Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerOak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av jeditrond »

Lett inspirert av en annen tråd om bunnløse hull og egen post der er jeg så frekk at jeg likesågodt lager en flunka ny tråd om emnet :) Oak Island er da en tilsynelatende helt vanlig øy utenfor Nova Scotia i Canada. Frodig og fin med masse trær, ikke noe mystisk overhodet her skulle man tro. Der tar man feil, for drøye to hundre år siden, lokket av "mystiske" lys dro noen lokale innbyggere ut til øya og fant en mystisk "grop" inne på øya som de avdekket til å inneholde dekksteiner som når fjernet viste en slags plattform av tre under. Plattformen ble fjernet og man fortsatte å grave nedover og støtte på en ny plattform.

Sånn har man holdt på helt til vår tid, noen av plattformene har gitt fra seg mystiske funn som en steinplate med ukjente skrifttegn, kokosfibermatter. Teoriene om hva som gjemmer seg her er mange; Shakespeares tapte verker. Gralen. Paktens ark, eller bare en stor sjørøverskatt eller gullskatt etter Spanias plyndringer i Sør-Amerika. Så langt har man ikke funnet fnugg av bevis for hverken det ene eller det andre, men nå skal gropa til pers foran åpent kamera til og med! :)

History Channel har akkurat startet en "dokumentarserie" om denne underlige øya med den brønnen/sjakten kalt the Money Pit. To brødre samt ymse medhjelpere har bestemt seg for at de skal finne ut av hva i granskauen er det som har blitt gjemt på denne øya. Ikke stort har blitt funnet utenom at de nå er overbevist om at det er "noe" der. Åja, en av teamet som har bedrevet skattejakt på øya i flere ti-år sier det spøker der også :D

CkI-DzY2cQI

AZmPt5LO6jc

http://www.history.com/shows/the-curse-of-oak-island
Antall ord: 306
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av Isan »

Det er den samme øya og de samme sakene som den norske organisten Petter Amundsen har vært opptatt av i ganske mange år. Jeg lurte litt på det allerede da jeg leste innlegget over første gangen, men idag fikk jeg det bekreftet da de snakket med mannen. Han hadde sett den fjerde episoden i morges og var begeistret. Han mener at Shakespeares tekster peker mot at det er noe der.

Det gikk en fire episoders serie om ham og hans idéer på NRK for et par år siden. Og det kom et oppfølgingsprogram, der han møtte skeptiske britiske shakespearekjennere og andre.
Antall ord: 106
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av Bearchild »

Husker såvidt å ha sett en av de episodene men koblet ikke Petter Amundsen med Oak Island. Han har egen facebookside (åpen, trenger ikke være fb- registrert) der det bla ligger filmer og lenker til programserier fra skattejakten. :)
https://www.facebook.com/shakespearesskjultekoder

Edit; ser ikke ut til å være så mange filmklipp som jeg først trodde og at det er noe "krøll" med å få sett (noen av) programmene i norge? :dontknow
EntilEdit; Link til saken hos NRK, oppdatert senest i dag.
http://www.nrk.no/kultur/kodeknekkeren- ... 1.11498766
Sist redigert av Bearchild på 28 Jan 2014 23:16, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 92
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av jeditrond »

Har ikke sett episode 4 ennå, men fra traileren for den i forrige episode virket det som det skulle være en nordmann med. Norsk aksent er lett gjenkjennelig i engelsk. Ante ikke at det var selveste Shakespearemysteriefyren som var der, det er jo skikkelig kult :D
Antall ord: 46
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av Isan »

Nei, Amundsen er ikke med i den serien du ser på, han bare ser på sjøl. Så hvis du hørte norsk aksent, må det være en annen kar.
Antall ord: 31
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av jeditrond »

Isan skrev:Nei, Amundsen er ikke med i den serien du ser på, han bare ser på sjøl. Så hvis du hørte norsk aksent, må det være en annen kar.
Ah, ok, da får jeg se hvem det er når jeg ser episode 4 da, kan jo være jeg bommet stygt og at vedkommende "gjest" ikke er norsk overhodet :)
Antall ord: 65
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av jeditrond »

Har sett episode 4 nå, det var Petter Amundsen som var på besøk :) Han fikk lov til å møte folka, fortelle om teorien sin og bli med ut på leting etter en stein i det o' store skattekartmønsteret. Det pekte rett ut i en spesifikk del av sumpa gjengen allerede holdt på å tømme for vann. Og metalldetektoren fant et eller annet der som fikk eldstebror Rick til å bli veldig ivrig :D
Antall ord: 73
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av Isan »

Da har jeg visst misforstått littegrann det korte intervjuet NRk-sendingene hadde med Amundsen for noen dager siden.
Antall ord: 19
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av Isan »

For dem som har tilgang til å se TV der de måtte befinne seg og har lyst: 15-30 i ettermiddag på NRK1 går det i reprise et halvtimesprogram, som ble sendt første gang i gårkveld, der Petter Amundsen og den britiske Shakespeare-eksperten drar tilbake til Oak Island samtidig som de amerikanerne holder på med sine opptak der.

Jeg så programmet. Om man kom noe lenger, syns jeg er vanskelig å si. _Bittelitt_ mer har jeg kanskje å si om det, men det kan godt vente til senere i dag, i tilfellet noen har lyst til å vite minst mulig før de evt. ser.
Antall ord: 106
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av jeditrond »

Isan skrev:For dem som har tilgang til å se TV der de måtte befinne seg og har lyst: 15-30 i ettermiddag på NRK1 går det i reprise et halvtimesprogram, som ble sendt første gang i gårkveld, der Petter Amundsen og den britiske Shakespeare-eksperten drar tilbake til Oak Island samtidig som de amerikanerne holder på med sine opptak der.

Jeg så programmet. Om man kom noe lenger, syns jeg er vanskelig å si. _Bittelitt_ mer har jeg kanskje å si om det, men det kan godt vente til senere i dag, i tilfellet noen har lyst til å vite minst mulig før de evt. ser.
Tok opp programmet, men har ikke rukket å få sett det ennå, satser på å få sett det i kveld :)
Antall ord: 126
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av Isan »

Ja, uansett om noen så programmet eller ikke, kan jeg nå komme med det lille ekstra jeg tenkte etter programmet i gårkveld.

Jeg syns vel ikke man kom så mye lenger gjennom dette programmet. Det interessante var dette med at kompass, kamera, smarttelefon og metalldetektor ikke ville fungere normalt på det stedet, der de mener det skal være noe. Jeg tenkte at det er mulig at det kan være så prosaisk som at noe som er der, har en egenmagnetisme, som forstyrrer gjenstandene. Kanskje en meteoritt av noe slag? Eller kanskje tar jeg feil i at noe magnetisk ville oppføre seg slik?

Men for alt jeg vet, kan det befinne seg noe mer spektakulært på stedet også, aner ikke.
Antall ord: 124
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av jeditrond »

Isan skrev:Ja, uansett om noen så programmet eller ikke, kan jeg nå komme med det lille ekstra jeg tenkte etter programmet i gårkveld.

Jeg syns vel ikke man kom så mye lenger gjennom dette programmet. Det interessante var dette med at kompass, kamera, smarttelefon og metalldetektor ikke ville fungere normalt på det stedet, der de mener det skal være noe. Jeg tenkte at det er mulig at det kan være så prosaisk som at noe som er der, har en egenmagnetisme, som forstyrrer gjenstandene. Kanskje en meteoritt av noe slag? Eller kanskje tar jeg feil i at noe magnetisk ville oppføre seg slik?

Men for alt jeg vet, kan det befinne seg noe mer spektakulært på stedet også, aner ikke.
Det at såpass mye elektronisk utstyr oppfører seg merkelig og slutter å fungere er jo snodig. Det er vel i teorien ikke noe i veien for at en veldig magnetisk meteoritt er synderen, men da må den være ganske diger for å kunne slå ut ting fra "dypet" og i en omkrets på 20-50 meter eller så utfra hvordan spredningen var. Det minner jo litt om hvordan ting kan oppføre seg rart i Bermudatriangelet, så mulig Oak Island har tendenser til samme type merkelige naturfenomen. Jeg tror ikke det er aliens som står bak, det med paktens ark var jo en spennende teori, men Amundsen må ta opp diskusjonen med Graham Hancock og etioperne, paktens ark skal nemlig befinne seg i Axum i Etiopia i følge lokal tro. De har tom. et eget hus bygd for arken, og en egen vokter som utpekes til jobben. Snodig nok blir ikke disse særlig gamle i jobben, noen blir blinde, andre får kreft eller andre sykdommer som gjør at de dør "før tiden". Vet ikke om noen har laget en statistikk på akkurat dette, men teorien om at arken er radioaktiv på noe vis, kan forklare slike tilfeller.

Men da må man jo spørre seg om hva denne arken egentlig er for noe, den kan ikke bare være en kiste til oppbevaring av steintavler om den er radioaktiv :)
Antall ord: 363
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av Isan »

Det kunne den forsåvidt være hvis den var laget at en eller annen radioaktiv steinsort eller noe. Men stedet kan jo ha en naturlig radioaktiv kilde også, ekstra mye radongass eller en sprekk ned til undergrunnen, der det siver ut giftige gasser, inkl. radioaktive som en mulighet. Jeg aner ikke hvor godt stedet evt. er fysisk og kjemisk kartlagt.

Finnes sikkert også andre muligheter - hvis det hele ikke bare er rykter.
Antall ord: 73
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av jeditrond »

Isan skrev:Det kunne den forsåvidt være hvis den var laget at en eller annen radioaktiv steinsort eller noe. Men stedet kan jo ha en naturlig radioaktiv kilde også, ekstra mye radongass eller en sprekk ned til undergrunnen, der det siver ut giftige gasser, inkl. radioaktive som en mulighet. Jeg aner ikke hvor godt stedet evt. er fysisk og kjemisk kartlagt.

Finnes sikkert også andre muligheter - hvis det hele ikke bare er rykter.
For øyeblikket er det nok vanskelig å skille legender, nye myter og rykter fra sannheten om Oak Island. Noe merksnodig foregår der som påvirker ymse elektronisk utstyr, History Channel vil nok forsøke å hause opp at dette er noe paranormalt fordi dette gir uttelling i seertall :(

Øya er nok ikke særlig godt kartlagt kjemisk og fysisk, det man vet er at den berømmelige sumpen som har gitt så mange rare utslag, har mye ufyselige og dødelige gasser i seg. Men det er jo en naturlig tilstand for en sump :)
Antall ord: 168
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- - Oak Island-mysteriet har fått egen tv-serie!

Innlegg av Isan »

Isan skrev:Det kunne den forsåvidt være hvis den var laget at en eller annen radioaktiv steinsort eller noe. Men stedet kan jo ha en naturlig radioaktiv kilde også, ekstra mye radongass eller en sprekk ned til undergrunnen, der det siver ut giftige gasser, inkl. radioaktive som en mulighet. Jeg aner ikke hvor godt stedet evt. er fysisk og kjemisk kartlagt.

Finnes sikkert også andre muligheter - hvis det hele ikke bare er rykter.
Jeg burde vel signalisert tydelig hva jeg siktet til, for akkurat det svaret jeg siterte over, kom jeg med som respons på det jeditrond sa om Axum i Etiopia.

Men det kan være at noe av det kan gjelde Oak Island også? Aner ikke.
Antall ord: 120
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links