Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerNytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Bearchild »

" Gjennom seks program skal kjendiser teste alternative terapier på NRK1. – Målet er å gjøre som navnet sier, å opplyse folket, sier programleder Andreas Wahl. "

" – Mange kommer sikkert avskrive programmet med at det er laget av «forutinntatte skeptikere». Men det er ikke sant. Vår tilnærming er helt åpen og basert på vitenskapelig metode.
... Han er fascinert over at folk stadig kommer tilbake til alternative behandlere og rapporterer at de er godt fornøyd, selv om forskningen viser at behandlingene har liten eller ingen effekt utover placebo. "

Bittelitt selvmotsigende kanskje? :p Men skal bli artig å se hvordan Folkeopplysningen griper dette an!

http://fritanke.no/index.php?page=vis_n ... hetID=8881
Antall ord: 110
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev:" Gjennom seks program skal kjendiser teste alternative terapier på NRK1. – Målet er å gjøre som navnet sier, å opplyse folket, sier programleder Andreas Wahl. "

" – Mange kommer sikkert avskrive programmet med at det er laget av «forutinntatte skeptikere». Men det er ikke sant. Vår tilnærming er helt åpen og basert på vitenskapelig metode.
... Han er fascinert over at folk stadig kommer tilbake til alternative behandlere og rapporterer at de er godt fornøyd, selv om forskningen viser at behandlingene har liten eller ingen effekt utover placebo. "

Bittelitt selvmotsigende kanskje? :p Men skal bli artig å se hvordan Folkeopplysningen griper dette an!

http://fritanke.no/index.php?page=vis_n ... hetID=8881
Åpen menes som i at de skal se på begge sidene av saken, noe han antageligvis har gjort før. Og funnet ut at det ikke er vitenskapelig hold alternativ medisin. Siden det hadde hett medisin hvis det var vitenskapelig hold i det.
Antall ord: 155

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev:
Bearchild skrev:" Gjennom seks program skal kjendiser teste alternative terapier på NRK1. – Målet er å gjøre som navnet sier, å opplyse folket, sier programleder Andreas Wahl. "

" – Mange kommer sikkert avskrive programmet med at det er laget av «forutinntatte skeptikere». Men det er ikke sant. Vår tilnærming er helt åpen og basert på vitenskapelig metode.
... Han er fascinert over at folk stadig kommer tilbake til alternative behandlere og rapporterer at de er godt fornøyd, selv om forskningen viser at behandlingene har liten eller ingen effekt utover placebo. "

Bittelitt selvmotsigende kanskje? :p Men skal bli artig å se hvordan Folkeopplysningen griper dette an!

http://fritanke.no/index.php?page=vis_n ... hetID=8881
Åpen menes som i at de skal se på begge sidene av saken, noe han antageligvis har gjort før. Og funnet ut at det ikke er vitenskapelig hold alternativ medisin. Siden det hadde hett medisin hvis det var vitenskapelig hold i det.
Jeg har nok litt tungt for det- klarer ikke å se hvor "åpen for" passer inn her. :p
Men det gjør egentlig ikke noe om de er forutintatte for min del. Jeg er spent på serien og skal holde mitt sinn åpent og overse det faktum at de kaller seg "Folkeopplysningen". Det er da underholdning, ikke noe annet.. (?) :)

Lurer forøvrig på en ting relatert til den vitenskapelige delen. Nesten umulig å dra fram denne. Placebo er såvidt jeg vet vitenskapens navn på "uforklarlig (selv)helbredelse? Betegnelsen brukes jo også innen medisin, det er opplest og vedtatt at placebo er virkningsfullt. Hvordan kan man da avskrive placebo innen alternativ medisin og si at man ikke har vitenskapelig hold for at alt.med. har noe for seg?

Vitenskapen har skutt seg selv litt i foten med denne placebo-greia altså. :bandit
Antall ord: 295
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternat

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev:
Jeg har nok litt tungt for det- klarer ikke å se hvor "åpen for" passer inn her. :p
Men det gjør egentlig ikke noe om de er forutintatte for min del. Jeg er spent på serien og skal holde mitt sinn åpent og overse det faktum at de kaller seg "Folkeopplysningen". Det er da underholdning, ikke noe annet.. (?) :)

Lurer forøvrig på en ting relatert til den vitenskapelige delen. Nesten umulig å dra fram denne. Placebo er såvidt jeg vet vitenskapens navn på "uforklarlig (selv)helbredelse? Betegnelsen brukes jo også innen medisin, det er opplest og vedtatt at placebo er virkningsfullt. Hvordan kan man da avskrive placebo innen alternativ medisin og si at man ikke har vitenskapelig hold for at alt.med. har noe for seg?

Vitenskapen har skutt seg selv litt i foten med denne placebo-greia altså. :bandit
Placebo er som du sier, når kroppen klarer "mirakuløst" å bli litt bedre. Fordi ingen har kjempet ned kreft med sukkerpiller alene, skal det sies. Ser man litt evolusjonistisk på det, gir det jo mening å kunne bli litt bedre form når man er syk. Men jeg tror ikke man vet hele grunnen til hvorfor placebo virker. Studier viser at sukkerpiller virker dårligere mot smerte enn saltløsninginjeksjoner, og at piller med forskjellige farger virker bedre enn andre, osv. Man har også gjort falske operasjoner og funnet ut at disse hjelper virkelig mye. Men man kan også gi placebo og si at det innebærer risiko for bivirkninger, noe mange faktisk får av placebo. Dette kalles da nocebo, og er måten hjernen klarer å lure kroppen til å tro at den er sykere. Det er heller ikke noe rart at kroppen skal kunne klare å gjøre seg selv litt bedre hvis man tenker over det. Den klarer jo f.eks. å gi seg selv høyere temperatur for å kjempe mot infeksjoner, også kalt feber.

I medisin bruker man også placebo i forskningen for å f.eks. finne ut om den medisinen fungerer. Denne forskningen er helst dobbel-blind, noe som betyr at legene som gir medisinen, og pasientene som mottar medisinen, ikke vet om de får placebo eller ikke. Legene blir blindet siden de kan ofte signalisere til pasienten om de får placebo eller ikke, noe man ikke ønsker.

Du kan sikkert lese mer om mekanismen bak placebo på wikipedia. Men jeg kan si at man har gjort forskning, der man har gitt pasienter på placebo naloxon. Naloxon fungerer slik at man blokkerer reseptorer i synapsene for opioider. Hvis du ikke vet helt hva det betyr, forstår jeg deg godt, og skal prøve å forklare deg det. Uansett kan man bruke naloxon mot heroin overdose, eller rett og slett for å blokkere et smertestillende som bruker opioider, paralgin forte f.eks. Når man gir pasienter som bruker placebo naloxon. Forsvinner placebo-effekten, noe som viser at hjernen produserer opioider selv for å virke mot smerten.

Så hvis man vil forske på alternativ-medisin, må man ha en gruppe ved siden av, som man gir placebo. Hvis det viser seg at den alternative medisinen virker like bra som placebo, eller marginalt bedre (som noen studier har vist), er det ingen vits i å bruke bare alternativ medisin på alvorlige sykdommer. For all del, bruk det på små plager og sammen med medisin. Men ikke tro at det er noe annet enn placebo effekten, fordi nesten alle studier viser at det er det som skjer. Og de som viser annerledes resultater, blir ofte kritisert i meta-analyser som viser at de har dårlig metodikk.

Så nei, man kan ikke si at de har skutt seg selv i foten. Og du kaller ikke feber for noen uforklarlig selvhelbredelse, fordi vi vet mekanikken bak feber. Placebo er ganske likt, bortsett fra at svaret er litt vanskeligere å finne.
Sist redigert av Jeppski på 15 Aug 2012 16:00, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 635

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Bearchild »

Kjenner til placebo, nocebo og naloxon. Det jeg mener med at "de" har skutt seg selv i foten er at de tviholder på at alternativ behandling er juks og bedrag til tross for at placebo oppstår også her. Siden placebo er vitenskapelig godkjent blir det jo litt feil å stå hardnakket på at alt.med ikke har noe for seg da det jo faktisk kan bidra til helbredelse på en vitenskapelig godkjent måte.

Kjenner tunga krøller seg skikkelig her (eller.. tankene samarbeider ikke helt med ordene :p ), vet ikke om jeg klarer helt å gjøre meg forstått. :oops: For jeg har et poeng, det sitter bare litt utilgjengelig til akkurat nå.
Bearchild skrev:
Jeppski skrev:
Bearchild skrev:Blabla
Så nei, man kan ikke si at de har skutt seg selv i foten. Og du kaller ikke feber for noen uforklarlig selvhelbredelse, fordi vi vet mekanikken bak feber. Placebo er ganske likt, bortsett fra at svaret er litt vanskeligere å finne.
(Sorry quote-rot)

Placebo er ganske likt ja.. og svaret foreligger ikke. Man vet faktisk ikke hvordan og hvorfor, så at vitenskapen alikavel har godtatt dette uforklarlige,- dette udokumenterte (ifht virkning osv), er nesten litt.. alternativt? 8)
Antall ord: 195
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev:Kjenner til placebo, nocebo og naloxon. Det jeg mener med at "de" har skutt seg selv i foten er at de tviholder på at alternativ behandling er juks og bedrag til tross for at placebo oppstår også her. Siden placebo er vitenskapelig godkjent blir det jo litt feil å stå hardnakket på at alt.med ikke har noe for seg da det jo faktisk kan bidra til helbredelse på en vitenskapelig godkjent måte.
Måten du presenterte emnet virket på meg som om du ikke visste mye om det.

Det er ingen som tviholder på noe her. Generelt sett sier heller ingen forskning noe om juks og bedrag. Det er ikke vitenskapen sitt arbeid å si slike ting heller. Bare å finne ut hvordan ting fungerer, og alternativ medisin, fungerer ikke bedre enn falsk medisin. Derfor heter det alternativ medisin, og ikke bare, medisin. I tillegg har jeg aldri sett noen skeptikere eller forskere si at alternativ medisin ikke fungerer i det hele tatt (Du kommer sikkert til å finne noen som har sagt det), det fungerer bare ikke utover placebo. Jeg ser ærlig talt ikke problemet du har med det. Problemet oppstår når folk hevder de kan kurere mer enn bare diffuse plager. Men man kan kalle det juks og bedrag, hvis noen påstår at de kan, eller gjør mer enn det som faktisk stemmer.

For å si det lettere: Ingen påstår at alt. medisin ikke fungerer i det hele tatt. Men ingen studier sier at alt. medisin fungerer utover placebo. Og det er ikke vitenskapen sin jobb å dømme forskjellige ting som uærlig og løgn. Bare å finne ut hvordan universet henger sammen.
Bearchild skrev:Man vet faktisk ikke hvordan og hvorfor, så at vitenskapen alikavel har godtatt dette uforklarlige,- dette udokumenterte (ifht virkning osv), er nesten litt.. alternativt?
Å spørre om hvorfor, vitenskapelig, er meningsløst. Hvordan derimot, er man ganske nær ved å finne svaret på. Nå er jeg heller ikke sikker på hva du mener med virkning, for hvis du mener hvordan hver eneste nevron reagerer med hverandre, for å så føle seg bedre. Er vi milevis-unna.

Sukk, nei. Det er ikke uvanlig at man godtar noe uforklarlig. Se på historien til naturvitenskap, den er bygget opp av at man har godtatt uforklarlige ting, og deretter forklart det. Udokumentert betyr at ingen har observert det under kontrollerte forhold, noe som ikke stemmer. (måtte bare pirke litt).
Antall ord: 410

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av zind »

Ummm... liiiitt selvmotsigelse her i forhold til objektivitet og åpenhet, ja?
– Jeg er fysiker og ser at mye av det som påstås fra de alternative er direkte feil. Likevel strømmer folk til. Dette forundrer meg. Gjennom de seks programmene prøver vi å finne ut hvorfor.
ikke at jeg motsier dette, helt sikkert mye rart som blir sagt som kræsjer med vitenskapen, men det hadde vært mer festlig om de ikke tok for seg ting de i utgangspunktet så på som opplagt feil :D også en smule forutinntatt da, vitenskapen er ikke ufeilbarlig den heller

og videre:
Du kan godt dele folket i tre. 15 prosent skeptikere og 15 prosent som brenner for det alternative. Så har du de øvrige 70 prosentene som ikke har noe særlig forhold til det. Målet er å vise dette store flertallet, på en vennlig måte, at det ikke er alle alternative behandlingsformer som holder mål, sier Hersoug.
Det som skurrer for meg er at de legger det frem som om de skal bruke vitenskapelig metode, samtidig som de erkjenner at det egentlig bare er et underholdningsprogram. Vitenskap er en metode for fremskaffelse av objektiv kunnskap. Når målet er å få frem at det ikke er alle alternative behandlingsformer som holder mål er vel ikke det veldig objektivt? I tillegg virker det som de skal teste èn alternativ utøver pr program, og nye terapi former hver uke, det gir jo et svært dårlig grunnlag for å trekke konklusjoner eller komme frem til noe det er hold i :roll:

Men for all del, vi får se hvordan de virkelig har lagt opp programmet når det starter opp. Det var noen snåle uttalelser i denne artikkelen, men håper de har klart å lage noe bra ut av konseptet. De ønsker jo også å få en debatt rundt dette, og det får de helt sikkert til :P
Antall ord: 320
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Arven »

Problemet er at uansett om dette programmet eller for den saks skyld andre kontrolerte tester viser at alternativ medisin faktisk fungerer utover det man mener er placebo, vil skeptikerne og vitenskapens menn likevel finne noe å henge seg opp i og stemple det hele som juks og pengelureri av stakkars syke mennesker som ikke forstår bedre.
Fordi et rungende bevis på at alternativ medisin fungerer vil true den etablerte elite. Legene og medikamentindustrien sitter med begge hendene i pengesekken og vil beskytte denne med alle midler. Også å undergrave de som prøver å komme med alternativer.

Ikke noe nytt under solen med andre ord.
Antall ord: 103
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

La meg prøve å forklare dobbelt-moralen her. Programmet,er populærvitenskap. Vitenskap. Skal man lage et populærvitenskapelig program, bør det helst inneholde forskning som tåler den vitenskapelige metodes kritiske blikk. Skjønner dere? Når de sier de er åpen, mener de at de skal se på forskning som taler for alt. medisin, og mot alt. medisin. Siden de fleste studier som viser resultater bedre enn placebo når det gjelder alt. medisin, har en dårlig metodikk. Vil disse stå svakere enn de studiene med en god metodikk. Som vanligvis er de som taler for at placebo og alt. medisin viser samme resultater.

Hvis dere likevel tror at alt. medisin fungerer bedre, greit. Det er deres valg, og jeg har sagt hva jeg vil si. Men vær så snill, ikke gå til homeopaten hvis noen av dere får alvorlige sykdommer, da gir dere bare mer krutt til oss skeptikere.
Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av zind »

Det står i artikkelen, sitat : "Mange kommer sikkert avskrive programmet med at det er laget av «forutinntatte skeptikere». Men det er ikke sant. Vår tilnærming er helt åpen og basert på vitenskapelig metode. Vi prøver så godt vi kan å presentere sannheten om alternativ behandling, og legger selvsagt ikke skjul på de positive tingene, sier Wahl. "

Det høres jo fancy ut, basert på vitenskapelig metode. Neida, det er ikke så vanskelig å skjønne Jeppski. Et populærvitenskapelig underholdningsprogram som ønsker å opplyse stakkars uvitende om alternativmedisinens fallgruver ;) *erte,erte* Men joda, programmet er nok ikke bare ensidig eller ute etter å "ta" alternativfolka. Har tro på at det vil komme frem både positive og negative ting i denne serien. Og nei, jeg er ikke ironisk nå

Hvem her har sagt at alternativ behandling er bedre enn tradisjonell medisin? Er det å ha tro på alternativ behandling på noen måte ensbetydende med å være så (unnskyld meg) blåst at man tyr til homeopati, ikke i tillegg til, men i stedet for skolemedisin ved alvorlig sykdom? Hallo lissom!

:fis

Sannheten er at en som er syk ofte vil gå langt og prøve mye i søken etter å bli frisk, for det er lite som annet som betyr noe når man ikke har helsa. Dessverre finnes det mye både svindel og ting som kan gjøre vondt verre innenfor alternativ behandling, men det er også mye som kan lindre og gi folk den støtten og omsorgen de ikke får hos en fastlege som helst vil ha de ut døra etter fem minutter. Placebo effekten eller selvhealing i seg selv bør ikke undervurderes, det kan gjøre hverdagen enklere for mange som trenger det og dessverre annulleres effekten ofte (logisk nok) når man vet det er placebo. Akkurat slik som effekten av behandling/medisin legen foreskriver har større effekt jo mer legen tror på gode resultater, slik tror jeg mange alternativbehandlere også kan bidra stort med sin entusiasme og tro på det de driver med. Kropp og hjerne henger merkelig nok sammen. Jeg er ikke for at folk skal kaste bort tid og penger hos sjarlataner, men jeg ER for at vi heller ikke skal undervurdere folk og innføre forbud eller påbud på alt slik vi har en tendens til her i landet, som om vi alle er en gjeng med idioter som nærmest må beskyttes mot oss selv.
Antall ord: 410
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

Syke folk er vanligvis ikke rasjonelle. Hvis man tror at homeopatens medisin som kanskje inneholder ett molekyl som fremkaller de symptomene man allerede har, fungerer. Hvordan tror du noen av disse vil reagere når de først får en alvorlig sykdom?
zind skrev:Sannheten er at en som er syk ofte vil gå langt og prøve mye i søken etter å bli frisk, for det er lite som annet som betyr noe når man ikke har helsa. Dessverre finnes det mye både svindel og ting som kan gjøre vondt verre innenfor alternativ behandling, men det er også mye som kan lindre og gi folk den støtten og omsorgen de ikke får hos en fastlege som helst vil ha de ut døra etter fem minutter. Placebo effekten eller selvhealing i seg selv bør ikke undervurderes, det kan gjøre hverdagen enklere for mange som trenger det og dessverre annulleres effekten ofte (logisk nok) når man vet det er placebo. Akkurat slik som effekten av behandling/medisin legen foreskriver har større effekt jo mer legen tror på gode resultater, slik tror jeg mange alternativbehandlere også kan bidra stort med sin entusiasme og tro på det de driver med. Kropp og hjerne henger merkelig nok sammen. Jeg er ikke for at folk skal kaste bort tid og penger hos sjarlataner, men jeg ER for at vi heller ikke skal undervurdere folk og innføre forbud eller påbud på alt slik vi har en tendens til her i landet, som om vi alle er en gjeng med idioter som nærmest må beskyttes mot oss selv.
Jeg har ikke sagt at placebo effekten ikke hjelper pasienter. Men det er måten alt. medisin reklameres som er problemet. I matindustrien har man ikke lov til å lyve om maten sin og komme med påstander som ikke kan støttes. Men i alt. medisin, er dette helt okei, og noen ender opp med å dra den så langt å si at det de gjør, fungerer bedre enn vanlig medisin. Men placebo-effekten fungerer selv om man vet det er sukkerpiller man får. Ikke like bra som når man ikke vet det selvfølgelig, men man opplever likevel placebo-effekt når man vet det.
Antall ord: 382

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Isan »

Jeppski skrev:Hvis man tror at homeopatens medisin som kanskje inneholder ett molekyl som fremkaller de symptomene man allerede har, fungerer. Hvordan tror du noen av disse vil reagere når de først får en alvorlig sykdom?
_Der_ tror jeg nok du undervurderer folk litt.

Dessuten, vi er selvfølgelig aldri _bare_ rasjonelle - ingen av oss ;)
Antall ord: 58
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Jeppski »

Jeg undervurderer ikke folk. Noen folk trenger storebror til å fortelle dem at de ikke skal gå til snåsakailln når de har hjerteinfarkt. Mens andre, mer perfekte folk, også kalt skeptikere, eller genier, trenger ikke det.

Uansett, fant først ut nå at Andreas Wahl skal være programleder, noe som kommer til å gjøre det til et ganske bra underholdningsprogram. Håper at alle her ser programmet da, det kan jo umulig skade.
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Arven »

Av og til lurer jeg virkelig på om du faktisk SER innholdet i det du selv skriver Jeppski !
Antall ord: 18
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Bearchild »

*knis*
Noen ganger må man lure litt på hvem som er "ordentlige" brukere og hvem som er fiktive figurer opprettet av noen som ønsker litt action.. :p

At Andreas er programleder står forøvrig helt øverst i HI.
Antall ord: 38
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !