Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Alver, Troll, Underjordiske osv..De Underjordiske

Alver, Troll, underjordiske, - overnaturlige vesener, - med mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Kakline
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 03 Jan 2011 23:11
13

Re: De Underjordiske

Innlegg av Kakline »

Se linken i svar ovenfor her lighteren
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Huldiz
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 23 Feb 2011 20:19
13
Kjønn (valgfri): Go' jenta <3
Lokalisering: Verdal :)

Re: De Underjordiske

Innlegg av Huldiz »

En gang når jeg var liten hadde jeg kommet hjem til mamma og sakt noe sånn om at jeg hadde sett en liten rar fyr.. :? Jeg husker det ikke selv, men det kan kanskje ha vert en underjordisk(?)
Antall ord: 40
Det umulige er mulig!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kakline
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 03 Jan 2011 23:11
13

Re: De Underjordiske

Innlegg av Kakline »

Ikke umulig du..Som barn er man enda mer åpen til å se ting..Selv har jeg ikke sett de med blotte øyet unntatt den som var i flammen på hytta men da så jeg ikke gnomen før jeg fikk bildet inn på dataen desverre :)
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
psykosol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 16 Sep 2007 13:00
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: De Underjordiske

Innlegg av psykosol »

Jeg har alltid fått høre at man skal være forsiktig med de underjordiske. At de kan være litt lunefulle og fort bli med på lasset. Sånn som i sangen mannen ville fra nissen flytte,. Ei jeg var på foredrag med hevda at nisser kunne bosette seg i mennesker, hvorvidt det er sant skal jeg ikke si noe om, høres litt rart ut for min del.
Jeg tror ikke man skal forsøke å finne disse småfolkene eller prøve å se dem ved å kalle på dem. Da skal man vite hva man gjør og vise dem ytterst stor respekt.
De kan være til god hjelp om man behandler dem riktig, det var en her inne som sa at han alltid la igjen noe ved en spesiell trerot, det er fint. Da viser du respekt for dem. Har ikke greie på småfolk, men husker bare hva bestemor alltid sa, om at de var til hjelp, men også det motsatte. At man skulle være forsikitg med å kalle på dem.
Men hvem vet???

psykosol :mozilla_wink:
Antall ord: 182
Det sterkeste treet står ikke der det er vindstille...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kakline
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 03 Jan 2011 23:11
13

Re: De Underjordiske

Innlegg av Kakline »

psykosol: Takker for rådet å noe av det har også jeg hørt..Siden jeg ikke vet hvem eller hva det er bare snakker jeg med han..Forteller hva jeg skal når jeg tar bilen,om jeg skal ha med meg folk senere siden jeg jobber som støttekontakt osv..Viser han respekt og lar han være i fred ellers..Håpet at han ville hoppe ut sist vi var på hytta men tegn tilsier at han fortsatt er med i bilen..Gubben har ved et par anledninger sett en liten skygge hoppe ut og inn av bilen min da han har brukt den så tyder på at det som er der passer på å er ute også..Jeg er egt ikke glad for at den gjør bikkja mi redd siden hun er så gammel men ellers får den være der :mozilla_smile:
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
psykosol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 16 Sep 2007 13:00
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: De Underjordiske

Innlegg av psykosol »

Jeg hiver alltid ut litt i skogen over gjerdet, ikke ofte men av og til. Så sier jeg takk for at de passer på UTE! Og at de må si i fra om det er noe jeg skal vite. (veit det er en litt tass der..)
Kanskje du kunne spørre nissen pent om den kan la vær og bli med når hunden er der? Fordi den blir så redd? Men at det er ok at den er med elles? Eller be den passe på hunden fordi den er redd? De er jo naturvesen og glad i dyr?
Antall ord: 100
Det sterkeste treet står ikke der det er vindstille...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kakline
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 03 Jan 2011 23:11
13

Re: De Underjordiske

Innlegg av Kakline »

Vet de er på hytta men ja..Kan prøve å snakke til den for bikkja jeg har igjen er utrolig redd av seg..Vært siden hun var liten hvalp selv om vi alltid har hadt en hun til også.De har hun vært glad i..Naboe hadde 2 som hun lekte med på sin side av gjerdet og hadde det gøy,men ble hun løftet over så ble hun helt utafor så den baki trenger ikke å skremme henne..Hun skremmer nok seg selv hun desverre
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
olsenbj
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 19
Startet: 12 Feb 2011 12:21
13

Re: De Underjordiske

Innlegg av olsenbj »

xtreampro skrev:høres interessangt ut : D

noen som har flere historier eller meninger ?
Det finnes mye lektyre om " HULDRA" på nettet, bare skriv huldra i nettleseren din, så kommer det opp mye stoff.
Her vil du finne mange historier om de underjordiske ( underbuandes) slik som små grå nisser, hulder og hulderkaller, hulderbølinger, huldergårder osv. Likeledes er det en bok som heter HULDRA, som har mange artige historier.
Lykke til og velkommen til Hulderverdenen!
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Starchild
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 202
Startet: 15 Jul 2006 21:55
17
Kjønn (valgfri): Kanin
Lokalisering: Orkdal
Blitt takket: 3 ganger

Re: De Underjordiske

Innlegg av Starchild »

Kakline skrev:Takk for tipset zind.. Har lagt det inn på photobucket..Link:


http://s1088.photobucket.com/albums/i33 ... lternativ/

Da håper jeg dere får sett den..Sølevær den dagen så skitten rute og hundene har satt sine spor i bilen men fyren synes godt :)
Ser absolutt ingenting, jeg! Akkurat hvor er det du ser denne lille fyren?
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nattstjerne
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 95
Startet: 20 Feb 2011 22:17
13
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Sunnmøre
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: De Underjordiske

Innlegg av Nattstjerne »

Hehe jeg trodde ikke på dei før ;O) trodde det var eventyr.

Men i dei senere år har jeg sett dei flere ganger eller noen som ligner iallefall.Av ett medium fikk jeg vite at dei passer på dyrene mine og dette stemmer.Har opplevd flere pussige episoder.Men har aldri klart å fått "kontakt".To av dei er store som ca en 3 åring..dei har hvite kofter og grålig nisselue,med skjegg..den ene har en slags håndten eller hva det er for noe i den ene hånden.Har sett at det er ofte tidlig om morgenen det er aktivitet..vet ikke hvorfor men.

Den første gangen jeg såg dette var en grytidlig morgen jeg skulle på jobb og gikk forbi ett jorde med masse sauer.Sauene er veldig sånn skvetne og dei piler bort så snart dei ser folk.Da plutselig ser jeg denne figuren komme over den ene bakken med nisselue og det hele.Først trodde jeg det var ett av barna på gården som var ute og jeg ble stående der liksom..men så såg jeg at skikkelsen var litt hjulbent og hadde rare klær + skjegg..og han bare gikk over den nærmaste bakketoppen og forsvant.Jordet er ganske stort så jeg venta ca ett kvarter på at han skulle dukke opp igjen..noe han ikke gjorde.Pussig!

Hadde vært artigt om en kunne tatt bilde av dei eller fanga dei på film.
Antall ord: 252

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kakline
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 03 Jan 2011 23:11
13

Re: De Underjordiske

Innlegg av Kakline »

Starchild skrev:
Ser absolutt ingenting, jeg! Akkurat hvor er det du ser denne lille fyren?

Ser du bildet i det hele tatt??tassen ligger innved seteryggen han..Mellom den lille hunden som ser mot meg å den store man ser bare baken på :)
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kakline
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 03 Jan 2011 23:11
13

Re: De Underjordiske

Innlegg av Kakline »

Nattstjerne skrev: Hadde vært artigt om en kunne tatt bilde av dei eller fanga dei på film.
søkte både på nisser og gnomer jeg da jeg fikk bilde av denne for andre gangen men bare ferdiglagede dukker på nettet så vært gøy å sett flere..har å sett en gnom i fjellet..små raringer :)
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

Re: De Underjordiske

Innlegg av Arven »

Bestefaren min snakket ofte om småfolket på gården. Han hadde sett dem flere ganger når han gikk til fjøset og stallen om morgenen for å stelle dyra. De var vistnok kledd i grått og brunt og hadde "gamle" rynkete ansikter. Noen ganger hørte han at noen løp over gulvet eller at redskap eller bøtter veltet tilsynelatende av seg selv. Han var nøye med å holde orden for hvis han gikk ifra noe uferdig eller lagde rot tok småfolket hevn ved å gjemme redskap, nøkler og sånn. Ting kunne være borte mange dager før de plutserlig dukket opp igjen. Han sa at vi ikke måtte prøve å finne dem for de var sky og likte ikke at man prøve å få kontakt.
Jeg så aldri noe desverre. Det ble satt ut litt mat innimellom for å holde seg på godfot med dem og grøten på julaften var til småfolket, for da ville de stelle godt med dyrene i året som kom. :mozilla_smile:
Antall ord: 175
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kakline
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 03 Jan 2011 23:11
13

Re: De Underjordiske

Innlegg av Kakline »

[quote="Arven"]Ja tror man gjør det lurt av å behandle dem med respekt..Man kaller de oftest for husnisser de som tar ting og kommer igjen med de dager eller uker etterpå..noen ganger frustrerende..I Bergen på ett museum skal det visstnok være ett skjelett av en smånisse..vært gøy å besøkt stedet og sett han :))
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

Re: De Underjordiske

Innlegg av Arven »

hvilket museum er det ? Kanskje det ligger bilde på nettet .. skulle gjerne sett den :mozilla_smile:
Antall ord: 16
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links