Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Meditasjon og andre selvutviklingsmetoderGrønn på meditasjon

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Stjernesludd
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 27 Aug 2013 18:05
10
Kjønn (valgfri): Frøken
Lokalisering: Vestlandet
Blitt takket: 1 gang

Grønn på meditasjon

Innlegg av Stjernesludd »

Hei!
Jeg er splitter ny her, og kommer sikkert til å lure på mye rart fremover.
Det jeg lurer på nå er en del om meditasjon.
Saken er den at jeg får det aldri helt til, og håper noen kanskje har noen tips.

Når jeg har prøvd, klarer jeg ikke å stenge ute trivielle tanker. Jeg sitter der og så svirrer det masse rundt opp i hodet mitt "hmmm, skjer det noe nå da? Jeg brude å ha tatt ut av oppvaskmaskinen. Føler jeg noe nå? Nei.... kanskje jeg skal ha fisk til middag imorgen?" osv osv.
Og jeg klarer bare å sitte i sånn "lotusstilling" i veldig kort tid.
Jeg føler masse bølger i kroppen på en måte, som om hele meg beveger seg, og jeg kjenner at hodet barre faller ned mot brystet. Følelsen av disse bølgene er nesten overveldende og litt uutholdelige på en måte...

Kommer det seg med trening, dette å "ikke tenke på noe"?
Gjør jeg noe feil?
Kan jeg ha nytte av guidet meditasjon, isåfall, har dere tips til dette?

Jeg ønsker å se om jeg klarer å få noe ut, få til noe av alt det jeg har lyst til å kunne.
Diverse kurs har liksom aldri klaffet. De er for langt borte og koster omtrent en månedslønn. Så da får jeg prøve ut det jeg kan på egenhånd.

Håper dere har noen gode råd på lur! :lykkelig
Antall ord: 247

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Grønn på meditasjon

Innlegg av jeditrond »

For det første; Lotusposisjon er ikke nødvendig for en god meditasjon om det ikke er slik at det funker for deg. Det viktigste ift. sittestilling når man mediterer er at man sitter med strak rygg slik og ellers slik at pusten kan sirkulere fritt i kroppen :)

Det at tilfeldige tanker om alt mulig rart dukker opp under meditasjon er helt vanlig, det du skal gjøre er å la dem komme, men ikke fokusere på dem. La dem boble opp til overflaten så og si og så forsvinne igjen for egen maskin. Fokuser heller på pusten din, kjenn at den går ut og inn av nese/munn.

Anbefaler deg å trene på "beroligende meditasjon" som den kalles innenfor buddhismen til å begynne med;
Beroligende meditasjon

Den beroligende meditasjonen Samatha er en form for meditasjon som også brukes innenfor andre praksiser enn buddhismen. Stort sett er alle ikkebuddhistiske meditasjoner variasjoner av denne meditasjonen. Beroligende meditasjon er ikke frigjørende i seg selv, men gir den stabiliteten som er forutsetningen for å kunne arbeide effektivt med sinnet. Med et stabilt sinn vil alt du gjør være presist og virkningsfullt. Innsikten du oppnår ved påfølgende arbeid med innsiktsmeditasjon vil derfor være dyp og vedvarende. Beroligende meditasjon kan trenes opp med forskjellige teknikker. Prinsippet er å holde oppmerksomheten på ett sted, for eksempel en Buddhafigur eller pusten ved spissen av nesen, og vende tilbake hit hvis du faller ut av fokus. Beroligende meditasjon trener sinnet på det motsatte av hva det er vant til. I stedet for å følge tanker og følelser som kommer og går, gir du slipp på dem og lar dem passere. Å bli god til å meditere krever daglig trening. Virkningen av beroligende meditasjon er stabilitet og spontan klarhet og glede.
http://www.buddhisme.no/hva-er-meditasj ... editasjon/

Så kan du etterhvert gå over til mer avanserte/abstrakte meditasjonsteknikker om du føler for det :)
Antall ord: 321
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
FagerKveldssol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 04 Okt 2007 21:38
16
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Grønn på meditasjon

Innlegg av FagerKveldssol »

Ehm, Asbjørn? Du som tydeligvis kan så mye; kan man meditere når man ligger egentlig? Har prøvd det noen ganger, ikke for å sovne, men sovner likevel.. Er det da dumt om man sovner?

Det kan være at jeg venter meg altfor mye, er nok hypersensitiv for enkelte ting, og forventer liksom en eller annen åpenbaring når jeg mediterer. Merker noen ganger at ting som jeg lurer på plutsselig er veldig klart for meg, og så sovner jeg, og husker ikke helt hva det var jeg tenkte på. Det kan jo være jeg innbiller meg mye rart i halvsøvne også, skal ikke se bort ifra det. (Type: Åh, her er løsningen på denne konflikten" mens jeg egentlig tenkte på tomater)
Antall ord: 127

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Grønn på meditasjon

Innlegg av Lilja »

Velkommen hit, Stjernesludd!
(For et fantastisk brukernavn du har valgt deg :flirt )


Jeg nikket veldig gjenkjennende da jeg leste innlegget ditt. Jeg har aldri fått helt dreisen på det der med meditasjon, men jeg tror noe av problemet er at jeg har for mange forventninger rundt det. Kanskje burde man prøve å bare ta det som kommer underveis, i stedet for å legge så mange føringer på hvordan man vil at det skal foregå?

Det skal innrømmes at jeg ikke "øver" så veldig ofte/mye, jeg er ganske utålmodig når det kommer til sånt. Men jeg har hatt mye nytte av The Secret Garden of Iris Hall
Image

Her får du bl.a. helt grunnleggende teknikker for å åpne og lukke chakraene dine, og du får hjelp til å lage deg ditt eget sted, hvor du også kan møte guidene dine.

Det finnes garantert en masse andre gode, guidede meditasjoner også, en del ligger på nettet til gratis nedlastning, men denne er altså den jeg sverger til.
Antall ord: 171

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - Grønn på meditasjon

Innlegg av Borte.. »

FagerKveldssol skrev:Ehm, Asbjørn? Du som tydeligvis kan så mye; kan man meditere når man ligger egentlig? Har prøvd det noen ganger, ikke for å sovne, men sovner likevel.. Er det da dumt om man sovner?

Det kan være at jeg venter meg altfor mye, er nok hypersensitiv for enkelte ting, og forventer liksom en eller annen åpenbaring når jeg mediterer. Merker noen ganger at ting som jeg lurer på plutsselig er veldig klart for meg, og så sovner jeg, og husker ikke helt hva det var jeg tenkte på. Det kan jo være jeg innbiller meg mye rart i halvsøvne også, skal ikke se bort ifra det. (Type: Åh, her er løsningen på denne konflikten" mens jeg egentlig tenkte på tomater)
Jeg bruker alltid å slenge meg ned på sengen og hører på musikk og det får meg lett i meditasjons modus. Jeg lukker bare øynene og lar musikken ta meg vekk en eller annen plass. Det fungerer like fint det. Man ender opp med å være bevisst, men samtidig ikke. Jeg brukte å sovne av det før, men etterhvert så ble det lettere å ikke sovne.

Kom til å tenke på det...denne avspenningsøvelsen kan kanskje være til hjelp. Man fokuserer seg på kroppsdel for kropssdel og man ender opp med å bli totalt avslappet. Etterpå følte man seg helt ruset.

Her er en link: http://meditasjon.nyttiginfo.no/avspenning.htm

Fant den nå, har ikke sett på noe annet av den siden, men den virker grei nok den :)
Antall ord: 259

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Stjernesludd
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 27 Aug 2013 18:05
10
Kjønn (valgfri): Frøken
Lokalisering: Vestlandet
Blitt takket: 1 gang

- Grønn på meditasjon

Innlegg av Stjernesludd »

Takk for flere tips.
Kan man "jukse" litt med at man sitter å har ryggen inntil noe?
Og takk Lilja :oops:
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Stjernesludd
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 27 Aug 2013 18:05
10
Kjønn (valgfri): Frøken
Lokalisering: Vestlandet
Blitt takket: 1 gang

- Grønn på meditasjon

Innlegg av Stjernesludd »

Kan jo også legge til at jeg har prøvd ut mange forskjellige sånne chakra meditasjoner (guidede) og healing/ past lifes osv. Føler aldri at jeg forsvinner helt. Kan kjenne at kroppen, spesielt beina liksom "ikke er der" lenger, men hodet svirrer allikevel.
Kanskje jeg ikke er laget for meditasjon :ooom
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Grønn på meditasjon

Innlegg av jeditrond »

Stjernesludd skrev:Takk for flere tips.
Kan man "jukse" litt med at man sitter å har ryggen inntil noe?
Og takk Lilja :oops:
Jada, ikke noe problem, sitt i en stol med rett rygg f.eks. :) Og det er ikke juks, du har vel ikke tenkt å bli fulltids buddhistmunk med en gang? :D
Antall ord: 50
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Stjernesludd
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 27 Aug 2013 18:05
10
Kjønn (valgfri): Frøken
Lokalisering: Vestlandet
Blitt takket: 1 gang

- - - Grønn på meditasjon

Innlegg av Stjernesludd »

jeditrond skrev:
Stjernesludd skrev:Takk for flere tips.
Kan man "jukse" litt med at man sitter å har ryggen inntil noe?
Og takk Lilja :oops:
Jada, ikke noe problem, sitt i en stol med rett rygg f.eks. :) Og det er ikke juks, du har vel ikke tenkt å bli fulltids buddhistmunk med en gang? :D
Hehe, nei. Har bare lyst til å åpne meg mer. Få noe til!
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Grønn på meditasjon

Innlegg av Borte.. »

Meditasjon kan man gjøre i alle mulige stillinger. Så lenge det er avslappende og behagelig.
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - - Grønn på meditasjon

Innlegg av jeditrond »

Stjernesludd skrev:
jeditrond skrev:
Stjernesludd skrev:Takk for flere tips.
Kan man "jukse" litt med at man sitter å har ryggen inntil noe?
Og takk Lilja :oops:
Jada, ikke noe problem, sitt i en stol med rett rygg f.eks. :) Og det er ikke juks, du har vel ikke tenkt å bli fulltids buddhistmunk med en gang? :D
Hehe, nei. Har bare lyst til å åpne meg mer. Få noe til!
Tenkt mest på zen-buddhistiske munker, der går en seniormunk rundt med kjepp under meditasjonsøvelser og gir munker som er i ferd med å sovne eller få dårlig "holdning" en rapp over ryggen. Meditasjon i seg selv er bra det for å åpne for ting :)
Antall ord: 112
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Grønn på meditasjon

Innlegg av Slettet_Fighteren »

etter mange frusterte år med håpløse forsøk
på tulipan-stillinger og gud vet hva så ble jeg
introdusert for taoisme av en klok mann.
kan ikke bli enklere når metoden i seg selv krever ingenting.
mer info: tao te ching

men det er sikkert ikke noe for alle, uansett lykke til.
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links