Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderFinnmark?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Passenger Ghost
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 22
Startet: 03 Feb 2006 21:42
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Passenger Ghost »

mymor skrev:
ikkeA4 skrev:hei, ser der e fler som snakker om en haiker, har hørt om haiker ved hauksjøen ved buggefjord, og ei dame langs veien over seida fjelle, æ har kjørt disse veiene til alle døgnes tider og alle årstider.. kun en gang fikk æ mæ en liten hendelse, da skvatt æ virkelig... d va i slutten av januar, d snedde og æ kom fra kirkenes, da æ hadde passert buggefjord så æ en gammel mann me ludviksekk som gikk langs veien, å æ viste ikke helt om æ sku snu eller kjøre forbi.. da æ passerte han, snudde han sæ å smilte, for æ va fast bestemt at hvis han haika sku æ ta han me, (for som sagne sier stopper du ikke kommer han i bilen likevel)
Æ trur aldri æ har vært såå nær å pisse på mæ som da :)
siden den gang har æ ikke sett no langs veien. æ håper det va en ekte mann æ så... kem vet... men han kom ikke i bilen heldivis.
Har kjørt mye den veien, og har vært veldig mye ved Hauksjøen og Bugøyfjord (flott fisketerreng!) - og på Seidafjellet (både kjørt over maaaange ganger, samt vært på fisketurer på fjellet, men aldri merket noe til disse noen av stedene.
Samme her, har ikke telling på hvor mange ganger jeg har kjørt kirkenes - vadsø.
Er du fra kirkenes, ikkeA4?

Vet ikke helt hva jeg skal tro om haikehistorier, hører mye av de samme historiene overalt i landet.

Vet dessverre ikke om eksakte plasser det spøker i Finnmark, men om du vil høre historier, så må du låne ei bok av Richard Bergh på biblioteket. Tror den heter spøkelsesnetter, om jeg ikke husker feil. (skrevet så og si rett av fra et lokalt radioprogram som ble sendt i vest-finnmark for en del år siden, der folk ringte inn og fortalte personlige hendelser.)

Du finner også bøker, og en dokumentarfilm om Johan Kaaven, om det navnet lyder kjent? Har ikke lest bøkene ennå, men tror de er verdt å sjekke ut. Sett dokumentarfilmen :-)

En plass det ihvertfall skjer uunderlige ting, er på et bygg i Lakselv. Husker ikke hva det heter, men mange pleier overnatte der om de f.eks skal ta førerkort i Lakselv, eller skal på seminarer etc. Bygget ligger over gata til den videregående skolen der kunst og håndtverk holder til.

PM meg om noen har opplevd noe der.

*edit: Har hørt om folk som har sett biler som har forsvunnet ut i det blå, både på vei til varangerbotn fra kirkenes. Og i Porsanger et sted.
Antall ord: 439

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
-Marie-
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 344
Startet: 17 Mar 2006 22:13
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av -Marie- »

Jeg vet hvilket bygg du sikter til. Har også hørt at det spøker der, men har ikke hørt om noen som har opplevd noe konkret der.
Antall ord: 29
Du kan velge glede, uansett omstendigheter..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Passenger Ghost
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 22
Startet: 03 Feb 2006 21:42
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Passenger Ghost »

-Marie- skrev:Jeg vet hvilket bygg du sikter til. Har også hørt at det spøker der, men har ikke hørt om noen som har opplevd noe konkret der.
Hadde en kompis som bodde der i et års tid.
Er overbevist om at det spøker der..:-)

*edit Har hørt at tomta er bygd opp på en plass der sigøynere er blitt henrettet eller noe sånt.. Men det er sikkert bullshit.
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RedFox
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 26 Apr 2006 18:20
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: det kalde nord

Innlegg av RedFox »

ja seff .

det er ei gamel lappe kjerring som hat det ma å gå etter veien der borte.

og når stopper så er ho borte.
Antall ord: 25
en sjaman er ikke farlig bare hvis du trer varlig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
-Marie-
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 344
Startet: 17 Mar 2006 22:13
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av -Marie- »

Lappe kjerring?????? Ærlig talt.. :evil:
Antall ord: 4
Du kan velge glede, uansett omstendigheter..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Maijaaa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 1
Startet: 27 Jul 2006 19:53
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Finnmark

Innlegg av Maijaaa »

Ja, det er mange spøkelseshistorier fra Finnmark.
F.eks Karasjok Ungdomsskole, mange har hørt noe der å sett.

Og i Gievdneguoika, der sies det at en kvinne/mann haiker.
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
-Marie-
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 344
Startet: 17 Mar 2006 22:13
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av -Marie- »

Hva er hørt og sett på karasjok ungdomsskole da?
Antall ord: 10
Du kan velge glede, uansett omstendigheter..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Linnea
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Startet: 02 Aug 2006 22:46
17

Innlegg av Linnea »

For ca 12 år siden kjørte vi fra Alta til Karasjok seint på kvelden. Siden veiene er fine gikk det til tider litt fort, og jeg var litt redd for at vi skulle kjøre på sau/ dyr etc. Like ved Gievdneguoika så jeg noe i veien og sa til sjåføren at han måtte sakke farten. Det var ikke noe dyr, men en slags gråaktig kjempeorm som forsvant fryktelig fort ut av veibanen og ut på vidda. Den var like høy som en sau og flere meter lang. (Aldri hørt om et liggende spøkelse... he he) . Vi så den begge to ,og sjåføren var klar over at det spøkte der. Men jeg visste ikke noe på forhånd.
Antall ord: 129

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
-Marie-
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 344
Startet: 17 Mar 2006 22:13
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av -Marie- »

Orm? Ojda.. :mozilla_surprised: Dere skulle ha stoppa, vet du, for å finne ut hva det var :)
Antall ord: 16
Du kan velge glede, uansett omstendigheter..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kris88
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 1
Startet: 04 Jan 2020 19:31
4

Re: Hvilken fraflyttet bygd er det du ikke vil tilbake til? :)

Innlegg av Kris88 »

Minsinn skrev: 27 Jun 2006 18:23 Tja, i mitt umiddelbare nærområde går det historier om tyskertropper som spaserer gjennom hus som er bygd etter krigen, f.eks.
En haiker-historie hører med til ethvert sted med respekt for seg selv. Vi har også en slik seks km. øst for Vadsø. Kjenner til og med en som sier han fikk haikern med seg i bilen en gang, og som faktisk hadde store angst-problemer med å kjøre forbi der i lengre tider etterpå.
Sju mil østover har vi Domen, der det ble brent et par hundre hekser og trollmenn i den mørke middelalderen - det sies at det er mye leven der fortsatt den dag i dag.
På Vardøhus festning sies det at den første kommandanten går igjen - snill som et lam, men ivrig etter å holde ting som de har vært.
I ei frafløtta bygd Båtsfjord kommune finnes det et gammelt fiskebruk jeg ikke nærmer meg om jeg så hadde fått en million for å gå dit. Der er det mye f...skap som henger igjen i veggene fra gammelt av.
I Berlevåg er det to "husmødre" som ikke finner fred på den gamle internatskolen.
For å fortsette ferden vestover langs kysten: I Lebesby er det fortsatt god aktivitet i Johan Kåvens hus - også Lebesbymannen har satt sine spor etter seg der og kan fortsatt "påtreffes" enkelte steder.
I vest-fylket og på indre strøk er jeg ikke lommekjent, men mener at det var en god del historier derfra også i den serien NRK sendte for noen år siden som omhandlet nettopp dette temaet.
Dette var et lite knippe av de historiene jeg har hørt. Og underlig skulle det være om vi ikke hadde en del slike her hos oss, med tanke på både størrelse på fylke og gammel historie - og ikke minst masse overtro om hva vi har vært i stand til her hos oss. Nord var lenge det stedet djevelen bodde, mente de velmenende, dermed var det også helt naturlig at åndelivet var kjempestort her oppe. Til tross for dette har historiene våre sjelden blitt kjente utenfor fylkets grenser - antar det har noe med at "Finnmark er så langt unna" å gjøre.
Og til det siste: Det er fantastisk å bo her - det er mulig å leve normale liv her, det er bare synd at resten av verden ligger så usentralt til! (og det til og med sett i vår målestokk: 60 mil er tross alt bare rett rundt svingen...). :mozilla_cool:
Antall ord: 435

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Minsinn
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 158
Startet: 07 Jan 2006 21:19
18
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Ute ved kysten der oppe i nord
Har takket: 49 ganger
Blitt takket: 50 ganger

Re: Hvilken fraflyttet bygd er det du ikke vil tilbake til? :)

Innlegg av Minsinn »

Kris88 skrev: 04 Jan 2020 21:58
Har svart på PM til deg :))
Antall ord: 13
Peace and love, Honey, Peace and love :bat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links