Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynBarn, religion og livssyn.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Barn, religion og livssyn.

Innlegg av Empathica »

I dag hadde jentungen på 11 år med seg RLE lekser hjem, som denne gangen handlet
om Buddhismen.

Jo mer hun leste, jo mer kjente hun seg igjen.
Hun kunne relatere livet sitt til både Karma, de 4 edle sannheter og Nirvana.
DE FIRE EDLE SANNHETENE

Sannheten om lidelsen - lidelse finnes
Den første sannheten slår fast at det finnes lidelse i verden. Fødsel, alderdom, død, sorg og sykdom er lidelse.

Sannheten om lidelsens opprinnelse - begjæret
Den andre sannheten peker på at begjær og menneskets tørst etter nytelse som er årsaken til lidelsen.

Sannheten om lidelsens opphør - Nirvana
Den tredje sannheten er at lidelsen kan forsvinne. Den forsvinner når begjæret slukkes, noe som kalles Nirvana.

Sannheten om veien til lidelsens opphør - middelveien
Den fjerde sannheten forteller hvordan mennesket kan bli forløst fra lidelse og gjenfødsel ved å følge den åttedelte vei, også kalt middelveien.
Mamma, sier hun:

- Jeg tror jeg kommer til å oppnå Nirvana. Vel, iallefall nesten, sier hun og ler.
- Og Buddha var en våken. Det er jo jeg også.
- Jeg synes det står mye klokt i den Buddhistiske lære.

Så kommer noe som nesten slo meg av stolen:

- Mamma, jeg vil gi healing til kirken. Gi den kjærlighet. For den mangler kjærligheten.
Jeg liker ikke kirken, men finner fred på kirkegården.

Jeg synes at dette er ganske fasinerende at så unge mennesker kan relatere seg til det som står i forskjellige skrifter.
Uten å ha lært om det før.

Hvordan kan barn føle en slik tilhørighet rundt religioner de ikke er oppvokst med?
Hva tror dere?
Antall ord: 281

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Barn, religion og livssyn.

Innlegg av jeditrond »

Gammel sjel som ikke har lukket for evnene sine ennå :) Hun ser bla. dette med at kirken har glemt hele greia med nestekjærlighet som hr fra Nasaret lærte bort. Flott at hun ønsker å gi den healing, det trengs :D
Antall ord: 40
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Barn, religion og livssyn.

Innlegg av Asbjørn »

Vi er inne i den nye tidsalderen nå, og folk, og gjerne spesielt barn - ser de gode ting i religionene.
Egentlig er det det gode - det lyse , det åndelige som trigges, og da uavhengig av religion.

Religion er "slaveri" i den forstand at man setter opp diverse "Moralske regler" som alle skal følge.
Og følger man ikke de moralske regler, "synder man".
Men religion er menneskelaget, og bygger på de åndelige sannheter.
Den nye tid vil åpenbare de åndelige sannheter på en helt annen måte enn hva vi har hatt før.
Etterhvert vil religionskrig roe seg ned, fordi man ser at det er de samme åndelige verdier som er satt i skrift, men med forskjellige tolkninger. Og man aksepterer etterhvert at tolkningene er forskjellige - fordi mennesker er forskjellige.
Religion er regler, - det åndelige er kjærligheten.
Og det er dette din datter har sett, at kirken ( religionen) går på regler, men har mistet kjærligheten.

De som virkelig er åndelige, de viser kjærlighet på en helt annen måte, og kjærligheten medfører også tilgivelse.
Religionen tilgir ikke, det åndelige gjør.

Og etterhvert som folk vokser inn i den nye tidsalder, Vannmannens tidsalder, så kommer det åndelige flommende, som vann fra oven.
Tidligere ( før 21 desember 2012 ) hadde vi fiskenes tidsalder, og verdiene var på en måte under vannflata.... Man måtte grave for å oppnå forståelsen.
Nå får man den ovenfra ;)

Fiskenes tidsalder begynte å svekkes tidlig på 1900 tallet, og det ser vi bla a på den industrielle revolusjonen, og vi ser hvordan folk merket dette speielt på 60 tallet hvor hippibevegelsen våknet for fullt ( make love - not war ).
Overgangen til vannmannens tidsalder er gradvis, omtrent som overgang fra høst til vår, det skjer ikke alt i en engang.
Men vi har passert "nyttårsaften" - og er på vei mot "vår" i vannmannens tegn.
Og tegnet vannmannen varer i ca 2000 år. ( ikke uten grunn at man kom inn i fiskenes tidsalder da "jesus ble født".)
Vi vil fremdeles ha med oss påvirkning fra fiskenes tegn - antagelig til nærmere år 2100,
men vi kan iallfall si at vi har passert "midnatt" ( 21/12-2012) .
Og det er spesielt barna vi vil se dette på ( i ).

A
Antall ord: 385

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Re: Barn, religion og livssyn.

Innlegg av Empathica »

Asbjørn skrev:Vi er inne i den nye tidsalderen nå, og folk, og gjerne spesielt barn - ser de gode ting i religionene.
Egentlig er det det gode - det lyse , det åndelige som trigges, og da uavhengig av religion.
Akkurat det du sier her, har jeg tenkt mye på. At vi nå er inne ved et slags skifte, og at vi går spennende tider i vente.
Jeg har også følt en trang for å være der for disse barna som jeg har møtt, og de som jeg kommer til å møte. Også de voksne.

Synes ellers at du kommer med mye flott i innlegget ditt Asbjørn.
Ser vi deler samme syn på ting, når det gjelder religion og åndelighet.
Antall ord: 124

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2806
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1495 ganger
Blitt takket: 1118 ganger
Kjønn:

Re: Barn, religion og livssyn.

Innlegg av Terra »

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det datteren din nå sier. Husker jeg skaffet meg en bok om forskjellige religioner fordi jeg var søkende og fant også mye fint i både Buddhisme, hinduisme og et par mer ukjente religioner. Jeg fant litt her og litt der som styrket hva jeg selv følte og trodde på. Det mystiske i kristendommen og ordene til Jesus ser jo ut til å ha gått i glemmeboken, som det nevnes over her. Magien, undringen og kjærligheten må liksom være med den også.

Satt og så på kristen tv kanal, hender det er ting om mystisisme og spådommer/profetier/endetiden og slikt der og noen hyggelige filmer jeg liker å se, men så begynte de med å skulle ha inn penger (penger det er det jeg trenger...) og så kom de inn på djevelen og helvete. Da var det ikke noe hyggelig mer og siden har jeg ikke besøkt den kanalen... Så mer kjærlighet til kristendommen, ja takk! :-)
Antall ord: 169
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links