Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerNytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev: Hvorfor er placebo akseptert i skolemedisinen mens den ikke får kreditt i alternativbransjen..? Å skylde på at det koster penger blir fortsatt for tynt for meg (det evinnelige svindler-maset.. alle altier er svindlere fordi de forlanger betalt for heksekunstene sine!). Håper noen lager et opplysningsprogram om medisin! Virkestoffer, effekt og ikke minst hva industrien håver inn på f.eks hostesaften som står i hylla på Kiwi. :666
Nå skjønner jeg ikke hva du mener altså, fordi det eneste alternativbransjen får kreditt for, er placebo. Det koster penger for noe som bare fungerer på diffuse plager, for en liten stund og alternative reklamerer ofte med at de kan "helbrede" ting de så vidt vet hva er. Forresten er det to personer nå som har løyet om ulike studier når Andreas viser de klippet. I tillegg kan jeg si som farmasi-student, at ingen av de farmasøytiske selskapene håver inn på hostesaft. Og da kan du jo spørre deg hva alle disse alternative behandlerne tjener på sukkerpiller og løgner.

Ifølge naturlovene, har homeopati ingen virkning. Og siden disse pillene har ingen virkning i det hele tatt, kommer det på samme for forsøket de gjorde med de homeopatiske "sovepillene". Siden de ga allerede placebo, hadde man ikke trengt å gjøre noe annet.

Lilja, at man gir placebo, men sier noe annet, er juks og fanteri. Du ville ikke at legen din skulle ha løyet for deg, og det samme gjelder slike alternative behandlere. Har du for høyt blodtrykk, vil du veldig gjerne ha ekte medisin, ikke placebo.
Antall ord: 271

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternat

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev: Nå skjønner jeg ikke hva du mener altså, fordi det eneste alternativbransjen får kreditt for, er placebo.
Ok, da er det noe jeg har gått glipp av. At noen får kreditt for placebo. Er nok ikke helt oppdatert på denne placeboeffekten og trodde det så langt bare var en "måleform" for en bivirkning.. og at det bare var skolemedisinen som hadde nytte av den og "fikk lov" til å benytte seg av den. Og mitt inntrykk har vært at placebo har fått en negativ undertone i programserien. Men da har jeg antagelig misforstått. :)
Det koster penger for noe som bare fungerer på diffuse plager, for en liten stund og alternative reklamerer ofte med at de kan "helbrede" ting de så vidt vet hva er.
. I tillegg kan jeg si som farmasi-student, at ingen av de farmasøytiske selskapene håver inn på hostesaft. Og da kan du jo spørre deg hva alle disse alternative behandlerne tjener på sukkerpiller og løgner.
Igjen.. "alt" koster penger. Angående hostesafteksempelet vil jeg tro det er flere som kjøper disse medisinene som selges i matbutikken enn de som haster avgårde til apoteket for å kjøpe sukkerpiller? Tilgjengelighet og sånt. For den omtalte forkjølelsesmedisinen bestående av andehjerte og -lever er å få kjøpt på apotek? Eller var det helsekostbutikker..?
Det finnes sikkert noen tall på hva hostesaftprodusenter "håver inn", du har muligens oversikt siden du mener det ikke håves inn?
For å holde fast ved hostesaften. Denne koster også penger, men 4 leger har uavhengig av hverandre fortalt meg at rent, kaldt vann (gjerne med isbiter), vanlig is eller rød saft er minst like effektivt som reseptfri hostesaft. Ergo koster det penger for noe som kanskje fungerer på diffuse plager en liten stund.

Angående å forsøke å "helbrede" ting de såvidt vet hva er så er heller ikke dette noe som er forbeholdt alternativbransjen. [-(

Ifølge naturlovene, har homeopati ingen virkning. Og siden disse pillene har ingen virkning i det hele tatt, kommer det på samme for forsøket de gjorde med de homeopatiske "sovepillene". Siden de ga allerede placebo, hadde man ikke trengt å gjøre noe annet.
Å gi placebo men å si noe annet er juks og fanteri! :p Og siden beroligende midler kan gi begge de demonstrerte utfallene synes jeg de kunne brukt andre eksempler. Poenget var å vise hva en "ukjent" pille kunne føre til, vitsen var at deltagerne ikke skulle vite hva de fikk. For å illustrere placebo burde en kontrollgruppe fått et annet medikament for å vise at det slett ikke bare er sukkerpiller som lurer hjernen..

Forøvrig kan det lønne seg å gardere seg litt. " Ifølge de naturlovene vi så langt kjenner, har homeopati ingen virkning. " ;)
Antall ord: 466
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

Ja du har nok misforstått, placeboeffekt får man like mye av om man er til legen som når man er til hekselegen.

"For den omtalte forkjølelsesmedisinen bestående av andehjerte og -lever er å få kjøpt på apotek? Eller var det helsekostbutikker..?"

Ja, homeopatiske (lege)midler kan kun selges på apoteket. Dette kommer av at de er sett på som legemidler av loven, selv om de ikke har noen virkestoffer igjen, og at alle studier av god kvalitet sier at de ikke virker utover placebo.

"Angående å forsøke å "helbrede" ting de såvidt vet hva er så er heller ikke dette noe som er forbeholdt alternativbransjen." Nei, men det er VEELDIG utbredt i akkurat den bransjen.

Og de hadde ikke trengt å gi noe annet i tillegg for å illustrere placebo. De ga sukkerpiller og sa at de ville gi forskjellig virkning, noe de også gjorde. Det virker som et godt eksempel på placebo. Poenget var å vise hva man kan gjøre med sukkerpiller.

"Forøvrig kan det lønne seg å gardere seg litt. " Ifølge de naturlovene vi så langt kjenner, har homeopati ingen virkning. " " Njaaaa, jeg føler at min vitenskapelige arroganse forteller meg at vi aldri kommer til å plutselig finne ut at jo mindre du har av et stoff, jo mer virkning vil du få. Jeg er jo så arrogant og trangsynt at jeg synes det er greit å anta slikt. Vitenskapen har jo aldri tatt feil før.

Homeopatene innrømmer selv at det ikke finnes noe igjen i løsningene sine.
Antall ord: 258

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Arven »

Som jeg sa over her må man godta tanken om at vann har hukommelse...og hvem vet ..?
Hovedpoenget her er uansett hva man måtte tro og mene, at tusenvis, om ikke millioner av mennesker dagelig får reel hjelp og bedre livskvalitet med hjelp av homepati, etter at tradisjonell medisin har feilet.
Det er et faktum ingen vitenskap kan feie under teppe !
kanskje er det ikke så viktig _hvordan_ det virker,- så lenge det faktisk _gjør_ det
Antall ord: 79
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av livingdeaddoll »

Tenkte jeg bare skulle skrive litt om dette programmet: synes det var kjempe festlig å se de "klarsynte" bomme og se at noen bli avslørt i å ha brukt nettet for å innhente opplysninger. Godt at vi nå har et program som luker ut "klarsynte". Trenger kanskje flere slike program..? Lurer på hva disse "klarsynte" synes selv etter å ha sett seg selv på TV, og om de fortsatt velger å kalle seg klarsynt...
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Jeppski »

Arven skrev:Som jeg sa over her må man godta tanken om at vann har hukommelse...og hvem vet ..?
Hovedpoenget her er uansett hva man måtte tro og mene, at tusenvis, om ikke millioner av mennesker dagelig får reel hjelp og bedre livskvalitet med hjelp av homepati, etter at tradisjonell medisin har feilet.
Det er et faktum ingen vitenskap kan feie under teppe !
kanskje er det ikke så viktig _hvordan_ det virker,- så lenge det faktisk _gjør_ det
Jo, det er et faktum vi kan feie under teppe. Alle studier av god kvalitet, viser at homeopati virker like bra som placebo. Det eneste man kan kurere med homeopati, er diffuse plager, og selv da vil de komme tilbake igjen. Du kan også si at millioner får reell hjelp, noe som kanskje stemmer til en viss grad. Det er jo mange som går rundt med diffuse plager. Men når homeopater starter ting som "homeopater uten grenser" og går ut i media og sier at vaksiner ikke fungerer like bra som homeopati, da har de krysset en grense som krever håndfaste bevis, og ikke diffuse setninger som "Millioner av mennesker får daglig reell hjelp" osv. Behandling av sykdom skal basere seg på bevis og statistikk, ikke våre egne tanker rundt emnet.

Og vann har ingen hukommelse om hva det har vært i kontakt med. Vann har vært på jorden i en ganske lang tid, og ifølge homeopatene har vannet vært i direkte og indirekte kontakt med ca. alle stoffer som finnes naturlig her på jorda.

Jeg ble litt flau på vegne av de klarsynte jeg, men jeg tviler på at de vil slutte. De bommet jo bare litt, og det kan skje med verdens beste klarsynt. Men når de først treffer ...
Antall ord: 305

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

Da var siste program sendt, og det handlet om detox og litt om confirmation bias. Kudos iallefall til hun siste dama som viste mer ydmykhet enn noen andre på programmet. Jeg vet ikke hvor mange det er av dere som har fulgt med på alle programmene, men kudos også til dere som har fulgt med selv om dere tror på noen av behandlingsformene. De eksperimentene som viste tankefeil og forskjellige fenomener er nå i hvert fall noe vi kan alle lære av uansett hva vi mener.
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Bearchild »

Ny sesong av "Folkeopplysningen" er visst på vei.
http://fritanke.no/index.php?page=vis_n ... hetID=9365

Hvis de får folk som vil stille opp vel og merke. :eang
Antall ord: 30
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

Men de alternative er da så åpne at nesten hjernen ramler ut, så det burde ikke være et problem.

EDIT: Les innlegget med en smule ironi.
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Sataci
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 09 Jul 2005 01:19
18
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 41 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Sataci »

Hvorfor er det sånn at de som holder på med alternativ behandling blir så hårsåre når folk er kritiske til deres metoder?
Jeg mener, hvis de er sikre i sin sak, og at metodene er positive og fungerer, hvorfor skal man da la seg tråkke på av noen som mener det motsatte?
Bevisene snakker for seg selv...hvis de er der.
Antall ord: 66
Carpe Noctem! :[

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Lilja »

Sataci skrev:Hvorfor er det sånn at de som holder på med alternativ behandling blir så hårsåre når folk er kritiske til deres metoder?
Jeg mener, hvis de er sikre i sin sak, og at metodene er positive og fungerer, hvorfor skal man da la seg tråkke på av noen som mener det motsatte?
Bevisene snakker for seg selv...hvis de er der.
Det er ikke helt sånn det fungerer. Enhver bransje vil skades av at noen går inn for å bevise deres udugelighet, fordi det alltid vil være negative ting å finne, uansett.

Det er fint å være kritisk, men det er også fint å ha litt respekt.
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

Det å vise respekt kommer helt an på bransjen og hva det er snakk om. Nå er det derimot snakk om å tulle med folk sin helse, og det bør man ta svært alvorlig. Derfor synes jeg ikke at man trenger å vise noen respekt til en sjarlatan som sier han kan helbrede kreft.
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev:Det å vise respekt kommer helt an på bransjen og hva det er snakk om. Nå er det derimot snakk om å tulle med folk sin helse, og det bør man ta svært alvorlig. Derfor synes jeg ikke at man trenger å vise noen respekt til en sjarlatan som sier han kan helbrede kreft.
Den episoden må jeg ha gått glipp av.. hvem var det som sa det?
Antall ord: 70
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

Re: Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Jeppski »

Noen som har sett på de siste episodene av folkeopplysningen her inne da? Den siste episoden handlet jo faktisk om legemiddelindustrien.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Isan »

Jada, alle tre episodene til nå :)

Ingen funn som overrasker meg til nå, men viktige nok.
Antall ord: 16
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links