Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderLysprikker i tåka

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

Lysprikker i tåka

Innlegg av Fero »

Image

Image

Det første bildet har noen "lyskorn" midt i bildet, i tåka. Det andre bildet, som er tatt sekunder etter, har ikke dette. Har egentlig ikke tenkt så mye over det, men tenkte jeg kunne slenge det ut her uansett. Hva kan ha forårsaket dette, eller hva er det? Normalt eller paranormalt? :D

Edit: kan nevne at det ikke er noen hus akkurat der lysene dukker opp. Heller ikke i "nær-nabo-radius". Altså stammer de ikke fra bebyggelse. De kan heller ikke stamme fra bil, og uansett hadde man ikke sett det gjennom tåka såpass langt unna.
Antall ord: 102
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Lysprikker i tåka

Innlegg av Bearchild »

Artigt.. veldig ulikt de fleste andre "lysprikk"-bilder. :) Har ingen forslag, men sto du bak et vindu (altså innendørs) når bildene ble tatt? Skal man på død og liv forsøke med en naturlig forklaring ville "gjennskinn i vinduet" vært mest nærliggende, men jeg synes ikke det ser sånn ut.
Antall ord: 56
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Lysprikker i tåka

Innlegg av Fero »

Det er lenge siden disse ble tatt, så det husker jeg ikke helt. Men jeg kan likevel se hvor jeg har stått når jeg har tatt dem, og det er enten på gårdsplassen eller i verandadøra. Siden vi har en verandadør der (men ingen veranda, så den ender ut i løse lufta..) åpner jeg den alltid når jeg tar bilder den veien. Mye enklere enn et vindu med hasper og ditt og datt.

Jo mer jeg satt og glante på disse bildene, jo mer la jeg merke til. Bilde nummer to, som kun skulle være ment som referanse- og kontrollbilde, har en slags lysgreie på seg også. Som en slags bue i nesten umerkelig lysere nyanse. Litt nede til høyre, dekker noen cm fra den ene busken og ut i hagen.
Antall ord: 140
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Lysprikker i tåka

Innlegg av Bearchild »

Jeg la også merke til den "buen" og det var egentlig derfor jeg lurte på om bildet var tatt innendørs, sånne diffuse skygger er ofte refleks eller merker på glass. Det ser rimelig kjølig ut så det kan godt tenkes det er kondens- enten i lufta eller på linseglasset. Lysene på det første bildet derimot er vriene å gjette på.. har du noen tanker selv? :)
Antall ord: 68
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Lysprikker i tåka

Innlegg av Fero »

Det var bikkjekaldt, brrrr!

Jeg har ikke peiling på hva de lysene kan være. Det er jo lys og ikke støv, så vidt jeg kan se. Engel i tåka, kanskje? :mozilla_innocent:
Antall ord: 33
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Lysprikker i tåka

Innlegg av jeditrond »

Lurte litt på om det kunne være s.k. earth lights, lysfenomen som gjerne opptrer i områder med mye geologisk aktivitet. Fjell som "rører" på seg o.l. Enkelte av lysene i Hessdalen kan være slike, men på langt nær alt. Så er det evt. noen gamle gruver eller lignende i dalen?
Antall ord: 57
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Lysprikker i tåka

Innlegg av Bearchild »

jeditrond skrev:Lurte litt på om det kunne være s.k. earth lights, lysfenomen som gjerne opptrer i områder med mye geologisk aktivitet. Fjell som "rører" på seg o.l. Enkelte av lysene i Hessdalen kan være slike, men på langt nær alt. Så er det evt. noen gamle gruver eller lignende i dalen?
Jeg også var inne på den tanken, men mener å huske at slike oppleves mer som "lysglimt" og ikke sånne enkeltstående lys? Uten at jeg skal påstå noe som helst, lenge siden jeg har lest om sånt..

Fint om du oppdaterer meg/ oss! :)
Antall ord: 105
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - Lysprikker i tåka

Innlegg av jeditrond »

Bearchild skrev:
jeditrond skrev:Lurte litt på om det kunne være s.k. earth lights, lysfenomen som gjerne opptrer i områder med mye geologisk aktivitet. Fjell som "rører" på seg o.l. Enkelte av lysene i Hessdalen kan være slike, men på langt nær alt. Så er det evt. noen gamle gruver eller lignende i dalen?
Jeg også var inne på den tanken, men mener å huske at slike oppleves mer som "lysglimt" og ikke sånne enkeltstående lys? Uten at jeg skal påstå noe som helst, lenge siden jeg har lest om sånt..

Fint om du oppdaterer meg/ oss! :)
Både og, altså både glimt og stillestående lys. Denne siden har noen eksempler og bilder; http://inamidst.com/lights/earth Interessant nok oppstår også fenomenet over en elv i Thailand. Der har det tildels blitt avskrevet som "sumpgass", men andre kloke hoder har påpekt at metanbobler ikke oppfører seg slik som disse lysene.

Og så har man ymse spøkelseslys som opptrer i den amerikanske sør-vesten, spesielt i fjellområder.

Her er nok en nettside om earthlights, Norge nevnes to steder i fotogalleriet faktisk; http://www.earthlights.org/gallery.htm :)
Antall ord: 205
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 911
Startet: 27 Jun 2008 16:57
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

- Lysprikker i tåka

Innlegg av Tyrell »

De som studerte fenomenene i Hessdalen var inne på earthlights teorien, men det ble ikke registrert noen lokal seismisk aktivitet i det området.

Har jeg forstått det riktig at lysene først var synlig etter du hadde tatt bilde Fero?, kan lyspunktene skyldes kamera?
Sist redigert av Tyrell på 10 Okt 2013 01:10, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Lysprikker i tåka

Innlegg av Fero »

Jeg så ingenting med det blotte øye, nei. Det er jo såpass lenge siden jeg tok disse bildene, så det kan rett og slett hende at det var noe med kameraet eller at jeg den eneste ene gangen syntes det var for kaldt til å åpne verandadøra før jeg tok bildet. Jeg står liksom alltid i døråpningen, så det ville vært rart, men selvfølgelig ikke umulig. Og jeg vet jo at jeg så på bildene etter at jeg tok dem, men kan ikke huske at jeg fikk noen aha-opplevelse. Det er jo en mulighet at jeg rett og slett har glemt at det var en eller annen logisk forklaring :(

Og forresten ingen gruver i nærheten.
Antall ord: 124
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Lysprikker i tåka

Innlegg av Slettet_Fighteren »

jeg likte forslaget til Tyrell.
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links