Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Alver, Troll, Underjordiske osv..Nisse????

Alver, Troll, underjordiske, - overnaturlige vesener, - med mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

skogens dronning
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 23 Mai 2011 16:15
12
Kjønn (valgfri): kjærring
Lokalisering: hedmark
Blitt takket: 4 ganger

Nisse????

Innlegg av skogens dronning »

jeg flyttet hit til skogen i april 2009 og fikk høre at her på tunet,var det blitt obeservert en nisse..
jeg må begynne med å si at dette har vært et gardsbruk fra gammelt av,men at det står igjen ett gammelt hus.(like gammelt som gården)
I tillegg til det huset,er det huset jeg bor i,som er bygget på 80 tallet,pluss stabbur og vedskjul...
Huseier'n fikk i fjor en ide om å restaurerer stabburet,og bo der..

i forkant av dette, mai måned 09 ,satt jeg i stolen min å slappet av..ytterdøra sto oppe og det gjorde soveroms døra mi også..
På soverommet mitt hadde jeg en pose med gamle vhs kassetter som jeg skulel ha ned i kjeller\n ,men så langt hadde jeg altså ikke kommet..
Mens jeg sitter i stolen min på stua med innsyn til gangen,og soveromsdøra mi,ser jeg en skygge fare forbi i gangen ,med retning soverommet..Og like etter faller 5-6 vhs kassetter ut av posen og på gulvet..jeg spretter opp,inn på rommet,men finner ingenting som tyder på at det kan ha vært f.eks katte...Var heller ingen katter her på den tida...

Da jeg flyttet inn her og fikk høre om denne nissen som angivelig skulle "bo" her,trodde jeg nok ikke helt på det..Men da vi drev med å bære ting inn,følte vi oss overvåket..,så da inflyttinga var over,fant jeg ut at jeg skulle legge ut kake på en litt større stein utenfor stabburet,mens jeg snakket litt høyt og sa..jeg beklager alt bråket jeg har forårsaket,men det var nødvendig for at jeg skulle få flyttet inn..Dagen etter lå det bare små smuler igjen,og jeg tror selv at hvis det hadde vært fugl som tok dette i løpet av natta,så ville alt ha vært bort..

- det er ikke alltid han dukker opp,men er nysgjerrig som få..Og etter at huseier'n flytta inn på stabburet var det veldig aktivitet her..Nå står hovedhuset tomt,så jeg tror han er der nå...

Hva mener og tror dere ???
Antall ord: 376

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Nisse????

Innlegg av Arven »

Bestefaren min snakket ofte om nissene på gården der de bodde og at det var lurt å holde seg inne med dem ellers kunne de ta ting eller lage ugang. Han mente bestemt å ha både sett og hørt dem og siden han var en jordnær og sannferdig person så er jeg tilbøyelig til å tro at han snakket sant.
Så jeg tenker at det ikke er umulig at det bor en nisse hos deg og som er vant til å passe på gården. Hvis det er sånn, så er det ikke rart at han vil sjekke ut og passe på hva du driver med Lurt å legge ut litt kake. Om det var han eller noe annet som spiste kaken er ikke godt å si, men for min del syns jeg det var trivelig å være hos bestefar og tenke at det kanskje bodde noen flere der enn oss :mozilla_smile:
Antall ord: 153
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
skogens dronning
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 23 Mai 2011 16:15
12
Kjønn (valgfri): kjærring
Lokalisering: hedmark
Blitt takket: 4 ganger

- Nisse????

Innlegg av skogens dronning »

Ja det er noe med det å holde seg inne med nissene og småfolket...
Behandler man dem pent,blir man bra behandlet tilbake :)
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Nisse????

Innlegg av Arven »

Det er ihvertfall det rådet som lever på folkemunne :mozilla_smile:
Antall ord: 12
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Nisse????

Innlegg av Nephandi »

Jeg vokste opp i nærheten av Hadeland glassverk på Jevnaker og en dag jeg var hjemme på besøk så var det alternativ messe på verket. Nå for de som ikke har vert der så ser Hadeland glassverk mer ut som en gammel gård enn en fabrikk, det er masse gamle, koselige bygninger. Som de fleste gamle bygninger så går det rykter om at stedet har sin del av spøkelser, faktisk så var Åndenes Makt innom her for en stund siden, det går også rykter om at det er en nisse på gården. forbindelse med denne Alternativ messen så ble det arangert en spøkelsestur med et medium, en dame som gikk rundt å fortalte om spøkelsene hun så. Uansett på et tidspungt så forteller hun at hun ser nissen på Hadeland glassverk, jeg kunne virkelig føle noe, lenge før hun sa det og plutselig ved siden av henne så legger vi merke til at det sitter en diger padde, dette var veldig spesielt, jeg kan ikke helt beskrive det, men når vi sto der og så på padden så var det som å trå inn i en annen verden.

Så ja, jeg tror på de underjordiske og på alver og feer, jeg tror at våre forfedre som holdt seg inne med og hedret disse vesenene hadde mer vett enn nyere generasjoner som er så overbevist om at de ikke ekisterer.
Antall ord: 240
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
An Tak
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 13 Okt 2012 14:51
11
Blitt takket: 1 gang

- Nisse????

Innlegg av An Tak »

Dette er nok en nisse, ja. Jeg husker besteforeldrene mine bodde på gård da jeg var mindre. En sommer fant vi en rosemalt tresko utenfor møkkakjelleren med fotspor inn mot den. Vi har aldri fått åpnet den heller, så det var litt mystisk. Og skoen, vet ingen av oss hvor ble av.
Dessuten har vi alltid lagt ut grøt på lillejulafen. Den har faktisk alltid vært spist godt av!
Den ene hesten har også fått fletta halen sin noen ganger, ellers har jeg ofte hørt lyder når jeg har ankommet låven. Dessverre er det få som forsker, eller tror på nissen i våre dager....
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links