Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynReligion kristendom ol

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
11
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

Religion kristendom ol

Innlegg av Anonymius »

Hei. Jeg har tenkt mye på religion i det siste å da spesielt på kristendommen. Kristendommen/ bibelen innholder mye budskap som på mange måter kan kalles skjult eller informasjon forklart med andre ord. Jeg har tidligere stilt spørsmålet ved hva eller hvem er Gud når det kan bøyes som Gud, gudene, flere guder, at Gud ikke er noe konkret men noe mer diffust og ikke konkret. Dette leder igjen til spørsmålet om Gud er det vi i dag kaller for energi og universet med dens energi. Altså med andre ord når vi ber ber vi til universet og den energien som er rundt oss hele tiden. Den energien som også påvirkes av vår menneskelige biologiske energi og fra universet, og den som også påvirkes av tankene våres. Den samme energien som gjelder for alle mennesker siden den er konstant å man kan ikke se den.
Sånn som jeg ser for meg energien bare for å spore av i to sekunder så ser jeg for meg energien som vann. Akkurat som når man gjør en bevegelse i vannet vil det skape bølger til det endelige målet å påvirke det. På nesten samme måte ser jeg på energien rundt oss som vann bare at du kan gjøre så uendelig mye mer ut av den bare man lærer seg energiens prinsipper, regler osv. Derfor mener jeg den er konstant også siden den er rundt oss hele tiden det er det vi puster å påvirkes av det er dette vi også kan kalle noe så diffust som Gud.
Så derfor kan man kalle Gud rettferdig for de negative ting du gjør kommer i retur påsamme måte som de som har skjønt reglen med det vi kaller magi. Et annet ord for energi som kommer igjen kan kalles karma.

Dette var en kortversjon av det jeg har tenkt litt på i det siste som leder til de siste spørsmålene oppsummert.

Er vi alle Gud å når vi ber er det til oss selv og universet og energien rundt oss. Gud, Kristus og den hellige ånd?

Gud er i oss , Kristus er i oss.

Og et ekstra spørsmål, om man tar bort håpet om en Gud far fra menneskeheten, vil vi da ende opp destruktive med oss selv.
Antall ord: 398
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

- Religion kristendom ol

Innlegg av UFO »

Min mening,

Jeg føler ikke noe for begrepene Gud, Kristus/Jesus, og alt det andre i sammme gate. Jeg har derimot en tro på at det finnes NOE, noe som har lagt grunnlaget for det hele/ALT. Men, jeg har ikke noe navn på det. Jeg velger vel å kalle det for - "DET".

Mht. det å be. Jeg tror at uansett hvor man står i sin tro, så vil man BE til NOE om man føler at man er i ekstrem fare. Det er ganske menneskelig tror jeg. :pray Kanskje noe medfødt ?

Det er spennende å filosofere. "Hva hadde det vært om ingen ting fantes" ? Hva er "ikke noe" ? :oops:
Antall ord: 110
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Religion kristendom ol

Innlegg av jeditrond »

Som ufo over her liker jeg ikke å bruke begrepene Gud/Jesus. Dels fordi jeg ikke har noe til overs for hvordan kristendommen praktiseres, selve læresetningene til hr fra Nasaret er ikke dumme, men de er såpass generelle at enkelte påstår at han har kopiert Buddha :) Det er ikke sikkert at det er slik, heller mer i retning av at fra tid til annen kommer det lærere til menneskeheten for å forsøke å pense oss inn på et nytt spor. Det er ikke dermed sagt at disse er mer guddommelige enn resten av oss.

At vi har "Gud" i oss er jeg enig i, men jeg har en sånn kjepphest om Gud/Kristusbevissthet osv. som går på at det er for snevert og fokuserer for mye på en forholdsvis "fersk" religion. Man kan jo like gjerne si at vi har en del av Krishsna/Vishnu i oss alle, hinduismen er jo tross alt en eldre religion enn kristendommen :)

Så til hva jeg "tror", sjelen om man vil, er universet/kraften/energiene i oss, bruddstykker så og si av en universell bevissthet av noe slag som er ute etter å oppleve/lære noe nytt. Derfor reinkarnasjon. Hva man kaller før nevnte bevissthet er egentlig uvesentlig, kjært barn har mange navn og alt det der :D

Ang. ditt siste spørsmål: Nei, jeg tror ikke menneskene ville blitt mer destruktive om man tar vekk "håpet" om Gud. Det er jo mange ateister på verdensbasis, de er ikke mer representert i krimstatistikken enn sine troende medmennesker såvidt jeg vet :)
Antall ord: 265
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Religion kristendom ol

Innlegg av Moonstone »

Anonymius skrev:Hei. Jeg har tenkt mye på religion i det siste å da spesielt på kristendommen. Kristendommen/ bibelen innholder mye budskap som på mange måter kan kalles skjult eller informasjon forklart med andre ord. Jeg har tidligere stilt spørsmålet ved hva eller hvem er Gud når det kan bøyes som Gud, gudene, flere guder, at Gud ikke er noe konkret men noe mer diffust og ikke konkret. Dette leder igjen til spørsmålet om Gud er det vi i dag kaller for energi og universet med dens energi. Altså med andre ord når vi ber ber vi til universet og den energien som er rundt oss hele tiden. Den energien som også påvirkes av vår menneskelige biologiske energi og fra universet, og den som også påvirkes av tankene våres. Den samme energien som gjelder for alle mennesker siden den er konstant å man kan ikke se den.
Sånn som jeg ser for meg energien bare for å spore av i to sekunder så ser jeg for meg energien som vann. Akkurat som når man gjør en bevegelse i vannet vil det skape bølger til det endelige målet å påvirke det. På nesten samme måte ser jeg på energien rundt oss som vann bare at du kan gjøre så uendelig mye mer ut av den bare man lærer seg energiens prinsipper, regler osv. Derfor mener jeg den er konstant også siden den er rundt oss hele tiden det er det vi puster å påvirkes av det er dette vi også kan kalle noe så diffust som Gud.
Så derfor kan man kalle Gud rettferdig for de negative ting du gjør kommer i retur på samme måte som de som har skjønt reglen med det vi kaller magi. Et annet ord for energi som kommer igjen kan kalles karma. Dette var en kortversjon av det jeg har tenkt litt på i det siste som leder til de siste spørsmålene oppsummert. Er vi alle Gud å når vi ber er det til oss selv og universet og energien rundt oss. Gud, Kristus og den hellige ånd?
Gud er i oss , Kristus er i oss.
Om man leser de gamle middelhavs-religionene, så ser vi at "Gud" aldri ble fremstilt som "energi".
Det er mer et resultat av nyere tanker etter opplysningstiden, og etter at religioner fra det fjerne Østen gjorde sitt inntog på den Vestlige religiøse tanke, og blandet seg med den. Resultatet er New Age retningen. "El Elion", eller "Den høyeste Gud" blir beskrevet i middelhavs-religionene som "Far Himmel, far til resten av Gudene og menneskeheten" I Gresk mytologi heter han Oraneos, som vi kjenner som Uranus. I Cananitisk mytologi kaller de han "El", far til "Elohim", som er Gudene.
I Sumerisk og Babylonsk mytologi heter han "Anu", den høyeste guden på det høyeste fjellet, far til gudene. Han blir alltid beskrevet som "himmelen selv", altså Himmelen vi kan se der oppe med det blotte øye. Grekerne beskriver Oraneus og Gaia(Jorda) har sex, altså Himmel/Far og Jord/Mor lager de første "undergudene", eller "Elohim" som de blir kalt i Canaan. I Egypt beskrev de det samme, ved at Nut(himmel) og Geb(Jord) kom sammen, hadde sex, og skapte de andre under-gudene. Himmelen ble personifisert i et symbol, som en gammel mann. Siden han var den første og eldste Far til alt, ble han fremstilt i mytologiene på denne måten.
I senere tid har vi jo oppdaget at selve Himmelen IKKE er en magisk dimensjon, at planetene IKKE er Guder, og at stjernene IKKE er Engler/Himmelske skapninger, slik de trodde den gangen.
Dermed har også "Guds-begrepet" også forrandret seg i tråd med dette.
Nå er "han" ikke lenger selve himmelen selv, men en usynlig energi som er alle tings årsak.
Anonymius skrev:Og et ekstra spørsmål, om man tar bort håpet om en Gud far fra menneskeheten, vil vi da ende opp destruktive med oss selv.
Tja, når vi ser på historien, så ser vi at mennesker har vært veldig destruktive, og det med troen på guder. . Om vi blir mindre destruktive om vi glemmer gudene, vil gjenstå å se. Da slipper vi iallefall religions-uenigheter og religions-kriger..
Antall ord: 727
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- Religion kristendom ol

Innlegg av Asbjørn »

Personlig tror jeg nok at det "gudommelige" er opplevet av mennesker opp igjennom historien, helt fra mennesker kunne begynne å tenke. Kansje også endel dyr merker slikt.

Uansett, det åndelige er vanskelig å forklare, og vanskelig å gripe fatt i, derfor forsøker mennesker å lage sine egne forklaringer på det som skjer / det de opplever.

Og det er årsaken til at vi har så mange reiligioner og trosretninger.

"Gud" har mange navn, og mange måter å bli forklart på, en universell energi er vel en av de siste forklaringene vi har.

Mange religioner har dette med at forfedre er tilstede og passer på, noen har reinkarnasjon, andre har at de "venter" på andre siden.

Når mange mennesker rundt omkring skal forklare for andre hva de opplever, vil vi få mange fortellinger, og forklaringer.

Så kommer maktpersoner inn i bildet, og benytter seg av denne troen, og stiller seg som "mellommann/mellomkvinne" mellom det overnaturlige og det vanlige menneske. Dermed har vi prester, biskoper, paver og andre "øvrigheter", som står som utifra den "stilling" de nå har utøver makt for å få det bedre selv.. ( det gjelder dog ikke alle, men mange )

Andre er mer som en hjelper for de som lurer på ting, og forklarer seg etter sin forståelse av den andre siden.

Men alle kan oppleve det åndelige, alle kan ta direkte kontakt med det åndelige, uten å skulle følge visse kriterier, og spesielle bønner, for å nå igjennom.

Prester, sjamaner osv hjelper de andre til å forstå uten å ønske denne maktposisjonen, mens andre ønsker makta velkommen...

Uansett, dette for mange uforklarlige som "andre siden" "gud", spøkelser, ånder osv, gjør at mange som ikke har opplevet slike ting ikke aksepterer at det kan finnes.
Andre opplever ting, og skjønner at det er noe mer, og leter etter en forklaring, og så finner man noe som i øyeblikket høres rett ut, og man går inn i en religion eller menighet eller en sirkel.

Jeg gjorde det for mange år siden, nettopp fordi jeg også opplevet at det var noe jeg ikke kunne forklare, men fant etterhvert ut at dette stemte ikke for meg, og gikk ut og stengte helt av for det åndelige.
Men om jeg ikke ville, så ville "den andre siden" det annerledes,
Om det var "det gudommelige", "den universelle energi", forfedre, avdøde slektninger, osv, vet jeg ikke, men de ting jeg har opplevet har etterhvert gitt meg og et bilde av hva som jeg nå tror skjer.

Så jeg har etterhvert sett at alle religioner og trosretninger har elementer fra den andre siden, og alle har sine bastante meninger om det ene og hitt.
Så jeg tror en må være åpen for at alle ting kan skje, og at alle ting har elementer i seg som kommer fra "den andre siden".

Det har vært mange "vise menn" opp igjennom, De mest kjente som Jesus, Mohammed, Buddha, osv har på hver sine måter forsøkt å få folk til å skjønne biter av det åndelige, og så har andre tatt det til seg og laget en trosretning.
Deretter har maktpersoner med sine ønsker, og folk som egentlig bare vil det beste for andre - laget forklaringer og fortellinger som skulle forklare for "de uvitende", hedningene (paganister), sjamaner osv at deres forklaring nok har mye med seg og at dette bør de vurdere.

Etterhvert har maktmenneskene som nå har fått seg visse maktposisjoner funnet ut at de vil ha enda flere underlagt seg, slik at de kan få enda mer rikdom "i guds navn".
Mange er helt overbevist om at "de har den eneste rette vei", men de har egentlig bruddstykker av sannheten og resten teorier over hva som skjer.

Så på en måte har alle litt rett.

Om jeg har rett, vet jeg ikke, men det er denne forklaringen jeg har kommet opp med etter egne erfaringer.

DU må gjøre dine egne erfaringer, og selv vurdere hva du vil tro på , eller "vite".

Fra mitt ståsted med tanke på at jeg tror vi er her for å høste erfaringer, så er ingen av de ovenstående feil, jeg tror vi alle skal hente mange erfaringer, via mange liv.
Og uten de uenigheter man har innenfor trosretninger, og også de som ikke tror på noe, så ville verden ha vært et fredeligere sted, men og et sted hvor man også hadde kunnet hente mindre erfaringer fra alle sider av en sak.

SÅ ingenting er feil, - alle har sine ting de skal lære, og derfor også skal man havne der man kan hente de erfaringer man skal ha.

A
Antall ord: 772

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Joachim
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 08 Nov 2005 16:51
18
Kjønn (valgfri): Gutt

- Religion kristendom ol

Innlegg av Joachim »

Anonymius skrev:Hei. Jeg har tenkt mye på religion i det siste å da spesielt på kristendommen. Kristendommen/ bibelen innholder mye budskap som på mange måter kan kalles skjult eller informasjon forklart med andre ord. Jeg har tidligere stilt spørsmålet ved hva eller hvem er Gud når det kan bøyes som Gud, gudene, flere guder, at Gud ikke er noe konkret men noe mer diffust og ikke konkret. Dette leder igjen til spørsmålet om Gud er det vi i dag kaller for energi og universet med dens energi. Altså med andre ord når vi ber ber vi til universet og den energien som er rundt oss hele tiden. Den energien som også påvirkes av vår menneskelige biologiske energi og fra universet, og den som også påvirkes av tankene våres. Den samme energien som gjelder for alle mennesker siden den er konstant å man kan ikke se den.
Sånn som jeg ser for meg energien bare for å spore av i to sekunder så ser jeg for meg energien som vann. Akkurat som når man gjør en bevegelse i vannet vil det skape bølger til det endelige målet å påvirke det. På nesten samme måte ser jeg på energien rundt oss som vann bare at du kan gjøre så uendelig mye mer ut av den bare man lærer seg energiens prinsipper, regler osv. Derfor mener jeg den er konstant også siden den er rundt oss hele tiden det er det vi puster å påvirkes av det er dette vi også kan kalle noe så diffust som Gud.
Så derfor kan man kalle Gud rettferdig for de negative ting du gjør kommer i retur påsamme måte som de som har skjønt reglen med det vi kaller magi. Et annet ord for energi som kommer igjen kan kalles karma.

Er vi alle Gud å når vi ber er det til oss selv og universet og energien rundt oss. Gud, Kristus og den hellige ånd?

Og et ekstra spørsmål, om man tar bort håpet om en Gud far fra menneskeheten, vil vi da ende opp destruktive med oss selv.
Er ikke sikkert jeg svarer på noe av det du lurer på. Men det finnes ikke noe som "gudene", altså flere guder. Mange er menneskelaget og den eneste "nytten" disse såkalte gudene gjør, er å verken høre, se eller flytte på seg og hjelpe deg når du trenger hjelp. Med andre ord - de kan ikke gjøre noe.

Ang. bønn så ber du forsåvidt til hvem du vil. Men ber du til noen annen enn Gud (Jesus), så er det avgudsdyrkelse. Når du nevner "universet", så minner det meg om den tiden jeg leste the secret, og denne type tilbedelse er en del av new-age religionen (eller religionenE?). Jeg vil ikke si Gud er "noe" diffust. Leser man bibelen, så får man et godt nok bilde av hvem Gud er.

"Er vi alle Gud?", nei på ingen måte! Dette er en farlig tanke å tenke om seg selv (sier ikke at du gjør det). Det er jo slik Satan tenker om seg selv, og han vil selvfølgelig at vi skal tro vi er guder slik at Herren blir glemt og at vi stoler kun på vår egen "kraft". Vi er mennesker, skapt i Guds bilde, men vi er ingen gud. Kan noe menneske skape liv? Nei. Det er skremmende at noen faktisk er så hovmodige og stolte at de tror de kan være Gud og omtrent tar plassen som tilhører Skaperen alene. Deres stolthet vil forøvrig rokkes den dagen Herren kommer igjen.

Ps: jeg svarer fra et kristelig syn (jeg står allikevel ikke for alle grenene i kr.dommen), men det skjønte du sikkert :)
Antall ord: 649

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Religion kristendom ol

Innlegg av xyrea »

Neimen fy da, her begynner man igjen med å kalle andres religioner for 'avgudsdyrkelse' mens man hoverer om dommedag. Stygg uvane, dette her.

Så for å få klarhet i dette her, du mener at å drive på med sitt uten å plage andre med det er feil hvis man ikke tror på den ene RIKTIGE guden. Hvis jeg skjønte deg rett. Å anklage alle som gjør noe annet enn det en selv mener er riktig, er ikke hovmod. Å si at de samme folka kommer til å bli straffa, er ikke hovmod. Å si at ingen andre guder enn den ene en selv tror på finnes, er ikke hovmod. I følge han som sier at andre er hovmodige. :roll:

Sånn personlig synes jeg folk skal tilbe eller ikke tilbe akkurat det de vil, inkludert seg sjøl, så lenge de ikke insisterer på at dette gjelder for alle andre også. Å insistere på at andre MÅ tro på en eller anna gud fra midtøsten fordi en selv gjør det høres lettere fanatisk ut.

Jeg skal spare deg bryet med å poengtere noe, jeg har ingen problemer med å ha felles meninger med Satan her og der.
Antall ord: 191
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Religion kristendom ol

Innlegg av Moonstone »

Joachim skrev:Men det finnes ikke noe som "gudene", altså flere guder.
Da har du ikke gjort skikkelig research i din egen religion.
Det står veldig tydelig i Genesis på original Hebraisk: "La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss." King James versonen velger å forrandre dette.

Den beskriver også en panteon av "Elohim" som "Gud,El" rådfører seg med.
Alle som har studert litt religionshistorie på litt høyere utdannelsesnivå vet av navnet på "Gud" i Canaan var "El", og at guder i flertall var "Elohim"

I Mosebøkene sier angivelig Yahweh til Moses at hans forfedre kjente han som "El Shaddai", men at han nå heter Yahweh istedenfor.
El Shaddai betyr "Guden på fjellet", og refererer da klart til Canaaneisk religion, da Canaanittenes skaper gud ble kalt "El", og som blir beskrevet bodde på det høyeste fjellet i et telt.
Han hadde også en kone, en gudinne ved navn Asherah.
Nyere funn av amuletter og tekster i Judea forteller om "Yahweh og hans Asherah"

Gjør hjemmeleksene dine neste gang..
Antall ord: 180
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
11
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

- Religion kristendom ol

Innlegg av Anonymius »

Jeg beklager min uvitenhet. Det fins selvsagt ingen unnskyldning for mine frie tanker. Jeg jobber fortsatt med å lege mitt sinn og mentalitet etter en turbulent periode.

Håper jeg ikke tråkket på noen tær.
Antall ord: 36
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Religion kristendom ol

Innlegg av Moonstone »

Anonymius skrev:Jeg beklager min uvitenhet. Det fins selvsagt ingen unnskyldning for mine frie tanker. Jeg jobber fortsatt med å lege mitt sinn og mentalitet etter en turbulent periode.
Håper jeg ikke tråkket på noen tær.
Intet å unnskylde deg for dette vel?
Bare fortsett å tenke høyt ;)
Antall ord: 49
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Religion kristendom ol

Innlegg av Terra »

Dette synes jeg er trist... "Heksejakten" er visst ikke over... :-(

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/0 ... e-prosjekt

Legger inn teksten her. Er den samme som i linken ;-)



Sterke reaksjoner mot Märthas nye prosjekt

Prinsesse Märtha skal holde seminar sammen med et «medium» som blant annet kontakter de døde. Biskop advarer og kaller prosjektet usmakelig.


Den britiske programlederen og det selverklærte «mediumet» Lisa Williams hevder at hun kan kontakte døde mennesker, og gjør stor suksess med tv-programmer og sceneshow.

Når hun kommer til Norge i høst, får hun celeber hjelp på scenen: Prinsesse Märtha skal ifølge hennes bedrift Astarte Inspiration delta under seminaret på SAS-hotellet i september. Williams bekrefter at en del av seminaret er å kontakte døde mennesker.

– Vi skal bruke vår ekspertise for å hjelpe likesinnede å komme i kontakt både med seg selv og med sine kjære som er døde, sier hun til Dagbladet.

Les også: Gjenopptar søk etter tips fra omstridt «klarsynt»

Sterke reaksjoner

Prinsesse Märtha har fått kritikk for utspillene om sin evne til blant annet å snakke med engler før, og reaksjonene lar ikke vente på seg denne gangen heller.

For biskop i Sør-Hålogaland, Tor Berger Jørgensen, fremstår prosjektet som usmakelig.

– Dette er svært uheldig. Jeg vil på det sterkeste fraråde noen å forsøke å få kontakt med de døde, dette er et område som absolutt ikke bør utforskes. Det kan få store, ukjente innvirkninger for folk, sier biskopen til Dagbladet i dagens papirutgave.

Forfatter Jan Guillou er sjelden redd for å si hva han mener.

– Det hun driver med er kvakksalveri. Dette er ingen form for medisinsk behandling, eller hva hun kaller det. Hun bør rett og slett ikke få lov til å selge noe som ikke finnes, sier Guillou.

Les også: Tom Strømnæss har vårt på åndejakt i ti år

– Prinsessetittelen skaper oppmerksomhet

Rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen påpeker at lignende seminarer stadig arrangeres uten større oppstyr.

– Jeg tror ikke en avisredaksjon i hele verden hadde brydd seg om arrangementet hvis det ikke var for at en kongelig var medarrangør. Det er dét som skaper oppmerksomhet, ikke at folk tror på synske som kan snakke med døde, sier Blindheim til Dagbladet.

Astartes talskvinne Carina Scheele Carlsen har få kommentarer til kritikken, men presiserer at Williams og Märtha tar seg av ulike deler av seminaret, og at kontakt med de døde er Williams' felt.

Det har foreløpig ikke lyktes ABC Nyheter å komme i kontakt med talskvinnen for videre kommentarer.

Kilde: ABC nyhetene.
Antall ord: 448
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Religion kristendom ol

Innlegg av jeditrond »

Hadde det ikke vært for at Märtha er med på dette, hadde det ikke vært så mye heksejakt slik rektoren ved Markedshøyskolen sier:
Rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen påpeker at lignende seminarer stadig arrangeres uten større oppstyr.

– Jeg tror ikke en avisredaksjon i hele verden hadde brydd seg om arrangementet hvis det ikke var for at en kongelig var medarrangør. Det er dét som skaper oppmerksomhet, ikke at folk tror på synske som kan snakke med døde, sier Blindheim til Dagbladet.
Tror forøvrig ABC-nyheter bommer litt når de kaller henne prinsesse, har hun ikke sagt fra seg den tittelen for å kunne drive med slike ting?
Antall ord: 118
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Religion kristendom ol

Innlegg av UFO »

Terra skrev: ..For biskop i Sør-Hålogaland, Tor Berger Jørgensen, fremstår prosjektet som usmakelig.
– Dette er svært uheldig. Jeg vil på det sterkeste fraråde noen å forsøke å få kontakt med de døde, dette er et område som absolutt ikke bør utforskes. Det kan få store, ukjente innvirkninger for folk, sier biskopen til Dagbladet i dagens papirutgave...
Nei huff og huff. "det er fali det". :pray :mrgreen:
Antall ord: 73
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
KetMas
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 410
Startet: 10 Sep 2008 20:27
15
Lokalisering: Vikhammer
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: Religion kristendom ol

Innlegg av KetMas »

ufo skrev: Nei huff og huff. "det er fali det". :pray :mrgreen:
:haha
Antall ord: 10
Hi, I'am Fox Mulder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

Re: Religion kristendom ol

Innlegg av xyrea »

ufo skrev:
Terra skrev: ..For biskop i Sør-Hålogaland, Tor Berger Jørgensen, fremstår prosjektet som usmakelig.
– Dette er svært uheldig. Jeg vil på det sterkeste fraråde noen å forsøke å få kontakt med de døde, dette er et område som absolutt ikke bør utforskes. Det kan få store, ukjente innvirkninger for folk, sier biskopen til Dagbladet i dagens papirutgave...
Nei huff og huff. "det er fali det". :pray :mrgreen:
Han er ikke den helt store psykologen, han der..

"oooh, en biskop sier man ikke bør gjøre noe, dette MÅ jo være bra!"
Antall ord: 101
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !