Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHjemsøkt

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
unaturlig
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 14 Jan 2020 17:41
4
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 8 ganger
Kjønn:

Hjemsøkt

Innlegg av unaturlig »

Jeg og kona kjøpte et hus i et boligfelt for 19 år siden. Huset ble bygget på slutten av 70 tallet, med kun 1 eier før oss. Vår datter var da 6 år når vi flyttet inn.Kort tid etter vi var kommet på plass i nytt hjem, så begynte uforklarlige ting å skje, En kveld når vår datter hadde nettopp lagt seg på rommet sitt i kjellerstua,så kom hun løpende opp til oss og gråt fortvilet. Hun fortalte at en gammel høy mann med grått pjuskete langt hår og lang grå frakk hadde stått og sett på henne og smilt til henne. Vi trøstet henne, og vi avfeide med at dette er vel bare fantasier fra et barn. Men dette gjentok seg ennå en gang, og hun lå i senga men hadde ikke sovnet, mannen viste seg igjen og hun løpte opp trappa til oss i stua i helt sjokk og fortalte at nå hadde han løpt etter henne til midt oppe i trappa. Det så virkelig ut på henne at hun hadde opplevd dette virkelig. Dette gjentok seg heldigvis ikke senere, men nå i dag så nærmer hun seg 30 år gammel og har ennå dette sterkt i minne. Ved et senere tilfelle for ca 6 år siden sitter jeg alene hjemme og dører er låst, Sitter ved pc oppe i stua og det er helt stille i huset, plutselig hører jeg fra gangen nede at det høres ut som noen som flytter ting rundt oppå en kommode el. Jeg reagerer med å si hallo, og så blir det stille, jeg går og sjekker alle rom og at dører var låst,men alt var i orden og kun jeg var jo hjemme. Rasling og ulyder kan heller ikke være smågnagere, da vi aldri har hatt det i hus. Neste tilfelle var for ca 4 år siden, da vår datter hadde besøk av en venninne som har med seg sin hund. Når de har satt seg i sofaen og hunden ligger på gulvet, så plutselig reiser hunden seg og bjeffer voldsomt og ser opp på veggen, akkurat i høyde med en voksen person, og dette var ganske ubehagelig og skremmende å se på. Hunden reagerte på dette bare i kort tid. Alle disse hendelser skjer med lengre opphold mellom hver gang. det paranormale som skjer er hovedsakelig i kjellerstua og trappa, men lite oppe i stua. For knapt 1 år siden hadde vi besøk av vår sønn og kjæreste, og vi hadde ordnet sengeplass til dem i kjellerstua.Rett etter de kom til oss så var vi andre oppe i 2 etg. og min sønn og kjæresten skulle sette på plass bagasje i kjellerstua, Etter 10 min. kommer de opp til oss, og vi ser dem ser litt forfjamset ut, og hun forteller oss at "aldri har jeg vært overtroisk", men det jeg opplevde der inne på kjellerstua har jeg aldri opplevd før, Jeg spurte de om hva som skjedde, men de hadde ikke noen tydelig forklaring, bare at de følte et nærvær bak seg.Vår sønn merket d også. Men de roet seg og fikk lagt seg, men fortalte dagen etter at de hørte enkelte klikkelyder i rommet (ingen el. apparater var igang). Etter de reiste igjen så ville jeg eksperimentere litt, og en dag når jeg var alene hjemme og stille i huset med alle el. apparater slått av, så satte jeg min Iphone på opptak i kjellerstua og gikk opp og la meg helt stille på sofaen i ca 10 min. Henter så Iphone og legger opptak inn på pc, og tar på headphones. Etter ca 3 min. hører jeg høyt og tydelig 2 klikkelyder, som om du slår en bryter av og på, etter ca 4 min. kommer et nytt enkeltklikk lavere lyd. Spesielt i senere tid er det disse klikkelyder som kommer i kjellerstua. Har tatt opp dette flere ganger, og noen opptak kan være helt stille. Ser ut som d er noen som kommer på besøk av og til hos oss.
Antall ord: 716

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Hjemsøkt

Innlegg av jeditrond »

Selv om huset er relativt nytt, kan det ha vært eldre bebyggelse i området før. Det kan også evt. være noe virkelig gammelt, men utfra klærne til den eldre herremannen i kjellerstua, tror jeg ikke det er så langt tilbake som førkristen tid nødvendigvis. Men det kan være du finner noe i områdets historie, at huset deres er bygd på gammel gårdsgrunn f.eks.
Antall ord: 74
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Hjemsøkt

Innlegg av Asbjørn »

Foruten det Jeditrond nevner, må vi og huske på at enkelte ånder ikke er stedsbundne, men farter rundt omkring, til de finner steder de liker seg.
Det kan også være at ett møbel, eller andre gjenstander man har anskaffet brukt, kan tiltrekke seg tidligere eier, eller ånder med tilknytning til objektet.
Siden dette virker å være periodisk, så har jeg mest tro på at det er en ånd ( sjel - menneske uten fysisk kropp), som kommer innom dann og vann.
"Førstehjelp" - kan være å plassere ut rosenkvarts-stener ( størrelsen er ikke viktig),
og man kan også bruke røkelse av hvit salvie.
Gi også tydelig beskjed om at "Dette er vårt hus nå, og du har ikke rett til å være her", når en merker aktivitet.
En kan og gå hardere tilverks, ved å få de vi kaller "husrens" - det å hjelpe en sjel videre til lyset.

A
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
unaturlig
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 14 Jan 2020 17:41
4
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 8 ganger
Kjønn:

Re: Hjemsøkt

Innlegg av unaturlig »

jeditrond skrev: 11 Feb 2021 23:07 Selv om huset er relativt nytt, kan det ha vært eldre bebyggelse i området før. Det kan også evt. være noe virkelig gammelt, men utfra klærne til den eldre herremannen i kjellerstua, tror jeg ikke det er så langt tilbake som førkristen tid nødvendigvis. Men det kan være du finner noe i områdets historie, at huset deres er bygd på gammel gårdsgrunn f.eks.
Takk for svar og tips. Det du nevner om å undersøke områdets historie, skal jeg sjekke nærmere. tror det bare har vært skogområde her frem til midt på 70 tallet og begynnelsen av 80 tallet da det ble bygget boligområde her. Men blir innteresant om jeg finner ut mer om området her.
Asbjørn skrev: 12 Feb 2021 17:33
Foruten det Jeditrond nevner, må vi og huske på at enkelte ånder ikke er stedsbundne, men farter rundt omkring, til de finner steder de liker seg.
Det kan også være at ett møbel, eller andre gjenstander man har anskaffet brukt, kan tiltrekke seg tidligere eier, eller ånder med tilknytning til objektet.
Siden dette virker å være periodisk, så har jeg mest tro på at det er en ånd ( sjel - menneske uten fysisk kropp), som kommer innom dann og vann.
"Førstehjelp" - kan være å plassere ut rosenkvarts-stener ( størrelsen er ikke viktig),
og man kan også bruke røkelse av hvit salvie.
Gi også tydelig beskjed om at "Dette er vårt hus nå, og du har ikke rett til å være her", når en merker aktivitet.
En kan og gå hardere tilverks, ved å få de vi kaller "husrens" - det å hjelpe en sjel videre til lyset.

A
Asbjørn skrev: 12 Feb 2021 17:33 Foruten det Jeditrond nevner, må vi og huske på at enkelte ånder ikke er stedsbundne, men farter rundt omkring, til de finner steder de liker seg.
Det kan også være at ett møbel, eller andre gjenstander man har anskaffet brukt, kan tiltrekke seg tidligere eier, eller ånder med tilknytning til objektet.
Siden dette virker å være periodisk, så har jeg mest tro på at det er en ånd ( sjel - menneske uten fysisk kropp), som kommer innom dann og vann.
"Førstehjelp" - kan være å plassere ut rosenkvarts-stener ( størrelsen er ikke viktig),
og man kan også bruke røkelse av hvit salvie.
Gi også tydelig beskjed om at "Dette er vårt hus nå, og du har ikke rett til å være her", når en merker aktivitet.
En kan og gå hardere tilverks, ved å få de vi kaller "husrens" - det å hjelpe en sjel videre til lyset.

A Takk for svar og tips. Dette er som du nevner periodisk og kan være lenge mellom hver gang det skjer noe. Jeg og kona har aldri sett noe hverken personlig eller på opptak via Iphone, men kun hører lyder. For mange år siden hørte kona en tydelig kvinnestemme som sa navnet hennes akkurat i det hun kom øverst i trappa, og ingen andre var hjemme på det tidspunktet. Skal fortsette å ta opptak via Iphone når jeg er alene hjemme og ingen el. apparater står på. Nå har vår eldste sønn "bodd" i kjellerstua i ca 3 måneder grunnet påvente av kjøp av bolig i annen kommune, jeg har spurt ham om han har merket noe, men han sier han ikke har merket noe som helst. Like før han flyttet inn her så solgte jeg et gammelt "bar/pub" skilt som har hengt på veggen i kjellerstua i lengre tid, men ikke hengt der fra den gang det paranormale begynte første gang. Men det har hengt der i den perioden da jeg fikk opptak på Iphone med disse høye klikkelydene og den gang vår yngste sønn og kjæreste opplevet ubehag i kjellerstua. Kansje skiltet har noe med disse lydene å gjøre ??? jeg vet ikke, men merkelig at vår sønn ikke har merket noe på de månedene han har bodd i kjellerstua. Vår sønn har nå kjøpt bolig og flytter ut nå neste uke. Skal prøve enkelte dager/kvelder å sette Iphone på opptak og høre om det skjer noe fortsatt.
Antall ord: 729

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Hjemsøkt

Innlegg av Asbjørn »

Dersom det har vært en ånd som har vært tilstede, og vist at h*n er der, så er det slik at de aller fleste ånder før eller siden går over til den andre siden av seg selv.
Det kan være rett etter den fysiske døden, men det kan og være århundrer.
At det blir stille, kan tyde på det, eller at den/de som bor der ( sønnen) kansje ikke merker de signalene som blir sendt fra en ånd som er tilstede.
Det er ikke alle som er mottakelig.

På den annen side, det skiltet kan ha hatt med saken å gjøre, ja.

A
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
unaturlig
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 14 Jan 2020 17:41
4
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 8 ganger
Kjønn:

Re: Hjemsøkt

Innlegg av unaturlig »

Oppdatering 8/4-21. Nå har jeg i flere måneder lagt min Iphone til opptak i kjellerstua, og har tatt opptak både dag, kveld og ved midnatt. Gjort altså mange opptak, men det er faktisk helt stille !! Ingen klikkelyder eller noe annet. Nå spør jeg meg selv: Har det gamle pub/bar skiltet med noe av dette å gjøre ? Dette skiltet solgte jeg like før vår sønn flyttet inn i kjellerstua og som bodde der i ca 3-4 måneder. Det er jo merkelig at det er så stille der nå, og han merket heller ingen ting der. Kansje skiltet var hjemsøkt og problemet har flyttet til en annen plass !?
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Hjemsøkt

Innlegg av Morris »

unaturlig skrev: 08 Apr 2021 20:56 Nå spør jeg meg selv: Har det gamle pub/bar skiltet med noe av dette å gjøre ? Dette skiltet solgte jeg like før vår sønn flyttet inn i kjellerstua og som bodde der i ca 3-4 måneder. Det er jo merkelig at det er så stille der nå, og han merket heller ingen ting der. Kansje skiltet var hjemsøkt og problemet har flyttet til en annen plass !?
Det er nok ikke utenkelig at du har solgt skiltet med spøkeriet med på kjøpet. Så et program av "Åndenes makt" hvor en veikro var belemret med mange usynlige gjester. 2 etasje var fylt opp med antikke møbler fra forskjellig hold. Kameraer både ute og inne var satt opp, men registrerte bare vinduer som åpnet seg av seg selv uten at alarmen gikk. Det vises til at tidligere avdøde eiere av ting de har eid kan følge med til de nye eierne. Så hvis det har blitt borte har nok kjøper kanskje overtatt problemet? ;-)
Antall ord: 182

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Hjemsøkt

Innlegg av Terra »

Jeg er oppvokst i et hus som du beskriver og kjenner meg igjen i de opplevelsene du beskriver her 😊

Mine foreldre bygde huset med egne hender 👐 Ingen hadde bodd der før oss. 😉
Antall ord: 33
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
unaturlig
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 14 Jan 2020 17:41
4
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 8 ganger
Kjønn:

Re: Hjemsøkt

Innlegg av unaturlig »

Ja, vårt hus hadde bare forrige eier og bygget det. Jeg har fortsatt satt på opptak via Iphone noen ganger av og til i kjellerstua,har senere tid skaffet meg nytt GOPRO kamera, men det er fortsatt pr.dato ingen lyder å høre mere på noen av apparatene. Så jeg tror det er ganske sikkert at det var det gamle pub skiltet som var hjemsøkt.
Antall ord: 67

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Hjemsøkt

Innlegg av Terra »

Så bra du fant ut av det. :-)
Antall ord: 7
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links