Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerVeien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies det..

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies det..

Innlegg av jeditrond »

Det jeg vil diskutere denne gangen er de som kommer med velmente råd og får noia når man velger å ikke følge dem fordi det ikke passer ens egen vei innenfor det paranormale. Dette til tross for at majoriteten av denne typen alterantivere (er det et ord?), sier at man skal følge hjertet, så finner man sin vei.

Dog opplever mange som tar sine egne veier og kanskje kan sees på som nærmest stifinnere, at de blir uglesett og vel så det av andre innenfor det alternative fordi mange ikke forstår retningen vedkommende har slått inn på. Det oppleves som "skummelt" fordi det kanskje ikke er nevnt i new age bøkene, eller bare det at det ikke er lys og varme involvert gjør at det liksom er fysjom og i verste fall ondskap.

Dette til tross for at det overhodet ikke er slik, at vi som ikke ser på "dødsskyggens dal" som skummel f.eks. er snille og greie egentlig vi også, selv om vi ikke danser åndedansen for å rense et hus bare for å sette ting ekstremt på spissen her :)

Noen av de verste broleggerne på denne veien til helvete er forøvrig de som selv har blitt uglesett av andre, men som tydeligvis er blinde for at de gjør akkurat det samme mot andre som ikke følger den "sanne" vei :?
Antall ord: 233
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies det

Innlegg av jeditrond »

Ingen kommentarer? Var det for intellektuelt/tørt skrevet?

Da forsøker vi en annen kurs:

Hvilke retninger innenfor det paranormale anser folket for å være skummel/ond? Evt. hvorfor? :D
Antall ord: 30
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies det

Innlegg av xyrea »

Healere med overdreven tro på egne evner. Eller "healere". Spesielt de der som i tillegg holder kurs, så man ender opp med en hel gjeng som tror de kan heale hva som helst bare fordi de gjerne vil det.

Skummelt fordi de forteller kundene sine at de er friske når de ikke er det, så de avslutter behandling hos lege, tror de ikke lenger er smittefarlige og så videre.
Antall ord: 70
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies d

Innlegg av Moonstone »

jeditrond skrev:Ingen kommentarer? Var det for intellektuelt/tørt skrevet?
Da forsøker vi en annen kurs:
Hvilke retninger innenfor det paranormale anser folket for å være skummel/ond? Evt. hvorfor? :D
Sikkert alt annet enn den folkelige religiøse impulsen, som før var Kristendom, så New Age, og nå "alternativ-bevegelsen", tror du ikke? Spesielt de som ikke praktiserer åpent, men i lukkede grupper eller alene. Okkultister og Satan-dyrkere hele gjengen..
Antall ord: 74
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies det

Innlegg av jeditrond »

Men har "folket" tenkt på at de som praktiserer i lukkede grupper gjør det nettopp pga. alle rikssynserne der ute i det alternative miljøet? Mange som bare vil være i fred med det de mener passer for dem innenfor paraplybetegnelsen paranormal/alternativ :)
Antall ord: 45
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies d

Innlegg av xyrea »

jeditrond skrev:Men har "folket" tenkt på at de som praktiserer i lukkede grupper gjør det nettopp pga. alle rikssynserne der ute i det alternative miljøet? Mange som bare vil være i fred med det de mener passer for dem innenfor paraplybetegnelsen paranormal/alternativ :)
En annen ting er at noen ikke skjønner forskjellen på 'hemmelig' og 'personlig'. Ting er ofte bare personlige hvis man skjønner hvorfor de er det, ellers blir det automatisk noe man helt sikkert gjemmer bort fordi det er ulovlig og/eller skummelt på en eller anna måte.
Antall ord: 97
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies det

Innlegg av Moonstone »

En ting er værtfall sikkert: Selvom det yrer av mange retninger og religiøs praksis i et pluralistisk samfunn, og forskjellige retninger samlet sammen inni betegnelsen "Alternativ bevegelsen", så har det nok sakte men sikkert utviklet seg dogmer der også. Regler og retningslinjer for hvordan man skal tro og praktisere, som for eks "alt er lys & kjærlighet", engler, og alternativ medisin, krystaller, healing, mediumskap, vegetarianer osv. Befinner man seg ikke inne i dette, er man plutselig "okkult", som igjen er farlig og mørkt..
Rart med det, de som fortsatt praktiserer de okkulte retninger fra oldtiden blir både uglesett av dagens "alternative" OG Kristne. Ikke rart man må praktisere i skjul, og i hemmelige samfunn.
Antall ord: 118
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies det

Innlegg av Isan »

Ja, rart, det der, at det er så vanskelig å få inn i skallen på folk at okkult ikke betyr mørkt/djevelsk, men skjult - altså ikke som i gjemt bort, men som i ikke åpenbar innsikt.

Leser tråden din med interesse, jeditrond, men har ikke så mange tilleggskommentarer å komme med så langt. Og jeg syns det er fint at du tar opp en slik problemstilling - og syns for øvrig ikke at det var noe i veien med førsteinnlegget :)
Antall ord: 80
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies d

Innlegg av Moonstone »

Isan skrev:Ja, rart, det der, at det er så vanskelig å få inn i skallen på folk at okkult ikke betyr mørkt/djevelsk, men skjult - altså ikke som i gjemt bort, men som i ikke åpenbar innsikt.
Jepp, ordet "okkult" betyr bare "skjult"
Folkereligioner har alltid kun catchet det overfladiske budskapet, men den egentlige kjernen og sannheten i mytologiene alltid har ligget under overflaten, altså vært "okkult" for folkemassene.
Dette skaper en intellektuell elite som arbeider med den okkulte delen, og en folkelig impuls som kun ser den lette og overfladiske delen, og som er uvitende om dens sanne innhold.
Slik har det alltid vært, og den folkelige overfladiske delen har alltid fryktet de som arbeider med den indre okkulte delen. Og de som arbeider okkult, har alltid holdt seg i det skjulte.

Et eksempel vil være noe som er høyst aktuelt i disse dager, nemlig Påske.
Den folkelige delen vil tro at de feirer en historisk hendelse om en person som blir henrettet, steg opp til himmelen, ofret seg så vi fikk evig liv og alt det der. De fleste har ingen anelse om andre betydninger enn den rent bokstavlige.

Men okkultisten vet at dette kun er en ytre mytologisk historie, og at dette absolutt ikke er dens sanne mening. Okkultisten vet at det egentlig handler om Vår-Jevn-Døgn, og at Våren kommer tilbake med nytt liv. Okkultisten vet at figuren som blir ofret/henrettet kun er et symbol for Fruktbarhet, og feirer at Fruktbarheten igjen vil returnere ved Vår-Jevn-Døgn. Den ytre historien fungerer kun som et mytologisk symbol, en slags symbolsk hjelpe-tekst.

Og det interessante er: Det var okkultistene som var forfattere av de tekstene de folkelige bokstavtro nå tar bokstavlig, og vi okkultister har alltid hevdet: IKKE TA DE BOKSTAVLIG.
Men de bokstavtro hører aldri..
Antall ord: 314
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies d

Innlegg av jeditrond »

Isan skrev:Ja, rart, det der, at det er så vanskelig å få inn i skallen på folk at okkult ikke betyr mørkt/djevelsk, men skjult - altså ikke som i gjemt bort, men som i ikke åpenbar innsikt.

Leser tråden din med interesse, jeditrond, men har ikke så mange tilleggskommentarer å komme med så langt. Og jeg syns det er fint at du tar opp en slik problemstilling - og syns for øvrig ikke at det var noe i veien med førsteinnlegget :)
Ja, det er det omdømmeproblem det der at så mange assosierer okkult med ondskap/djevelsk når det bare betyr skjult. Og det brukes jo om "skumle" ting av folk i alternativmiljøet også, ikke bare folk som ikke kjenner til noe av dette overhodet. Trist egentlig at det er sånn :?

Bra åpningsinnlegget ikke var uforståelig allikevel. Siden det liksom kun var lyden av gresshopper ganske lenge, lurte jeg på om noen enten trodde jeg skulle henge ut noen eller hadde andre skumle hensikter. Stort sett slipper jeg billig unna ift. mange andre som driver med tja, smalere ting enn meg om man kan kalle det det :D Dog griner noen på nesa når jeg påpeker at jeg ikke tar alle kanaliseringer for å være 100 % sanne, spesielt de som med vilje skrives på et tilgjort gammelengelsk. Det er også de som mumler litt i skjegget om at jeg ikke vet hva jeg driver med siden jeg ikke bruker hverken det ene eller det andre når jeg renser hus :mrgreen:

Til det siste må jeg jo påpeke at det ser ut til å funke uansett, "klientene" rapporterer tilbake om klar forbedring i livskvalitet hjemme etter besøk fra meg. Forsøker også å påpeke at måten man renser hus på varierer fra person til person, det ser ut til å fungere uansett om man bare gjør som meg, eller bruker tromme, røkelse eller formularer av ymse grader.

Og sist men ikke minst er jeg egentlig såpass sær av meg at jeg ikke bryr meg så mye om hva andre måtte mene, det viktigste er at folk jeg hjelper føler at jeg tar dem seriøst og at det hjelper det jeg gjør selv om jeg ikke gjør det på "riktig måte" :lol3
Antall ord: 386
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies det

Innlegg av Isan »

Nei, det finnes vel mange alternative også som tror at måten er innholdet.

Måten er ikke betydnigsløs. Min måte kan gjøre at innholdet blir mer meningsfullt for meg, gir mer virkekraft m.m. Men jeg må alltid vite hva som er måten, og hva som er innholdet. Gjør jeg ikke det, tror jeg det er større fare for å ta av, f.eks.
Antall ord: 70
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies d

Innlegg av jeditrond »

Isan skrev:Nei, det finnes vel mange alternative også som tror at måten er innholdet.

Måten er ikke betydnigsløs. Min måte kan gjøre at innholdet blir mer meningsfullt for meg, gir mer virkekraft m.m. Men jeg må alltid vite hva som er måten, og hva som er innholdet. Gjør jeg ikke det, tror jeg det er større fare for å ta av, f.eks.
Helt klart, ens egen måte å gjøre ting på gjør det mer meningsfylt, men din måte er ikke nødvendigvis riktig for meg og omvendt :) Og akkurat der er det noen tendenser innenfor det paranormale/alternative at gjør man ikke ting sånn og slik, er man enten ond eller bare en som fusker i faget så og si. De aller verste er de som kommer drassende med "litteratur" og sier at forfatter X, kjendis innenfor det alternative, sier at man må gjøre sånn og slik og at siden vedkommende er den som sier det og attpåtil er kjendis, må dennes måte være den eneste "sanne" :D
Antall ord: 187
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies

Innlegg av Moonstone »

jeditrond skrev:
Isan skrev:Nei, det finnes vel mange alternative også som tror at måten er innholdet.Måten er ikke betydnigsløs. Min måte kan gjøre at innholdet blir mer meningsfullt for meg, gir mer virkekraft m.m. Men jeg må alltid vite hva som er måten, og hva som er innholdet. Gjør jeg ikke det, tror jeg det er større fare for å ta av, f.eks.
Helt klart, ens egen måte å gjøre ting på gjør det mer meningsfylt, men din måte er ikke nødvendigvis riktig for meg og omvendt :) Og akkurat der er det noen tendenser innenfor det paranormale/alternative at gjør man ikke ting sånn og slik, er man enten ond eller bare en som fusker i faget så og si. De aller verste er de som kommer drassende med "litteratur" og sier at forfatter X, kjendis innenfor det alternative, sier at man må gjøre sånn og slik og at siden vedkommende er den som sier det og attpåtil er kjendis, må dennes måte være den eneste "sanne" :D
Spesielt når vedkommende hevder å være sertifisert i "lysspråket"..
Antall ord: 200
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies det

Innlegg av Isan »

jeditrond skrev:Helt klart, ens egen måte å gjøre ting på gjør det mer meningsfylt, men din måte er ikke nødvendigvis riktig for meg og omvendt :)
Det var akkurat ett av mine poeng også, ja :) Men der var jeg kanskje for lite tydelig? :?
Antall ord: 47
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies d

Innlegg av jeditrond »

Isan skrev:
jeditrond skrev:Helt klart, ens egen måte å gjøre ting på gjør det mer meningsfylt, men din måte er ikke nødvendigvis riktig for meg og omvendt :)
Det var akkurat ett av mine poeng også, ja :) Men der var jeg kanskje for lite tydelig? :?
Må kanskje ta litt av skylden selv, jeg var på nedovertur på jakt etter mer kaffe når jeg svarte, så jeg kan ha skrevet og lest i halvørske. I dag var ikke to kopper kaffe nok for å si det slik :D
Antall ord: 91
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links