Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderOrber, men med en vri

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Orber, men med en vri

Innlegg av Asbjørn »

Her er to bilder med en orb ; men det som gjør dette litt mer spennende er plaseringen av 1 orb på 2 forskjellige bilder!
Det ene er tatt om dagen, fra en posisjon i rommet, det andre om natten, fra en annen posisjon i rommet.
Orben vises på omtrent samme sted, og ser påfallende lik ut i form. ( merk at den er ikke sirkelrund, men mer oval ).
Den virker også å være mer fremtredende på natten, - men det kan være pågrunn av at hele bildet er mørkere.
Derfor ble jeg mer interresert i denne/disse orbene.

Merk og at det ikke er andre direkte synlige orber på bildene.
Ville hatt noen synspunkter på bildene. Ene bilde er tatt på dagen og andre på natta.
Ser en slags orb, men synes det er rart at den er der noen timer senere også..

Kan det ligne et barn? Noe sier meg at det er en gutt, og at denne gutten ikke er alene i huset...

Dette huset er veldig gammelt og vi har hatt flere "unormale" ting som skjer der..

Hilsen Dame30
Image

Image

Så hva sier dere ?

A
Antall ord: 190

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
buster81
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 23 Jul 2011 17:23
12
Har takket: 1 gang

- Orber, men med en vri

Innlegg av buster81 »

Asbjørn skrev:Her er to bilder med en orb ; men det som gjør dette litt mer spennende er plaseringen av 1 orb på 2 forskjellige bilder!
Det ene er tatt om dagen, fra en posisjon i rommet, det andre om natten, fra en annen posisjon i rommet.
Orben vises på omtrent samme sted, og ser påfallende lik ut i form. ( merk at den er ikke sirkelrund, men mer oval ).
Den virker også å være mer fremtredende på natten, - men det kan være pågrunn av at hele bildet er mørkere.
Derfor ble jeg mer interresert i denne/disse orbene.

Merk og at det ikke er andre direkte synlige orber på bildene.
Ville hatt noen synspunkter på bildene. Ene bilde er tatt på dagen og andre på natta.
Ser en slags orb, men synes det er rart at den er der noen timer senere også..

Kan det ligne et barn? Noe sier meg at det er en gutt, og at denne gutten ikke er alene i huset...

Dette huset er veldig gammelt og vi har hatt flere "unormale" ting som skjer der..

Hilsen Dame30
Image

Image

Så hva sier dere ?

A
Det var Jeg som tok disse bildene . Jeg merket klare singnaler på at dette er en liten gutt i 5-6 års alderen , han beveget seg i hele huset. Han følte det trygest oppe i sengen. Det første bilde tok manen min, det neste tok jeg. Fordi jeg følte nærværet av gutten .
Antall ord: 250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
buster81
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 23 Jul 2011 17:23
12
Har takket: 1 gang

- - Orber, men med en vri

Innlegg av buster81 »

buster81 skrev:
Asbjørn skrev:Her er to bilder med en orb ; men det som gjør dette litt mer spennende er plaseringen av 1 orb på 2 forskjellige bilder!
Det ene er tatt om dagen, fra en posisjon i rommet, det andre om natten, fra en annen posisjon i rommet.
Orben vises på omtrent samme sted, og ser påfallende lik ut i form. ( merk at den er ikke sirkelrund, men mer oval ).
Den virker også å være mer fremtredende på natten, - men det kan være pågrunn av at hele bildet er mørkere.
Derfor ble jeg mer interresert i denne/disse orbene.

Merk og at det ikke er andre direkte synlige orber på bildene.
Ville hatt noen synspunkter på bildene. Ene bilde er tatt på dagen og andre på natta.
Ser en slags orb, men synes det er rart at den er der noen timer senere også..

Kan det ligne et barn? Noe sier meg at det er en gutt, og at denne gutten ikke er alene i huset...

Dette huset er veldig gammelt og vi har hatt flere "unormale" ting som skjer der..

Hilsen Dame30
Image

Image

Så hva sier dere ?

A
Det var Vi som tok disse bildene . Jeg merket klare singnaler på at dette er en liten gutt i 5-6 års alderen , han beveget seg i hele huset. Han følte det trygest oppe i sengen. Det første bilde tok manen min, det neste tok jeg. Fordi jeg følte nærværet av gutten .Har flere bilder fra huset med orber ,men disse var spesielle.
Antall ord: 263

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Paranomia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 663
Startet: 09 Jan 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

- Orber, men med en vri

Innlegg av Paranomia »

Fint støv. Dessuten har man fått med to lyskilder på bildet. Først lyset ute, deretter lampen i taket. Det kan også gjøre slik at man får fremkalt "orber". Men jeg stemmer for skitt/støv på kameralinsen.
Antall ord: 42
"Du har retten til å forholde deg taus.
Alt du sier vil bli feilsitert og brukt i mot deg."

I'm a member of CSI: Can't stand idiots

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Orber, men med en vri

Innlegg av Kiara »

Jeg tror gjerne at det godt kan være noe mere i orben enn bare støv.. Gjerne en gutt, slik du føler det. De to orbene over er ikke helt like heller. Den første ser ut som den har et ansikt,, mens den andre har bare masse struktur.. som et ganske flott mønster som de faktisk har de fleste som jeg har sett da.
Jeg er overbevist om at det er orber som innheolder både ånder, hjelpere, engler... Ja bare le av meg! Men i den tiden jeg oppdaget orber, at de var noe som dukket opp i forbindelse med lyder, kulde, eller vindpust mot meg.. da ble jeg oppmerksom.. og jeg fikk en god del på bilder når jeg følte at det var noe der, og da tok bilde, så viste de seg alltid!
Men etterhvert som jeg ble så vant med de at jeg ikke fotograferte etter de lengre, så får jeg de nesten aldri på bilder lenger.. Og jeg kan love dere at mitt hus har minst like mye støv nå som før.. helst mere misstenker jeg. Men støvet det ser jeg ikke et eneste korn av på bildene...

Vet at nesten alle mener at orber bare er støv, fukt osv... derfor har jeg ikke giddet å si så mye om mine opplevelser av de. Jeg vet hvordan jeg ble oppmerksom på de, og at jeg følte eller hørte de der.. og da viste de seg alltid på foto! Jeg tror at det er noe mere bak orber! Og jeg er klar over at noen er skapt av andre årsaker.. skjønnt jeg har da ikke plagdes med det på hverken ute eller inne bilder. Ikke i regnvær, og ikke i kvelds-stunder, ikke i fuktig vær.. osv. Har sett noen få orber på gamle bilder også, tatt med kamera med vanlig film.. så at de er kommet med digitalkameraene, er bare tull..
Antall ord: 331

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Orber, men med en vri

Innlegg av Nephandi »

Noen orber er støv, imidlertid ville det være merkelig om samme støvkornet sperret for linsen på stamme sted på to forskellige bilder tatt med flere timers mellomrom. Nå i tilegg så er order som er ovale mindre sansynelig å være støv eller problemer med linsene enn runde, jeg vet ikke helt hvorfor men gubben som har greie på fotografi sier at slikt støv og ligende som oftest blir rundt og at andre former er mer sansynelig å være noe paranormalt, selv om det selvfølgelig ikke er sikkert at det er det.
Antall ord: 97
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- - Orber, men med en vri

Innlegg av Asbjørn »

Nephandi skrev:Noen orber er støv, imidlertid ville det være merkelig om samme støvkornet sperret for linsen på stamme sted på to forskellige bilder tatt med flere timers mellomrom.
Jepp,- det er hovedårsaken til at jeg reagerte på disse bildene...
Nephandi skrev:Nå i tilegg så er order som er ovale mindre sansynelig å være støv eller problemer med linsene enn runde, jeg vet ikke helt hvorfor men gubben som har greie på fotografi sier at slikt støv og ligende som oftest blir rundt og at andre former er mer sansynelig å være noe paranormalt, selv om det selvfølgelig ikke er sikkert at det er det.
Ikke nødvendigvis. Det er flere faktorer som kommer inn i bildet,- det har med refleksjonsvinkelen å gjøre, samt selve linsenes lysbrytning.

Dersom lyset treffer inn fra siden på "orb'en" kan den ene siden av støvet gi mer lys, enn den andre, og da får vi halvmåne-fenomen....
Dette skjer mer sjelden om det er blitz som lager lyset, da lyset somregel treffer ganske parallelt med linsa, iallfall på mer moderne fotoapparater.
PÅ eldre typer fotoapparater, eller apparater med egen påmonterbar blitz, og eller slaveblitz er det større sjense for "halvmåne-orber", det samme om lys fra andre kilder reflekteres.

Men - man skal aldri si aldri.... ;)

A
Antall ord: 227

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Orber, men med en vri

Innlegg av Nephandi »

Ikke nødvendigvis. Det er flere faktorer som kommer inn i bildet,- det har med refleksjonsvinkelen å gjøre, samt selve linsenes lysbrytning.

Dersom lyset treffer inn fra siden på "orb'en" kan den ene siden av støvet gi mer lys, enn den andre, og da får vi halvmåne-fenomen....
Dette skjer mer sjelden om det er blitz som lager lyset, da lyset somregel treffer ganske parallelt med linsa, iallfall på mer moderne fotoapparater.
PÅ eldre typer fotoapparater, eller apparater med egen påmonterbar blitz, og eller slaveblitz er det større sjense for "halvmåne-orber", det samme om lys fra andre kilder reflekteres.
Dette ser det ut til at du vet mye mer om enn meg, da lærte jeg litt i dag også. Jeg har veldig lite erfaring med å fotografere orber, jeg ser dem fra tid til annen med det blotte øyet, men det har hitill aldri kommer noe på filmen når jeg har forsøkt å fotografere dem, eller stedet de var for jeg ser dem aldri lenge og de er somoftest vekk før jeg får funnet frem kameraet.
Antall ord: 187
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Orber, men med en vri

Innlegg av Kiara »

Jeg har faktisk nesten ikke sett en eneste orb på evigheter.. Nå har jeg håpet å få de på bilder igjen.. men nei, de vil visst ikke! Enda jeg ikke har vasket rundt på snart et år! ;) merkelig..
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- - Orber, men med en vri

Innlegg av Diffusa »

Kiara skrev:Jeg har faktisk nesten ikke sett en eneste orb på evigheter.. Nå har jeg håpet å få de på bilder igjen.. men nei, de vil visst ikke! Enda jeg ikke har vasket rundt på snart et år! ;) merkelig..
Da er det på tide å vaske, når man vasker så virvles det jo opp i lufta :mrgreen:


Nå er ikke orber det jeg "tror" på men må si det var litt merkelig at de er i samme området på begge bildene. Som vanlig er jeg ute etter en naturlig forklaring på det, spindelvev eller noe lignende som holder seg på samme sted kanskje.
Antall ord: 104
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Orber, men med en vri

Innlegg av Nephandi »

Noe av problemet med orber er at det ikke er lett alltid å skille støv og feil på linsen fra faktiske fenomener, det er veldig lett å få et støvkorn på kameraet. Men det værende sagt så synes jeg ikke at man skal se hele orbe fenomenet som bare støv, det er tross alt en del bilder som ikke er så lett å forklare og en del av oss kan se dem med det nake øyet til tider.
Antall ord: 79
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Orber, men med en vri

Innlegg av jeditrond »

For et par måneder siden var jeg på Søriommane på Eftanglandet. Tok noen bilder av danskeferja på tur ut fra Larvik og på det ene bildet mysser det av gjennomsiktige orber :mozilla_smile: Trodde en stund det kunne vært sjøsprøyt, men det er ikke noe på de andre bildene som ble tatt med sekunders mellomrom.

Bilde

Har fanget en oransje orb der ute tidligere, samme orben dukket først opp når jeg var på Mølen og tok bilder i fjor. Så kanskje den følger etter meg :mozilla_tongue:
Antall ord: 93
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Orber, men med en vri

Innlegg av Asbjørn »

Her er et bilde som er tatt av Yngve, - og hvor han har fått frem noe som kan minne om et ansikt...
Bildet er tatt om natten sommerstid, i ca 03. tiden, men uten blitz.

Utdrag av bildet; tatt ut av orginalen , og forsterket noe med hensyn til lys / kontrast.
Bilde

Siden bildet er ganske kornete, - ( se på trærne ), - undrer jeg på om det kan være fukt på linsa - som en film.
Men det har ikke noe med selve "orb'en" å gjøre, - annet enn at den kan ha endret utseendet fra helt sirkelrundt til litt kantete.



Orginalbildet ; ( jeg har fått tilsendt orginalen, men har skalert det ned til 1/4 del her, av plasshensyn, og kopirettigheter til Yngve. )
Image


Yngve ønsker vurdering av om det kan være noe paranormalt med bildet....
Og han forbeholder seg også kopirett til bildet.

A
Antall ord: 144

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Orber, men med en vri

Innlegg av jeditrond »

Interessant bilde fra Yngve. Jeg ser ikke noe ansikt i orben, derimot ser jeg to mindre rundinger inne i den. Tror nok denne kan puttes i kategorien paranormal, fukt på linsa gir ikke sånne orber og den er for langt unna til at evt. blitz mot støvkorn kan være forklaringen.
Antall ord: 53
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Orber, men med en vri

Innlegg av Bearchild »

jeditrond skrev:Interessant bilde fra Yngve. Jeg ser ikke noe ansikt i orben, derimot ser jeg to mindre rundinger inne i den. Tror nok denne kan puttes i kategorien paranormal, fukt på linsa gir ikke sånne orber og den er for langt unna til at evt. blitz mot støvkorn kan være forklaringen.
Ikke helt enig.. ;) Fukt eller "rusk" på/ i kameraet kan gi slike orber, da fortrinnsvis om det er en lyskilde i nærheten. Altså en "lens-flare" (er det ikke dèt det heter..?).
Litt lite info om bildet til "Yngve" til å gjette på noe dòg. Tidspunktet tatt i betraktning (klokka 03 om natta) har han enten relativt lang lukkertid (noe jeg tviler litt på, oppløsningen tatt i betraktning? ISO..?), eller befinner seg et sted med en eller annen form for belysning (soloppgang?).

Sånne "stillestående" orber er vanskelige å mene noe om.. generelt. Men med litt mer bildeinfo kan man ihvertfall gjøre seg noen tanker. :)
Antall ord: 164
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links