Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderZdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Metatron1985 »

Zdzislaw Beksinski

Bilde

Til å være en person som både i fremtreden og utseende lignet på han fyren fra finn.no
reklamene så hadde denne mannen noen uhyggelig visjoner han ønsket å dele med verden!
Han våknet ofte midt på natten av forferdelige mareritt og begynte deretter å male hva
han hadde sett! Det påstås at han hatet sine egne bilder og man snakket om at det hvilte
en forbannelse over familien hans. Senere døde hans kone av sykdom, hans sønn hengte seg,
og Beksinski selv ble funnet stukket i hjel i sin leilighet.




Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Zdzisław_Beksiński (link må klippe/limes)



Noen raske smakebiter:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde



Mange av hans samlede verker i høy oppløsning:
http://www.arts-wallpapers.com/gallerie ... beksinski/

Mine favoritter fra denne siden:
http://www.arts-wallpapers.com/gallerie ... ki_023.jpg
http://www.arts-wallpapers.com/gallerie ... ki_029.jpg
http://www.arts-wallpapers.com/gallerie ... ki_155.jpg
Sist redigert av Metatron1985 på 21 Jun 2013 21:09, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 163
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Arven »

Fantastiske bilder ! , selvom historien bak er litt lei. Jeg sliter litt med å tro at de er fra helvete siden jeg ikke tror på hverke djevel eller helvete. I min tanke er det effektiv skremselspropaganda fra en desperat kirke for å holde folk i sjakk.
MEN det betyr jo ikke at det ikke finnes negative/ destruktive krefter
Antall ord: 55
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Bearchild »

Fant en nettside med noen av arbeidene hans og noen ord om kunstneren som bla. sier:
Although he depicts a harrowing world, Beksiński claimed that much of his work is misunderstood. Like Kafka (known to laugh hysterically when reading his own stories aloud), the Polish painter was often amused by his own work. He insisted his vision was ultimately optimistic.
http://coilhouse.net/2007/12/the-beauti ... beksinski/

.. litt kontrast til påstanden om at han hatet sine egne bilder. Men det er vel bare han selv som kunne bekreftet/ avkreftet de forskjellige utsagnene, og det er muligens litt sent? Såsant det ikke eksisterer egne nedtegnelser?

Masse flotte bilder i hvertfall! :)

Edit; ser også at det står at kona døde i en bilulykke i hovedinnlegget. De kildene jeg finner sier at kona døde av sykdom etter å ha vært syk i mange år.
Antall ord: 148
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Metatron1985 »

Meh, jeg leste den siden selv. Men jeg har også funnet kilder som sier noe annet. Jeg tror mer på det sitatet du bringer frem, men valgte å dra det som hørtes mest skummelt ut for dramatisk effekt :sombie Jeg prøver ikke å ta bachelor i kunsthistorikk, det viktige er bildene ;)

Og jepp, kona døde av sykdom. Sånn går det når man lager mat og poster samtidig. Nedsatt korttidshukommelse hjelper heller ikke på saken. :(

Edit: Klarte å skrive bilulykke for andre gang på rad når jeg egentlig skulle rette på meg selv. Tror ikke hodet er riktig skrudd på i dag gitt.
Sist redigert av Metatron1985 på 22 Jun 2013 02:55, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 105
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Svartepus »

Dette er nært beslektet med surrealisme og det liker jeg. Selv om bildene gir meg frysninger. Jeg tror gjerne kunstneren var en optimistisk sjel selv om bildene er litt helvetesaktige. Tenk bare hvor velbalansert man blir av å male groteske bilder, høre på dyster musikk o.l. Da får man jo ut flere år med gruff og gugge gjennom kunsten! ;)

Jeg tror ikke han "så helvete" men at han heller enten hadde noen skjellett i skapet eller bare likte det groteske. Jeg har alltid elsket skrekkfilmer og grøssere og liker dyster musikk og bilder, men jeg er overhodet ingen negativ eller mørksinnet person. Det er bare det at man gjerne vil være i balanse og innser at de mer dystre ting også kan være vakre. Jeg blir adskillig mer bekymret for kunstnere som maler bare blomster og smilende mennesker. Tenk bare hvor syk Marianne Aulie må være som er helt besatt av å male forvridde klovner!? Huff, da snakker man om å se helvete! 8-[
Antall ord: 169
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Svartepus »

Jeg likte forresten dette sitatet av kuntneren som jeg fant på en side om ham:

"I have quite simply been trying, from the very beginning, to paint beautiful paintings."

Det sier i grunnen alt ;)
Antall ord: 34
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Metatron1985 »

Huff, her kommer jeg og prøver å fremstille saken slik at dere ville måtte sjekke minst 2 ganger under sengen i kveld, men alle sammen skal bare være rasjonelle og postive og konstruktive :( :(

Arven: Kan jeg tolke det dithen at du tror på anti-matrielle krefter? Eller blir det feil formulering?

Men huff ja, det er mye bedre å bearbeide sine skyggesider enn bare å legge lokk på alt sammen. Hun Aulie dama ville jeg ikke ønsket å møte i et mørkt smug.

Selv om valget av tittel var mest for dramatisk effekt så mener jeg bastant at Beksinski nok har sett NOE, uten at dette skal bli en misjoneringstråd. Slike dimensjoner ville ikke hatt fysisk form som sådan så bildene ville blitt en metafor for hva som egentlig foregår.

Jeg finner det interessant med de bildene av de elskende parene hvor de praktisk talt fortærer hverandre eller fysisk smelter sammen eller hva enn som foregår. Dette virker som en overdreven form av den fysiske, egoistiske, fortærende lysten, samtidig som de klamrer seg til hverandre i frykt for å miste den andre. Altså i kontrast til den sanne kjærligheten, samtidig som man også ser en viss ømhet. Men nå skal ikke jeg bli kunst-kritiker, det går nesten ikke ann å putte ord på hva det er man ser her. Beksinski mente visst heller ikke at de skulle analyseres, men istedenfor bare få være i fred.


Bilde

Bilde

Bilde

Har dere rukket å finne noen favoritter?
Antall ord: 250
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Arven »

Hva legger du i anti materielle krefter ?
Antall ord: 7
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Bearchild »

Tror vi er ihjelpreget av å ha hengt på Paranormal i mange år. "Lete etter andre forklaringer", "dobbeltsjekke kilder" osv osv. :lol:
Liker idèen om at han fikk innblikk i en annen verden jeg! :D
Sånn umiddelbart, i full- fart- scrolling er det disse to bildene som fanger blikket mitt;

Image
Image

Jeg er for utålmodig til å sitte og studere detaljer på bilder på pc- skjermen.
Antall ord: 64
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av lighteren »

flink kunstner og flotte bilder,
men siden temaet var helvete så ble ikke dette 'mørkt' nok for min del.
Antall ord: 20
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- - Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Metatron1985 »

Arven skrev:Hva legger du i anti materielle krefter ?
Negative/destruktive krefter :mrgreen: det anti matrielle er et etablert begrep i seg selv og jeg kommer derfor ikke til å analysere det til døde. Men om jeg må putte ord på det så kan vi si: det som bryter ned. Om vi skal gå inn på alle tankene jeg har om temaet bli vi sittende her i kveld og dette var bare et spørsmål i forbifarten.
Antall ord: 77
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Arven »

Jo jeg tror på negative og destruktive krefter, men ikke som i en djevel, en yber vamp som sjefen over alle fordi han ble kastet ned av Gud og et kongedømme fylt av flammer og folk som blir flådd.
I min tanke er helvete noe som er totalt ribbet for håp.
Jeg tenker ofte at det eneste helvete vi kan komme bort i er her.
At noen skal tilbringe evigheten i svovelduft tror jeg ikke på.

De elskende som fortærer hverandre er et spennende bilde, fordi det er vel det vi gjør i større eller mindre grad alle sammen, ovenfor den vi elsker.
Jeg kjenner i hvert fall selv til følelsen av å elske noen så høyt at jeg på en måte ikke kommer nær nok
Antall ord: 135
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

- Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Vilma »

Uhyggelige bilder... men fantastisk laget. Tok så lang tid på nettet å åpne bildene, så lim gjerne inn flere av dem som fanger dere i tråden her :D
Antall ord: 27
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metatron1985
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 92
Startet: 02 Jun 2013 16:14
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Oslo / Narnia
Har takket: 41 ganger
Blitt takket: 55 ganger

- - Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Metatron1985 »

Arven skrev:Jo jeg tror på negative og destruktive krefter, men ikke som i en djevel, en yber vamp som sjefen over alle fordi han ble kastet ned av Gud og et kongedømme fylt av flammer og folk som blir flådd.
I min tanke er helvete noe som er totalt ribbet for håp.
Jeg tenker ofte at det eneste helvete vi kan komme bort i er her.
At noen skal tilbringe evigheten i svovelduft tror jeg ikke på.

De elskende som fortærer hverandre er et spennende bilde, fordi det er vel det vi gjør i større eller mindre grad alle sammen, ovenfor den vi elsker.
Jeg kjenner i hvert fall selv til følelsen av å elske noen så høyt at jeg på en måte ikke kommer nær nok
Det tror ikke jeg heller på ;) Selv om jeg riktignok tror at det finnes et underrike, men siden ingen menneskerånder kommer derfra kan de heller ikke "returnere dit". Men det var noen jeg snakket med som sa de ønsket å starte en tråd om demoner denne uken så da blir det mer enn nok tid til å debattere nyansene.

Men ja, jeg mener han beskrev den lavere "kjærligheten" (lysten?). Det finnes selvfølgelig en høyere sammensmeltning, men jeg tror ikke det er denne han beskriver her. Jeg så nettopp på en video på youtube med Rabbiner Laibl Wolf som var veldig lærerik på enkelte områder. Han nyanserte forskjellene mellom kjærligheten som du gir fordi du elsker, og den du tar/krever/manipulerer for å få fordi du trenger/ønsker. Selv om han brukte 1 time på det, og jeg 10 sekunder, så derfor er videoen absolutt verdt å få med seg.
http://www.youtube.com/watch?v=vgtGuXMAOCI
Antall ord: 298
"Occupy you imagination, or someone else will... "

"A Wizard is never late, nor is he ever early, he arrives precisely when he intends to!" -Gandalf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Zdzislaw Beksinski, kunstneren som så helvete

Innlegg av Nephandi »

Dette er utrolig vakre bilder men så liker jeg jo også gotisk kunst da. Jeg synes ikke bildene er forstyrrende men flotte, eneste bildet som er litt forstyrrende er det med alien hodet i himmelen men det også er vakkert. Jeg vet ikke om denne kunstneren har sett et negativt plan eller et helvete eller om han bare har hatt mareritt som har skremnt vannet av ham. Historien hans er tragisk uansett og jeg tror det er mulig å komme i kontakt med veldig negative energier somkan forårsake ulykker og tragedier for de som er i kontakt med dem. Men som sagt dette virker mer å være en mann med en litt mørk fantasi og ikke noe mer. Bildene hans er vakre uansett.

Når det er sagt å si at en kunstner har sett helvetet bare fordi han maler skumle ting er helt feil. Mange lager slik gotisk kunst fordi man finner det vakkert. Smykkene jeg lager er ofte ister og hodeskaller, det betyr ikke at jeg har direktelinje med helvete. Det mørke kan ofte være utrolig effektivt for å få frem noe vakkert.

Når det gjelder kjærlighet så er sunn kjærlighet like deler av å gi og ta, men ofte så blir det mer ta fra den ene parten enten men vilje eller ikke men da må man forsøke å gjevne det ut med å gi mer.
Antall ord: 231
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links