Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Meditasjon og andre selvutviklingsmetoderHvordan meditere!

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
vevina
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 01 Mai 2004 15:35
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Telemark

Innlegg av vevina »

hehe det er så godt å se at det er andre som sliter med dette å :), jeg mister konsentrasjonen eller så sovner jeg.
har fått det til en gang, tror jeg :P er ganske ny på det her så tilgi meg.

en av kattene hadde vært borte nesten en uke og det snødde og blåste, så jeg satte meg ned for å meditere og be hjelperne mine om hjelp, jeg fikk et tips om at jeg kunne be tre åndene om hjelp til å vise katten veien hjem igjen, prøvde det å.(prøver det meste for å få pus hjem).
uansett etter en liten stund med meditasjon og bønn, "så" jeg, inni hodet mitt kan man vel si, to skikkelser som sto på hver side av meg, hvite. og så så jeg for meg megselv inne i en skog, en helt utrolig nydelig skog, jeg kom ikke så langt før jeg falt ut, men jeg husker et stort utrolig tre. jeg hvet ikke om alt dette bare var min inbildning eller hva, uansett så kom pus hjem dagen etter, ganske utmagret, men ellers i fin form.

noen som har en mening om det bare er min inbildning eller om det var noe annet?
Antall ord: 204
Å drømme om den du skulle ønske du var, er å ødsle bort den du er.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HypeTraXx
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 67
Startet: 15 Okt 2006 01:14
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hedmark

Innlegg av HypeTraXx »

jeg som mange andre folk her inne prøver så godt de kan for å meditere, hehe!
legger merke til at flertallet sovner de første gangene de prøver, men jeg har ikke sovnet ennå - og da kjenner jeg at jeg blir tung i hele kroppen. etter en liten stund blir kroppen veldig "lett"

& da lurer jeg på...om jeg er på rett vei!?
jeg har gjort dette kanskje 10 ganger nå, og jeg lurer på hva som er neste step.
er det noen som veit rekkefølgen av hva som skal skje!?
eller skal jeg bare vente på tålmodigheten..? ;)

ser lyst på alle svar! hehe
Antall ord: 107
- Overbevist -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Little_monster
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 83
Startet: 25 Jun 2006 13:57
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: et sted

Innlegg av Little_monster »

Jeg har nettop prøvd det! be ganske slapp og jeg kom til et punkt, husker ikke hvilket tall det var...Men at jeg så kun innsiden av øyelokkene mine,vanskelig å fårklare, jeg på en måte sov og var tilstede sammtidig liksom. Men jeg ble litt redd og så var det over. Var det meningen?
Antall ord: 57
:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Viking-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 263
Startet: 19 Nov 2006 01:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes i Akershus

Innlegg av Viking-gutt »

Little_monster skrev:Jeg har nettop prøvd det! be ganske slapp og jeg kom til et punkt, husker ikke hvilket tall det var...Men at jeg så kun innsiden av øyelokkene mine,vanskelig å fårklare, jeg på en måte sov og var tilstede sammtidig liksom. Men jeg ble litt redd og så var det over. Var det meningen?
Ikke bli redd
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HypeTraXx
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 67
Startet: 15 Okt 2006 01:14
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hedmark

Innlegg av HypeTraXx »

HypeTraXx skrev:jeg som mange andre folk her inne prøver så godt de kan for å meditere, hehe!
legger merke til at flertallet sovner de første gangene de prøver, men jeg har ikke sovnet ennå - og da kjenner jeg at jeg blir tung i hele kroppen. etter en liten stund blir kroppen veldig "lett"

& da lurer jeg på...om jeg er på rett vei!?
jeg har gjort dette kanskje 10 ganger nå, og jeg lurer på hva som er neste step.
er det noen som veit rekkefølgen av hva som skal skje!?
eller skal jeg bare vente på tålmodigheten..? ;)

ser lyst på alle svar! hehe

Ingen som har noe fornuftig å si? ;)
Antall ord: 115
- Overbevist -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
dream_machine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 19 Mar 2007 20:06
17

..

Innlegg av dream_machine »

Jeg kan gjøre et forsøk, men lover ingenting.
I det siste har jeg vært mye inne i Silva metoden og veldig mye skumlesing av bøker, imens jeg nylig har satt meg inn i flere lydbøker. Når det kommer til Meditasjon og å være mer åpen, har jeg selv tatt konklusjonen alpha etter en stund. "alpha brain wave" om jeg ikke husker feil. Dette går stort sett ut på meditasjon,å komme på et nivå i hjernen hvor hjernebølgene går sakte og rett frem, isteden for opp og ned i high speed som når men tenker veldig mye. man kan telle imens man visualiserer med lukkede øyner 3-3-3 2-2-2 1-1-1 og etter det, ned fra enten 20-50-eller 100 til en. imens man tenker seg at man går dypere og dypere.
Dette er best å gjøre på morgenen rett etter man har våknet, siden hjernen da allerede er på at ganske avslappet nivå.
Til dette passer det veldig bra med meditasjons musikk/new age.. av den typen som bygger seg opp og opp uten å egentlig noengang nå et høydepungt..
Jeg ville annbefale lydbøker for de som hevder at de ikke "får det til" hvor du blir ledet i en meditasjon. Og det er også ikke serlig lurt å se på dette om man ikke tar inn noe spesielt i begynnelsen som en "misslykket meditasjon". Hvordan du ser på det har mye å si, tror jeg. "nå skall jeg meditere, og jeg skall få det til! og konsentrere meg og prøve hardt" er kanskje litt feil..siden det stort sett handler om å slappe av og være i øyeblikket.
Og denne alpha bølgen finner ikke bare sted i meditasjon, jeg har selv lagt merke til om jeg feks, sitter dyyypt inne i et tv prog..og så forvinner tankene mine helt..kan jeg se at noe beveger seg i sidesynet plutselig, som en ånd som går forbi. kan også hende i andre situasjoner hvor jeg er helt i mine egne tanker. Dette er fordi man konsentrerer seg om ÈN ting.. og bringer tankefrekvensen ned på et mer stabilt og rolig nivå. Jeg er ikke verdensmester i forklaringer. Men "The silva method" er verdt å sjekke ut, jeg foretrekker lydbøker..Og tror det er mest sansynlig å finne det der, i og med at dette er en type kurs man kan ta. og beklager at jeg ikke er serlig ivrig når det kommer til rettskriving.:p
Antall ord: 424

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
dream_machine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 19 Mar 2007 20:06
17

ja..

Innlegg av dream_machine »

Ble sikkert litt difuse men i det heletatt, du kunne prøve deg på astral projection?
Om du er ute etter noe mer..Dette kan man også utføre i ledet meditasjon.
Om du ikke bare vill live in the moment/slappe av og være en åpen kanal.
Jeg bruker å reise, i timesvis. ta deg en tur ut i verdensrommet,hjem til noen eller still deg på gulvet og se på degselv meditere?
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
freespirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 370
Startet: 14 Apr 2007 20:05
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fantasia;)
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av freespirit »

Skal man slappe sånn av at man senker kroppen i en slags "trance"? men at du egetnlig er 100% våken? beskrevet med lette ord. Da har du klart å meditere?
Antall ord: 31
Æ e ækte finnmarking!!:D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
dream_machine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 19 Mar 2007 20:06
17

ja

Innlegg av dream_machine »

Man kan kort og godt si det slik tror jeg ja. ikke bare fysisk men psykisk helt avslappet. etter man har klart dette i lengre tid og har kontroll og blitt kjennt med meditasjon, kan man gå videre i utvikling, som feks, astral projectrion og andre typer meditasjon som kan være ledet.
jeg er faktisk også helt uenig i det de sier, de som mener at man kan bare forandre stilling om man oppdager at man sitter ubehagelig osv. på begynnelsen, jeg liker å gjøre det motsatte..feks, om det klør et sted. kan jeg også bare ligge/sitte å kjenne på følelsen. med bare den som fokus, etterhvert blir det slik at fysiske ting ikke plager meg. og etter hvert, en god stund med meditasjon ville jeg annbefale å prøve å meditere over daglige gjøremål. som feks, koppvask. man kan ha fokus på vannet, fingrene og de skittne kopper og kar, rett og slett leve seg inn i det. eller evt, andre ting som ikke krever verdens mest avanserte tankegang. dette vil bidra i at etter hvert, blir man generelt mer avslappet generelt som person også. og ser ting litt anderledes igjen. Det jeg gjør mest nå for tiden er "selvkonstruert meditasjon" man kan også finne egne måter å meditere på og ting å meditere over, og finne sin egen hensikt med det. design din egen meditasjon, gjør hva du tror er bra for deg, med egne metoder. fungerer også, hvertfall for min del.
Antall ord: 249

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
dream_machine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 19 Mar 2007 20:06
17

ja.

Innlegg av dream_machine »

En ting som kan fungere, man kan bruke en gym-matte og legge seg ned på. telle, puste og slappe av helt. og forestille seg at man er som en sjokolade i solvarmen. at man smelter i ett med matten...og "blir matten"..kjenn støvkornene ligge over deg, registrer men ikke tenk og føl. bare ligg og observer. om noen skjønnte konseptet. men, det igjen..fungerer svært avslappende for meg.
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
freespirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 370
Startet: 14 Apr 2007 20:05
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fantasia;)
Blitt takket: 1 gang

Re: ja

Innlegg av freespirit »

dream_machine skrev:Man kan kort og godt si det slik tror jeg ja. ikke bare fysisk men psykisk helt avslappet. etter man har klart dette i lengre tid og har kontroll og blitt kjennt med meditasjon, kan man gå videre i utvikling, som feks, astral projectrion og andre typer meditasjon som kan være ledet.
jeg er faktisk også helt uenig i det de sier, de som mener at man kan bare forandre stilling om man oppdager at man sitter ubehagelig osv. på begynnelsen, jeg liker å gjøre det motsatte..feks, om det klør et sted. kan jeg også bare ligge/sitte å kjenne på følelsen. med bare den som fokus, etterhvert blir det slik at fysiske ting ikke plager meg. og etter hvert, en god stund med meditasjon ville jeg annbefale å prøve å meditere over daglige gjøremål. som feks, koppvask. man kan ha fokus på vannet, fingrene og de skittne kopper og kar, rett og slett leve seg inn i det. eller evt, andre ting som ikke krever verdens mest avanserte tankegang. dette vil bidra i at etter hvert, blir man generelt mer avslappet generelt som person også. og ser ting litt anderledes igjen. Det jeg gjør mest nå for tiden er "selvkonstruert meditasjon" man kan også finne egne måter å meditere på og ting å meditere over, og finne sin egen hensikt med det. design din egen meditasjon, gjør hva du tror er bra for deg, med egne metoder. fungerer også, hvertfall for min del.
rart at du sier det med kløen..
Jeg tenkte akkurat det samme her om dagen. Altså jeg kjente på følelsen og lot den bare være der. Som noe fysisk bare. Den var bare der men den plagde meg ikke. skjønner?
Takk! Tror jeg forsto mye mer nå:)
Antall ord: 303
Æ e ækte finnmarking!!:D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
¤Luna¤
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 63
Startet: 12 Mai 2007 12:46
16
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Ved siden av naboen

Innlegg av ¤Luna¤ »

Første gangen jeg prøvde "ligge på ryggen og telle" metoden følte jeg meg veldig avslappet, jeg ble overrasket! For jeg er ganske rastløs, men jeg klarte å ligge stille og telle helt ned fra hundre. Etterhvert kjente jeg at jeg ble helt tung i kroppen, og at jeg på en måte bare lå der, en merkelig følelse, så da jeg var nedi 11-10 ble jeg borte og kom tilbake da jeg var på 3 og tellte ned til 0. Er dette en bra begynnelse? Det var ihvertfall veldig avslappende! Noe jeg skal prøve å fortsette med.

Edit: Skriveleif på ville veier.
Sist redigert av ¤Luna¤ på 11 Aug 2007 15:10, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 107
My imaginary friend thinks you have some serious problems.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
dream_machine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 19 Mar 2007 20:06
17

Innlegg av dream_machine »

Høres ut som en bra begynnelse, det er jo alt ettersom hva du har lyst til å utrette med meditasjon.
Denne avslappelsen kan jo være lur å praktisere flere ganger slik at du etterhvert er så rutinert klar over i kroppen din at du skall slappe av når du gjør det at det etterhvert ikke skall så mange tall til.
Du kunne kanskje jobbe deg til å komme i denne tilstanden på minimal tid.
som gjør at du kan ta deg pauser på 5 min hver dag hvor du bare setter deg ned og ER.
Hvertfall noe som mangfoldet i denne stressede verden kunne ha bruk for.
Antall ord: 109

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fatboy
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 42
Startet: 07 Sep 2007 12:01
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Fatboy »

Fra '90-'92 mediterte jeg hver dag. Følte meg MYE roligere, sjøltillit osv. Men så gikk det i glemmeboka i mange år. Og da jeg skulle prøve det igjen på slutten av '90 tallet, så klarte jeg det ikke. Jeg prøvde hardt og lenge, men neida.

Nå har det gått ytterligere mange år, og jeg er i en tøff livssituasjon nå, så jeg skulle gjerne fått det til igjen, så jeg fikk slappa av, og gjerne sovet litt.

Måten som funka fint for meg, var rett og slett å sette meg på gulvet med beina i kryss, håndflata opp, tommel og langfinger møttes. Renske huet, ved å finne en tom plass. Ikke tenke på noenting. Verken godt eller vondt. Jeg pusta som følgende: trekk pusten dypt inn, hold den i ca 3 sek., pust rolig ut og hold den i 3 sek. Dette gjentas i minst 20 min.

Jeg brukte fort 1 mnd's tid på å få det til tilfredstillende, men pr. idag, så får jeg det ikke til etter mye prøving. Har altfor mye kaos i hjernen, ser det ut til.

Jeg fikk en veldig varmefølelse i hele kroppen av det, og hadde mye energi. Fikk jeg 4 timer søvn, så var kroppen fornøyd.

Siste årene har jeg aldri fått mer en 2 timer sammenhengende, og resten blir bare ut og inn av søvn. Er jo helt ødelagt om morran.
Antall ord: 247
Det finnes mer mellom himmel og jord, enn jeg kan forklare

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

Goog skrev:Jeg kan også få en kriblende følelse i kroppen, har aldri tenkt på det før at jeg kunne det. Har aldri meditert. Når jeg for eksempel sitter her så strammer jeg på en måte de indre musklene i kroppen (tror det blir på sidene av leggene og i brystkassa). Da får jeg en kriblende følelse av energi, har ikke prøvd å holde på den følelsen lenge, men kan prøve nå. Tror ikke jeg klarer å holde på den særlig lenge.
Sånn har jeg og!
Bare at jeg vet ikke hvilke muskler jeg bruker. Jeg syns det er så rart.
Er det flere som greier det?
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links