Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynDe gjemte dokumentene om Jesus

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

De gjemte dokumentene om Jesus

Innlegg av g.r.y »

Min manglende religiøse tilhørighet til tross, -eller kanskje nettopp derfor, -er jeg svært så nysgjerrig på de historiske personene bak de to gigantene; Jesus & Muhammed.
For det første, er det påtagelig hvordan de som bekjenner seg de respektive trosretninger har handlet stikk i strid med budskapet/hva disse sto for siden deres 'virkedager'. -Og enda mer fascinerende blir det å finne ut av alt det som er funnet upassende, og dermed utelatt fra biblen!
Spesielt mye & viktig dokumentasjon later til å være utelatt hva Jesus' angår, så jeg har kostet sammen et knippe doku-filmer jeg selv har latt meg fascinere- & lært mye av:

5AdKvqVKMgQ

N9crltbmy5g

C19B2pO-uto

dcrygSAqfj4
Antall ord: 115
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: De gjemte dokumentene om Jesus

Innlegg av Terra »

Dett er jeg også interessert i. Skal se videoene en dag jeg har tid. Gleder meg! :-)
Leser for tiden en krimbok der de sammenlikner en del felles historier/myter fra hele verden. Flere har myter/historier om både flom en som skal komme igjen mm. De kom der frem til at Osiris og Viracocha hadde mange likheter osv. Så de tenkte at de var den samme personen, eller at det i alle fall var flere historier som kom fra det samme opphavet... Uansett, spennende krimbok da. Så jeg fant ut at jeg skulle lese litt mer om dette spennende temaet ;-)

http://latinamericanhistory.about.com/o ... e-Inca.htm

TX3Oirp9YO8
Antall ord: 110
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: De gjemte dokumentene om Jesus

Innlegg av g.r.y »

Terra skrev:Leser for tiden en krimbok der de sammenlikner en del felles historier/myter fra hele verden. Flere har myter/historier om både flom en som skal komme igjen mm. De kom der frem til at Osiris og Viracocha hadde mange likheter osv. Så de tenkte at de var den samme personen, eller at det i alle fall var flere historier som kom fra det samme opphavet...

Ut i fra hva som kom fram i en av dokumentarene, er det faktisk sånn! Det meste av NT er jo skrevet fra et par-tre hundre år etter Kr. -og på denne tiden, blir selvfølgelig mange myter spunnet inn i historien, samt at et fjær ikke stopper ved 5 høns, men tar helt av (he, he), i tillegg til at gud vet hvor mange justeringer, tilpasninger, etc som er blitt gjort for å 'kristne' de ulike kulturer på bekostning av troen de inntil da har bekjent seg. Det meste er helt klart gjort av han romerske keiseren som er blitt gitt (den tvilsomme) æren for at kristendommen ble hva den ble, og ikke bare en sånn sær sekt-greie for spesielt interesserte som 'døde ut' med det siste medlemmet som fikk fyken for avgudsdyrkelse. For å få folket med på dette her, slang han f.eks på en aura for å få Jesus-bildet til å nærme seg bildet av den til da tilbedte 'sol-guden', samtidig som Jesu fødsel ble lagt til desember for å matche den viktigste høytiden, mm.
De rene mytene er bla.a oxo lenket til fødsel, helbredelse, død, og oppstandelse, og man finner de igjen i disse religionene fra østen jeg inntil nå har ansett å ha et helt annet opphav & røtter, som bla.a hinduismen, budhismen/Buddah m.fl.

Mitt hovedfokus i så måte, er imidlertid alt 'crap'et som er blitt gjort ihht nedtegnelsene av Jesus' liv & virke av de som faktisk kjente fyren, for jo mer info jeg mottar, jo mer syntes jeg sammensetningen av NT & den kristne praksis/lære herper minnet om en pokker så bra fyr. Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert på hans vegne når de har faktisk har utelatt den/det som betydde aller mest for ham, og vridd & vrengt på det han sto for for å skape en religion velegnet til å kue folkemassen.
Den uten sammenligning mest omfattende dokumentasjonen hva personen Jesus' angår, er nedtegnet av den personen det viser seg betydde desidert mest for ham, men som kun dukker opp ved to anledninger i NT; Maria Magdalena. Årsaken, er helt enkelt at deres forhold ikke er forenlig med fremstillingen av vår herre i tiden han la alt annet tilside & lot universet forøvrig seile sin egen sjø for å innta skikkelsen til en medium avansert art på ei lita stein-kule i melkeveiens ytterkant..
Det som imidlertid er en skjebnens ironi, er at av alle disse nedtegnelsene hun figurerer, skulle valget for hennes andre, og i utgangspunktet minste 'gjeste-opptreden', falle på å la hennes deltagelse 'forbli' hans mor, 'Jomfru' Marias følgesvenn i påske-berettelsens kapittel hvor disse fant graven tom. Greia, er at historiske fakta forteller oss at det kun(!) var avdødes mor & kone som var gitt adgang til gravsteder av denne typen på denne tiden. -Ikke søster, ikke far, bestemødre, -og derav overhodet ikke ei tilfeldig venninne med mildt sagt tvilsom fortid (ha, ha)!..
Videre, tror jeg hans ånd irriterer seg grenseløst over all denne askesen som er blitt pålagt i hans navn. Personen Jesus var nemmelig alt annet en et 'henge-hode'!
-Bare tenk på følgende; De befinner seg midt i ørknen på vei fra A til B, det er pokker så varmt, og transportmidler var begrenset til esler & 'apostlenes hester'. Slitne som et sant helvete, er endelig tiden inne for å slå leir for kvelden.. Personlig, ville jeg da vært 'thrilled' over å ha funnet en basestasjon hvor jeg kunne hive innpå med vann. -Men ikke Jesus, nei!.. Syntes jeg ser ham; -Screw varme, slit & væske-tap! Vi endelig har endelig fått ei pause, så hiv over de vannkannene, så skal jeg se om jeg kan få laget noe alkohol av skvipet.. -Rød el. hvit, folkens!? -Her skal det 'drekkæs'! :laughing
Antall ord: 718
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: De gjemte dokumentene om Jesus

Innlegg av Terra »

Hihi, ja det var sannelig friske og fine betraktinger! Det er bare så mye som er skjult for oss! Tenk om vi kunne få hele sannheten servert på et sølvfat! Det hadde jeg likt! :vels
Nå skal jeg ta en titt på de videoene du la ut Gry :liker
Antall ord: 48
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: De gjemte dokumentene om Jesus

Innlegg av Morris »

g.r.y skrev: 30 Aug 2016 08:44 Min manglende religiøse tilhørighet til tross, -eller kanskje nettopp derfor, -er jeg svært så nysgjerrig på de historiske personene bak de to gigantene; Jesus & Muhammed.
Religioner er snåle greier... en bør ikke ha for stor tro om noe før en leser religionens opphavsbok, men lese disse med størst mulig åpne sanser for ting som er fortalt der kan oppfattes feil.
Tar man for seg Bibelen, NT og Jesus som du kaller en person, kan dette nemlig være en finurlig opplagt skrivefelle som tjenerne for Ordet (i Luk.1.1-3, tidligere benevnt som seerne, dvs Gud, nå profetene 1.Sam.9.9) som er skyld i ha utført som et slags bildespråk, også forklart som lignelser. - Opphavsmannen (løven av Juda.Åp.5.5) vil selv åpne boken og forklare de forseglede tekstene...)

Jesus blir derfor nevnt hos Matteus 1.21 som "frelser" som også er navnets betydning. Han får imidlertid ikke dette navnet, men blir kalt "Immanuel" i v23, og navnet forklares også i samme vers: "Med OSS er Gud" og er med dette nevnt i flertallsform. Man opplever det samme i Gal.3.16, bare at her er flertallsformen oppgitt til å være en ætt: "Gud ga løftene til Abraham og hans ætt. Det står ikke «til dine ætter», som om det gjaldt mange, men det blir talt om én, « til din ætt», og det er Kristus."*

Hvis nå denne ætten er Kristus, kan han neppe være en person, men en ætt utgått fra Abrahams ætt? Hebreerne 2. gir en enda bedre forklaring, men først kan man i Joh.8 fra v31 lese om Abrahams ætt, og om hvor ulydige disse er mot Herren, men her diskuterer formelig Jesus med seg selv, om man da forstår Gal.3.29 riktig; * Og hører dere Kristus til, er dere Abrahams ætt og arvinger etter løftet...

Men Heb.2 gir ytterligere forklaringer angående denne ulydigheten til Abrahams barn (ætt) - (Dere har djevelen til far, og dere vil gjøre det deres far ønsker. Han har vært en morder fra begynnelsen av og står utenfor sannheten, for det finnes ikke sannhet i ham. Når han lyver, taler han ut fra sitt eget, for han er en løgner og løgnens far.) Denne ætten er altså samtidig det som står angående antikrist? Løgneren. Et eksempel er stadfestet i 2.Tess.2. hvor det står at først (av alt) må frafallet og fortapelsens sønn vise seg (før frelseren kan vise seg i form av en lysets engel, 2.Kor.11.14) han setter seg først inn i Guds sted (2.Tess.2.4/ Fil.2.4-6 Kristus så det ikke som et rov å være Gud lik) = (fallet - den som opphøyer seg selv skal fornedres - den som fornedrer seg selv skal opphøyes)

I Heb.2 kaller Gud alle som kommer til ham for "barn", også alle som har vært ulydige, for Jesus kom for å frelse sin egen ætt, synderne; Fra v10: Gud ville føre mange barn til herlighet. For ham og ved ham er alle ting. Da måtte han la frelsens opphavsmann nå fullendelsen gjennom lidelser. (gjennom hele Abrahams ætt) Han som helliggjør, og de som blir helliggjort, kommer alle fra den ene. Derfor skammer ikke Sønnen seg over å kalle dem søsken. Han sier: Jeg vil forkynne ditt navn for mine brødre, midt i forsamlingen vil jeg lovprise deg.

Siden barna er av kjøtt og blod, måtte også han fullt ut bli som dem.(Abrahams barn) Slik skulle han ved sin død gjøre ende på ham som har dødens makt, det er djevelen, og befri dem som av frykt for døden var i slaveri gjennom hele livet. Det er jo ikke engler han tar seg av. Nei, han tar seg av Abrahams ætt. Derfor måtte han på alle måter bli lik sine søsken, så han kunne være en barmhjertig og trofast øversteprest for Gud og sone folkets synder. Fordi han selv led og ble fristet, kan han hjelpe dem som blir fristet.

Slik jeg leser tekstene kan jeg aldri se Jesus som en person som utfører under, men en kommende ætt som vil komme til å gjøre disse undrene som først er beskrevet som antikrist, (falske messiaser er beskrevet som menneskesønnens komme i Matt.24.23-24, disse må komme først, men tro dem ikke, for de vil føre krig) Jesus, som er Satans omskifting (Beelsebul), fører til fred. Underet er de dødes oppstandelse og evig liv, beskrevet under "den siste dag". (Joh.6.44-46: Ingen kan komme til meg uten at Far som har sendt meg, drar ham, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. Det står skrevet hos profetene: Alle skal være opplært av Gud. Den som hører på Far og lærer av ham, kommer til meg. Men ingen har sett min Far. Bare han som er fra Gud, har sett Far.)

Hvis noen lurer på Beelsebul er det et annet navn på Satan; Matt.10.24-25; Note : Beelsebul: navn på =djevelen., 12.24-27, Mark.3.20-23.
Antall ord: 905

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: De gjemte dokumentene om Jesus

Innlegg av Morris »

De manglende beviser….

https://forskning.no/religionshistorie- ... evd/376350
https://snakkomtro.com/historiske-argum ... eksistens/

Hvis man leser argumentasjonene som skal bevise at Jesus har levd for ca 2000 år siden, er de ytterst uholdbare, sammenlignet med for eksempel historien om Alexander den store som man vet både fødselsår og hvilket år han døde på, endog før den legendariske Jesus som aldri utførte sine påståtte oppdrag: gjerningene som var pålagt ham av sin Far.# Paulus skrifter påstår at dersom de døde ikke står opp er heller ikke Kristus stått opp (1.Kor.15. (oppstandelse etter skriftene etter 3.dag) v13-23 … hvis alle dør i Adam, ville ingen kunne si at Kristus har levd før ved en eventuell oppstandelse, ettersom han både er den første og den siste?

(# Eks. Luk12.49f., og fortellingene om menneskesønnens komme (i Matt 24.27 og 37 som Noas dager var...) kontra Jesus annet komme, i Heb.9.28 hvor han kommer ikke for syndens skyld, men for å hente sine, men allikevel skal han styrte Satan og dyret i ildsjøen etter det tusenårige riket i Åp.20.7-10, det er dette det står at han skulle komme for i Heb.2.14, så her har man vel et teologisk dilemma som vil målbinde alle som ikke er enige i den saken?)

https://snl.no/Aleksander_den_store
Slik er ikke Jesus beskrevet noe sted i vår avanserte historie, men i skriften er han distansert til veien, sannheten og livet, men også til oppstandelsen og livet... hva nå det skulle bety?.... Joh.11.21 Marta sa til Jesus: «Herre, hadde du vært her, var ikke broren min død

Ved at kristendommen i dag tror på myten om Kristus for ca 2000 år siden, får man altså motsigelser fra bibeltekstene så det holder, fordi man ikke forholder seg til dem, men deler av dem…, derfor får man også dokumentarfilmer på Youtube med andre vinklinger som rett og slett er spekulative med tillegg av sannsynligheter man f.eks ikke finner i skriftene. Men de er jo underholdende mens man venter!? ;-)

Åp.20 beskriver bare to oppstandelser med henholdsvis tusen års mellomrom, max to tusen år, så dersom man regner Satan i lenker for tusen år for seg, og Kristus prestedømme i tusen år for seg, og som kan være mest sannsynlig ut fra andre skrifter. (som: Sir.46.4: Var det ikke på hans bud at solen stod stille, så én dag ble like lang som to? – En dag her blir etter skriften regnet som tusen år*, sitatet har forbindelse til Josva 10.13 og Sirak 48.23> ( På hans tid var det at solen gikk bakover, og han forlenget kongens liv. – Dette fortelles det mer om i 2.Kong.20.8-11) *Salm.90.4 og 2.Pet.3.8) Dermed ryker også Jesus påståtte oppstandelse på 3 jordiske dager, hvis de skal beregnes ut fra skriftene.

Heller ikke opplysningene i Matt.1.17 (at det gikk 14 ættledd (490 år) fra bortføringen til Babel til Jesus. Hvis man regner dette ut fra det historiske Babylon, skjedde det en bortførelse år 586 fvt., ut fra dette er det ingenting av vår historiske nedtegnelse som vil stemme overens med dette, i og med at Kristus da ville levd før de historiske personene som er nevnt ved siden av ham, ikke hadde kommet på banen ennå… derfor må man anta at hele Bibelen er bygget opp som en metafor. (En fortelling som bygger på en sann historie, men ikke er det, fordi navnene har andre betydninger, Herodes betyr helt osv… ) Det hele kan dreie seg om bilder på en fjern fremtid man ikke skal bry seg så mye om, men interessant nok å studere på? Byen Jeriko som "palmebyen" eksisterte jo ikke for to tusen år siden? https://snl.no/Jeriko_-_oldtidsby :sjuk
Antall ord: 668

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links