Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHelge Hognestad om ny tid og åndelighet.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Helge Hognestad om ny tid og åndelighet.

Innlegg av Empathica »

Tidligere prest Helge Hognestad er opptatt av den nye åndelighet og den religiøse søken i vår tid, og mener at kirken må være åpen for folks religiøse erfaringer og de nye åndelige strømninger som bryter fram, og være villig til å endre sine ordninger etter det.
Dette synes jeg var en veldig interessant fyr med mange spennende teorier rundt bibelen og det åndelige.
Og p.g.a det, så har han ikke vært så godt likt blandt biskoper og presteskapet.

Hognestad arbeider som seniorprest i Hamar bispedømme (2007). I hans menighet er syndsbekjennelsen kuttet ut, det samme er leddet i dåpsliturgien der det står om barna at de er «født med menneskeslektens synd og skyld, men i dåpen blir de Guds barn.».

– I stedet sier vi: «I dåpen blir det synliggjort at de er Guds barn». Alle dåpsforeldre jeg har snakket med, er veldig glad for den endringen. Den lille gutten eller jenta deres er ikke avskåret fra Gud, men kommer fra Gud, sier Hognestad.


[youtube]watch?v=PI6dmF7jDjg[/youtube]


Anbefaler dere å kikke igjennom hva "Wisdom from North" har å by på av forskjellige intervjuer. Mye spennende. :)
Antall ord: 201

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links