Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Alver, Troll, Underjordiske osv..Månetoppen

Alver, Troll, underjordiske, - overnaturlige vesener, - med mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Månetoppen

Innlegg av Morris »

Hva i all verden? Hva snakkes det om? Et ord dukket plutselig opp i hodet mitt – månetoppen – hva var nå det igjen? Har hørt ordet før men husker ikke i hvilken forbindelse… skallethet? Nei, jeg prøver å søke hos paranormal, der bør det vel finnes? Nei, ikke der heller… jeg googler som mange andre gjør når det stopper opp, internett er bra sted for å oppgradere hukommelsen.

Det var selvfølgelig et tvprogram om julekalenderen med blånisser. Nisser, troll, feer, alver, drauger, nøkker, hulder, vetter, havfruer… you name it… dette er kjente norske folkesagn som er kjent under overnaturlige vesener, disse som bryter med det naturlige. Et annet navn som brukes om slike skikkelser er ”fantasifigurer” – er de egentlig det?
Jeg vet at jeg i Bibelen har lest om raggete troll, nevnt i Jes.34.14 og benevnt ved navnet ”Lilit” som viser til Matt.12,43 og Åp.18.2 som blir kategorisert som en ond og uren ånd. Og Job behandler et annet fabeldyr som blir kalt Behemot. Sjøuhyre er også nevnt i denne boken. Er det eventyrfortellinger, eller er det en form for tåkelegging av en virkelighetsbeskrivelse?

Kommer man inn på den norrøne saga, havner fortellingene der i samme bås, Tor med hammeren er tegn på lyn og torden, det er det i Bibelen også, nevnt inn under menneskesønnens komme, og i Esek.1. om vesener som kommer ned fra himmelen og som ligner mennesker, de beveger seg som lynet, men har fire dyreansikter. - Midgardsormen er en orm som ligger i havet og rekker rundt jorden, slik at den biter seg selv i halen. Når den ligger rolig holder den jorden sammen, og da guden Tor ville på fisketur og prøvde å fiske opp Midgardsormen, fikk han så vidt til å løfte på den ene labben, for den hadde form av en huskatt og det fortelles som både imponerende og skremmende for de som visste hva katten var, eller hva den skulle forestille. Det fortelles at ved Ragarrokk skulle ormen komme opp på land og ta del i kampene. Tor prøvde å drepe den, men ble selv drep av giften fra den.
Lever vi i en forestillingsverden hvor myter er kamuflerte som paranormale saker som kan tunes over til normaliteten?
Antall ord: 388

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7954
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1690 ganger
Kjønn:

Re: Månetoppen

Innlegg av Asbjørn »

Mange ting som omtales er myter, men - mange myter har en viss opprinnelse fra den virkelige verden likevel.
Vi lever nemlig i en verden med flere dimensjoner, og vesen som vi normalt ikke ser, lever gjerne i en slik parallell dimensjon.
Har du noen gang spist "wienerbrød" - hvor du finner flak på flak med deig, så kan du sammenligne virkelighetene med slike flak.
Og disse flakene ligger så tett på at det er mikrometre mellom de, men på samme måte som i en bok, hvor sidene ligger tett inntil hverandre, så smitter ikke bildet på ene siden over til den andre. Om man da ikke får litt spesielle forhold, som fukt, vått blekk, osv.
Noen av oss er likevel såpass åpne at vi kan skimte disse paralelle verdenen iblant.
Somregel skjer det når det er stille rundt en, når en ikke er opptatt med noe, eller ikke overdøves av høy musikk.
Men noen ganger ( som med gjenferd), kan man også oppleve de under slike forhold.
Gjenferd, har på en måte havnet mellom 2 sider i boka, som et eget ark, fordi de ikke har kommet seg dit de skal,
De er altså vanligvis usynlig i vår dimensjon, men det hender at noen mennesker oppdager de likevel.

SÅ ; Har vi begrepet TOLKNING , hvor hvert enkelt mennesker opplever noe, og tolker på sin måte.
Dermed kan man få mange forklaringer på fenomen, selv om det faktisk er samme sak man opplever.
Når man skimter noe i "gråsona" mellom dimensjonene, så vil man gjengi det delvis etter det man opplevde, og så "pynter" man gjerne litt på det når det fortelles videre.
Dermed vil det over tid oppstå mange forskjellige forklaringer og beskrivelser av utseende på de energier man har opplevet, individuelle tolkninger, som etterhvert gir mange varianter for samme type energi.

Så hva man opplever, og hvordan man forklarer det, - varierer.
Dermed har vi mange vesen å forklare, selv om antallet kansje ikke er så stort som alle historiene viser.

A
Antall ord: 343

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Månetoppen

Innlegg av Morris »

Enig med deg at myter på en måte har sin opprinnelse i den virkelige verden, men at det finnes flere parallelle verdener er jeg usikker på, da det med dette fremsettes en ny myte? Jeg vet at skriftene fremsetter et rykte om at verden ikke er ny eller at det som skjer på den ikke er nytt, men har hendt før…(Fork.1.9-11) Da snakker den om en allerede passert fortid, og ikke om en parallell dimensjon ved siden av. En demonstrasjon er forelagt i 4.Esra 6.7-9 (Apokryfene) som viser til en gjentakelse av tid:
Da spurte jeg (Esra) ham: «Hvor lenge vil det gå mellom hver tid? Når slutter den første? Når begynner den neste? Engelen sa: «Så lenge som fra Abraham til Abraham. Han var stamfar til Jakob og Esau, og da de ble født, var det Jakob som holdt Esau om hælen med hånden. Esau står for denne verdens slutt, og Jakob for begynnelsen på den kommende.
Og med dette forstår jeg det som en verdens avslutning og begynnelsen på en ny?

Dette illustreres da også i 4.Esra 5.42 som en sirkelrund tidslinje, og ikke slik vi forstår den som horisontal: Engelen sa: «Min dom vil jeg sammenligne med en sirkel: De siste skal ikke komme for sent og de første ikke for tidlig. – v43-44: Jeg (Esra) sa da: «Kunne du ikke ha skapt alle de menneskene som var, de som lever nå og de som kommer, under ett, slik at du kunne holde dom tidligere? Han svarte: «Skapningen kan ikke bevege seg hurtigere enn Skaperen. Dessuten kan ikke verden romme alle skapte mennesker på samme tid.

Derfor lurer jeg på om disse mytene i virkeligheten er hendelser som også kommer igjen, men er skjult og hemmeligholdt i mytisk stil? Paulus er som vi vet kalt med navnet Hermes i Ap.14.12, det er som sagt gresk mytologi som der svarer til gudenes sendebud eller budbringer. Og Josef blir i samme skriftsted nevnt som Barnabas (Apg.4.36 ) og Zevs som også er gresk mytologi og tilsvarer gudenes konge.

Når man koker skriftene ned til dette nivået, får man det gudommelige i skriftene litt lavere ned og mulig å forstå, for det var Israels gud som sa at han var gud over alle andre guder, men når ordet først kom til gudene og ble værende der, kunne ikke skriften omgjøres /omskrives eller settes ut av kraft som det heter hos Joh.10.34- 35= Joh.1.1. I begynnelsen var Ordet, Ordet var hos Gud og Ordet var Gud, og Ordet ble menneske… ble Gud menneske? Motsatsen ligger i 1.Mos.3.22 Herren Gud sa: Se, menneskene er blitt som en av oss… Er ikke dette en slags mytisk teologi?
På en måte kler jeg av Bibelen ved å vise til alt dette, men det er den selv som forteller dette at Esau for eksempel er det samme som Jordan (1.Mos.36.1 dette er slektshistorien til Esau, det vil si Edom) Edom er et tidligere navn på Jordan.

Kan man avsløre hva disse mytene i virkeligheten er for noe, hvis man bruker hjelpemiddel som avslører det hele litt for litt?
Antall ord: 555

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7954
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1690 ganger
Kjønn:

Re: Månetoppen

Innlegg av Asbjørn »

Paralelle dimensjoner er ikke en "ny" myte, men faktisk ganske vitenskapelig forankret;
Her er noen linker å lese mer på :
https://stringsthething.wordpress.com/s ... mensjoner/

https://forskning.no/fysikk-universet/2 ... mensjonene

https://vgd.no/samfunn/vitenskap/tema/1 ... trengteori

Og fra vår eget forum :
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewtopic.php?t=26836

Slik vi tolker dimensjoner ( ikke bredde ganger lengde ganger høyde) men som virkeligheter som ligger lagvis, uten egentlig kontakt med hverandre, kan også forklare fenomenet "black energy" , og "black matter",
som vitenskapen har funnet å kunne bevise eksistensen av - indirekte,
da de ikke har klart å se eller måle disse 2 direkte.
Flere parallelle dimensjoner derimot, vil kunne forklare påvirkning fra andre dimensjoner inn i vår 3-dimensjonelle verden ( og vår 4 dimensjon, tid.)

Merk at flere dimensjoner IKKE slår bena under endel av det som står i Bibelen,
men faktisk kan forklare noen av de fenomen som beskrives der.

A
Antall ord: 162

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Månetoppen

Innlegg av Morris »

Takk for linkene Asbjørn! Så lenge dette foreløpig er nevnt som teorier og jakten på disse mensjonene, lar jeg dette ligge så lenge til bevisene kommer. Jeg avfeier det ikke, for selv har jeg jo nettopp skrevet om spøkelser som er usynlig og ikke kan sees, men dette er det igjen et bevis for i skriften som beskriver Adams synd på dette viset:

Et ondt hjerte har vokst fram i oss, det har ført oss bort fra Guds veier og ledet oss ut i fordervelsen. Det har vist oss veien til døden og undergangen og fjernet oss langt fra livet selv. Slik er det gått med nesten alle som er skapt, og ikke bare de få.» Engelen svarte: «Hør på meg, så skal jeg rettlede deg og hjelpe deg til å forstå det som kommer. Det var av denne grunn at Den Høyeste ikke skapte én, men to verdener...

Det er kun snakk om to verdener som eksisterer side om side, den synlige og den usynlige, og om det så finnes flere, ja, det er vel fortsatt under utforskning? Selv har jeg oppfattet at verden vi lever i slutter et sted, spoles på sett og vis tilbake som på en film tilbake i tid, det er også beskrevet som risting i jorden hvor fjell og daler flytter på seg og hver øy og hvert fjell viker bort. - I 2.Kong.20. 8-11 er dette snakk om en tidsforflytning bakover i tid. Hele ti streker på Akas solur. Hvor lang tid dette dreier seg om er uklart, men et annet skrift som handler om en viss St. Germain som går igjen til forskjellige tider, og han stiller spørsmål om dere igjen vil settes tilbake til urtiden. - - - Det er som å lese bønnen hos Klagesangene 5.21: Herre, led oss tilbake til deg, så vi kan vende tilbake. Gjør dagene våre nye, slik de var før!

Jeg kan også vise til 4.Esra 5.45-48: Hvorfor,» spurte jeg (Esra), «fortalte du da din tjener at du vil gi all skapningen nytt liv på samme tid? Dersom de en gang alle skal leve samtidig, og verden kan romme dem da, kan den også gjøre det nå.» Han sa: «Spør heller en kvinne som har født ti ganger, hvorfor hun ikke fødte alle på samme tid.» Til det svarte jeg: «Det er umulig. De må fødes hver til sin tid.» Da sa han: «På samme vis har jeg gjort jorden til et morsliv som med tiden skal føde dem som er unnfanget der.
Antall ord: 440

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Månetoppen

Innlegg av Morris »

Asbjørn skrev: 18 Mar 2019 19:58
Slik vi tolker dimensjoner ( ikke bredde ganger lengde ganger høyde) men som virkeligheter som ligger lagvis, uten egentlig kontakt med hverandre, kan også forklare fenomenet "black energy" , og "black matter",
som vitenskapen har funnet å kunne bevise eksistensen av - indirekte,
da de ikke har klart å se eller måle disse 2 direkte.
Flere parallelle dimensjoner derimot, vil kunne forklare påvirkning fra andre dimensjoner inn i vår 3-dimensjonelle verden ( og vår 4 dimensjon, tid.)

Merk at flere dimensjoner IKKE slår bena under endel av det som står i Bibelen,
men faktisk kan forklare noen av de fenomen som beskrives der.

A
Det du er inne på her om dimensjoner er noe fysikerne tumler med fortsatt, og nevnes at dette med strengeteorien fungerer best dersom universet har 10 romdimensjoner. https://illvit.no/fysikk/dimensjon-finn ... -dimensjon
Man kan kanskje se på dette som bibelens forklaring på kvinnens fødsler av sine 10 barn, at de måtte alle komme hver til sin tid?
Legg merke til at Engelen forklarer Esra at jorden er laget som et morsliv som med tiden føder de som er unnfanget der og tilrettelagt slik at de første ikke kommer for tidlig, og de siste ikke for sent. Eller slik det også er nevnt at de første skal bli de siste, og de siste de første. Det er en alfa og omega tankegang. Asbjørn, du nevner at dimensjoner ikke slår bena under det som står i Bibelen, nei, hvis de gjør det har man feil teori, den er beskrevet som en bok som til sist skal gi ufattelig visdom når den blir omskrevet på nytt.
Jeg kunne gjerne diskutert mørk masse ut fra et bibelsk perspektiv som hever at litt etter litt blir mørket til lys for oss slik at mørket trer frem som lys, men jeg vil overlate til vitenskapen å finne ut av det! ;-)

Men tilbake til tema, fabeldyret Behemot som er nevnt i Job 40.10 Se Behemot, jeg har skapt både henne og deg, hun eter gress som en okse. 12 Hun strekker ut halen, stiv som en seder... 13 Beina er som bronserør knoklene som jernstenger.
Fin beskrivelse av dette fabeldyret, det kan komme til nytte som forklaring til hvem dette er hos Daniel 4. Her får Nebukadnesar (kongenes konge) forklart sin drøm om fremtiden hans. (Behemot er skildret som et stort dyr med trekk fra flodhesten.)
I Dan.4.11 får vi se et tre som vokser helt opp til himmelen og er synlig for hele verden, Daniel tolker drømmen og forteller Nebukadnesar at dette var ham selv i Dan.4.22.
Treet skulle hugges ned slik at bare en rotstubb skulle stå igjen i gresset på marken, bundet i lenker av jern og bronse og leve som dyrene på marken inntil sju tider hadde gått. Han skal jages bort fra menneskene og holde til blant dyrene på marken og skal spise gress som oksene…
Gjenkjenning av Behemot? Og forresten, i Åp.21.16 forklarer Jesus som bærer samme tittel som Nebukadnesar – kongenes konge – at han er Davids rotskudd…

Tolkning av Behemot
Behemots hale er nevnt som en seder... Sedertreet er kongen av Libanon (Esek.17.3, *31.3 = Assur sedertreet som falt) som i Salm.37.35 er den lovløse (antikrist) https://www.bibel.no/Nettbibelen?submit ... archtrans=
Antall ord: 581

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !