Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerTrigges evner frem av traumer?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Trigges evner frem av traumer?

Innlegg av Empathica »

Jeg satt nettopp å kikket intervjuet med Mona Enerly på VG TV, og der kommer det frem at hun har fått varme hender.

Se klippet her: http://www.vgtv.no/#!/video/71040/inter ... ona-enerly

Det slo meg da at alle de jeg kjenner som har på en måte "våknet", har opplevd noe traumatisk, hatt en vanskelig oppvekst, opplevd noe vanskelig på et eller annen måte osv ...

Er dette et mønster?
Eller er det slik at man kan være "våken" uten å ha opplevd noe som helst form for traume, vansker etc ..?
Antall ord: 97

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Trigges evner frem av traumer?

Innlegg av jeditrond »

Jeg er usikker, men har opplevd det samme selv. Alle de jeg møter på min vei med gryende evner har vært gjennom noe traumatisk. Alt fra "bare" mobbing til voldtekt....
Antall ord: 32
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Jenny77
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 40
Startet: 25 Jul 2013 19:30
10
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 20 ganger

- Trigges evner frem av traumer?

Innlegg av Jenny77 »

Det er vel heller kanskje sånn at de aller fleste nok har opplevd vanskelige perioder i livet. Og for noen gjør dette at man vokser og utvikler seg, andre igjen sitter igjen med en offerrolle og ønsker medynk fra andre.
Det finnes sikkert nok av de som har opplevd noe traumatisk uten å ha utviklet seg selv og sine evner.
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Trigges evner frem av traumer?

Innlegg av Fero »

Tommel opp for Jenny. Høres ut som et veldig fornuftig svar. Jeg tror også at de aller færreste her på jorda går gjennom livet uten noen slags vonde opplevelser.

Nå kan man jo snakke om hva som er traumatisk og ikke, og om det har noe å si, men jeg tror ikke det.
Antall ord: 55
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
gjest_3

- Trigges evner frem av traumer?

Innlegg av gjest_3 »

Dette har jeg også lurt litt på. Det er mulig man etter sterke opplevelser blir så fylt med følelser at man på en måte er tvunget til å gå i seg selv og dermed utvikler evner fortere enn andre.

Jeg lurer også på om en nær døden opplevelse vil gjøre det lettere å komme i kontakt med de evnene siden man på en måte har vært på den andre siden og fått åpnet litt opp der.

Hva tenker dere om det?
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Trigges evner frem av traumer?

Innlegg av Lilja »

Jeg tror det har noe med fokus å gjøre.

Latente evner kommer nok ofte til overflaten når man opplever dyptgripende ting som tar fokuset vekk fra hverdagens mas og jag.
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zelda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 23 Feb 2010 22:50
14
Lokalisering: I en trehytte i skogen.
Har takket: 71 ganger
Blitt takket: 22 ganger

Re: Trigges evner frem av traumer?

Innlegg av zelda »

Ser at innlegget er et par år gammelt men det går jeg ut i fra ikke betyr så mye :-) Jeg har også hørt at evner kan bli trigget av traumer. Men jeg vet ikke hvor mye sannhet som er i det. Jeg har lest om de som har hatt en NDO opplevelse og har fått ulike evner etter å ha kommet tilbake til livet,den form for traumer kan jo ha trigget noe i minnet eller i et senter i hjernen til den personen som opplever det.Selv har jeg det i familien hvor oldefar sine evner har gått over til min far som har fått sine evner i voksen alder. Om de har blitt trigget av traumer er jeg ikke sikker på,men håper selvsagt at deres evner er arvelig :-D
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Re: Trigges evner frem av traumer?

Innlegg av TomL »

Empathica skrev:Jeg satt nettopp å kikket intervjuet med Mona Enerly på VG TV, og der kommer det frem at hun har fått varme hender.

Se klippet her: http://www.vgtv.no/#!/video/71040/inter ... ona-enerly

Det slo meg da at alle de jeg kjenner som har på en måte "våknet", har opplevd noe traumatisk, hatt en vanskelig oppvekst, opplevd noe vanskelig på et eller annen måte osv ...

Er dette et mønster?
Eller er det slik at man kan være "våken" uten å ha opplevd noe som helst form for traume, vansker etc ..?
Her setter du fingeren på noe vesentlig! Det er noe jeg også har tenkt på, dette.
Så ja, jeg tror at det er en slags psykisk reaksjon å få "evner", når man føler seg overveldet av virkeligheten. Om disse evnene er reelle, det er en annen sak.
Antall ord: 147
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Trigges evner frem av traumer?

Innlegg av Asbjørn »

Her setter du fingeren på noe vesentlig! Det er noe jeg også har tenkt på, dette.
Så ja, jeg tror at det er en slags psykisk reaksjon å få "evner", når man føler seg overveldet av virkeligheten. Om disse evnene er reelle, det er en annen sak.
Siden jeg observerer at både små barn (under 2år) og dyr betydelig forandrer oppførsel, er iallfall noe helt reelt.
At man til tider klarer å lure seg selv og andre, er nok noe en må regne med forekommer også, av og til.
Men selv om noen ting nok er fantasi, betyr ikke det at alt er det....
På samme måte som at noen hus er røde, er ikke alle det...

A
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nattstjerne
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 95
Startet: 20 Feb 2011 22:17
13
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Sunnmøre
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: Trigges evner frem av traumer?

Innlegg av Nattstjerne »

Empathica skrev:Jeg satt nettopp å kikket intervjuet med Mona Enerly på VG TV, og der kommer det frem at hun har fått varme hender.

Se klippet her: http://www.vgtv.no/#!/video/71040/inter ... ona-enerly

Det slo meg da at alle de jeg kjenner som har på en måte "våknet", har opplevd noe traumatisk, hatt en vanskelig oppvekst, opplevd noe vanskelig på et eller annen måte osv ...

Er dette et mønster?
Eller er det slik at man kan være "våken" uten å ha opplevd noe som helst form for traume, vansker etc ..?
Mange har hatt veldig vanskelige livshistorier,men ikke alle.I boka "vindu mot en annen verden",forklarer Anne Kristine Augestad det ganske godt.At ved traumer og vanskelige hendelser så blir dette vinduet slått på vidt gap.Men har hørt at feber og sykdommmer kan også gjør at en åpner.
Antall ord: 152

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Minii75
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 08 Des 2015 21:34
8
Lokalisering: Oppland
Har takket: 10 ganger
Blitt takket: 5 ganger

Re: Trigges evner frem av traumer?

Innlegg av Minii75 »

Da jeg var 5 år gammel, ble jeg alvorlig syk (var i koma)
Da jeg var 8, så jeg min døde bestefar i vinduet til mormor.
Har etter hvert trent opp evnene, og plutselig oppdaget jeg at jeg kan finne ting også.
vet ikke om det har noe med det som skjedde da jeg var 5 år,,men. ..
Antall ord: 59
Know your limits, but reach for the stars

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: Trigges evner frem av traumer?

Innlegg av g.r.y »

Tror nok ekstreme opplevelser kan virke som en 'utløser' for de som har såkaldte paranormale evner liggende latent i seg..
At Mona Enerly skulle vise seg å ha 'varme hender' kommer ikke akkuratt som noen bombe. For meg, har hun fremstått med en helt spesiell styrke fra det øyeblikk det ble kjent at hennes mann ble skadet. -Jeg mener.. Hun fikset liksom ikke bare å ta seg av sin mann, både fysisk & mentalt + de to små barna deres, i tillegg til at helsepersonell, presse, etc, etc praktisk talt bosatte seg i hjemmet deres. -På toppen av det hele tar hun videreutdannelse!..
Antall ord: 103
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links