Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumentere?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Ankh

- Hvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumentere?

Innlegg av Ankh »

Det er mange grunner.

Først og fremst vil påstander om spøkelser bli møtt med fantasi og feiltolkninger, og hvis man kan dokumentere konkrete forandringer så kan man dokumentere at det ikke bare er synsing.

Dernest kan man avdekke naturlige forklaringer, om det finnes.

Videre vet man at områder med høye EMF felt både er helseskadelige og har en høyere andel av paranormale fenomener. Med andre ord, om du vil bo i et fredelig hus uten noen paranormal aktivitet, så kan det være en ide å f.eks ta med en emf måler på visningen. Eller, unngå å bygge hus rett under en høyspentlinje.

Videre er det sånn at om man er flere på spøkelsesjakt, så kan man lett gire hverandre opp. Vaser man rundt og synser og antar så kan man fort oppdage mer enn som finnes. Der er derfor greit å kunne verifisere ting på flere måter, dvs både med utstyr, via medium, osv.

Videre så er det jo også sånn at det kan være greit å overvåke steder selv om man ikke er tilstede selv eller mens man sover.

Til slutt så er det jo også endel av forståelsen. Slik utviklingen er på dette området så bygges det stadig mer fasinerende utstyr med bedre sensorer, fiffige filtre osv. Noe av det får man aldri til å fungere, mens annet kan gi gode resultater. Det utstyret som gir resultater kan, ved å se på hva utstyret måler, si noe om forholdet som fenomenet oppstår i. Man kan også utvikle statistikk som f.eks går på om det er mer paranormale fenomener i områder med høye emf felt og om man over tid måler slikt så kan man si noe om antall og type fenomener på hvilke emf styrker.

Utviklingen går også ekstremt raskt, med stadig nye produkter til stadig lavere pris. Ser også at folk med elallergi og lignende liker å vite styrker på ulike felt, og mye av samme utstyr kan f.eks indikere styrken på det trådløse nettverket i huset slik at man kan sette pcen der det er god dekning eller flytte router for å få bedre dekning.
Antall ord: 374

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Ankh

- Hvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumentere?

Innlegg av Ankh »

Oppdaterer tråden med noen nye produkter:

Magnii lager gode EMF målere http://www.magnii.com/

Laser grid er nå kommet i en ny versjon som også viser formen på det som passerer ved at linjene følger formen og ikke bare brytes som på forrige modell. Laser grid er forbudt å importere og eksportere så vi får krysse fingre for at det igjen blir lovlig engang.
http://www.ghoststop.com/Laser-Grid-GS1 ... id-gs1.htm

PODer kommer i stadig nye varianter, her er en fin:
http://www.pro-measure.com/REM_Pod_p/021487-rem-pod.htm

Jeg jobber fortsatt med å få noen i norge til å importere ghosthunter utstyr. Så langt har mystica vist mest interrese, men de har alle faste tidspunkter hvor de plukker ut leverandører for de neste X årene så det blir kun aktuelt å få nye importører ved neste gjennomgang.

En butikk i Drammen som heter Prozeed har dukket opp. De selger endel spennende utstyr som kan være aktuelt å bruke. Er ikke primært laget for ghost hunting, men noe der ser ut til å kunne passe. http://www.prozeed.no/
Tenker f.eks på utstyr som dette:
http://www.prozeed.no/hjem/varslingsens ... telleverk/

Black & Decker gav ut en artig tempmåler for en tid siden
http://www.blackanddecker.com/power-tools/TLD100.aspx
Den har en ekstra lampe som skifter farge når temp øker eller synker (+ at den selvsagt funker som en vanlig pistol temp måler), og burde derfor være grei å bruke for å avdekke tempfall som vel er mest aktuelt for oss. Ikke sett at noen ghosthuntere bruker den, og derfor ikke fått noen tlbakemeldinger på om den funker som antatt.

Lyktmarkedet har ikke forandret seg særlig. Har fortsatt led lenser T7 som min favoritt. Fantastisk lys med zoom og laaaang batterileevtid er glimrende.
http://www.xxl.no/villmarksliv/turutsty ... led+lenser

De av dere som ønsker å investere i utstyr bør tenke seg om hva dere egentlig trenger. Det er enormt mye utstyr å velge mellom og skal man sjekke noe en gang annethvert år så er det kanskje ikke nødvendig å bruke mange hundre tusen på det aller beste av alt. Samtidig så er det mye utstyr som viser seg å være for dårlig. Har lest noen samletester på nettet hvor ghosthuntere har med seg bl.a ulike EMF metere og legegr dem ved siden av hverandre. Det er overraskende store forskjeller på hva de plukker opp, og noen plukker ikke opp noenting mens andre peaker på maks på samme sted. Man ser også en utvikling hvor man utstyrer EMF målere med filtre for bl.a å filtrere ut EMF felt fra høyspentlinjer. Litt usikker på om det er lurt å filtrere vekk felt, eller om det er bra å fokusere på de småfeltene som er utenom høyspenten.

Jeg har forsøkt å finne ut av anbefalte forhandlere i utlandet. Det er mange nettbutikker. Folk ser ut til å bestille litt her og der. Håper som sagt det kommer flere norske butikker etterhvert.
Antall ord: 510

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Hvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumentere?

Innlegg av helgemann »

Har du en android tlf, kan du laste ned et EMF meter:

http://play.google.com/store/apps/detai ... JzLmVtZiJd
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Hvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumentere?

Innlegg av Ankh »

Mange av de programmene er fake, dvs de viser bare en fancy grafikk som ikke måler noe som helst. Skal det funke så må telefonen ha en EMF måler innebygget, og mange av de programmene måler vel kun f.eks signalstyrken. EMF målere som blir brukt i spøkelsesjakter måler på lave frekvenser.

Ut over det så hadde det vært greit å vite om noen var å anbefale i det hele tatt, dvs om de virket og hvor godt de virket.
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- - Hvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumenter

Innlegg av Asbjørn »

helgemann skrev:Har du en android tlf, kan du laste ned et EMF meter:

http://play.google.com/store/apps/detai ... JzLmVtZiJd
Har testet den med magnet, - og da er det ikke bare lavfrekvent, det er veldig lavfrekvent....

Her ser dere en video av testen :
pTk5ot7tLr8


A
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Hvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumentere?

Innlegg av Ankh »

De fleste smarttelefoner har vel et innebygget kompass og eller gps, og det måler vel magnetisk nord. Såvidt jeg har skjønt så er det kompasset som brukes på disse EMF målerne. Så du hadde ganske høye milligauss verdier. Ser f.eks endel milligauss apparater har skala f.eks slik:
Green: 0 - 2.5 mG ("little or no activity")
Yellow: 2.5 - 7 mG ("moderate activity")
Red: 8 or more mG ("high activity")

Høy aktivitet over 8 i forhold til de verdiene du målte.

Har sett endel innlegg på lignende apper som bare kjører en fake grafikk som ikke måler noe som helst, så intr. at den ihvertfall plukker opp noe.
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Hvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumentere?

Innlegg av Ankh »

En som kaller seg ghost gadget guy tester ut endel utstyr og forklarer greit om bruken.
http://ghostgadgetguy.com/

Jeg registrerer også at det kjente K2 meteret har en svakhet med at hver gang man trykker på knappen så lyser diodene opp som om man får treff. Dette misbrukes av endel folk som bløffer om hva de finner. Det anbefales derfor at man modifiserer disse med en egen av/på bryter slik denne videoen viser:
http://www.youtube.com/watch?v=glaKfiyOjUc

Det er derfor også greit å ha i bakhodet når man ser imponerende resultater på spøkelsesjakter hvor man kun bruker K2, at man (bevisst eller ubevisst) selv kan ha fremprovosert utslagene.
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
develon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 28 Apr 2009 13:00
14
Kjønn (valgfri): Mann
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 16 ganger

- - Hvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumenter

Innlegg av develon »

Ankh skrev:Det anbefales derfor at man modifiserer disse med en egen av/på bryter slik denne videoen viser:
http://www.youtube.com/watch?v=glaKfiyOjUc
De fleste K2 som selges i dag har på/av bryter, og ikke knapp som må holdes inne. De som har sånn knapp man må holde inne er som regel $10 billigere.

Skal man kjøpe K2 så får man de både med knapp man ikke trenger å holde inne, samt også lydvarsling. Det er de modellene man bør kjøpe istedenfor å kåle med å modifisere den selv. :)
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Hvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumentere?

Innlegg av Ankh »

Enig med det, men mange har vel kjøpt de "gamle" som det kan være en ide å modifisere spesielt om man vil legge den fra seg påslått.
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Hvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumentere?

Innlegg av Ankh »

Skulle gjerne hatt mer info om telefoner i det hele tatt har sensorer som kan måle EMF, eller om de bruker andre ting i telefonen for å "simulere" et resultat. Smarttelefoner har bl.a et kompass som ihvertfall registrerer magnetstyrke for å registrere nord. Den har også mottakere som bl.a tar imot wifi og GSM/3G/4G osv i ulike frekvenser og indikerer signalstyrke den mottar med. Et mobilnettverk er jo i prinsippet et EMF felt.

Jeg har en mistanke om at det er disse tingene telefonen bruker for å måle EMF, og kan ikke se at de har spesifikke EMF sensorer. Det hadde jo også vært intr. å se hvor gode de er, dvs om de kan brukes i f.eks 0-30 mG området som vel er intr.

I teorien kan man vel kalibrere den mot en EMF måler og få fornuftige verdier.
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Hvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumentere?

Innlegg av jeditrond »

Jeg har en sånn app, har testet den ovenfor utstyr som gir fra seg høy emf-stråling som høyttalere o.l. samt når folk sier det er "aktivitet" i rommet. Den gir utslag på "underlige" fenomen, men hva den måler aner jeg jo ikke, så avansert er ikke appen. Men merket når jeg testet den hos en kompis for et par dager siden at "fenomenet" flyttet på seg, lurte på om det var noe inne hos naboen hans som strålte ekstra mye, men når strålingen plutselig sank tilbake på knapt nok målbart virket den teorien skutt i senk :) Vi diskuterte forøvrig å gå til anskaffelse av en sånn koffert med ferdig kit som jeg så i en av lenkene tidligere i tråden. Sånt utstyr er vel langt mer nøyaktig enn appen regner jeg med.
Antall ord: 149
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Hvilket utstyr og innstillinger er best til å dokumentere?

Innlegg av Ankh »

Utgangspunktet for denne tråden var å fortløpende oppdatere den med anbefalt utstyr man kom over, samt gi en generell forklaring/oversikt over hva som var å få tak i.

Siden det ikke er mulig å redigere innlegg osv og på den måten liste opp ting, så utvikler ikke tråden seg slik jeg mente i starten.

Generelt så utvikles det mye spennende utstyr, som er mer presist og som detekterer i aktuelt område. Mye er eksperiementellt, og det er også utstyr som har vært brukt i lang tid og derfor er regnet som grunnutstyr, det gjelder bl.a klassikeren K2.

Magnii (magnii.com) lager gode EMF målere, med RMS og treakse måling. Dyrere enn de billigste, men mye mer presise. Mangler LED indikering for spot målinger, men som EMF måler så er de veldig bra.

De komplette ferdige koffertene har ofte veldig billig utstyr, men du kan ofte sette sammen utstyr selv. Jeg ville nok heller satset på å kjøpe en koffert på clas ohlosson (f.eks 31-4142) og tilpasset den med det utstyr jeg fyllte den opp med.

Jeg har jobbet mange måneder med å få lasergrid lovlig å kjøpe, eventuelt ha en lisensløsning tilsvarende våpenlisensen. Det er mange som skal si sitt og saken ruller og går gjennom de ulike departementene. Jeg jobber også med å forsøke å få andre butikker til å ta inn ghosthunterutstyr. Så langt har både mystica og prozeed i drammen vist interresse, men det holder ikke at kun jeg jobber med saken. Hvis flere som er intr. i ghosthunterutstyr sender en mail og foreslår at de skal ta det inn, så ser de at det er interesse for slikt.

Ut over det så har jeg laget et enkelt excel regneark med utstyr jeg kommer over og lagt inn priser slik at jeg kun kan legge inn kursen og deretter oppdateres priser på alt. Jeg oppdaterer dette for egen skyld, med det utstyret JEG mener er bra/best og hvilke seriøse forhandlere som selger det.

Generelt så er det også mange sider i saken. Skal man ha en større undersøkelse, så er det ikke alltid nok å ha en enkelt komponent (f.eks en POD) og forvente at den skal dekke alt som skjer i hele huset. Noe utstyr, som POD, er teknisk sett enkelt men uforståelig dyrt i forhold til teknisk mer avansert utstyr. Det blir jo også mer vanlig med FLIR kamera og lignende ting som normalt har ligget langt over ghosthunteres budsjett. På den annen side kan et slikt erstatte mange andre visuelle hjelpemidler, som POD, lasergrid osv.

Det kommer også mye annet spennende hele tiden. Bl.a shadow detektorer. Enkle saker, teknisk sett, kun en lysmåler som registrerer lysforandringer.

Jeg synes også at mye av det billige utstyret, som ding-dong boksene som varslet når f.eks kunder kom inn i en butikk, er overraskende vanskelige å få tak i i norge, mens de er nesten gratis i utlandet. Slikt utstyr burde man fått for en 50,- lapp, men det som er har ofte fjernkontroll og annet stasj som drar prisen opp.
Antall ord: 527

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links