Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerHvem påstod at havfruer ikke finnes?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av jeditrond »

Mystical skrev:
jeditrond skrev:
Mystical skrev:Havfruer er vel ikke det jeg interesserer meg for men jeg kan vel gidde å slenge på en video til;

https://www.youtube.com/watch?v=FPVsy43qVPs

Det skal vel gå an å se om noe er photoshoppet skulle man tro - og jeg har sett mye som ser ekte ut.
Jeg så en gang en video som var tatt fra avstand fra en båt der vannet var så blankt at man kunne skjelne at det faktisk var havfruevesener (tro det var minst to, slik jeg husker). Det som skilte dem fra mennesker som kler seg ut var den utrolige farten de beveget seg med. Det var dessuten langt ute på dypet (men de svømte nær overflaten) og de svømte en lang strekke noe som hadde vært vanskelig å kopiere for et vanlig menneske ikledt kunstig spol.
Det hadde dessuten vært så og si umulig å photoshoppe det inn slik at det så så naturlig ut.
Uten å rakke ned på din oppfatning av videoene, så er det ikke så vanskelig å fikle til videoer i dag om man har rette kunnskapen og programvaren, inkl. det å lage en film med havfrueliknende vesner som svømmer nær overflaten. Det vil dog koste en del arbeid og tid for å få det til å se ekte ut, men om man greier å selge videoen til en eller annen godtroende tv-stasjon for en hyggelig pris har man jo lagt gullegget samt at man kan selge historien sin til sladrepressen senere med et eksklusivt intervju om hvordan man "lurte verden trill rundt" :D

Det er slike ting jeg har i bakhodet når jeg ramler over videoer som viser "ekte" havmennesker, chupacabraer, aliens osv. At noen av disse finnes ser jeg på som en mulighet forsåvidt, men har ennå til gode å komme over en sak hvor ting overbeviser meg godt nok. Dessverre.
Men hvorfor er vi så raske til å tro at alle vil lure oss? Har det da med at man ikke har helt rent mel i posen selv?
Du Jeditrond du driver jo med aktiviteter som i manges øyne er kontroversielle; husrens og kommunikasjon med ånder og småfolk etc. er jo ikke vanlige ting!
Lurer du folk?
Og om ikke, hvorfor er du så skeptisk til andre?
Jeg har ikke særlig greie på fotoshopping selv og har heller ikke det spor lyst/behov for å lage en forfalskning så langt i livet.
Men jeg har hørt flere si at det er mulig å se at noe er fotoshoppet inn. Min datter som er mere til racer på PC og digitale ting enn meg sier hun straks ser at noe er fotoshoppet.
Ingen skal i alle fall få meg til å tro at det er lett å photoshoppe et videoopptak.
Vi får være enige om å være uenige i dette tilfellet :)

Ja, det er helt korrekt at jeg driver med mye som folk flest anser for kontroversielt eller i det minste veldig, veldig rart. Og nei, jeg lurer ikke folk, jeg har ikke en gang tatt meg betalt for å hjelpe folk med ymse og heller ikke solgt noen historier til hverken sladrepressen eller alternativpressen. Men jeg innrømmer at jeg har skrevet ned noen av de bedre husrenshistoriene og at jeg funderer på skrive bok rundt dette etterhvert. Men da uten navn og adresse til de involverte selvsagt.

Og man bruker sjelden photoshop på video, da er det mer 3D animasjonsprogramvare o.l. man bruker. Veldig mye brukt i moderne eventyr- superhelt og sci-fi filmer, noen ganger for mye selv for meg som ihuga fan av slike filmer.

Hvorfor jeg er skeptisk til andre? Fordi menneskeheten sett under ett ikke er en særlig hyggelig art å ha med å gjøre. Mange videoer av denne typen bærer et særdeles sterkt sensasjonspreg, les amerikansk. Gjør man slikt for å presentere bevisene sine, blir jeg alltid skeptisk.

Jeg vil gjerne ha mer utfyllende informasjon enn det som presenteres i en tre-minutters video på youtube. Ja, jeg er kanskje overmåte skeptisk til mennesker jeg ikke en gang kjenner, men dette har pågått siden ufo-ene begynte å bli avbildet. Noen skaper sensasjoner for berømmelse/penger og ødelegger for de få som faktisk har fanget noe uforkarlig på foto/film.
Antall ord: 713
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Isan »

Mystical skrev:Du mener sikkert "evolusjonsteorien". Som det går ut fra ordet så er det en teori Den trenger ikke stemme. Mange ser på denne teorien som "Lov" som nok har med påvirkning fra skolepensum.
Jeg er i alle fall ikke så opphengt i den teorien.
Du tilhører tydeligvis også dem, som misforstår dette med (vitenskapelig) teori. En vitenskapelig teori er noe helt annet enn når du og jeg sitter ved kjøkkenbordet og skravler og sier at vi har en teori om at si og så. Da lufter vi mest sannsynlig en idé eller en spekulasjon, antakelig ikke engang en hypotese.

En vitenskapelig teori er en holdbar forklaring på fakta vi har observert. Det er noe av det sikreste vi har.

Det betyr selvfølgelig ikke at vi skal drive og dyrke noen som helst vitenskapelig teori som noenslags gud, om jeg kan formulere meg sånn. Også vitenskapelige teorier er alltid bare det beste vi har per nå - men de er atskillig mer solide enn mange åpenbart tror.
Antall ord: 175
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystical
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 340
Startet: 08 Okt 2013 23:09
10
Har takket: 22 ganger
Blitt takket: 47 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Mystical »

Isan skrev:
Mystical skrev:Du mener sikkert "evolusjonsteorien". Som det går ut fra ordet så er det en teori Den trenger ikke stemme. Mange ser på denne teorien som "Lov" som nok har med påvirkning fra skolepensum.
Jeg er i alle fall ikke så opphengt i den teorien.
Du tilhører tydeligvis også dem, som misforstår dette med (vitenskapelig) teori. En vitenskapelig teori er noe helt annet enn når du og jeg sitter ved kjøkkenbordet og skravler og sier at vi har en teori om at si og så. Da lufter vi mest sannsynlig en idé eller en spekulasjon, antakelig ikke engang en hypotese.

En vitenskapelig teori er en holdbar forklaring på fakta vi har observert. Det er noe av det sikreste vi har.

Det betyr selvfølgelig ikke at vi skal drive og dyrke noen som helst vitenskapelig teori som noenslags gud, om jeg kan formulere meg sånn. Også vitenskapelige teorier er alltid bare det beste vi har per nå - men de er atskillig mer solide enn mange åpenbart tror.
Og du hører tydeligvis til dem som lydig har latt seg inndoktrinere.
Antall ord: 190

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Svartepus »

Mystical skrev:
Isan skrev:
Mystical skrev:Du mener sikkert "evolusjonsteorien". Som det går ut fra ordet så er det en teori Den trenger ikke stemme. Mange ser på denne teorien som "Lov" som nok har med påvirkning fra skolepensum.
Jeg er i alle fall ikke så opphengt i den teorien.
Du tilhører tydeligvis også dem, som misforstår dette med (vitenskapelig) teori. En vitenskapelig teori er noe helt annet enn når du og jeg sitter ved kjøkkenbordet og skravler og sier at vi har en teori om at si og så. Da lufter vi mest sannsynlig en idé eller en spekulasjon, antakelig ikke engang en hypotese.

En vitenskapelig teori er en holdbar forklaring på fakta vi har observert. Det er noe av det sikreste vi har.

Det betyr selvfølgelig ikke at vi skal drive og dyrke noen som helst vitenskapelig teori som noenslags gud, om jeg kan formulere meg sånn. Også vitenskapelige teorier er alltid bare det beste vi har per nå - men de er atskillig mer solide enn mange åpenbart tror.
Og du hører tydeligvis til dem som lydig har latt seg inndoktrinere.
Når vi nå først er i slenge-ut-ville-påstander-hjørnet så kan jeg da komme med en lignende påstand: du hører tydeligvis til i gruppen "hjernevasket og lettlurt youtube-fanatiker". Er det ikke fint å bli puttet i bås og rakket ned på for meningen sin?
Antall ord: 245
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystical
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 340
Startet: 08 Okt 2013 23:09
10
Har takket: 22 ganger
Blitt takket: 47 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Mystical »

Akkurat den havfruen jeg viste i åpningsinnlegget er kanskje en rekvisitt fra en film.
Fair enough.
Synes det er en urettferdig beskyldning at jeg kritiserer andre så veldig mye, men jeg synes jeg har rett til å parere når jeg selv får pepper.
Jeg er veldig forsiktig med å kritisere andre på forumet om de ikke først kritiserer meg.

:smoke
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Isan »

Mystical skrev:Og du hører tydeligvis til dem som lydig har latt seg inndoktrinere.
Hadde du kjent meg i litt mer en to timer, ville du ikke ha drømt om å anta noe sånt :D

Jeg var nemlig en som i barndom/oppvekst ble beskyldt av en del voksne, ikke hjemmefra, for å være den frekke fordi jeg ikke ville godta et utsagn/en beskjed bare fordi den kom fra en autoritet uten først å få en ordentlig begrunnelse, som hang på greip. :mozilla_wink:
Antall ord: 86
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Moonstone »

"Hvem påstod at havfruer ikke finnes?"

JEG påstår at at de ikke finnes.
De som påstår at de finnes, har helt klart misforstått mytologi..
Antall ord: 30
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 911
Startet: 27 Jun 2008 16:57
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Tyrell »

Ja, alltids greit med litt kunnskap om mytologier :)
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Moonstone »

Tyrell skrev:Ja, alltids greit med litt kunnskap om mytologier :)
Havfruer er den Greske utgaven av Havfruer og Havmenn, som var en del av den mye eldre Sumeriske religionen. Disse var Havguden Enki sine medhjelpere(lavere guder), som hadde ansvaret for å styre havet, livet i havet, havstrømmen osv. Siden Enki også var Visdommens Gud i tillegg, forteller mytologiene om at det fra tid til annen steg Havfruer/Havmenn opp fra havet for å lære menneskene Enki's visdom.
At Grekerne senere arvet disse mytene er opplagt.
Havets konge Poseidon og hans Havfruer.
Havfruer/menn var altså sett på som Havgudenes hjelpere, som hjalp Guden med å styre havet, akkurat som Himmelgudenes hjelpere ble sett på som å ha vinger, for å hjelpe dem med å styre himmelen.

Altså, dette er en gammel forklaringsmodell på hva mennesker i oldtiden trodde styrte havets krefter.

Sumerisk havmann:
Bilde
Antall ord: 141
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystical
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 340
Startet: 08 Okt 2013 23:09
10
Har takket: 22 ganger
Blitt takket: 47 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Mystical »

Jeg har vel mesteparten av livet sett på havfruer som myte og ingenting annet, jeg også.

Jeg har vel sett på "Giants" som myte også, like fullt skal det nå være funnet enorme sjeletter rundt om i verden.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Moonstone »

Mystical skrev:Jeg har vel mesteparten av livet sett på havfruer som myte og ingenting annet, jeg også. Jeg har vel sett på "Giants" som myte også, like fullt skal det nå være funnet enorme sjeletter rundt om i verden.
Jeg skal love deg at det er mye løgn og fake rundt dette der ute, skapt av folk som SELV ØNSKER at det skal være sant, og for å opprettholde illusjonene til de religiøse massene.
De som tror på "giants", misforstår også mytologien de er hentet fra, slik jeg ser det..
Antall ord: 95
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 911
Startet: 27 Jun 2008 16:57
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Tyrell »

Mystical skrev:Jeg har vel sett på "Giants" som myte også, like fullt skal det nå være funnet enorme sjeletter rundt om i verden.
Hvis du tenker på disse bildene fra utgravninger av store skjeletter, så er disse avslørt som fake:
http://news.nationalgeographic.com/news ... leton.html
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Diablesse »


Dette er jo det latterligste forsøket på en dokumentar jeg noensinne har sett. Og det sier ikke så lite. Dessuten er "havfruen" mistenkelig lik en rekvisitt fra Harry Potter eller Pirates of the Caribbean.


Greide du virkelig å ta denne filmsnutten alvorlig?? Ok, du skriver at du har sett flere dokumentarer på Youtube som har fått deg til å tenke at det kan finnes havfolk, men hvis det der var klippet du valgte for å underbygge påstanden din, får du i alle fall ikke omvendt meg.
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystical
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 340
Startet: 08 Okt 2013 23:09
10
Har takket: 22 ganger
Blitt takket: 47 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Mystical »

Diablesse skrev:

Dette er jo det latterligste forsøket på en dokumentar jeg noensinne har sett. Og det sier ikke så lite. Dessuten er "havfruen" mistenkelig lik en rekvisitt fra Harry Potter eller Pirates of the Caribbean.


Greide du virkelig å ta denne filmsnutten alvorlig?? Ok, du skriver at du har sett flere dokumentarer på Youtube som har fått deg til å tenke at det kan finnes havfolk, men hvis det der var klippet du valgte for å underbygge påstanden din, får du i alle fall ikke omvendt meg.
Som om det ville "omvendt" deg!

Men hva skjer egentlig med å rette seg etter den vennlige oppfordringen vi fikk fra Administrator da vi begynte her?;

Husker ikke helt ordlyden men det var i alle fall at vi skulle sile ut det vi interesserte oss for selv og la det andre være....

For meg virker det som om mange bare deltar når de finner noe å kritisere.
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Hvem påstod at havfruer ikke finnes?

Innlegg av Svartepus »

Mystical skrev:
Men hva skjer egentlig med å rette seg etter den vennlige oppfordringen vi fikk fra Administrator da vi begynte her?;

Husker ikke helt ordlyden men det var i alle fall at vi skulle sile ut det vi interesserte oss for selv og la det andre være....

For meg virker det som om mange bare deltar når de finner noe å kritisere.
Jeg tror de fleste har klikket seg inn på tråden for å lese om et tema de er interessert i, og så gjør vi det som man pleier å gjøre her og på lignende nettfora; diskuterer. Å diskutere innebærer ofte at man er uenig, ja kanskje til og med ærlig og rett frem om sitt ståsted. Det kan kanskje lett oppfattes som at folk er frekke eller bare ute etter å kritisere men ikke vær for rask med å anta det.
Jeg lar meg lett fascinere av tanken på diverse myter og mytiske vesener og jeg er interessert i temaet, men det betyr jo ikke dermed at jeg svelger enhver youtubevideo eller påstand uten protest. Det er jo ved å dele forskjellige meninger, kilder og "bevis" og diskutere dem at man lærer noe nytt og får mer input.
Antall ord: 204
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links