starte en ny innen det som må kunne sies å være samme emnet.. :wx

Jeg kom nemmelig akkurat over en serie som har fått navnet Paranormal survivors, hvis innhold later til å være av samme karakter som Hjemsøkt..
En episode tar for seg 3 saker/tilfeller, og jeg må jo bare si at sannsynlighetsgehalten jeg tilla disse varierte noe helt hinsides det extreme..
Den første saken der.. -Herregud, jeg behøver ikke engang forsøke meg på et referat, da fortellingen/historiens galskap må sees med egne øyne.
Den andre, derimiot var den jeg tilla den klart største troverdigheten. Her tror jeg faktisk historien som ble fremlagt var hva som faktisk skjedde..
Den tredje ville oxo stått seg ganske godt om den ikke hadde falt sammen på slutten ved at en sånn klistre-ånd greie som ble med når de flyttet, og dermed hadde laget kvalm gjennom en årrekke uten tegn til å ville finne noe annet å ta seg til i overskuelig fremtid, for å si det sånn brått forduftet, just like that ved neste flytting.. :whee

Her er iallefall både tragikomikk & dokumentar om en husstand med skikkelig ubehagelig og negativ paranormal aktivitet på løpende bånd! :Bhopp

BG0OY_SYGlg
Antall ord: 220
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Morris »

Jeg fant en link til forskning.no som går god for at det er helt naturlig å oppleve noe overnaturlig! En dansk antropolog anslår at hver femte danske har opplevd noe uforklarlig eller overnaturlig. Men hva skal man kalle en slik opplevelse og det man møter?

I et eldre hus i Nørresundby bor en liten familie som hver uke opplever uhyggelige ting: lyden av trinn opp den tomme trappen, en dør som åpner seg til et rom hvor familiens hund nekter å gå inn. Hunden står i stedet i gangen og knurrer så snart døren åpnes.
En natt har familien en gjest i rommet for første gang. Det blir også den siste: Gjesten blir overfalt og opplever at noen prøver å kvele henne – selv om rommet er tomt.

Neste morgen har et bilde havnet på gulvet. Da familien vil henge det tilbake på kroken, finner de ut at det bare kan henge opp-ned. Bildet er snudd 180 grader inne i rammen.
Familien forteller ingen om opplevelsene, men flytter ut av huset. Da de et halvt år senere kommer tilbake til området for å hente etterlatte vinterdekk, forteller naboen at de nye eierne er klin kokos. «De tror huset er hjemsøkt. De hører lyder i trappen, og barna vil ikke sove i rommet i andre etasje.»

Beretningen er gjengitt i boken Between Magic and Rationality – On the Limits of Reason in the Modern World, skrevet av danske forskere.

Historien om huset i Nørresundby står slett ikke alene.
I arbeidet med å kartlegge danskenes opplevelser av spøkelser har antropolog Kirsten Marie Raahauge etter hvert hørt så mange historier, fortalt av så mange forskjellige mennesker, at historiene nærmest må betegnes som normale.

https://forskning.no/religion-alternati ... lig/445536
Antall ord: 299

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: "Hjemsøkt"

Innlegg av Asbjørn »

Dette er etterhvert blitt en naturlig del av hverdagen, iallfall for meg, men og mange med meg.
Når et menneske forlater kroppen i form av en "ånd" - så er det en enrgi som er bevisst, med den avdødes bevissthet. Dette er det mange som etterhvert forteller om, blant annet denne saken :
https://www.ba.no/nyheter/kvantefysikk- ... 41-6991241

Flere og flere forteller om åndelig aktivitet, og mange med "nær døden opplevelser" ( NDO) forteller om ting de opplevet når hjernen var klinisk død ( altså ingen nervesignaler).
Deriblant ting som foregår på operasjonsstua, når vedkommende er nedkjølt (Hypotermi) hvor hele kroppen kjøles ned for å bevare hjernen ( dvs hjernen bruker IKKE oksygen, ) da kan man operere f.ex hjertet, med full sirkulasjonssvikt i opptil en time.
Når da pasienten etterpå våkner opp, og ikke bare kan fortelle hva som ble sagt, men også beskrivelse av personell som har kommet inn under operasjonen, og gått ut før pasienten våkner.
Noen har også sett det hele fra oppunder taket, eller annen plass i rommet.

Så for meg er dette en del av livet, vi har en energi ( bevissthet ), som kan eksistere utenfor den fysiske kroppen, og fungere når kroppen ellers er "død" - men i en slik tilstand at den kan gjenopprettes.

Jeg pleier å si at kroppen er "bilen" - og bevisstheten er føreren av bilen.
Dermed kan man gå ut av bilen når den er startet.
( Dette kan kansje også forklare tilfeller med "besettelse" ?? - at en annen ånd forsøker å overta en eksisterende kropp ?? )

Selv måtte jeg skjønne litt av kvantemekanikken, for å forstå at endel ting likevel kan skje, selv om det fysisk er umulig, samt umulig å bevise med de måleteknikker vi har idag.

A
Antall ord: 302

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links