Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderForstår dere er lei av orber men...

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
Kate57
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 14 Apr 2010 16:01
14

Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av Kate57 »

Har hatt det man kan kalle en lett overnaturlig jul i år. Orker ikke legge ut om alt her, men er bare interessert i om noen kan forklare meg hva dette er. Damen på bildet døde rett før dette bildet ble tatt, og bildet ble satt opp som en minnemarkering for henne. Bildet er som dere ser tatt med blits, men jeg lurer da på hvordan et "støvkorn" som er opplyst av blitsen kan ha et speilbilde i vinduet. Eller er det kanskje ikke et speilbilde, men en annen "orbe"? Har andre bilder med orber på som også er tatt i julen (og som i følge en kjent synsk person er en annen person som står meg veldg nær) og disse bildene er tatt både med og uten blits og i lys og mørke og i rom uten hverken speil eller vinduer, men har lovet familien å ikke legge dem ut. Men det ble tatt bilder med fire ulike kameraer i julen og alle har disse "orbene" i større eller mindre grad.

Bildet her er et utdrag av et større bilde. Det er kun gjort fordi det var to personer med på bildet.

Forstår at dere er lei sånne "hva er dette-bilder" av orber, men jeg har hittil ikke sett noen bilder her inne som er så klare som dette. Noen har kommentert at det ser ut som et ansikt midt inni den når man zoomer inn, men den diskusjonen gidder jeg ikke å blande meg inn i.

Har tenkt på om dette kan være linsefeil, men da ville det vel ikke vært på alle kameraene. Dessuten har dette "fenomenet" oppphørt etter jul. Får kun svake "orber" som kan bortforklares nå. Så da har kameraene fikset seg selv etter julen.

Noen som har en kjempegod forklaring på dette? (har nå slettet originalbildet og heller lagt ut et bilde av kun "orben".)
Bilde
Sist redigert av Kate57 på 17 Apr 2010 11:12, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 327

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av GJEST »

Lyset i vinduet kommer nok bare av blitsen på kameraet, men den grønne, store orben var spesiell. Laaaaangt større og flottere enn jeg noensinne har sett :notworthy:
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kate57
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 14 Apr 2010 16:01
14

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av Kate57 »

Takk for svar... begynte å angre litt på at jeg la det ut når jeg så at det ikke var noen som svarte. Ja lyset i vinduet rett under orkideen er helt klart blitsen. Det jeg nevnte som kunne være speilbildet er den svake "orben" rett til høyre for den bronsefiguren som står i vinduet. Men kan blitsen ha forårsaket den sterke "orben"? Har snakket med en fotograf, og hun kan ikke forklare det.
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av GJEST »

Ja, der ja, så jeg den...
Jeg aner ikke? Er ikke god på sånt,
men bildet var mektig imponerende! Takk for at du delte det med oss :mozilla_smile:

Den var virkelig flott! om det så bare er et støv (aner ikke jeg...), så er det jo helt unikt...
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av Lilja »

Enig med Alva, støv eller ei, den der var flott!!

Den andre, i vinduet, syns jeg ikke det var noe spesielt med, men den store grønne...

*skynde seg å nyte synet før noen kommer og knuser våre illusjoner*
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av Asbjørn »

I forhold til de orber som er forårsaket av støv, var denne litt unormal ...
Den er heller ikke sirkelrund slik som en orb vanligvis er....

Jeg ville gjerne sett orginalbildet, om mulig, uten at noe er gjort med bildet.
Dvs at jeg derfor må se det andre som er på bildet, men skal love at det ikke skal legges på nett..

Grunnen til det er enkel : JPG er et billdeformat som er komprimert. Dvs at bildet er ikke lenger 100% orginalt, slik det blir tatt, men pakket sammen for å få en mindre fil.
Når bildet da redigeres, pakkes det på nytt hver gang det lagres, og billeddata går tapt.

Noe som gjør en vurdering vanskeligere, da bildet blir endret ved pakkingen, detaljer forsvinner, og nye falske detaljer dukker opp.
Det skal stå omtalt et annet sted her på forumet, med detaljer...

Så om det er mulig, ville jeg gjerne kikket på bildet....
A
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kate57
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 14 Apr 2010 16:01
14

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av Kate57 »

Har sendt bildet til deg på mail, Asbjørn. Sendte også med et bilde jeg tok rett etterpå. :mozilla_smile:
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av Asbjørn »

Kate57 skrev:Har sendt bildet til deg på mail, Asbjørn. Sendte også med et bilde jeg tok rett etterpå. :mozilla_smile:
Flott, da skal jeg kikke på de...!

A
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kate57
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 14 Apr 2010 16:01
14

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av Kate57 »

Da er bildene sendt på ny uten at hotmail har fått tukle med dem :mozilla_wink:
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av Moonstone »

Kimbara er en bruker her som har god peiling på fotografi.
Han skulle absolutt ha sett på det.
Hadde vært moro å sett på forklaringene hans på dette, om det kan skyldes feil på filmen, støvkorn, gjenskinn fra vinduet, eller om det rett og slett IKKE kan forklares konvensjonelt.
Antall ord: 50
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kate57
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 14 Apr 2010 16:01
14

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av Kate57 »

Ja vi får håpe at han tar seg en tur innom denne tråden da. :mozilla_smile: Hadde vært spennende å høre om han fant en forklaring. Kan vel forestille meg at han vil bemerke blitsen. Har hørt at alle bilder av orber som er tatt med blits blir bortforklart som uekte.

Men som sagt har jeg tatt flere bilder med samme greiene på. Har til og med et bilde som er tatt på fødestuen etter at min datter ble født. Mistet en veldig nær person da jeg gikk gravid, så jeg er ikke i tvil om hvem som var hos oss da. :mozilla_smile:
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av GJEST »

Jeg er spent på når asbjørn har sett på det, jeg. Om hva han synes etc.

Hold oss oppdatert! :)
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 638
Startet: 11 Okt 2005 16:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av Satsuki »

Den orben var virkelig vakker! Spent på hva dere finner ut, jeg. Orber er jo gjerne støv, men i noen tilfeller er jeg faktisk ikke sikker.

Endret: skirveleif
Sist redigert av Satsuki på 17 Apr 2010 00:25, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
eile-joha
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1483
Startet: 09 Nov 2005 15:50
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 30 ganger
Blitt takket: 17 ganger

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av eile-joha »

Satsuki skrev:Den orber var virkelig vakker! Spent på hva dere finner ut, jeg. Orber er jo gjerne støv, men i noen tilfeller er jeg faktisk ikke sikker.
signerer deg..
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kate57
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 14 Apr 2010 16:01
14

Re: Forstår dere er lei av orber men...

Innlegg av Kate57 »

Ja den er fin! Som nevt over har jeg også sendt et bilde til til Asbjørn. Bildet er tatt (ifølge tidspunktet på kameraet) et minutt etter det som ligger her. Orben er da mye høyere i bildet. Så dersom dette er et superfint, spesielt støvkorn, så svever det altså opp mot taket. ;)

Dette er to av ihvertfall fire (husker ikke helt hvor mange) bilder jeg har som har sånne store grønne orber. Tok litt av i julen med kameraet for å finne ut av hva dette er, så jeg har mange litt mindre, men skarpe. Og så har jeg en del litt større men uskarpe. Men på alle bildene har de samme oppbygning. Samme fasong, samme farge og samme "spiralformen" inni. På de andre kameraene som ble brukt i julen kom det som sagt også frem, men disse viste på en helt annen måte. Mer som en del av de helt runde, lyse som det ligger en del av her inne og som helt sikkert hadde fått "diagnosen" støvpartikler. Men de var på samme steder, og oppførte seg likt. Orbene har ikke befunnet seg på noen av de bildene jeg har tatt uten folk på, og jeg har tatt MANGE bilder for å finne ut av dette. Orbene dukker stort sett opp på og rundt oss som var nærest til han som er borte, og de dukker sterkest opp i familiebesøkene der vi er samlet alle sammen.

Kan vel legge til at vi i oktober fikk beskjed om (av en klarsynt) at vi skulle sjekke bildene fra julen fordi han ville være med oss da, og at det kunne komme frem på bildene våre.
Antall ord: 287

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links