Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerMessias?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Messias?

Innlegg av ludoburgero »

Jeg, som tidligere her har uttalt meg om at ondt og godt begrenser seg til menneskets definisjoner, selvfølgelig basert på erfaringer og opplevelser, og derav dannet etikk og moral... jeg er egentlig mest opptatt av om det i det hele tatt finnes ondt og godt, Messias og Antikrist?

Det å pakke noe ned i et konsept, eller for den saks skyld personifisere og ikonisere andre basert på deres unike væremåte, er jo forsåvidt en stor gest til den det skulle gjelde - men så legger jeg heller ikke så mye i disse begrepene om Antikrist eller Messias. Ingen tvil om at Hawking er noe helt for seg selv, og at vi aller fleste kan enes om at det er på en GOD måte, men selv om jeg ikke alltid helt tror på mine egne uttalelser om hva gjelder "godt og vondt" og deres veldig situasjonsbetingede status (såvel som kulturelt, og alt det der) - så sverger jeg definitivt til at her i verden flyter det ganske så kaotisk over, helt uoversiktlig, av hva som er av gode og onde krefter - og at det er så sammensatte dynamikker at jeg tror ikke en person kan inneha den kraft til å være verken en frelser eller en annihilist (om jeg skal få finne opp det ordet i farten, om det ikke allerede finnes).

Sett slik: det er mye lys og mørke her i verden, det er mye godt og vondt. Alt dette forårsakes blindt av naturkrefter og menneskeskapte hendelser, intensjoner og tanker; energi, rett og slett.

Personlig har jeg opplevd så mye av begge deler at jeg har problemer med å romme alt som kommer til meg, ja - til og med tomheten som kan innta plass og fylles til randen iblant, så jeg tror at mye av idéene og tankene vi har rundt dette med godhet og ondskap, enten det er i form av personifisering eller metaforer, vi snakker om krefter og andre måter å distansere oss fra det - er i tapre forsøk på å få en større klarhet i hva som beveger oss i oss selv i forhold til resten av omgivelsene våre, hvilket gjelder følelser såklart.
Antall ord: 365
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Messias?

Innlegg av Svartepus »

Jeg tror ikke Jesus var 100% god og at det finnes en tilsvarende 100% ond motsats, og jeg tror heller ikke at en eventuell messias vil være 100% god. Jeg tror vedkommende heller vil være et menneske på både godt og ondt, men ekstraordinær på en eller flere måter. Der kan Hawkin passe inn men også andre. Kanskje er konseptet "Messias" flere personer med forskjellige egenskaper og evner? Med fare for å ta helt av og fabulere seg langt bort i natta, så vil det kanskje etterhvert tre frem flere sånne personer ala The Avengers o.l. superhelter som samarbeider. Det er ikke sikkert de trer frem en gang, men holder på mer i det skjulte. På samme måte som at det nok finnes mindre hyggelige krefter som jobber i det skjulte.

Dette er gøy å fabulere om :D Håper dette kan fortsette å være en tråd der vi deler synspunkter uten å sensurere oss selv eller hverandre. Dette kan utvikle seg til å bli riktig så spenstig tror jeg!
Antall ord: 175
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Messias?

Innlegg av UFO »

Svartepus skrev:Dette er gøy å fabulere om :D Håper dette kan fortsette å være en tråd der vi deler synspunkter uten å sensurere oss selv eller hverandre. Dette kan utvikle seg til å bli riktig så spenstig tror jeg!
Absolutt. Det er jeg helt enig i "Svartepus". :vismann
Antall ord: 47
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Messias?

Innlegg av ludoburgero »

Ja, da er det en del kandidater, kanskje også tidløse (altså som ikke er "relevante i forhold til tiden de lever i). Moder Teresa også? :)
Antall ord: 26
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Messias?

Innlegg av jeditrond »

Svartepus skrev:Jeg tror ikke Jesus var 100% god og at det finnes en tilsvarende 100% ond motsats, og jeg tror heller ikke at en eventuell messias vil være 100% god. Jeg tror vedkommende heller vil være et menneske på både godt og ondt, men ekstraordinær på en eller flere måter. Der kan Hawkin passe inn men også andre. Kanskje er konseptet "Messias" flere personer med forskjellige egenskaper og evner? Med fare for å ta helt av og fabulere seg langt bort i natta, så vil det kanskje etterhvert tre frem flere sånne personer ala The Avengers o.l. superhelter som samarbeider. Det er ikke sikkert de trer frem en gang, men holder på mer i det skjulte. På samme måte som at det nok finnes mindre hyggelige krefter som jobber i det skjulte.

Dette er gøy å fabulere om :D Håper dette kan fortsette å være en tråd der vi deler synspunkter uten å sensurere oss selv eller hverandre. Dette kan utvikle seg til å bli riktig så spenstig tror jeg!
Liker idéen om et slags paranormalt Avengers-team :) Skal man spekulere videre kan det jo være at disse berømmelige regnbuekrigerne som bla. hopi-indianerne har en profeti om, er gode kandidater? Nå er nok den profetien litt forenklet av ymse new agere, men en grei innføring finner man her: http://www.manataka.org/page235.html
Antall ord: 236
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links