Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderBilde med hodeomriss

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Bilde med hodeomriss

Innlegg av TomL »

Jeg må først si at jeg fremdeles leter etter det angjeldende bildet, og håper å finne det. Men det vil liksom ikke fram.

Beskrivelse: Jeg var på en fisketur i et uveisomt område, sammen med konemor. Dette er en del år siden. Vakker sommerdag, og deilig å være hobbyfisker. Hun ble lei av å se på meg fiske, og gikk en tur et stykke unna, for å plukke bær. Selv satt jeg ved en stein, med duppen duppende ute på vannet.. Mens jeg ventet på napp, tok jeg bilde utover det vakre vannet.
Vel hjemme ble filmen sendt inn til et laboratorium, hvorpå bilder kom derfra noen dager senere.
Bildene ble gjennomgått, hvorpå jeg kvakk! På bildet jeg hadde tatt utover vannet, var det omriss av et mannshode! Omrisset var tydelig synlig, men gjennomsiktig. Det var lett å se at det var bakfra, pga ørefasong m.m. Jeg kunne med en gang utelukke dobbelteksponering. Dette fordi da ville det vært andre ting på bildet. Det var det ikke. Kameraet var av god kvalitet (Pentax), og dobbelteksponeringer var ikke mulig på det. La meg legge til at jeg har mye fotoerfaring.
Det var bare meg og konemor på turen, og jeg er bombesikker på at det ikke var "noen" foran meg da jeg tok bildet. Det var heller ikke plass for noen å sitte foran meg der. Jeg kontaktet laboratoriet, som garanterte at de ikke hadde dobbelkopiert noe på bildet, siden behandlingsmaskinene ikke tillater slikt.

Så - hvor kom hodeomrisset fra? Det lurer jeg på ennå!

Jeg legger ut bildet her, bare jeg kan finne det!
Antall ord: 265
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Bilde med hodeomriss

Innlegg av Terra »

Venter spent på bildet. Du skal se at du og konemor ikke var alene på tur... ;-)
Antall ord: 16
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
hipstank
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 18 Okt 2006 17:40
17
Har takket: 2 ganger

Re: Bilde med hodeomriss

Innlegg av hipstank »

Håper du finner bildet! Ta en titt på "ansikt i bakgrunn på bilde"-tråden i mellomtiden.
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Re: Bilde med hodeomriss

Innlegg av TomL »

Fant det etter en del leting. Bildet er falmet av tiden og ikke så tydelig som det en gang var (mange år gammelt).

Image

For meg (og andre som det er vist til) ser det ut som bakhode på "noen" som ser ut/ned mot vannet. Man ser venstre øre stikke ut fra hodefasongen. Jeg skriver "ser ut", for å ikke fastslå noe som helst. Avstanden til objektet virker å være et par meter eller så. Men der var det altså ikke mulighet for noen å sitte foran meg (jeg satt), pga bratt og ulendt kant ned mot vannet.

Jeg han si hva det IKKE er:
- Finger (for stor avstand mellom linseåpning og kamerahus). Dessuten har ikke fingre slik fasong, med utstikk på venstre side.
- Flekk på linse/fingeravtrykk. Ingen andre bilder fra den dagen hadde slikt avtrykk. Dessuten tar ikke erfarne fotografer på linsene. For øvrig er jeg nøye med linserengjøring - da, som nå.
- Pollenkorn/støv/insekt. Det var verken pollen eller støv i luften den junidagen. Det var for tidlig for klegg og andre store insekter.
Sist redigert av TomL på 29 Jan 2015 13:24, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 180
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Bilde med hodeomriss

Innlegg av Terra »

Ser ut som en mann som har helt barbert hode. Hadde dere mistet en slektning eller venn på den tiden som så slik ut i live? Får liksom følelsen av at det er en dere kjenner som har "gått over til åndenes verden" og som da holdt seg rundt dere i den tiden? Nesten så jeg tenker litt sånn en far, bestefar eller annen kjær person for dere ;)
En rolig, sindig og trygg mann som kanskje også likte å være på fisketur?
Sier det deg noe tro?
Antall ord: 92
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Re: Bilde med hodeomriss

Innlegg av TomL »

Ja, det ser ut som en nokså kortklipt eller snaut hode. Jeg har tidligere reflektert over det du nevner, men ikke noe av det nevnte hendte på den tiden da bildet ble tatt.
Antall ord: 33
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Bilde med hodeomriss

Innlegg av Asbjørn »

Synd vi ikke ser i øvre del av bildet, fjell og skyer.
teoretisk kan dette være ei sky....
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Re: Bilde med hodeomriss

Innlegg av TomL »

Det kunne det vært. En tåkedott også. Eller en klump sporer som ble dratt av vind. Men det var verken tåke eller skyer den dagen. Det var sol fra skyfri himmel og stille. Og siden det var tidlig i juni hadde ikke noen planter sluppet sporer.

Jeg har gått gjennom alle slike mulige forklaringer også, men er fortsatt like langt. Jeg sier ikke at det er noe så spesielt som ånd, englehode e.l. - det er bare min alltid tilstedeværende trang til å vite "hva, hvorfor og hvordan" - som gjør at jeg fortsatt dveler ved dette. Og praktikeren i meg vil gjerne ha teknisk forklaring på hvordan slikt kan oppstå. :)
Antall ord: 115
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Bilde med hodeomriss

Innlegg av Bearchild »

Ser heller ikke hvorfor en sky skulle avspeile seg i vannet når ikke resten av himmelen gjør det. :)
Det hendte vel fra tid til annen at det var skader/ (produksjons)feil på filmruller som bare omfattet èn eksponering. Dette kan man vel ikke utelukke 100% sikkert hvis man ikke er i besittelse av negativet. Det meste annet har du allerede utelukket, så da har du vel enten fått med noe "usynlig" på bildet- noe som var der men som du ikke så- eventuelt var det en feil på rullen.

Jeg tror det er vanskelig å komme til noen konklusjon. Og at du bare må slå deg til ro med at du besitter et uvanlig fotografi. Som forøvrig fikk meg til å glede meg til sommeren.. :D
Antall ord: 127
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Bilde med hodeomriss

Innlegg av Terra »

TomL skrev:Ja, det ser ut som en nokså kortklipt eller snaut hode. Jeg har tidligere reflektert over det du nevner, men ikke noe av det nevnte hendte på den tiden da bildet ble tatt.
Ikke før den tid heller? Lenger bak i tid med andre ord ;)
Antall ord: 48
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Re: Bilde med hodeomriss

Innlegg av TomL »

Bearchild skrev:Ser heller ikke hvorfor en sky skulle avspeile seg i vannet når ikke resten av himmelen gjør det. :)
Det hendte vel fra tid til annen at det var skader/ (produksjons)feil på filmruller som bare omfattet èn eksponering. Dette kan man vel ikke utelukke 100% sikkert hvis man ikke er i besittelse av negativet. Det meste annet har du allerede utelukket, så da har du vel enten fått med noe "usynlig" på bildet- noe som var der men som du ikke så- eventuelt var det en feil på rullen.

Jeg tror det er vanskelig å komme til noen konklusjon. Og at du bare må slå deg til ro med at du besitter et uvanlig fotografi. Som forøvrig fikk meg til å glede meg til sommeren.. :D
Ja, jeg gleder meg også til sommer, fisking m.m.! Å være ute og kjenne på naturen er bare herlig. Det er også et "åndelig" moment i det - å være på steder langt fra folk, støy og andre slike påvirkninger er godt. Jeg mediterer med åpne øyne i slike omgivelser.

Hva angår bildet, har jeg negativet. Samme omriss der som på bildet. Jeg brukte den gang Kodak film av god kvalitet, og opplevde ikke trøbbel i så måte på bilder jeg tok.

Terra:
Nei, jeg vet ikke om noen "i forgangne tider" som skulle passe til hodefasong eller som i en åndelig tilstand kunne vært med på turen.
Antall ord: 243
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Magos
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 08 Jun 2010 14:21
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 211 ganger
Blitt takket: 32 ganger

Re: Bilde med hodeomriss

Innlegg av Magos »

Jeg ser hodet på bildet, men har ingen forklaring på hva det kan være. :)
Antall ord: 15
"Ikke vann i min whisky!"
- kaptein Haddock

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Bilde med hodeomriss

Innlegg av Svartepus »

Nå er jeg sikkert veldig vrang men selv om jeg skjønner at det kan ligne på et hode, synes jeg ikke det er veldig tydelig. Jeg ser bare en flekk som med litt fantasi kanskje kan ligne litt på et hode og får ingen wow-følelse.
Antall ord: 49
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links