Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Alver, Troll, Underjordiske osv..Fyrforvalter går igjen på Lindesnes

Alver, Troll, underjordiske, - overnaturlige vesener, - med mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Fyrforvalter går igjen på Lindesnes

Innlegg av Asbjørn »

Fyrforvalter går igjen på Lindesnes
Image
Folk som har overnattet på Norges sørligste fyr forteller om en mann som står og ser på dem om natten. Slapp av! Mannen døde for over 200 år siden, og han er snill som et lam.
ANN ELI NØSEN ASLE HELLA

Publisert 22.05.2013 16:11.
Kilde : http://ut.no/artikkel/1.11028338

– Den egentlige sjefen her på Lindesnes er tidligere fyrforvalter Andreas Mølbach. Det sier dagens fyrvokter Rolf Dybvik.
Andreas Mølbach var forvalter både på Lindesnes og på nabofyret Markøy på 1700-tallet.

Historien om fyrforvalterens liv på Sørlandskysten kunne sluttet da han ramlet på havet og forsvant, men for 25 år siden skjedde det noe.

Fant fyrforvalterens trefot
– Her var det jeg fant trebeinet til Andreas Mølbach, sier fyrvokter Rolf Dybvik på Lindesnes fyr.

Han forteller om trebiten han fant 16. oktober 1987. Den var våt, gjennomtrukket av vann og stygg. Rolf Dybvik skjønte ikke hva det var og ante ikke at dette var trebeinet til en fyrforvalter som var her for 200 år siden.

– Etter at jeg tok trebiten i hus begynte det å skje ting, forteller Rolf Dybvik. Mølbach flyttet inn igjen.

Mølbach har fortalt sin livshistorie fra fyret til dagens fyrvokter.

– Det er umulig å beskrive dette. Det er som et møte mellom to sjeler, ikke mellom mennesker. Det er snodige opplevelser, sier Dybvik. Jeg er interessert, og han forteller.

Andreas Mølbach har fortalt om livet på fyrene på Lindesnes og på Markøy på slutten av 1700-tallet.

Forsvant på havet i 1780
Fyrforvalterens liv endte i et uvær.

Mølbach hadde oppsyn med fyrene både på Markøy og Lindesnes. Han hadde en kanon som han kunne skyte med for å varsle skipene hvis det brant dårlig i lyset i ett av fyrene.

Et kanonskudd traff en dag den gamle fyrvokteren og han hinket siden rundt på trebeinet sitt helt til havet tok ham.

Dette skjedde en dag det både blåste og regnet kraftig. Mølbach skulle fyre av et skudd i kanonen, men sklei på trefoten. Han ramlet utfor og havnet i havet.

Kun trebeinet fløt opp. Andreas Mølbach var borte.

Strevsomt liv på Lindesnes
Livet på fyrene langs kysten var strevsomt på 1700-tallet.

Andreas Mølbach var en embetsmann fra Schleswig-Holstein i Nord-Tyskland, men kom til kummerlige kår.

Han bodde i et hus på en liten øy midt mellom fyrene som han hadde ansvaret for.

– Han hadde det nok ikke godt. Livet var ensomt, men samtidig må han ha trivdes, tror Rolf Dybvik.

– Han hadde pinseliljer og villtulipaner ved boligen. De vokser der den dag i dag. Jeg er borte og ser på stedet stadig vekk.

Full kontroll på fyret nattestid
I dag er Lindesnes fyr en stor turistattraksjon med 30 ansatte i sommersesongen og 80 000 besøkende årlig.

Mange som leier ferieleiligheten på fyret har fortalt at de merker fyrforvalter Mølbachs tilstedeværelse.

– Noen blir skremt og andre synes at det er moro.

– Han har full kontroll på fyret nattestid. Han vil bare se at det står bra til med gjestene.

Tror du på dette?

– Selvfølgelig. Jeg har hatt så mange opplevelser at jeg er ikke i tvil, svarer Rolf Dybvik.

I dag henger trefoten utstilt på veggen, og Rolf har malt et portrett av Mølbach slik han ser ham for seg.

Mølbach er sjefen
Fyrvokterkollega Kjell Olsen sier at også han merker noe til forgjengerens tilstedeværelse.

– Jeg har forholdt meg til Mølbach som en god kollega. Jeg aksepterer at han er her, men gjør ikke noe mer ut av det.

Er det ubehagelig?

– Overhodet ikke. Hvis ikke Mølbach hadde vært her, så hadde det vært som å være i en båt uten redningsvest, sier Olsen.

– Det er godt å ha ham her. Han er som sagt sjefen vår, sier Rolf Dybvik.


Se video, og flere bilder på http://ut.no/artikkel/1.11028338


A
Antall ord: 679

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links