Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerNytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av zind »

:laughing
Antall ord: 0
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Jeppski »

Arven skrev:Av og til lurer jeg virkelig på om du faktisk SER innholdet i det du selv skriver Jeppski !
Hvordan det? Er det fordi jeg bare så lett igjennom førsteposten? Fordi jeg visste at NRK skulle lage et slikt program for flere måneder siden, og at det skulle hete folkeopplysningen, men jeg visste ikke at Andreas Wahl skulle lage det.
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- - - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternat

Innlegg av Kiara »

Jeppski skrev:Jeg undervurderer ikke folk. Noen folk trenger storebror til å fortelle dem at de ikke skal gå til snåsakailln når de har hjerteinfarkt. Mens andre, mer perfekte folk, også kalt skeptikere, eller genier, trenger ikke det.

Uansett, fant først ut nå at Andreas Wahl skal være programleder, noe som kommer til å gjøre det til et ganske bra underholdningsprogram. Håper at alle her ser programmet da, det kan jo umulig skade.
Tenkt å si noe sånnt! Tror du virkelig at noen går til Snåsamann eller en annen healer, hvis de skulle få hjerteinfarkt, eller forsåvidt en mindre farlig smertetillstand? Du er ikke lite nedlatende, og tror hvis at vi er en nasjon med en stor del idioter som ikke evner å tenke selv, og trenger storebror for å passe på at vi ikke bruker pengene våre på feil måte! Storebror er jo veldig glad i å loppe oss for størstedelen av inntektene, så.. Du skulle tydeligvis tilhørt regimet i et land der de elsker å tre sine strenge oppfattninger over ørene på landets innbyggere..

Det er forsåvidt greit at du provoserer.. men syns det er direkte stygt av deg å komme med sånne nedlatende uttalelser som du som du kommer med innimellom.

Håper for din del at du slipper å bli alvorlig syk, eller får uhelbredelige sykdommer som du må slite med resten av ditt liv, og slipper å oppleve at det er ikke allt den flinke legestanden og vitenskapen kan hjelpe deg med.. Så slipper du også å bli fristet av å oppsøke alternativ hjelp.. og gud forby bruke penger på det!

Når det er sagt, så er nok lege og eksperthjelp det første alle oppsøker når de trenger hjelp! Og godkjente legemidler! Problemet er bare det at leger ikke klarer helbrede allt, og godkjente legemidler klarer ikke å kurere allt... Hadde det bare vært så enkelt.. da hadde vi definitivt ikke trengt alternativ behandlig. Planter og urter har leget og hjulpet mennesker i uminnelige tider tilbake, og mye av det er dratt inn i nåtidens legemidler. Ofte blir det som er såkaldt alternativ medesin plutselig blitt forbudt her i landet, fordi det har vist for godt effekt, så plutselig overtar overformynderiet,, og vi må få det på resept gjennom lege! Halleluja for pengegrisk legemiddelindustri..

Innlegg endret pga personangrep, hilsen MOD
Antall ord: 397

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Kiara »

Oppdatering.. Har ved pm fått forståelse fra Jeppski at jeg hadde missforstått hans utalelse, som ikke var slik ment, men mer som en "spøk". Så jeg har bedt han om unnskyldning for å anklage han urettmessig her. Så jeg går bort fra min harde kritikk av han her.. Og håper jeg ikke går i samme spøke"lses"-fella igjen! ;) For noen vettuge innlegg har da han også her.. selv om han kan irritere på seg stein.. ;)
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av zind »

Kiara, du har jo helt rett i innlegget ditt. Jeg syntes Jeppski har mange bra innlegg også, men det har fint lite med saken å gjøre i dette tilfellet, og min personlige mening er at h*n ikke fortjente en unnskyldning fra deg når det ikke er lagt inn noe som tilsier at innleggene over var på spøk. Du sa da slett ikke noe galt i innlegget ditt, gjorde du vel? Ikke en gang svarer vedkommende her inne, men på pm... (i håp om at fler skal la seg irritere og "gå på limpinnen"?)
Jeg vil vel heller si at Jeppski som vanligvis uttaler seg klart med vilje ønsker å misforstås her, enn at du Kiara misforstod noe "opplagt"

Jaaaa, la oss indirekte kalle de som tror på alternativbehandling for evneveike og se hvor mange som klikker! :g_w
Antall ord: 140
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Jeppski »

zind skrev:Kiara, du har jo helt rett i innlegget ditt. Jeg syntes Jeppski har mange bra innlegg også, men det har fint lite med saken å gjøre i dette tilfellet, og min personlige mening er at h*n ikke fortjente en unnskyldning fra deg når det ikke er lagt inn noe som tilsier at innleggene over var på spøk. Du sa da slett ikke noe galt i innlegget ditt, gjorde du vel? Ikke en gang svarer vedkommende her inne, men på pm... (i håp om at fler skal la seg irritere og "gå på limpinnen"?)
Jeg vil vel heller si at Jeppski som vanligvis uttaler seg klart med vilje ønsker å misforstås her, enn at du Kiara misforstod noe "opplagt"

Jaaaa, la oss indirekte kalle de som tror på alternativbehandling for evneveike og se hvor mange som klikker! :g_w
Jeg trodde dette: "Noen folk trenger storebror til å fortelle dem at de ikke skal gå til snåsakailln når de har hjerteinfarkt. Mens andre, mer perfekte folk, også kalt skeptikere, eller genier, trenger ikke det." Gjorde det klart, men okei, jeg uttrykker meg vel slik til vanlig da ...

Hvis du har et problem med at jeg tar opp en misforståelse på PM og ikke i åpent forum, too bad.
zind skrev:Du sa da slett ikke noe galt i innlegget ditt, gjorde du vel?
"At du kan være så nedlatende bedreviter" "Du skulle tydeligvis tilhørt regimet i et land der de elsker å tre sine strenge oppfattninger over ørene på landets innbyggere." Nå har ikke jeg noe problem med å bli kalt bedreviter, hvis man vet bedre enn de fleste. Men jeg er ganske sikker på at vanlig sosial konvensjon sier at det å bli kalt bedreviter, er frekt og ikke ment som et kompliment.

Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor du vil kalle folk som tror på alternativbehandling for evneveike. Det er ganske frekt.

Men dette er jo off-topic. Så la oss diskutere folkeopplysningen istedenfor meg og hvor frekk jeg er.
Antall ord: 338

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternat

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev: Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor du vil kalle folk som tror på alternativbehandling for evneveike. Det er ganske frekt.

Men dette er jo off-topic. Så la oss diskutere folkeopplysningen istedenfor meg og hvor frekk jeg er.
Det holder altså ikke med en unnskyldning, du må gni det inn? Uansett er det vel ikke opp til deg når det er på tide å gå on-topic. Hvorfor i all verden skal du ha siste ordet liksom?

Forøvrig synes jeg- om jeg legger godvilja ekstra til- at nettopp evnen til kommunikasjon har en viss relevans til temaet. Mye av problematikken ifht skolemedisin ligger nettopp i mangel på kommunikasjon/ manglende evne til kommunikasjon. I så måte scorer en stor andel alternative behandlere høyt når det kommer til å høre på og å være oppmerksomme og imøtekommende til pasienter.
Antall ord: 146
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av altern

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev:
Jeppski skrev: Men det jeg ikke skjønner, er hvorfor du vil kalle folk som tror på alternativbehandling for evneveike. Det er ganske frekt.

Men dette er jo off-topic. Så la oss diskutere folkeopplysningen istedenfor meg og hvor frekk jeg er.
Det holder altså ikke med en unnskyldning, du må gni det inn? Uansett er det vel ikke opp til deg når det er på tide å gå on-topic. Hvorfor i all verden skal du ha siste ordet liksom?

Forøvrig synes jeg- om jeg legger godvilja ekstra til- at nettopp evnen til kommunikasjon har en viss relevans til temaet. Mye av problematikken ifht skolemedisin ligger nettopp i mangel på kommunikasjon/ manglende evne til kommunikasjon. I så måte scorer en stor andel alternative behandlere høyt når det kommer til å høre på og å være oppmerksomme og imøtekommende til pasienter.
Det er fordi det er færre mennesker som går til alternative behandlere enn til allmennlegen. Noe som gjør at den vanlige legen får flere pasienter, som fører igjen til mindre tid til pasientkontakt. I tillegg til at jeg kan se for meg en liten bedrevitende holdning hos noen leger.

Jeg tror ihvertfall ikke at dette nye programmet kommer til å akkurat overbevise mange, men det er jo likevel artig med litt underholdning.

Nå føler jeg at alle er imot meg, uten at jeg kan se grunnen til det. Men det kan jo bare være meg som er paranoid.

Takker uansett for all den konstruktive kritikken.
Antall ord: 259

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - - - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alte

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev:Det er fordi det er færre mennesker som går til alternative behandlere enn til allmennlegen. Noe som gjør at den vanlige legen får flere pasienter, som fører igjen til mindre tid til pasientkontakt. I tillegg til at jeg kan se for meg en liten bedrevitende holdning hos noen leger
Uansett årsak (flere pasienter, mindre tid, bedreviterholdning osv) er det liten tvil om at å ta seg tid til pasienten er god medisin. Det er neppe uten grunn at depresjoner, ME, fibromyalgi og alle disse litt "diffuse" sykdommene er i overtall. Legene kommer til kort på mange områder og deler ut svevende diagnoser og trekantresepter med rund hånd. Jeg forstår ikke at dette er alment akseptert.
Jeg mener ikke at alternative behandlere kan redde verden eller kurere mer enn hva ordinerte medisinere gjør, men at de utfyller leger og ikke minst legers manglende tid,- det tror jeg. Man skal være rimelig frisk og oppegående for å være syk i dag! Og om alternative behandlere kan bidra med å lette prosessen både ved å være tilstedeværende samt gi noen blomsterpiller som ( i verste fall? Eller beste..? ) kan gi placebo-effekt burde legestanden være veldig fornøyd med det.

Hadde gjerne sett noen tall om feilbehandlinger av alternativbehandlere kontra leger samt alvorlighetsgraden av feilmedisinering hos de respektive!
Antall ord: 228
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - - - - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av al

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev:
Jeppski skrev:Det er fordi det er færre mennesker som går til alternative behandlere enn til allmennlegen. Noe som gjør at den vanlige legen får flere pasienter, som fører igjen til mindre tid til pasientkontakt. I tillegg til at jeg kan se for meg en liten bedrevitende holdning hos noen leger
Uansett årsak (flere pasienter, mindre tid, bedreviterholdning osv) er det liten tvil om at å ta seg tid til pasienten er god medisin. Det er neppe uten grunn at depresjoner, ME, fibromyalgi og alle disse litt "diffuse" sykdommene er i overtall. Legene kommer til kort på mange områder og deler ut svevende diagnoser og trekantresepter med rund hånd. Jeg forstår ikke at dette er alment akseptert.
Jeg mener ikke at alternative behandlere kan redde verden eller kurere mer enn hva ordinerte medisinere gjør, men at de utfyller leger og ikke minst legers manglende tid,- det tror jeg. Man skal være rimelig frisk og oppegående for å være syk i dag! Og om alternative behandlere kan bidra med å lette prosessen både ved å være tilstedeværende samt gi noen blomsterpiller som ( i verste fall? Eller beste..? ) kan gi placebo-effekt burde legestanden være veldig fornøyd med det.

Hadde gjerne sett noen tall om feilbehandlinger av alternativbehandlere kontra leger samt alvorlighetsgraden av feilmedisinering hos de respektive!
Jeg har aldri sagt at det ikke kan være nyttig med placebo-effekt. Men det er uetisk og farlig å hevde at man kan gjøre noe det ikke finnes belegg for. I tillegg har vi de som lyver med vilje, i motsetning til dem som sitter og soler seg i ignoransen sin og tror de VIRKELIG kan kurere forskjellige sykdommer. Fordi vi klarer likevel å ende opp med slike ting:
nFm4uCxbMU0

Hvis du tror at det verste som kan skje er at noen med fotsopp får sukkerpiller, tar du feil. Folk med alvorlige sykdommer kan få sukkerpiller. Selv om dette er temmelig sjeldent, er det ikke greit på grunn av det. I tillegg bør ingen som selger noe, lyve om hva som skjer, eller hva noe inneholder. Leger kan ikke si at de kan kurerer all slags kreft og Stabburet kan ikke si at grandiosa kurerer kreft, eller at grandiosaen inneholder noe den ikke gjør. Bryter man denne regelen som alternativ behandler, bør man miste all rett til å drive med dette i nærmeste framtid.
Antall ord: 409

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - - - - - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev: I tillegg bør ingen som selger noe, lyve om hva som skjer, eller hva noe inneholder. Leger kan ikke si at de kan kurerer all slags kreft og Stabburet kan ikke si at grandiosa kurerer kreft, eller at grandiosaen inneholder noe den ikke gjør. Bryter man denne regelen som alternativ behandler, bør man miste all rett til å drive med dette i nærmeste framtid.
Men leger kan si at "vi har gode erfaringer med denne medisinen" og gi folk falske forhåpninger. Leger kan ukritisk dra fram reseptblokka si og skrive ut svineri uten å si noe om bivirkninger (de står jo selvsagt i pakningsvedlegget, ingen vits i å skremme folk unødvendig?). Leger kan feilmedisinere uten at det drives heksejakt på dem av den grunn. Fordi de har en tittel som tillater dem å gjøre feil uten at det får konsekvenser.

Når det kommer til "falske forhåpninger" finnes det skit i alle reir, men man halshogger da ikke alle innenfor yrkesgruppen av den grunn? Jeg har aldri møtt en alternativbehandler som hevder å kunne kurere alvorlige sykdommer. Og jeg har truffet en del. Selvsagt eksisterer de, men det gjør det jammen innenfor medisinerstanden også- til tross for at helbredelsesraten er lav!
Antall ord: 210
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

Jeg har aldri sagt at dagens helsesystem er perfekt. Men hvis du tror det finnes en alternativ løsning der alternativ medisin foretrekkes istedenfor medisin. Greit for meg, da kan du prøve å få fram den ideen til offentligheten, og jeg skal støtte den helt til den realiseres. Men jeg tviler på at det kommer til å gjøre ting bedre. Og ja, leger har lov til å gjøre noen småfeil. Homeopaten har også lov til å skrive ut arsenikk blandet ut i en løsning 100C istedenfor bly 25C selv om sykdommen hos pasienten "krever" bly 25C.
Sist redigert av Jeppski på 20 Aug 2012 23:45, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativ

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev:Jeg har aldri sagt at dagens helsesystem er perfekt. Men hvis du tror det finnes en alternativ løsning der alternativ medisin foretrekkes istedenfor medisin. Greit for meg, da kan du prøve å få fram den ideen til offentligheten, og jeg skal støtte den helt til den realiseres.


Hæ? Hæææ??
Det var dette med kommunikasjon igjen da.. har jeg sagt at jeg tror at alt det du babler om? Enten uttrykker jeg meg langt dårligere enn jeg var redd for, eller så sitter du og misforstår med vilje. For min egen helses skyld håper jeg på sistnevnte.
Og ja, leger har lov til å gjøre noen småfeil.
Småfeil faktisk. Hvor mange dør på årsbasis på grunn av feilvurderinger/ feilmedisineringer?
Antall ord: 128
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Jeppski »

Du skriver om dårlige ting med helsesystemet i dag. Hvordan forventer du at jeg skal respondere? Småfeil faktisk ja. Jeg skriver at leger har lov til å gjøre småfeil, mener du noe annet?
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Nytt program på NRK, vitenskapelig testing av alternativt

Innlegg av Bearchild »

Mener du at alle har lov å gjøre småfeil? Hvor går grensen mellom små og store feil? Og hvem skal avgjøre hvilke feil som er akseptable eller ei..?
Antall ord: 31
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links