Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderOrber bildeeksempler

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Orber bildeeksempler

Innlegg av Bearchild »

Svært ofte dukker det opp "uforklarlige" rundinger (orber) på bilder. Min påstand er at dette i de aller fleste tilfeller dreier seg om støv, vann (luftfuktighet) og andre svevepartikler som vanskelig sees med det blotte øyet. "Rusk på linsa" og diverse refleksjoner kan også lage orber på bilder.

Når det er sagt vil jeg presisere at jeg er åpen for andre forklaringer også. Og at jeg både selv har tatt samt sett andres bilder av ting som ikke like lett kan bortforklares med ovennevnte ting. :)

Legger ut en del bilder med eksempler på forskjellige orber her. Jeg skal ikke komme med masse tekniske detaljer, men stikkord er lys (blits, sol, lampe mm) og diverse svevepartikler (støv, vann, snø mm).

Vil også nevne at det ikke er noen selvfølge å få med orber selv om man fotograferer med blits i et svært støvete miljø, de to første bildene kan få illustrere dette;
Image
Image

Til tross for (garantert!) mye støv fra høy, flis og hester finnes det ikke antydning til orber på det nederste bildet.

Neste bilde viser hva som kan skje om man tar bilde i snøvær med blits. Kanskje ikke så rart..
Image

Men. Når man sitter ute en høstkveld og det ikke er antydning til et regndrypp venter man kanskje ikke å få et sånt bilde?
Image
Høy luftfuktighet er årsaken. Kombinert med røyk fra et bål og det faktum at det var midt i en "trommereise" kunne godt ha ledet tankene til at bildet er fullt av "energier".. ;)

"Glorie-orb". :)
Bilde tatt i et bryllup. Av 300 bilder fra denne dagen var det kun ett med en synlig orb til tross for 50-60 dansende gjester (masse folk i bevegelse= sannsynligvis masse støv).
Image

Enda et typisk støvete bilde; saueklipping. Dyr, fjøs, masse bevegelse osv.
Image

Ordinært husstøv..?
Image
Image
Image
Image

Denne kan kanskje se ut som en orb i bevegelse? Bildet er tatt gjennom et kjellervindu på Lier sykehus. Og "forstyrrelsen" er rett og slett spindelvev.
Image

Eksempler der det ikke er brukt blits; (Solreflekser)
Ingen nedbør, men høy luftfuktighet og skarp sol lager små orber.
Image
Image

En litt annerledes solrefleks, her er det ingen rundinger men en uformelig grønn refleksjon
Image

En lite enslig fargesterk orb i tett tåke. Sannsynligvis solrefleks dette også selv om sola var skjermet av tåken.
Image

Et bilde tatt med blits. Her har vi konkludert med at de små lysende prikkene er insekter som er lyst opp av blitsen.
Image

Felles for de fleste av disse bildene er at de er fra album med mange bilder tatt i samme tidsrom, hvor altså noen få har blitt "orbete".

Dette innlegget er ikke ment som et argument for at alle orber er støv, men rett og slett eksempel på hvordan støv og annet kan se ut på bilder.
Endret: Endret; Redigert litt i img / rimg tagger.
A
Antall ord: 491
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Orber bildeeksempler

Innlegg av Kiara »

Flott at du la ut dette Bear! :) Veldig gode eksempler på hva som kan skape orber. Men syns den var spesiell den kula på hodet til den mannen. ;) Den var jo ikke rund heller da..
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Orber bildeeksempler

Innlegg av Lilja »

Kiara skrev:Flott at du la ut dette Bear! :) Veldig gode eksempler på hva som kan skape orber. Men syns den var spesiell den kula på hodet til den mannen. ;) Den var jo ikke rund heller da..
Hvis du ser etter, ser du at det er to rundinger oppå hverandre, bare litt forskjøvet i forhold til hverandre. ;)
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Orber bildeeksempler

Innlegg av Bearchild »

Kiara skrev:Flott at du la ut dette Bear! :) Veldig gode eksempler på hva som kan skape orber. Men syns den var spesiell den kula på hodet til den mannen. ;) Den var jo ikke rund heller da..
Lilja skrev: Hvis du ser etter, ser du at det er to rundinger oppå hverandre, bare litt forskjøvet i forhold til hverandre. ;)
Ser man ekstra nøye er det faktisk 3 rundinger. :)
Tenkte ikke over det i utgangspunktet,- registrerte at den ikke var helt rund men ser først nå at det er en "hel gjeng". To store og en liten en.
Image
Image
Antall ord: 100
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Orber bildeeksempler

Innlegg av Kiara »

Ja, ser det nå! :D
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Orber bildeeksempler

Innlegg av Lilja »

Bearchild skrev: En lite enslig fargesterk orb i tett tåke. Sannsynligvis solrefleks dette også selv om sola var skjermet av tåken.
Image
Den er ikke ensom! Det er en stor en også på dette bildet ;)

Den lille er forøvrig helt lik den lyskuledingsen jeg så en gang! :o
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Orber bildeeksempler

Innlegg av Bearchild »

Den så jeg ikke først.. men ser den nå! :)
Jeg mistenker at det er snakk om en solrefleks oppstått på grunn av "noe feil" med objektivet. Jeg fikk veldig mye av disse såkalte lensflares (kommer ikke på noe bedre og norskt i farten) når jeg fotograferte i sollys, og en grundig rens av kameraet gjorde ingen forskjell. Så jeg endte opp med å legge objektivet i en skuff. :p

Et bilde til med samme skiten;
Image
- Tok vel rundt 100 bilder denne dagen hvorav over halvparten hadde denne forstyrrelsen.
Antall ord: 90
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Orber bildeeksempler

Innlegg av jeditrond »

Image

Vil gjerne ha noen som ikke kjenner meg til å fundere litt på denne, kan legge ut mer info om sted, tid på året osv. senere, best at den som skal bedømme denne "orben" ikke vet for mye. Mye mulig det bare er noe rart i lufta, ellers så er det noe paranormalt, men jeg er ikke nøytral nok til å uttale meg siden jeg tross alt har tatt bildet :)
Antall ord: 70
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- - Orber bildeeksempler

Innlegg av Asbjørn »

jeditrond skrev:Image

Vil gjerne ha noen som ikke kjenner meg til å fundere litt på denne, kan legge ut mer info om sted, tid på året osv. senere, best at den som skal bedømme denne "orben" ikke vet for mye. Mye mulig det bare er noe rart i lufta, ellers så er det noe paranormalt, men jeg er ikke nøytral nok til å uttale meg siden jeg tross alt har tatt bildet :)
Dette er nok en "blitz-orb" - legg merke til hvor steinene på bakken er mye lysere nært enn litt lenger bak...

A
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - Orber bildeeksempler

Innlegg av jeditrond »

Asbjørn skrev:
jeditrond skrev:Image

Vil gjerne ha noen som ikke kjenner meg til å fundere litt på denne, kan legge ut mer info om sted, tid på året osv. senere, best at den som skal bedømme denne "orben" ikke vet for mye. Mye mulig det bare er noe rart i lufta, ellers så er det noe paranormalt, men jeg er ikke nøytral nok til å uttale meg siden jeg tross alt har tatt bildet :)
Dette er nok en "blitz-orb" - legg merke til hvor steinene på bakken er mye lysere nært enn litt lenger bak...

A
Ok, litt skuffet selvsagt, men ser det selv nå :)
Antall ord: 107
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Orber bildeeksempler

Innlegg av Lilja »

jeditrond skrev:Image

Vil gjerne ha noen som ikke kjenner meg til å fundere litt på denne, kan legge ut mer info om sted, tid på året osv. senere, best at den som skal bedømme denne "orben" ikke vet for mye. Mye mulig det bare er noe rart i lufta, ellers så er det noe paranormalt, men jeg er ikke nøytral nok til å uttale meg siden jeg tross alt har tatt bildet :)
Regner med det er samme sted du har lagt ut bilder fra før. ;) Du har sagt at du trives så godt der, mens jeg får et skikkelig støkk i magen hver eneste gang jeg ser et bilde derfra!
Rart vi reagerer så forskjellig, lurer på hva det skyldes... :dontknow
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Orber bildeeksempler

Innlegg av galaxy - sluttet »

men det er jo en gravplass, de er jo uhyggelig uansett :sombie
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - Orber bildeeksempler

Innlegg av jeditrond »

Lilja skrev:
jeditrond skrev:Image

Vil gjerne ha noen som ikke kjenner meg til å fundere litt på denne, kan legge ut mer info om sted, tid på året osv. senere, best at den som skal bedømme denne "orben" ikke vet for mye. Mye mulig det bare er noe rart i lufta, ellers så er det noe paranormalt, men jeg er ikke nøytral nok til å uttale meg siden jeg tross alt har tatt bildet :)
Regner med det er samme sted du har lagt ut bilder fra før. ;) Du har sagt at du trives så godt der, mens jeg får et skikkelig støkk i magen hver eneste gang jeg ser et bilde derfra!
Rart vi reagerer så forskjellig, lurer på hva det skyldes... :dontknow
Det stemmer at bildet er fra samme sted som jeg har lagt ut bilder av tidligere. Har flere bilder med rare ting derfra, men det er ikke orber. Blant disse mener jeg og huske at Asbjørn fant noe rart også :) Hvorfor jeg trives så godt der mens du får et støkk i magen er usikkert. Kanskje stedets ånd har lagt sin elsk på meg? Jeg har ihvertfall blitt kalt ut dit flere ganger, kanskje av nevnte stedsånd eller mine egne hjelpere :D
galaxy skrev:men det er jo en gravplass, de er jo uhyggelig uansett :sombie
Opprinnelig var ikke dette en gravplass, mer som et åpent tempel, men når vikingene etterhvert kom til var originalbruken av stedet gått i glemmeboken. Så ved å gravlegge storbonden i storskipet satte man sitt eierskapsmerke på stedet kanskje. Det er faktisk kun der man har funnet gravrester. Vet ikke om resten av området er blitt skikkelig gravd ut utenom langskipet :)

http://www.veroldin.com/istrehaagan.4795738-156131.html Her er det bilder fra vår/sommer, sol og grønt, er det like skummelt da? :)
Antall ord: 310
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Orber bildeeksempler

Innlegg av galaxy - sluttet »

Om det er bare er ca ett stk mannebein begravd så er det jo ikke så skummelt likevel da. .. :)
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Orber bildeeksempler

Innlegg av helgemann »

Orb, eller gjenskinn i fra lampa? Inne på Munkholmen. Har tatt mange bilder, inne på Munkholmen, og Nidarosdomen. Men fikk ikke noe "flekker" på de...

Image
Image
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links