Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerNytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

- - - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternat

Innlegg av 30cm »

Jeppski skrev:
30cm skrev:Var flaut dårlig program, det var så tafatt og halvgjort, og rotete, de burde hatt med 2 programledere, en som faktisk kunne noe om det alternativet og han vitenskaplige google dotten, han må ha brukt wikepedia eller noe annet makkverk.
Andreas Wahl (han vitenskapelige google dotten) som er fysiker og lever vel egentlig av å vise befolkningen naturvitenskap, hentet vel definisjonene fra alternative kilder. Og kunne vel strengt tatt ikke gjort alle dere troende fornøyde, da dere selv ikke er enige om en definisjon av hva dere tror på.
Men du kan egentlig ikke krangle på forskningen bak budskapet.

Jeg tror dog ikke du trenger å bruke slike ladde ord om ham, eller wikipedia.
Det værste er at jeg faktisk ikke tror på healing sprøyt selv, programmet var som alt mulig norsk halvfordøyd før det ble spydd opp igjen.
Har sett han leke seg i programmet til Ann Kat, han gjorde en bedre jobb der med kjemisettet han fikk til jul.
Antall ord: 169
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Jeppski »

Arven skrev:Tv`n er aldri på her heller, så jeg får se den på nettet !
Men hvis Lena Ranehag har rett i at energien fra vår høyrer bevissthet og kontakt med den andre siden forstyrres av strålingen fra elektiske duppeditter så spørs det vel om de oppnår noe særlig resultat når de er omgitt av kameraer, pcer og mobiltelefoner.
Men den forklaringen vil jo aldri falle i god jord hos de som hardnakket vil bevise hvor dumme folk er som mener dette faktisk fungerer
Jasså? Men da må jo alle healere bo ute i skogen i en bunker laget av bly for å heale noen?
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

Da er vel alle klare for et nytt program, og nye muligheter?
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Kiara »

Takk for linken! Hadde ikke fått med meg at det var sendt på tv..

Jeg syns programmet var helt greit, og liker at dette blir tatt opp, selv om dette var litt flaue resultater av healingen. Selvsagt så syns jeg det er bra at alternativ-bransjen blir belyst, for selv om jeg tror healing er mulig, så tror jeg også at det er mange der ute som desverre ikke innehar de evnene de påstår, og som attpåtil tar betalt for det! At syke mennesker blir loppet for penger, uten å få noe som helst hjelp, er for drøyt..

Jeg har selv vært til healer for veldig lenge siden, og kjente ingenting under healingen. Ikke ble jeg bra, eller bedre heller! Men har gitt healing gratis da, til noen få av mine nærmeste. Og de har alltid blitt raskt bra. Men kan jo ikke være sikker på at det er meg som gjorde det, eller om de ville blitt bra så fort likevel. Men det spiller jo ingen rolle egentlig, bare de blir bra! Men jeg må selv føle at jeg har energi og krefter til å gi den healingen. Så jeg kunne nok ikke gjort det under et forsøk, da måtte jeg selv iallefall har bestemt når jeg var i form til å utføre det..

Kan heller ikke forstå hvorfor de som healer spør, kjenner du varme, prikking, osv.
Jeg føler ut fra temperatur hvor vondtet sitter, og kjenner at hendene pulserer.

Jeg tror nok at det er folk med evner innen forskjellig alternativt. bla. er det folk som er flinke å finne dyr, selv om de sitter milevis unna.. Kjenner til i min omgangskrets flere som har fått slik hjelp. Jeg selv har bedt hjelperne mine om å finne dyret, eller rett og slett sende det hjem! Og det har alltid funket hittil.. Men sånnt er jo ikke målbart! Og det er det veldig mye som ikke er..

Syns det var også greit at han med kreften var med i programmet, for syns alle typer historier og erfaringer skal komme frem. Men synd at det ikke var noen med positive historier som var der.. Litt negativ skjeivdeling!
Antall ord: 371

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

Har dere sett programmet om akupunktur da? Eller har dere gitt opp å se på programmet? Akupunktur har jo faktisk litt hold for kvalme og smerte.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av lighteren »

jeg ser på jeg.
så på episode #3 i går natt faktisk.
hva skal jeg si, jeg har egentlig ikke kjennskap eller erfaring med noen av tingene som har blitt undersøkt gjennom programmet.
så jeg har ikke en personlig formening å tilføye, men hvis jeg skal uttale meg som en vanlig seer av programmet så vil jeg nok si at det har hatt en påvirkning på meg.

f.eks, episode #3 har nå fått meg til å ikke stole på private akupunktører.
jeg har vel ikke problemer med behandlingsmetoden i seg selv, men mer hvem som utførerer det og for hva.
Antall ord: 106
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Kiara »

Har sett alle episodene. Hva jeg syns om akupunktur.. tja. Jeg prøvde det selv for vel 10 år siden, for en vond arm. Og det ble jeg ikke bra av! Tok vel ca 7 behandlinger, så hvis det virket, så hadde jeg vel blitt bra, eller mye bedre.
Men vet at ei jeg kjennte gikk til akupunktur da hun hadde spontanabortert utallige ganger, og etter behandling beholdt fosteret seg der, og den andre gangen også! Var ikke samme akupunktør da, som jeg brukte. Tror nok det kan hjelpe mot enkelte plager, men neppe allt! Men man kan ikke ta bare en behandling og tro at vips så er man bra! Men om ikke behandling begynner å gi en bra effekt etter 3. behandling, så blir det neppe bedre heller..

Jeg har aldri blitt bra av kiropraktor eller fysio heller, men har hatt en type behandling som ga fantastisk resultat mot mine plager.. Vet ikke hva behandlingen kalles, men var hos en som var utdannet mer enn bare fysioterapaut, og jeg kom med veldig vond rygg og skulder. Fikk nåler med strøm.. Ganske vond behandling, men det virket fra første behandling! Ble veldig bra etter få behandlinger, men skulle hatt råd til å få slike behandlinger gjevnlig, noe jeg ikke har..

Er jo kommet mye rart utpå markedet av behandlinger, så er egentlig overskeptisk til det meste! Men noe kan jo virke for noen, mens det ikke blir den rette behandlingen for andre!

Når det gjelder programmet, så syns jeg det blir ganske så feil å ikke fullføre den type behandling de "tester" ut med 3-4 behandlinger, og litt flere testpersoner.. Så syns dette programmet gir et elendig bilde på allt, uansett hva de tester slags behandling!
Antall ord: 292

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Jeppski »

Kiara skrev: Når det gjelder programmet, så syns jeg det blir ganske så feil å ikke fullføre den type behandling de "tester" ut med 3-4 behandlinger, og litt flere testpersoner.. Så syns dette programmet gir et elendig bilde på allt, uansett hva de tester slags behandling!
No bør folk ro sæ ned ass. Men du har vel sånn passe rætt ass kis, men du må husk på at det bærre e et underholdningsprogram
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- - - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternat

Innlegg av Kiara »

Jeppski skrev:
Kiara skrev: Når det gjelder programmet, så syns jeg det blir ganske så feil å ikke fullføre den type behandling de "tester" ut med 3-4 behandlinger, og litt flere testpersoner.. Så syns dette programmet gir et elendig bilde på allt, uansett hva de tester slags behandling!
No bør folk ro sæ ned ass. Men du har vel sånn passe rætt ass kis, men du må husk på at det bærre e et underholdningsprogram
Jadda ska husk på at det e et underholdningsprogram.. Tar det som d, og lik å se på det! :p
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

Da er det på tide med en ny episode av folkeopplysningen, som har blitt klaget inn for PFU av Norsk Spiritualist forening. Dagens episode handler uansett om homeøpati. Håper at jeg ser respons her inne av dere som ser på.
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Bearchild »

Jeg har aldri forsøkt homeopati og tror faktisk ikke jeg kjenner noen som har prøvd det? Men sånn som det ble framstilt ble jeg ikke akkurat veldig lysten på å prøve det ut heller. 1-0 til Andreas.. :p
Hvis blandingsforholdene er sånn som han beskrev virker det litt fjernt. Hvilke andre "minner" klarer vannet å ta med seg i denne prosessen og hvilke "minner" har det med seg fra før?

Men. Forsøket med det angivelig beroligende remediet burde vært utført annerledes. Det er godt kjent at (sterke) beroligende medisiner kan ha stikk motsatt virkning utifra hvordan man oppfører seg etter inntak. Så for det første burde de instruerte alternativene vært annerledes eller man burde brukt noe annet enn beroligende (hvorfor ikke bare forkjølelsesmedisinen?). Dessuten burde de utført nøyaktig samme forsøk med en vanlig skolemedisinsk pille. Ibux, eller for den del melatonin.
Antall ord: 155
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Arven »

For å tro homøpati må man jo tro at vann har hukommelse, siden alle virkestoffer er borte når de medisinske dråpene gis. Det blir jo ristet og vannet ut utallige ganger for å oppnå nettopp dette.
Jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til om dette har noen virkning. Meeen så er det alle de som føler de blir hjulpet da.
Men hvorfor er programmet rapportert ?
Antall ord: 67
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Lilja »

Arven skrev:Jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til om dette har noen virkning. Meeen så er det alle de som føler de blir hjulpet da.
Placebo?

Som for meg ikke nødvendigvis betyr at alternativmedisinen er juks og fanteri og bortkastede penger, men at det kanskje er på tide å innse at vi har større evne til selvhelbredelse enn vi tror. Vi trenger bare et spark bak og troen på at vi skal klare det ;) Kanskje det ikke skal mer til enn noen som har tid, som lytter og som ser deg, for at en prosess settes i gang. Og hvorvidt vedkommende gir deg sukkerpiller eller stikker deg med nåler spiller mindre rolle.
Men hvorfor er programmet rapportert ?
Klagen til PFU ligger her http://www.spiritualist.no/images/stori ... utvalg.pdf
Antall ord: 134

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Arven »

Helt enig med deg. Jeg prøvde å si noe om hvorvidt homøpati faktisk har en medisinsk virkning. At den hjelper folk, veldig mange folk, det vet jeg også.
Jeg tror placebo er et annet ord for selvhealing. Vi har alle evnen bare vi vet å hente dem fra. Det å tro på en annen behandling utenfor oss selv åpner opp for dette.
Antall ord: 61
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Bearchild »

En annen ting jeg reagerte litt på er at homeopati betyr "lignende kurerer lignende" og visstnok ble oppfunnet på 1700-tallet. Til sammenligning har man signaturlæren som betyr "likt kurerer likt" som har eksistert "bestandig" og satt i system på 1100-tallet.

Generelt vil jeg vil si meg enig i denne klagen Lilja linker til at programmet er veldig ensidig fokusert- uten at det var noe overraskelse.. Det er vel liten tvil om at placebo er en veldig spennende "bi-effekt" av både alternativ- og skolemedisin, kanskje Andreas skulle fokusert mer på hva placebo faktisk er? For "at det er en nyttig ting kan ingen komme fra"! ;)

Hvorfor er placebo akseptert i skolemedisinen mens den ikke får kreditt i alternativbransjen..? Å skylde på at det koster penger blir fortsatt for tynt for meg (det evinnelige svindler-maset.. alle altier er svindlere fordi de forlanger betalt for heksekunstene sine!). Håper noen lager et opplysningsprogram om medisin! Virkestoffer, effekt og ikke minst hva industrien håver inn på f.eks hostesaften som står i hylla på Kiwi. :666
Antall ord: 179
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links