Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderLukkerhastighet(hva er best)

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
steini93
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 08 Jul 2008 21:04
15
Kjønn (valgfri): Guttonge
Lokalisering: alta

Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av steini93 »

Skal ta bilder av spøkelser og orb's, men vet ikke vilken lukkerhastighet jeg skal velge. Gi meg tips, og si meg hvordan man får de beste bildene :bat :mrgreen:
Antall ord: 30
Stein hær ... ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DamageDone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 479
Startet: 29 Sep 2009 00:45
14
Kjønn (valgfri): hersker
Blitt takket: 3 ganger

Re: Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av DamageDone »

Blitz og støv funker bra.
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
steini93
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 08 Jul 2008 21:04
15
Kjønn (valgfri): Guttonge
Lokalisering: alta

Re: Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av steini93 »

DamageDone skrev:Blitz og støv funker bra.
Har blitz og støv, men trenger tips om lukkerhastigheter. Orbs finnes og de er ekte, og det vil jeg bevise :mrgreen:
Antall ord: 29
Stein hær ... ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DamageDone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 479
Startet: 29 Sep 2009 00:45
14
Kjønn (valgfri): hersker
Blitt takket: 3 ganger

Re: Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av DamageDone »

Det ser jeg frem til.
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
steini93
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 08 Jul 2008 21:04
15
Kjønn (valgfri): Guttonge
Lokalisering: alta

Re: Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av steini93 »

DamageDone skrev:Det ser jeg frem til.
Du er ikke den eneste :notworthy:
Antall ord: 12
Stein hær ... ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheTech

Re: Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av TheTech »

Auto er lettest.
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
steini93
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 08 Jul 2008 21:04
15
Kjønn (valgfri): Guttonge
Lokalisering: alta

Re: Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av steini93 »

TheTech skrev:Auto er lettest.
Tenkte mere på manualle innstilinger :mozilla_sealed:
Antall ord: 10
Stein hær ... ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Starchild
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 202
Startet: 15 Jul 2006 21:55
17
Kjønn (valgfri): Kanin
Lokalisering: Orkdal
Blitt takket: 3 ganger

Re: Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av Starchild »

steini93 skrev:
DamageDone skrev:Blitz og støv funker bra.
Har blitz og støv, men trenger tips om lukkerhastigheter. Orbs finnes og de er ekte, og det vil jeg bevise :mrgreen:
Hvis du vil bevise at orber finnes bør du ikke ha blitz og støv. Iallefall ikke blitz, for guds skyld. Begynner å bli kjedelig med alle "orbene" i bilder hvor det er brukt blitz. Hvis orber faktisk finnes bør de vise seg uten blitz. ... Og uten støv.

Lukkerhastigheter vet jeg desverre ingenting om, så kan ikke hjelpe deg der. Ville bare nevne det med blitzen. :mozilla_smile:
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
steini93
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 08 Jul 2008 21:04
15
Kjønn (valgfri): Guttonge
Lokalisering: alta

Re: Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av steini93 »

Starchild skrev:
steini93 skrev:
DamageDone skrev:Blitz og støv funker bra.
Har blitz og støv, men trenger tips om lukkerhastigheter. Orbs finnes og de er ekte, og det vil jeg bevise :mrgreen:
Hvis du vil bevise at orber finnes bør du ikke ha blitz og støv. Iallefall ikke blitz, for guds skyld. Begynner å bli kjedelig med alle "orbene" i bilder hvor det er brukt blitz. Hvis orber faktisk finnes bør de vise seg uten blitz. ... Og uten støv.

Lukkerhastigheter vet jeg desverre ingenting om, så kan ikke hjelpe deg der. Ville bare nevne det med blitzen. :mozilla_smile:
Uten blitz, går det? Tenkte at hvis blitz'n ikke er der så gir det ikke noe på bildet heller? I såfall må man vell ha night shot m/ifrared?
Antall ord: 135
Stein hær ... ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Starchild
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 202
Startet: 15 Jul 2006 21:55
17
Kjønn (valgfri): Kanin
Lokalisering: Orkdal
Blitt takket: 3 ganger

Re: Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av Starchild »

steini93 skrev:
Starchild skrev:
steini93 skrev: Har blitz og støv, men trenger tips om lukkerhastigheter. Orbs finnes og de er ekte, og det vil jeg bevise :mrgreen:
Hvis du vil bevise at orber finnes bør du ikke ha blitz og støv. Iallefall ikke blitz, for guds skyld. Begynner å bli kjedelig med alle "orbene" i bilder hvor det er brukt blitz. Hvis orber faktisk finnes bør de vise seg uten blitz. ... Og uten støv.

Lukkerhastigheter vet jeg desverre ingenting om, så kan ikke hjelpe deg der. Ville bare nevne det med blitzen. :mozilla_smile:
Uten blitz, går det? Tenkte at hvis blitz'n ikke er der så gir det ikke noe på bildet heller? I såfall må man vell ha night shot m/ifrared?
Tja, man trenger jo bare blitz om det ikke er nok lys i motivet fra før. Som fra en lampe eller dagslys. Jeg skal love deg det at hvis du fanger en "orb" på et bilde og du bruker blitz - vil 99% av alle som ser bildet være helt overbevist om at det bare er støv som ikke er i fokus + lyset av blitzen som lyser det opp. Klarer du å fange orber uten bruk av blitz, vil jeg derimot synes det er litt interessant.

Ikke for det, kan godt hende man klarer å fange opp støv uten blitz og...? (Noen andre som vet litt mer om dette?)

Uansett, når det er snakk om noe overnaturlig du vil klare å fange på bilde/film burde ikke blitz eller noe sånt ha noe å si. Er det overnaturlig vil bruk av kamera generelt klare å fange det likevel. Trenger en blitz for å se det er det nok ikke noe overnaturlig med med.
Antall ord: 291

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av Bearchild »

Altså.. dess lengre lukkertid, desto bedre/ lysere bilder kan en ta i dårlig belysning uten blits. Hvis man også stiller inn på høyest mulig ISO får man enda lysere bilder, men ISO`en kan også føre til dårligere (kornete) bildekvalitet dersom man skrur den opp for mye.

Om man velger lang lukkertid er det en fordel med stativ. Hvis ikke vil fokusobjektet kunne gi inntrykk av å være i bevegelse.

Må tilføye at "orber" har vært tilnærmet fraværende etter at jeg gikk til anskaffelse av speilrefleks. ;)
Antall ord: 95
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
18
Blitt takket: 2 ganger

Re: Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av paraunormal »

At orber har tilknytning til noe overnaturlig, eller "spøkelser" er bare tull. Du kan lett få de på bilde ved å spraye vann med en sprayflaske foran en mørk bakgrunn og ta bilde med blitz. Lukkerhastighet kan du prøve deg fram med.
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Schnugaf
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 190
Startet: 12 Aug 2006 12:54
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: Lukkerhastighet(hva er best)

Innlegg av Schnugaf »

Om orber finst så er de visst nok i bevegelse så det eliminerer det som ville vert idyllisk altså lang lukkertid (For å fremheve det litle lyset en orb ville laget).
Så i teorien om du er heldig nok til å se en orb burde du ha minimum 1/80 av et sekund for å få et stillestående bilde.
Gjerne tripp iso-en opp slik at du kan se lyset fra den skikkelig, kommer litt ann på kamera, men selv nøyer jeg med 800 i iso om jeg trenger mere lys.
Kan gå opp til 1600-3200, men dette vil ødelegge fotografiet og du mister den sjangsen til å få et seriøst bilde.

I tilleg til å ha disse burde du ha blenderen på rundt 8-10 grunnet av at du vil ha et skarpt bilde.

Unngå blits siden dette vil bare skape illusjoner av orber.

Om du har flere spørsmål, bare spør.

Hilsen Foto-Journalist Demetri Onarheim
Antall ord: 159
Ja, det er vell enten det ene eller det andre sa reven før han ble skutt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links