Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerOndskap i dyreriket

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Ondskap i dyreriket

Innlegg av Bearchild »

Som en avsporing til tråden om hvorvidt man kan bli født med en ond ånd i seg. Finnes det onde dyr? Demonbesatte dyr? Hvordan ville du beskrevet et ondt dyr, eventuelt beskrevet en ond handling utført av et dyr?

Hva med det som skjer i videoen under. Snakker vi pur ondskap?
(Hvor enn naturlig det er bør jeg kanskje advare mot sterke scener )
[youtube]/PPyA60lQDR4[/youtube]
Antall ord: 70
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Ondskap i dyreriket

Innlegg av Isan »

Ondskap i dyreriket må jeg si jeg tror veldig lite på.

Det nærmeste som kan se ut som onde handlinger, må vel være enkelte av gangene katter leker med mus.
Antall ord: 32
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Ondskap i dyreriket

Innlegg av Terra »

Hvis det er slik at mennesker kan bli besatt kan vel dyr også bli besatt?
Jeg tror både mennesker og dyr har sjel (selv om enkelte sier at dyr ikke har sjel).
Antall ord: 33
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Ondskap i dyreriket

Innlegg av Bearchild »

Isan skrev:Ondskap i dyreriket må jeg si jeg tror veldig lite på.

Det nærmeste som kan se ut som onde handlinger, må vel være enkelte av gangene katter leker med mus.
Eksempler lik katter som leker med mus finner man jo over alt. Men jeg klarer ikke å se på det/ tenke på det som ondt. Det er ofte vanskelig å forstå hvorfor dyr gjør som de gjør,- videoeksempelet f.eks har blitt hyppig diskutert og kommentert bla av folk jeg anser som hestekyndige. Voksne mennesker med god erfaring innen adferd. Men de blir aldri helt enige i hva det egentlig er som skjer.. eller mer eksakt, hvorfor.
Terra skrev:Hvis det er slik at mennesker kan bli besatt kan vel dyr også bli besatt?
Det er det jeg også mener. Siden "besettelse" er såpass utbredt som det er (ihvertfall hvis man søker på f.eks youtube, det foregår jo utdrivelser over alt hele tiden) så burde det vel være enkelt å finne et godt eksempel på besatte dyr også?
Antall ord: 176
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Ondskap i dyreriket

Innlegg av Isan »

Bearchild skrev:Eksempler lik katter som leker med mus finner man jo over alt. Men jeg klarer ikke å se på det/ tenke på det som ondt.
Nei, nemlig. Det er derfor jeg valgte å skrive "kan se ut som". :)
Antall ord: 38
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Ondskap i dyreriket

Innlegg av g.r.y »

Det er vanskelig å si.. Det forekommer jo standig vekk hendelser & handlinger i dyreriket som er temmelig like handlinger som pr definisjon er å anse som onde/slemme i vår verden..
- Og dette er dyr som i en rekke sammenhenger & situasjoner beviser at de innehar evnen til empati..
Eks:
- Som det allerede er nevnt, har vi kattens lek med musen.
- Videre, har vi dyr som tilsynelatende plutselig & uten videre blir utstøtt fra flokken, og er hensatt til en ublid skjebne i ensomhet.
- Hanner som dreper unger for selv å få parret seg med moren så snart hun er over tapet, fremstår jo heller ikke som særlig sympatisk, for å si det sånn..
- De tilrøver seg titt & ofte andres mat med makt.

Man setter gjerne de fleste av disse tingene på kontoen for det dominerende behov for å få sine gener videre når de utføres av dyr, eventuelt at deres evne til empati kun går "hit men ikke lenger". Men om man pirker litt i overflaten her, så kan jo de samme tingene oppgis som forklaring for oss når vi utfører denne typen handlinger.. -Og om vi bruker en mindre velutviklet evne til empati som argument for at et dyr ikke innehar ondskap, -da er det jo nærliggende å spørre seg hvorvidt en person med psykopatiske trekk kan regnes som ond, da hans/hennes handlinger jo er en følge av manglende evne til empati?..

Jeg har ingen konklusjon på disse spm. -jeg syntes bare det er interesante spm..
- Men når dette er sagt, tror jeg nok at mennesket er den art som innehar den største iboende evnen til ondskap..
Antall ord: 278
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Ondskap i dyreriket

Innlegg av jeditrond »

Ondskap er jo et definisjonsspørsmål objektivt sett, et menneskelig påfunn om du vil :) Men utfra den gjengse definisjonen av ondskap, virker enkelte dyrs handlinger som onde. Men spørsmålet er jo da om dette er ment som en ond handling, eller bare er instinkter av ymse slag?

Ellers er jeg helt enig med g.r.y. i at mennesket nok er det dyret som er mest kapabel til ondskap i naturen :ooom
Antall ord: 75
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Ondskap i dyreriket

Innlegg av Bearchild »

Hvis man tar slagbjørn som eksempel da?

Man tenker jo at rovdyr kun dreper for å stille sulten, det mest nødvendige. I noen tilfeller kan de drepe for å lagre/ hamstre mat til senere, men en slagbjørn kan massakrere en diger saueflokk av "ren blodtørst". Mange flere dyr enn den vil klare å sette til livs.

I utgangspunktet er jo bjørnen altetende og store deler av kostholdet dens består av planter og bær. Av og til dukker det opp avvikere, et eller annet skjer og de forvandles til slagbjørner.

Men uansett hvor vanskelig det kan være å forklare denne adferdsendringen har jeg aldri hørt noen foreslå at de blir besatt av demoner. Kanskje vi er for opptatte med å prøve å forstå dyrs instinkter til å skjønne at de egentlig bare er onde og tilogmed besatte? ;)
Antall ord: 141
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Ondskap i dyreriket

Innlegg av Isan »

Det finnes rimelige forklaringer på det med "slagbjørner" som slår mange sauer på én gang.

Vi mennesker har avlet fram saueraser, som ikke oppfører seg helt slik sauer naturlig skal. De "nye" sauene er ikke alltid like oppmerksomme som de "gamle" og oppdager derfor ikke alltid bjørnen tidlig nok. De kan også ha mistet mye av evnen til å ved en slik oppdagelse skynde seg å flykte i samlet flokk. Dersom de ikke rekker slikt, vil den opprinnelige sauen kunne samle seg i en ring med lammene i midten og hornene ut mot fienden, antakelig avhengig av hvaslags fiende det er snakk om. Mange moderne sauer oppdager bjørnen for sent og blir ofte bare virrende omkring. Dermed møter bjørnen en unormal situasjon. Noe som forstyrrer instinktene og dermed forvirrer den. Dermed kan den fortsette å slå, den vet jo aldri når så lett mattilgang dukker opp neste gang. Men bjørnen har ikke evolusjonært utviklet seg til å hamstre i den grad, så den "vet" vel rett og slett ikke hva den skal gjøre med så mye mat på én gang.

På en slik bakgrunn blir det ikke lenger naturlig å se på det som onde handlinger.

Jeg skal ikke gå god for at denne forklaringen er uomtvistelige fakta, men jeg har forstått det slik at mye tyder på at det er cirka sånn det henger sammen.
Antall ord: 234
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Ondskap i dyreriket

Innlegg av Bearchild »

Ikke ødelegg moroa da Isan.. :P

Det du sier er (i all hovedsak) riktig, og man finner som regel naturlige forklaringer på alle "ondskapsfulle" handlinger i dyreriket. Men det finnes også mennesker som tror helt og holdent at dyr kan bli demonbesatte. Skrive kontrakter(!) med onde entiteter. Eksemplene jeg har sett på dette viser ikke noe annet enn normal/ forventet adferd og derfor lurer jeg på om det finnes noen som helst overbevisende "dokumentasjon" på demonbesettelse hos dyr.

Vedrørende eksempelet med slagbjørn er jo dette en betegnelse som har eksistert lenge før dagens moderne sauer med tapte naturlige instinkter. Altså, det er ikke de "nye" sauene som er opphavet til slagbjørnen. :)
Antall ord: 114
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Ondskap i dyreriket

Innlegg av Isan »

Hehe, nei, jeg skal slutte å ødelegge, jeg, Bearchild :D

(Jeg som ikke tror på noe særlig genuin ondskap i det hele tatt ... )
Antall ord: 22
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links