Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynTolkning og teologi.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

Tolkning og teologi.

Innlegg av Anonymius »

Når jeg leser dette føler jeg verden ikke har kommet så langt allikavel på visse punkt og aspekter. Som det står skrevet i inlegget "jeg er ikke teolog nok til" så er det samme med meg også at det er sikkert flere som hvet mer enn meg om teologi men at den delen av relgiøse somtolker bibelen på den måten som gjør den destruktiv for folk, er også noen av de som har et materialistisk makt behov eller bare bakt behov. Men igjen hva er også Guds mening med de som ble skapt til å ikke kunne biologisk forplante seg, i så tilfelle da kun med teknologiske hjelpemidler. Eller andre med andre utfordringer som ikke går på legning men fysikk. Hvorfor ble folk med alt for store svulster skapt, eller andre typer hemmelser fysisk eller psykisk eller begge deler, og som appåtil kanskje er mer akseptert enn de med en annen legning?

uansett er det en debatt som fortsatt er like aktuell nå som aldri, folks meninger opp i mot handlinger. En ting er å mene noe en annen ting er faktisk hva du gjør som både verbalt og fysisk som er like skadelige begge deler. Å det er like stor synd og skade noens liv verbalt som fysisk.

http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... 8MF9mNiJ4k
Antall ord: 223
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Tolkning og teologi.

Innlegg av Moonstone »

"For mye teologi og for lite kjærlighet fører ikke bare til fariseerisme, men også til folk får et inntrykk av at ateister viser mer kjærlighet til sine medmennesker enn kristne gjør. Og det fører til at inntrykket er riktig. Spesielt det siste burde bekymre deg."

Hehe, for en herlig uttalelse :coffe2
Antall ord: 56
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Tolkning og teologi.

Innlegg av jeditrond »

Interessant sak. Har lenge grublet over at kristendommen slår seg på brystet og kaller seg en kjærlighetens religion, for så å snu seg tvert og motbevise seg selv ved å rakke ned på alle som ikke passer inn i bibelsk tolkning av ting. Dette til tross for at guden deres i form av sin egen sønn har sagt de ikke skal gjøre det. Merkmystisk :)
Antall ord: 66
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Tolkning og teologi.

Innlegg av Moonstone »

jeditrond skrev:Interessant sak. Har lenge grublet over at kristendommen slår seg på brystet og kaller seg en kjærlighetens religion, for så å snu seg tvert og motbevise seg selv ved å rakke ned på alle som ikke passer inn i bibelsk tolkning av ting. Dette til tross for at guden deres i form av sin egen sønn har sagt de ikke skal gjøre det. Merkmystisk :)
Betinget kjærlighet heter det, at man viser godhet bare om vedkommende lever etter deres egen pipe..
Antall ord: 85
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Tolkning og teologi.

Innlegg av jeditrond »

Moonstone skrev:
jeditrond skrev:Interessant sak. Har lenge grublet over at kristendommen slår seg på brystet og kaller seg en kjærlighetens religion, for så å snu seg tvert og motbevise seg selv ved å rakke ned på alle som ikke passer inn i bibelsk tolkning av ting. Dette til tross for at guden deres i form av sin egen sønn har sagt de ikke skal gjøre det. Merkmystisk :)
Betinget kjærlighet heter det, at man viser godhet bare om vedkommende lever etter deres egen pipe..
He, he, jepp, men det er jo stikk i strid med hr fra Nasaret sine læresetninger slik jeg husker dem :) Homofile nevnes aldri av Jesus, det er mye mer snakk om "min fars rike" og noe om at man finner dette i hjertet osv. Vel, vel, sånn går det når organisatorer og maktmennesker får kloa i en religion, kristendommen er ikke alene på dette området, at ting går en helt annen vei når den blir organisert :?
Antall ord: 171
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: Tolkning og teologi.

Innlegg av g.r.y »

Bilde

Syntes dette er ganske så treffende..
Antall ord: 6
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links